ניפוץ בועה
צילום: Istock

מנפיקים כשאפשר לא כשצריך - גל ההנפקות מסמן את כיוון השוק

כשבעלי חברה מנפיקים זה כנראה מרמז על מחיר גבוה. כשהם מנפיקים בשרשרת זה אומר שהמחיר גבוה מאוד - בחודשיים הונפקו בבורסה המקומית יותר מאשר הונפקו בשנה שלמה והקצב עדיין גבוה; בוול סטריט החברות הישראליות מזדרזות להיכנס לספאקים ולהשלים הנפקות חוזרות; הזהרנו אתכם - הנפקות זה סימן רע 
נתנאל אריאל | (5)

שוק המניות לאורך זמן עולה, אבל בטווחים קצרים-בינוניים יש עליות חדות וירידות חדות. השוק נמצא עכשיו בגל גדול של עליות חדות, אבל הסבנו לאחרונה את תשומת לבכם לתופעה שמאותתת על ירידות בהמשך: גל הנפקות. 

אף אחד לא יודע מתי יגיעו הירידות, אבל יש רמזים. העובדה שיש גאות בהנפקות היא עוד סימן לשוק של מוכרים (בעלי השליטה מוכרים כי לדעתם מחיר המניה של החברה שלהם גבוה והם סבורים שכדאי להם לממש רווחים לפני שהמחיר יירד). בהיסטוריה של המפולות, הנפקות הן סימן מקדים. בפוקוס או שלא, מאז האזהרה האחרונה, הנאסד"ק נפל ב-8%. אין זה אומר שהירידות יימשכו, למעשה - הרוב חושבים שהשוק יחזור לעלות בגלל סיבה אחת פשוטה: יש הר של כסף בחוץ שמחפש תשואה. אין איפה להשקיע ומניות הן עדיין "המשחק הכי טוב בעיר". מה שכן, ייתכן שנראה שינוי בטעמים - מניות הצמיחה, שצמחו בבורסה הרבה יותר ממניות הערך, עשויות להיפגע, ומנגד מניות הערך יעלו. זו אפשרות סבירה לאור רמת התמחורים - מניות ערך רבות נסחרות במכפילי רווח סבירים מאוד (הרחבה כאן).

 

הסעודה האחרונה?

גל ההנפקות הנוכחי מזכיר את הריצה להנפקות בתקופת הדוט.קום. חברות גייסו לראשונה בוול סטריט (IPO), אחרי שלושה חודשים חזרו לגייס שוב, ואחרי שלושה חודשים נוספים חזרו לגייס שוב. בריזקום (שהפכה לאלווריון ומאז קרסה) הנפיקה בשנה שלוש פעמים. הכסף מההנפקות החזיק אותה כמעט 20 שנה כאשר אלמלא ההנפקות, החברה היתה נסגרת מזמן. נכון לעכשיו הגיוסים בוול סטריט הם בסדרי גודל הרבה יותר גדולים מאשר אז והחברות חוזרות שוב לגייס כסף בשוק.  

אתמול דיווחה פייבר על גיוס של 700 מיליון דולר. הגיוס הזה מגיע אחרי נסיקה של פי 12 בשנה (הרחבה כאן) גם סטרטסיס הישראלית שפועלת בתחום הדפסות התלת מימד הודיעה על גיוס של 200 מיליון דולר. היא זינקה פי 3 ב-3 חודשים - זמן טוב לגייס.

כשהם מגייסים אתם צריכים לזכור - מגייסים כשאפשר לא כשצריך. עכשיו אפשר, המחירים טובים. אבל מה זה אומר על הקונים? 

היום גם ראדא מדווחת על גיוס של 50 מיליון דולר. ראדא היא סיפור מרתק. לא כל כך מזמן היא נסחרה מתחת לדולר והמוסדיים לא נגעו בה. מאז היא אומנם השתפרה בתוצאות, אבל הטכנולוגיה היא אותה טכנולוגיה. ראדא במשך עשרות שנים היתה חברה שמפתחת מוצרים/ מערכות לצבאות אוויר ומערכות בתחום הרדארים. חברה קטנה ויחסית הפסדית. המצב אומנם השתנה והתוצאות כאמור השתפרו, אבל לא בצורה כה קיצונית, כפי שקרה למניה: המניה זינקה ל-12-13 דולר. בעלי השליטה, קבוצת DBSI של ברק דותן ויוסי בן שלום, שרכשו את השליטה לפני כשש שנים, הרוויחו מאות אחוזים. בדרך הם מימשו חלק מההשקעה, וכעת הם שולחים את ראדא לגיוס נוסף - עוד 50 מיליון דולר.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    משה 04/03/2021 12:55
    הגב לתגובה זו
    כשראדא נסחרה בדולר (לפני ארבע שנים ויותר) החברה מכרה רק ציוד למערכות אביוניקה. כל נושא הראדארים היה רק בשלבי פיתוח ולא היה קיים שוק למוצרים אלו. 2017 החברה מכרה ב 14 מיליון דולר והשנה צפי מכירות 120 מיליון דולר. השנה החברה רווחית בניגוד לעבר .
  • 4.
    אנונימי 04/03/2021 12:28
    הגב לתגובה זו
    נראה כמו הודעת וואטסאפ שמישהו שלח למערכת
  • 3.
    חד ומוצלח (ל"ת)
    אחד 04/03/2021 11:29
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    איינשטיין 04/03/2021 11:21
    הגב לתגובה זו
    הלשון הזו מזכירה לי כתבה לפני שנה..בעליות הראשונות לאחר המפלות בסוף מרצ'..והזהרתם אותנו שזה עליות שנעשות ע"י הקרנות לשפר תשואות בסוף הרבעון וכי "אפריל יהיה אופרה אחרת" ולאחר יום או יומיים היו ירידות וכבר כתבתם "אמרנו לכם"...אפריל המשיך כמובן עם עליות מטורפות שלא פסקו עד עכשיו ועדיין אני מחפש את המילה "טעינו" (לאחר שכ"כ הייתם נמרצים לומר אמרנו לכם".. לסיכום תפסיקו עם הלשון הזאת....
  • 1.
    חיים 04/03/2021 11:18
    הגב לתגובה זו
    מה זה עוזר כשאתה מדבר לחירשים כולם היום מסוממים וגונים את הסם בכל מחיר
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.