רוח גבית: בית המשפט הגרמני נתן אור ירוק לקרן החילוץ - ריבאונד בשווקים

השופטים בגרמניה לא חסמו את קרן החילוץ שצפויה לרכוש אג"ח, אך הציבו מגבלה - עד 190 מיליארד אירו מצד גרמניה. הדאקס קפץ מעל 1%
רקפת סלע | (6)

אישור גרמני לקרן החילוץ של אירופה התקבל היום. האירוע המרכזי של השבוע באירופה יצא היום (ד') לדרך כאשר שמונה גברים ונשים לבושים בגלימות אדומות מסרו את הפסיקה לה רבים חיכו.

בית המשפט החוקתי בגרמניה פרסם את החלטתו בנוגע לסוגיית קרן החילוץ והסיוע (ESM) בהיקף של 500 מיליארד אירו והאפשרות שלה לרכוש אג"ח של מדינות הפריפריה. ההחלטה היא לאשר את קרן החילוץ ולדחות את הקריאות לחסום את השתתפות גרמניה במהלך. עם זאת, ההחלטה התקבלה תחת תנאים מסויימים כשהראשי שבהם הוא מגבלה של עד 190 מיליארד אירו מצד גרמניה. בנוסף גובה הסיוע יותאם לחוקי היסוד של גרמניה ולחוקתה.

ההערכות בשוק היו שקיימת סבירות מאוד נמוכה כי בית המשפט ימנע מקרן החילוץ את רכישת האג"ח, אך במידה וזה היה קורה המשמעות הייתה כישלון המאמצים לבלום ולטפל במשבר החובות באירופה והשווקים היו מאבדים גובה.

בכוחו של בית המשפט היה להוציא צו מניעה שבכוחו לאסור על נשיא גרמניה מלחתום על הצעת חוק (שהועברה כבר בפרלמנט הגרמני) על הקמת קרן חילוץ של 500 מיליארד אירו. בהמשך, פסק בית המשפט בשאלת החוקיויות בפועל של ESM כאשר הפסיקה הייתה אוהדת ותאפשר כעת לנשיא גרמניה לחתום על ה-ESM ו"לראות את העניין כסגור". כתוצאה מכך, ה-ESM יאושר כהסכם בינלאומי אשר בית המשפט הגרמני לא יכול לבטלו יותר בהמשך.

נציין כי במידה וההחלטה הייתה שוללת את הסיוע, השווקים היו "מגיבים בחריפות שכן זה מעיד על העדר תקשורת והסכמות בין הבנק המרכזי, מדינות הפריפריה וגרמניה", כך לפי כלכלני אקסלנס. "שלא לדבר על זה שלקרן החילוץ הזמנית (EFSF) נותרו מעט מאוד אמצעים במידה וצריך יהיה לחלץ את ספרד", מוסיפים באקסלנס.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אורי 12/09/2012 12:12
    הגב לתגובה זו
    ריבאונד? בישראל הפרוש הוא רק לכיוון מטה. שימו לב. השווקים באירופה עולים - בישראל - יורדים מיד עם הידיעה.
  • 5.
    הדאקס בדרך ל 8000 (ל"ת)
    אזהרת טיסה 12/09/2012 11:44
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אאלט בשעה 11 ולא 12 (ל"ת)
    ררר 12/09/2012 10:35
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מני 12/09/2012 10:28
    הגב לתגובה זו
    שהקרן תאושר.
  • 2.
    הם חייבים לא לאכזב אחרת כל העליות האחרונות הן על פארש (ל"ת)
    תדי 12/09/2012 10:09
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    רק טיפש לא יבין מה ההחלטה (ל"ת)
    ההחלטה ברורה 12/09/2012 09:25
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.