מטוסי בואינג טיסה נופש
צילום: בואינג

מצבו של החולה יתייצב ב-2024: בואינג הפסידה 85 מיליארד דולר

עוד לפני המגפה, החברה עם הביצועים הגרועים ביותר ממניות הדאו ג'ונס, הפסידה גם על משבר ה-MAX, אבל הרבה יותר על הקורונה. למרות חזרתו של מטוס הדגל החדש, ההתאוששות תיקח זמן
ארז ליבנה | (3)

אנחנו עדיין לא יודעים בדיוק איך תסתיים 2020 ואנחנו בטח לא יודעים מה תביא עלינו 2021, אבל מה שאנחנו כן יודעים, שאם את שנת 2019 בואינג (BA), חברת התעופה הגדולה בעולם, חשבה שהיא רוצה לשכוח בשל משבר ה-737MAX, אז את 2020, היא תרצה לשכוח בגלל כל היתר. הקורונה נגסה לה עמוק לתוך הכיס. מה זה עמוק, ים המלח נראה גבוה לעומת מצבה של החברה.

 

עד כה מוערך כי מתחילת משבר ה-MAX, הפסידה עליו החברה 40 מיליארד דולר ב-2019. אבל אז, כש-2020 הוכרזה כסוג של שנת מעבר והתאוששות, באה הקורונה, סגרה את השמיים, לקחה את מרבית הכנסות החברה והכניסה אותה לבור. הבור הזה נאמד בשיא בירידת ערך של 125 מיליארד דולר. נכון לכרגע, הירידה בתנועה האווירית המסחרית ירה בקרוב ל-60% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

 

אז נכון, לאחר שאושר מחדש על ידי רשויות התעופה בעולם, בואינג מתחילה לשלוח מטוסים ללקוחותיה, אבל יש חשש משנמוך התחזיות העתידיות לירידה בכמות הנוסעים בעולם, שצפויה להשפיע גם על הירידה בהזמנות של מטוסים חדשים לשנים קדימה.

 

גם לאנליסטים שעוקבים באדיקות אחר המניה קשה להגיע להסכמה סביבה ומה צופנת 2021 לחברה המוכה. כי אם מסתכלים כרגע, ההפסד של בואינג מגיע ל-85 מיליארד דולר. אז המשקיעים צריכים לשאול את עצמם: כמה מהר, בתנאי השוק הקיימים, תוכל החברה להחזיר את הכסף?

 

אין תשובה טובה, כי אין באמת תחזית טובה ל-2021. אצל מרבית חברות התעופה, מרבית האנליסטים בכלל מכוונים ל-2022, לימים שאחרי מבצע החיסון הגלובלי שנמצא רק בראשיתו. במקרה של בואינג מכוונים ל-2023/4, כי שוב, אף אחד לא יודע כמה מהר תשוב התעופה האווירית לאיתנותה. או כמה זמן ייקח לחברה להחזיר את הייצור ל-100% תפוקה, כשגם מטוסי ה-450MAX שעדיין חונים ומצריכים אחזקה יקרה ישפיעו על תוצאות החברה.

 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    YL 29/12/2020 11:43
    הגב לתגובה זו
    כרגיל דבר לא נלמד וזו הסיבה ש איירבוס מצליחה יותר
  • 2.
    מכרו מטוס לא בטיחותי 29/12/2020 09:41
    הגב לתגובה זו
    הם ידעו ושתקו, ידעו ושיווקו. לקחו כסף מלקוחות ונתנו בונוסים לעצמם.עכשיו שיישבו בשקט ויסבלו.
  • 1.
    מייק 29/12/2020 07:40
    הגב לתגובה זו
    העיקר יש את הפד. הוא מזרים כסף וקונה כל אשפת מניות
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.