רוח גבית: בית המשפט הגרמני נתן אור ירוק לקרן החילוץ - ריבאונד בשווקים
אישור גרמני לקרן החילוץ של אירופה התקבל היום. האירוע המרכזי של השבוע באירופה יצא היום (ד') לדרך כאשר שמונה גברים ונשים לבושים בגלימות אדומות מסרו את הפסיקה לה רבים חיכו.
בית המשפט החוקתי בגרמניה פרסם את החלטתו בנוגע לסוגיית קרן החילוץ והסיוע (ESM) בהיקף של 500 מיליארד אירו והאפשרות שלה לרכוש אג"ח של מדינות הפריפריה. ההחלטה היא לאשר את קרן החילוץ ולדחות את הקריאות לחסום את השתתפות גרמניה במהלך. עם זאת, ההחלטה התקבלה תחת תנאים מסויימים כשהראשי שבהם הוא מגבלה של עד 190 מיליארד אירו מצד גרמניה. בנוסף גובה הסיוע יותאם לחוקי היסוד של גרמניה ולחוקתה.
ההערכות בשוק היו שקיימת סבירות מאוד נמוכה כי בית המשפט ימנע מקרן החילוץ את רכישת האג"ח, אך במידה וזה היה קורה המשמעות הייתה כישלון המאמצים לבלום ולטפל במשבר החובות באירופה והשווקים היו מאבדים גובה.
בכוחו של בית המשפט היה להוציא צו מניעה שבכוחו לאסור על נשיא גרמניה מלחתום על הצעת חוק (שהועברה כבר בפרלמנט הגרמני) על הקמת קרן חילוץ של 500 מיליארד אירו. בהמשך, פסק בית המשפט בשאלת החוקיויות בפועל של ESM כאשר הפסיקה הייתה אוהדת ותאפשר כעת לנשיא גרמניה לחתום על ה-ESM ו"לראות את העניין כסגור". כתוצאה מכך, ה-ESM יאושר כהסכם בינלאומי אשר בית המשפט הגרמני לא יכול לבטלו יותר בהמשך.
נציין כי במידה וההחלטה הייתה שוללת את הסיוע, השווקים היו "מגיבים בחריפות שכן זה מעיד על העדר תקשורת והסכמות בין הבנק המרכזי, מדינות הפריפריה וגרמניה", כך לפי כלכלני אקסלנס. "שלא לדבר על זה שלקרן החילוץ הזמנית (EFSF) נותרו מעט מאוד אמצעים במידה וצריך יהיה לחלץ את ספרד", מוסיפים באקסלנס.
- 6.אורי 12/09/2012 12:12הגב לתגובה זוריבאונד? בישראל הפרוש הוא רק לכיוון מטה. שימו לב. השווקים באירופה עולים - בישראל - יורדים מיד עם הידיעה.
- 5.הדאקס בדרך ל 8000 (ל"ת)אזהרת טיסה 12/09/2012 11:44הגב לתגובה זו
- 4.אאלט בשעה 11 ולא 12 (ל"ת)ררר 12/09/2012 10:35הגב לתגובה זו
- 3.מני 12/09/2012 10:28הגב לתגובה זושהקרן תאושר.
- 2.הם חייבים לא לאכזב אחרת כל העליות האחרונות הן על פארש (ל"ת)תדי 12/09/2012 10:09הגב לתגובה זו
- 1.רק טיפש לא יבין מה ההחלטה (ל"ת)ההחלטה ברורה 12/09/2012 09:25הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
