הדולר-ין: הדרך למעלה נראית סלולה עבור הדולר

הדולר האמריקאי שחווה תהליך ארוך ומתיש של שחיקה כמעט בלתי פוסקת מאז תחילת 2002, מגלה סימני התאוששות. ולא רק מול היורו אלא מול כל המטבעות האחרים ובכללם הין
אייל גורביץ |

ההסטוריה לימדה אותנו שמה שיורד סופו לעלות ומה שעולה סופו לרדת. מטבע הדברים זו הדינמיקה המאפיינת מניות, מטבעות, סחורות ולמעשה גם תהליכים גדולים וחשובים הרבה יותר. הדולר האמריקאי שחווה תהליך ארוך ומתיש של שחיקה כמעט בלתי פוסקת מאז תחילת 2002, מגלה סימני התאוששות. ולא רק מול היורו אלא מול כל המטבעות האחרים ובכללם הין.

מגמה משנית

הגם שמבט על הגרף ארוך הטווח מלמד כי המגמה הראשית היא מגמת ירידה ברורה, הרי שכל מסע בן אלף מילין מתחיל בצעד קטן אחד והצד הקטן הזה מגולם כעת בדינמיקה המאפיינת את המגמה המשנית. המגמה המשנית מוגדרת כמגמת עלייה ברורה והבה נראה מדוע :

1. בנובנמבר 2004 שפל הדולר למחיר של 101.82 ין לדולר. משם, ניסה לעלות אך כשל. כישלון זה יצר בסיס לגל ירידות נוסף, אם כי בניגוד למקובל במגמת ירידה, נבלם המטבע האמריקאי לקראת סוף ינואר 2005 באותה נקודה בדיוק. מבנה מחירים זה הכולל שתי נקודות שפל שאינן יורדות, מבסס שינוי מגמה.

2. מכאן המשיך הדולר להתחזק תוך שהוא קובע רמות שפל ב-103.68 וב-104.16 ין דולר. מבנה מחירים הכולל נקודות שפל עולות, מספר רבות על הלך המחשבה של הקונים. הם מוכנים לרכוש את הדולר במחירים הולכים ועולים. במילים פשוטות, מאמינים בהתחזקותו.

3. אלא שהשוק לא מורכב רק מקונים. המוכרים, שבעבר הלא רחוק התייחסו לדולר כמוקצה מחמת מיאוס, שינו את דעתם. מאז נובמבר 2004, אפשר לראות כיצד מסודרות נקודות השיא במבנה עולה. כלומר, כל נקודת שיא גבוהה יותר מקודמתה. מבנה זה מלמד כי המוכרים מוכנים להציע את מרכולתם במחירים הולכים ועולים. במילים פשוטות, גם הם מאמינים בדולר.

4. המומנטום - בתחתית הגרף אפשר לראות את שני מדדי העוצמה הפופולריים rsi, ו-macd. מטרתם של שני מדדים אלו למדוד את עוצמת המגמה ואת התנופה הנצברת במהלכה. אפשר לראות כיצד מאז נובמבר 2004, כאשר הדולר היה מצוי ברמות השפל, החלו מדדים אלו לבסס מגמת עלייה המחזיקה מעמד עד היום. כלומר, התנופה להמשך מגמת העלייה קיימת.

בטווח הקצר - הטווח הקצר משתרע מנקודות הזמן הנוכחית ולאורכם של השבועות הקרובים. טווח הזמן הקצר נחשף טוב יותר על גבי הגרף היומי. כאן אפשר לראות בבירור שהמגמה המינורית, כלומר המקטע הרציף האחרון היא מגמת עלייה ברורה ומובהקת הנסמכת על מומנטום חזק. הקירבה לרמת ההתנגדות השוכנת סביב 108.90 יכולה להוליד נסיגה מסויימת אם כי בהתייחס לעוצמה הקיימת סביר להניח שנראה את הדולר מצפין מעל לרמה זו.

סיכום

הדרך למעלה נראית סלולה עבור הדולר, לפחות לפי העובדה ולפיה שתי המגמות המרכזיות, היינו המשנית והמינורית מצביעות על כיוון זהה, והמומנטום חיובי דיו כדי לדחוף את הדולר לרמות בהן לא ביקר מזה זמן רב. תיקונים טכניים הם עניין לגיטימי ושכיח אלא שבמקרה הנוכחי הרף התחתון נקבע וסביר להניח שכל נסיגה לא תתברר אלא כאפיזודה חולפת.

* הערת אזהרה: המסחר במט"ח מסוכן על רקע התנודתיות הגבוהה והמינופים הגבוהים הנהוגים בשווקים אלו. הפעילות חייבת להיות מוגדרת ומדויקת בנקודות ספציפיות וכל פעולה חייבת להיות מגובה על ידי הוראה צמודה לקטיעת הפסד שלא תעלה של עשיריות בודדות של אחוזים ממחיר הקנייה

** אין בסקירה זו משום המלצה לקנות את הנייר או למוכרו והעושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד.

*** הערה: כל הזכויות שמורות. אין לשכפל, להעתיק, לתרגם, לצלם, להקליט או להעביר בכל צורה שהיא כל חלק מן החומר אלא באישור מפורש בכתב מן המחבר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".