מטוסי בואינג טיסה נופש
צילום: בואינג

מכה קלה בכנף? בואינג x777 לא יקבל אישור תעופה לפחות עד אמצע 2023

אחרי סאגת ה-737MAX והפגיעה בהזמנות בשל המגפה, חברת ייצור המטוסים הגדולה בעולם חוטפת מכה נוספת, לאחר שרשות התעופה האמריקאית, ה-FAA, אמרה כי מטוס הדגל החדש שלה אינו מוכן לבדיקות. המסירה ללקוחות תידחה שוב
ארז ליבנה |
נושאים בכתבה בואינג תעופה

בתחילת השנה הודיעה ענקית התעופה האמריקאית, בואינג BOEING (BA), כי היא דוחה את מסירת המטוס החדש שהיא מפתחת, ה-x777, לכל המוקדם עד סוף 2023. עכשיו המסירה כנראה ותידחה למינימום 2024, לאחר שהחברה קיבלה מכתב מרשות התעופה האמריקאית (FAA), כי המטוס "אינו מוכן לבחינה לפני אישור", בשל מחסור בדאטה ומבחני בטיחות ראשוניים לפי דיווח ברויטרס.

 

ה-x777 אמור להיות מטוס הדגל של בואינג בעשור הקרוב ולהחליף את כלל דגמי ה-747 שעוד קיימים ברשות חברות התעופה בעולם. זו תהיה הפעם ה-5 שהחברה דוחה את המסירה, שהייתה אמורה להתרחש כבר ב-2019, אבל נדחתה גם בשל פרשת ה-737, גם בשל התפרצות המגפה וגם בשל ליקויים טכניים – חלקם באשמת החברה וחלקם לא.

 

בתחילה נדחה האישור בשל המנועים שסיפקה ג'נרל אלקטריק (GE) – המנועים הגדולים בהיסטוריה של התעופה – שלא היו מספיק עמידים – אבל גם בשל העובדה שבאחד ממבחני הלחץ שעבר המטוס, אחת מהדלתות עפה ממקומה.

 

למטוס החדש יש לא מעט רוכשות, בהן חברת אמירייטס מדובאי, שהיא הלקוחה הגדולה ביותר של המטוס, אבל גם לופטהאנזה (DLAKY), סינגפור איירליינס (SINGY) ועוד, שצפויות להיות מושפעות מהדחייה – למרות שכרגע, בשל הימשכות המגפה, הפגיעה היא בעיקר סימבולית ויכולה להשפיע על החלטות עתידיות של חברות התעופה מול המתחרה הגדולה, איירבוס (EADSY).

 

בסוף 2020, הוערך כי מתחילת משבר ה-MAX, שהביא להתרסקותם של מספר מטוסים וקורקע בכל העולם, בואינג הפסידה 40 מיליארד דולר ב-2019. אבל אז, כש-2020 הוכרזה כסוג של שנת מעבר והתאוששות, באה הקורונה, סגרה את השמיים, לקחה את מרבית הכנסות החברה והכניסה אותה לבור. הבור הזה נאמד בשיא בירידת ערך של 125 מיליארד דולר. אשתקד החברה הפסידה 85 מיליארד דולר.

   

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.