BMW M135
צילום: יצרן

למרות ההקלה במכסים: למה מניות הרכב נופלות?

ההסכם החדש בין ארצות הברית לאיחוד האירופי הוריד את המכסים מ-30% ל-15%, אך המשקיעים לא התלהבו מהעסקה והמניות צנחו בבורסות האירופיות והאמריקניות, כאשר פולקסווגן ו-BMW איבדו כ-3% וסטלנטיס נפלה ב-5.3%, על רקע חששות כי המכס החדש עדיין יעלה מיליארדי יורו לתעשייה בשנה

אדיר בן עמי | (3)

הודעה על עסקת סחר שמפחיתה מכסי יבוא אמורה, על פניו, להיות בשורה טובה לתעשייה. אך כפי שהתברר היום, השווקים לא תמיד מגיבים בהתאם לתיאוריה. למרות שהוכרז על הסכם חדש בין ארצות הברית לאיחוד האירופי, הכולל הורדת מכסים מ-30% ל-15%, מניות חברות הרכב האירופיות צנחו.


פולקסווגן איבדה 2.9% מערכה ונסחרת כיום במכפיל רווח של כ־5.2 – מהנמוכים בענף. BMW ירדה ב-3.2%, עם מכפיל מעט גבוה יותר של כ־6.6, בעוד מרצדס-בנץ סיימה בירידה של 2.4% ונסחרת סביב מכפיל של 7.3. את האכזבה הגדולה ביותר רשמה סטלנטיס – החברה האמריקאית שבבעלותה קרייזלר – שצונחת ב-5.3% במסחר בארה״ב, כשהיא נסחרת באחד המכפילים הנמוכים בשוק, סביב 4.5 בלבד. לשם השוואה, מניות פורד וג'נרל מוטורס ירדו בשיעורים מתונים יותר: 1.1% ו-0.3%, בהתאמה, כאשר פורד נסחרת במכפיל של כ-9.0, וג'נרל מוטורס במכפיל של כ־7.7 – גבוהים יחסית לענף, ומשקפים רמות ביטחון גבוהות יותר מצד המשקיעים.


ההסכם, שהוכרז ביום ראשון בסקוטלנד, מהווה הקלה משמעותית במכסים על רכבים מתוצרת האיחוד האירופי – קיצוץ של מחצית מהמכס הקודם. עם זאת, שיעור של 15% עדיין גבוה ביחס למה שהיה נהוג בעבר.


בין הקלה לחשש

בתעשייה קיבלו את ההסכם בתחושת הקלה זהירה. הילדגרד מילר, נשיאת איגוד תעשיית הרכב הגרמני, בירכה על ההסכם: "זה חיובי שנשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין, ונשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, הצליחו להגיע להסכם מסגרת ולמנוע הסלמה נוספת של הסכסוך". אך היא הוסיפה: "עם זאת, המכס האמריקאי של 15%, גם על מוצרי רכב, יעלה לתעשייה הגרמנית מיליארדי אירו בשנה".


איגוד יצרני הרכב האירופיים היה מעט אופטימי יותר, וכינה את ההסכם "צעד חשוב" להרגעת המתיחות וחיזוק הוודאות בתחום הסחר. עם זאת, הם הזהירו כי "ארצות הברית שומרת על מכסים גבוהים על רכבים וחלקי חילוף, דבר שימשיך לפגוע לא רק בתעשייה באירופה – אלא גם בזו שבארה"ב".


למה המשקיעים לא התלהבו?

לתגובה הפושרת של השוק יש כמה הסברים אפשריים. ייתכן שהמשקיעים קיוו לתנאים טובים אף יותר, כמו מכסים נמוכים מ-15%. ייתכן גם שהשוק כבר תימחר את הפחתת המכסים, במיוחד לאחר שהושג בשבוע שעבר הסכם דומה בין ארה"ב ליפן.


עם זאת, למרות הירידה ביום שני, מניית מרצדס עדיין עלתה בכ-7% לאורך החודש האחרון. מניות פולקסווגן ו-BMW טיפסו בכ-6% ו-12%, בהתאמה, באותו פרק זמן. מניית סטלנטיס אף זינקה בכמעט 12% לאחר ההכרזה על ההסכם היפני.

קיראו עוד ב"גלובל"


גם יצרניות הרכב האמריקאיות הושפעו מהסנטימנט השלילי. המשקיעים עוקבים מקרוב אחרי מגעים להסכמי סחר נוספים – הפעם עם מקסיקו ודרום קוריאה, ששתיהן מהוות שותפות יבוא קריטיות לפורד ולג'נרל מוטורס. ג'נרל מוטורס העריכה כי תספוג השפעה גולמית של 4–5 מיליארד דולר מהמכסים בשנת 2025, אך מקווה לקזז כ-30% מהעלות בעזרת התייעלות וצעדים נוספים. מכס של 15% צפוי להפחית משמעותית את העלויות האלה ביחס לתחזיות הראשוניות.


