בזק זהב עברה לרווח של 2.5 מ' ש' לאחר 4 שנות הפסדים

וזאת, למרות שההכנסות ירדו ב-2.5% ל-31.5 מ' ש'. החברה מסבירה את הירידה בשינוי מבנה ההכנסות והתמקדות במוצרים רווחיים. עברה גם לרווח תפעולי של 789 א' ש'
שרון שפורר |

חברת בזק זהב, העוסקת בתחום קישוריות אלקטרונית בין עסקים (B2B) סיימה את שנת 2004 עם רווח נקי של כ-2.5 מיליון שקל - מציגה לראשונה רווח לאחר 4 שנים רצופות של הפסדים.

הרווח התפעולי של החברה הגיע ל-789 אלף שקל, לעומת הפסד של כ-3.6 מיליון שקל בשנת 2003. הכנסות בזק זהב ירדו ב- 2.5% עקב שינוי מבנה ההכנסות והתמקדות במוצרים רווחיים והגיעו ל-31.5 מיליון שקל.

ההכנסות בתחומי הליבה של בזק זהב גדלו והן מבוססות על יישום פרויקטים משמעותיים במגזרי הבריאות, הפיננסים והתעשיות הביטחוניות. הרווח הנקי כולל פעולות חד פעמיות (אולם גם בניכוי אלו, סיימה בזק זהב ברווח נקי).

בזק זהב השקיעה השנה מעל 3 מיליון שקל בהקמה ושדרוג של התשתית הטכנולוגית שלה, המאפשרת קישוריות אינטרנט מאובטחת בין עסקים. תהליך זה, מפרטת החברה, כלל הרחבה ושדרוג תשתיות חומרה ותוכנה, הרחבת והקשחת מעטפת אבטחת המידע, והשקעה במערכת מבית Cyclone Commerce האמריקאית עם התאמה לשוק הישראלי, תשתית הכוללת אפליקציות שליטה ובקרה המאפשרות תהליך End-to-End לשיתוף והפצה של מידע עסקי מאובטח ע"ג האינטרנט. כמו כן, הוסמכה בזק זהב לת"י 7799 לאבטחת מידע כדי לעמוד בדרישות המחמירות בתקני אבטחת המידע של מגזר הבנקאות, המגזר הביטחוני, ועוד.

מנכ"ל בזק זהב, אודי ויזנר, מסר, כי החברה עקפה את תחזיות הרווח תוך עמידה בתכנית ההתחדשות של שנת 2004, שכללה השקעה בתשתיות, תהליך מיקוד עסקי ופעילות שיווקית של מיתוג מחדש המקרב את החברה לחברת האם בזק תחת ההבטחה "מקרבים עסקים".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)

"המס על הבנקים הוא מס על הציבור - והוא זה שישלם את המחיר"

בהמשך לכוונת שר האוצר סמוטריץ’ למסות את הבנקים, איגוד הבנקים מגיש את תגובתו לדו"ח עבודת צוות האוצר וטוען כי הדו"ח חסר השוואות לרווחיות בענפים אחרים, לא בחנו את ההשלכות הכלכליות, והמס צפוי לפגוע בציבור הרחב; מנכ"ל איגוד הבנקים, איתן מדמון "שר האוצר מבקש, באמצעות המהלך הזה, לגבות מס נוסף, בדרך עקיפה ולכאורה מתוחכמת מהציבור"

מנדי הניג |

ברקע הכוונה של שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ להטיל מס מיוחד נוסף על הבנקים, איגוד הבנקים מגיש את עמדתו לדו"ח עבודת הצוות שבחן את המהלך. לטענת האיגוד, הדו"ח שאמור היה לשמש בסיס מקצועי להחלטה, לוקה בחוסרים מהותיים, מדלג על בדיקות קריטיות ובעיקר אינו מתמודד עם השאלה מי ישלם בסופו של דבר את מחיר המס.

המסמך מוגש אף שעמדת בנק ישראל, שהוא חלק בלתי נפרד מהצוות, טרם פורסמה, ובאיגוד סבורים כי מדובר בהליך שמתקדם מהר מדי, בלי בחינה כלכלית מלאה של ההשלכות על הציבור והמשק.

לטענת איגוד הבנקים, הדו"ח שפרסם הצוות באוצר לא כולל את שתי הבדיקות המרכזיות שעל הבסיס שלהן אפשר בכלל לדון בהטלת מס על סקטור ספציפי. קודם כל, בדו"ח אין כל השוואה בין הרווחיות של הבנקים לבין הרווחיות של ענפים אחרים במשק. באיגוד מדגישים כי זה  בדיוק הבדיקה שנדרשה מהצוות לבצע, כדי לבחון האם מתקיימות נסיבות חריגות שמצדיקות מיסוי מיוחד של ענף אחד בלבד. למרות זאת, הדו"ח, כך נטען, מדלג לחלוטין על השוואה כזאת.

שנית, הדו"ח לא בוחן את ההשלכות הכלכליות של המהלך על המשק הישראלי. אמנם מצויין בדו"ח כי הטלת מס על הבנקים עלולה להוביל לעליית ריבית, לצמצום האשראי, לפגיעה במשקיעים ולנזק לציבור הרחב, אבל בפועל לא ניסו לאמוד את ההשפעות האלה או להעריך את ההיקף שלהן. באיגוד מציינים כי מדובר בתוצאות שכבר התרחשו בפועל במדינות שבהן הוטל מס דומה, ולכן היעדר ניתוח עלות־תועלת מהווה, לדבריהם, כשל מהותי בעבודת הצוות ואף עומד בניגוד לעקרונות חוק האסדרה.

כמו כן, באיגוד טוענים כי הדו"ח מציג נתון שגוי שלפיו הציבור מחזיק בכ-70% ממניות הבנקים, בעוד שבפועל שיעור אחזקות הציבור עומד על כ-90%. לטענתם, מדובר בפער מהותי, שכן הציבור הוא זה שנושא בפועל בעלות של כל מס שיוטל על הבנקים. למרות זאת, בדו"ח אין כל ניסיון לאמוד את הפגיעה הצפויה בחיסכון הציבורי, בדיבידנדים או בשווי אחזקות הציבור. באיגוד מדגישים כי מבנה בעלות כזה אינו קיים באף מדינה אחרת שהטילה מס על הבנקים, ולכן השוואות בינלאומיות מחייבות זהירות מיוחדת.