D&B: כשני שליש מפוטנציאל שוק הליסינג טרם מוצה
חברת ניו קופל מובילה את דרוג דנס 100 של חברת B&D ? דן אנד ברדסטריט ישראל המדרג את חברות הליסינג בישראל על פי סך כל הנכסים של החברות כפי שהם נגזרים ממאזני החברה. חברת ניו קופל עומדת, כאמור, בראש הדרוג וזאת לאחר שבשנה קודמת דורגה במקום השני. ניו קופל הגדילה את נכסיה במהלך שנת 2004 ב-39.1%.
חברת אלבר, מדורגת במקום השני עם נכסים בסך כ-450 מיליון דולר. במקום השלישי מדורגת אוויס עם נכסים בסך של 381.6 מיליון דולר. שיעור הגידול בהיקף הנכסים של אוויס הינו שיעור הגידול הגבוה ביותר בדרוג (39.7% לעומת נתוני שנת 2003).
במקום הרביעי מדורגת לאומי ליסינג והשקעות עם היקף נכסים של 227.4 מיליון דולר, המהווים ירידה של 15% לעומת נתוני אשתקד, ובמקום החמישי מדורגת הרץ השכרת רכב עם היקף נכסים של 201 מיליון דולר, המהווים גידול של 23.4% לעומת נתוני שנה קודמת.
בחמישייה השנייה של הדרוג, ניתן למנות את אמפא קפיטל במקום השישי, אופרייט קפיטל במקום השביעי, פמה ליסיניג במקום השמיני, טרפיק ליס במקום התשיעי ודורנט במקום העשירי.
כלכלני דרוג דנס 100 מציינים כי בחינת הנתונים המצרפיים של חברות הליסינג הגדולות מעלה כי סך היקף הנכסים של 10 חברות הליסינג הגדולות הגיע בשנת 2004 לכ-23 מיליארד דולר, גידול של כ-15.3% לעומת נתוני 2003, אז עמד היקף הנכסים המצרפי על כ-1.98 מיליארד דולר.
בנוסף לדרוג העיקרי על פי היקף נכסים, בוצעו דירוגי משנה של חברות הליסינג לפי ליסינג תפעולי הנמדד לפי היקף השקעות בכלי רכב. וליסינג מימוני על פי היקף האשראי שניתן לציבור.
ניו קופל , עומדת גם במקום הראשון בדרוג על פי ליסינג תפעולי עם השקעות בכלי רכב בסך 512 מיליון דולר, במקום השני, אוויס עם השקעות בכלי רכב בסך 338.4 מיליון דולר, ובמקום השלישי, אלבר עם השקעות בכלי רכב של 325 מיליון דולר.
את הדירוג לפי ליסינג מימוני מובילה לאומי ליסינג והשקעות עם היקף אשראי לציבור בסך של 159.3 מיליון דולר. במקום השני פמה ליסינג עם היקף אשראי לציבור בסך 77.2 מיליון דולר . ובמקום השלישי, אמפא קפיטל עם היקף אשראי לציבור בסך 46.3 מיליון דולר.
כלכלני דן אנד ברדסטריט, מסבירים, שוק הליסינג בישראל מורכב מליסינג תפעולי ומימוני. נתח השוק של הליסינג התפעולי נאמד בכ-85% מהשוק. עוד מציינים כלכלני דן אנד ברדסטריט כי ענף הליסינג התפעולי נמצא בצמיחה מואצת, מכ- 4,000 רכבים בשנת 1997 להערכה של כ-100,000 בשנת 2004.
בשלוש השנים האחרונות מדובר בגידול שנתי ממוצע של כ-16%. הגידול במספר כלי הרכב בענף נובע בעיקר מגידול בעסקאות מול החברות הגדולות ומוסדות פיננסיים ממשלתיים המעניקים לעובדיהם רכבים כחלק מתנאי העסקה. מבחינת כדאיות כלכלית, ישנן חברות שמעדיפות לתגמל את העובד בהטבה של רכב צמוד במקום הטבות שכר המחייבות הוצאות סוציאליות נילוות.
עפ"י הערכות של גורמים בענף, שוק הליסינג צפוי לצמוח בשנים הבאות ולהגיע לכ-150 אלף עד 180 אלף כלי רכב. לפי הערכות אלה כשני שליש מפוטנציאל השוק טרם מוצה.
עד היום "חינוך השוק" בוצע בעיקר ע"י חברות היי-טק, אולם קיימות חברות ממגזרים שונים שמהוות את פוטנציאל הצמיחה העיקרי. באופן פרדוכסלי, המשבר הכלכלי אף מחזק את חברות הליסינג, שכן, עסקים במצוקה זמנית עוברים מאחזקת נכסים קבועים ויקרים, לעסקאות ליסינג המקלות על תזרים המזומנים השוטף.