מעבר לתחום הרכב

ההסכם מציף שאלות בנוגע להשפעתו הכללית על הכלכלה האמריקנית והעולמית. מכסים נתפסים, בתיאוריה, כמס שמושת על הצרכן. לקבוע שיעור מכס זה דבר אחד – להבטיח שהוא לא יוביל לעלייה באינפלציה זה אתגר אחר.

זו משימה של הפדרל ריזרב, אך ישיבת הבנק המרכזי השבוע צפויה להיות סולידית יחסית – הריבית כנראה תישאר ללא שינוי, והעיניים נשואות לפרסום נתוני האינפלציה ביום חמישי ונתוני התעסוקה ביום שישי. השבוע עומד להיות עמוס גם מבחינת פרסומי הדוחות הכספיים. חברות טכנולוגיה גדולות כמו מיקרוסופט, מטא, אמזון ואפל יעמדו במרכז תשומת הלב.


מאז השפל שנרשם באפריל, המניות התאוששו על רקע התקווה שהמכסים לא יהיו גרועים כפי שחששו. כעת, כשהשוק יודע מה גובה המכס בפועל – הוא נדרש להתמודד עם המשמעויות.

ההסכם הנוכחי קובע את 15% כשיעור מכס בסיסי על רכבים מאירופה, בדומה להסכם עם יפן. סין נותרת כעת שאלת הסחר הגדולה שעדיין תלויה באוויר, ועם שיחות שמתקיימות השבוע בין בייג’ין לוושינגטון – ייתכן שגם שם תושג עסקה מהותית.


תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    ואף מילה על השוק הצרפתי איך ההסכם משחק בין מדינות האיחוד (ל"ת)
    אורן 28/07/2025 21:03
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    לרון 28/07/2025 19:57
    הגב לתגובה זו
    זו ירידה לא נפילה מחר תעלינה ב !1% אז זה לבטח זינוק
  • 1.
    לאינוביז עומד להיגמר הכסף צריך להיזהר. (ל"ת)
    יעלי 28/07/2025 19:32
    הגב לתגובה זו
פארוק פתיח אוזר (רשתות)פארוק פתיח אוזר (רשתות)

הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות בכלא הטורקי

מנכ"ל פלטפורמת הקריפטו שקרסה נמצא מת בכלא בטורקיה. ההערכות שזו התאבדות; ומנגד, בארה"ב: טראמפ מספק חנינה למלך זירות הקריפטו

רן קידר |
נושאים בכתבה הונאה

פארוק פתיח אוזר, שהורשע בהונאה ונידון ליותר מ‑11 אלף שנות מאסר, נמצא מת בכלא בטורקיה. הנסיבות עדיין נחקרות, ההערכה הרווחת היא שהוא התאבד. פארוק פתיח אוזר יזם ועד מאחרי הקריסה של פלטפורמת הקריפטו, Thodex שהפכה לאחת מההונאות הגדולות בעולם הקריפטו. ההונאה מוערכת במעל 2 מיליארד דולר. 

Thodex נוסדה בשנת 2017 והציגה עצמה כפלטפורמה חדשנית למסחר במטבעות דיגיטליים. אוזר, שעזב את לימודיו בגיל תיכון, הצליח למשוך מאות אלפי משתמשים טורקים שהשתמשו בזירה לצורכי השקעה, מסחר והמרת מטבעות\ עמד בראש הפלטפורמה שהיתה בעצם סוג של פרמידה. 

באפריל 2021, הפעילות הופסקה באופן פתאומי. אוזר נמלט מהמדינה לאלבניה והותיר את המשתמשים  בלי כיסוי לנכסים שלהם.  בהתחלה התביעה העריכה כי מדובר בהונאה של עשרות מיליוני דולרים אך מהר מאוד הבינו שמדובר  בהונאה של מעל 2 מיליארד דולר.

הרשעה תקדימית

בשנת 2022, לאחר הסגרה מאלבניה, הועמד אוזר לדין יחד עם בני משפחתו ומקורבים נוספים. ב‑2023, בית המשפט הטורקי גזר עליו עונש דרמטי: 11,196 שנות מאסר - עונש סימבולי שמשקף את החומרה שהרשויות מייחסות לעבירות מסוג זה.

הקריסה של Thodex והיקף הנזק שגרמה עוררו דיון נרחב בטורקיה ובעולם לגבי הצורך בפיקוח רגולטורי הדוק יותר על תחום הקריפטו. במדינה שבה שיעור האינפלציה גבוה, מטבע הקריפטו נתפס בעיני רבים כחלופה להשקעה, מה שהגביר את החשיפה לסיכונים משמעותיים והוביל להצלחה גדולה של הפלטפורמה הזו לצד פלטפורמות אחרות. חשוב להבין כי פלטפורמות אלו יכולות להיות לא מפוקחות, ולספק נתונים שקריים לחלוטין. דמיינו שתאם רוכשים מטבעות קריפטו תחת פלטפורמה לא מפוקחת. אתם רואים את המטבעות בחשבון הפלטפורמה - אבל אף אחד לא מתחייב שמה שאתם רואים באמת נמצא שם. זה לא בנק שמפוקח באופן שוטף וידוע שהכסף קיים. כאן, אפשר לייצר תמונת שווא של נכסי קריפטו למרות שהמנהלים יכולים משוך את הכסף לחשבונם הפרטי. 

פייזרפייזר

פייזר הציגה רווח גבוה מהתחזיות ועולה קלות

למרות רווח של 0.87 דולר למניה, שהכה את תחזיות וול סטריט, המכירות של מוצרי המפתח מאכזבות, והירידה במכירות הקורונה ממשיכה להעיב

רן קידר |
נושאים בכתבה פייזר

חברת התרופות האמריקאית פייזר Pfizer Inc -0.24%   פרסמה את תוצאותיה לרבעון השלישי של 2025 והציגה נתונים מעורבים. מצד אחד, הרווח הנקי המתואם היה גבוה משמעותית מהתחזיות, אך לעומתו, המכירות של כמה מהמוצרים האסטרטגיים שלה היו חלשות מהצפוי. על פי הדוחות, פייזר רשמה רווח מתואם של 0.87 דולר למניה, לעומת תחזית אנליסטים שעמדה על 0.63 דולר. ההכנסות הסתכמו ב-16.7 מיליארד דולר, גם הן מעל הציפיות (16.5 מיליארד). אך מאחורי השורה התחתונה מסתתר סיפור שונה: עיקר ההכנסות הגיעו ממוצרים ותיקים יותר, בעוד שמכירות התרופות והחיסונים החדשים, שאמורים להוביל את החברה בשנים הקרובות, נחלשו.

מכירות הקורונה מתכווצות, התרופות החדשות מאכזבות

מכירות Paxlovid, התרופה נגד קורונה של פייזר, הסתכמו ב-1.2 מיליארד דולר, ירידה של 55% לעומת השנה הקודמת, ואחת הסיבות העיקריות לירידה בהכנסות הכוללות. גם Comirnaty, חיסון הקורונה שפיתחה החברה עם BioNTech, רשמה ירידה של 20% ברבעון, ל-1.2 מיליארד דולר. 

אך לא רק מוצרי הקורונה פגעו בתוצאות: מכירות שתי תרופות הסרטן שנרכשו בעסקת הענק לרכישת Seagen (בשווי 43 מיליארד דולר) היו נמוכות מהציפיות. Padcev הניבה הכנסות של 464 מיליון דולר, הרחק מתחזית של כ-556 מיליון, ו-Adcetris הסתפקה ב-215 מיליון דולר, לעומת תחזית של כ-275 מיליון. החולשה הזו מדאיגה במיוחד, שכן תרופות הסרטן של Seagen נחשבו לנדבך המרכזי באסטרטגיית הצמיחה של פייזר לאחר דעיכת מגפת הקורונה.

עלייה בזכות קיצוצים, לא בזכות חדשנות

עיקר השיפור ברווח נבע מצעדי התייעלות: הוצאות המחקר והפיתוח ירדו ל-2.5 מיליארד דולר, לעומת 2.8 מיליארד ברבעון המקביל, ירידה של 2%. גם שיעור המס ששילמה החברה היה נמוך מהצפוי, מה שסייע לשורת הרווח. במילים אחרות, פייזר הציגה רווחיות גבוהה יותר, אך לא בזכות עלייה אמיתית במכירות או בפריצות דרך מדעיות, אלא כתוצאה מקיצוץ הוצאות ויתרונות מס זמניים. 

הכנסותיה הגבוהות של Eliquis, תרופת נוגדת הקרישה שפייזר משווקת יחד עם Bristol Myers Squibb Bristol-Myers Squibb Co 0.26%  , היו נקודת אור נדירה: המכירות הסתכמו ב-2 מיליארד דולר, עלייה של 22% מהשנה הקודמת. עם זאת, גם כאן העתיד לא מזהיר: החל מ-2026 תרד התמורה שפייזר מקבלת בעקבות רפורמת הורדת מחירי התרופות במדיקייר, וגרסה גנרית של התרופה צפויה לצאת לשוק ב-2028.