אודי A7 מול ב.מ.וו 6 גראן קופה מול מרצדס CLS: מבחן דרכים השוואתי
קפה של בוקר

אם לא הייתי רוצה להחזיר אותה לסוכנות, הייתי צריך לארגן 676,000 שקלים וזה עוד לפני 30,000 השקלים שהוסיפו כאן על "מושבי נוחות" עם אלף אפשרויות כוונון כולל קביעות אורך הבסיס, שהם אכן נוחים להדהים ומהווים שיפור מורגש מהמושבים הסטנדרטיים, בעלי הבסיס הקצר. בדרך לנקודת המפגש עם חברי המערכת אריאל (אלסיבוני) ו(אלי )שאולי, יש לי זמן להתרשם מתא הנוסעים. יושבים כאן עמוק בתוך הרכב ונמוך, כמו שאני אוהב, זה מכניס אותך לאווירת ה"קופה" הנכונה – זו לא עוד מכונית סאלון. היא מאוד מאובזרת וברשימה הארוכה מתבלטים פריטים כגון מצלמת מעוף הציפור לחנייה וצמד מצלמות בפינות החרטום שמקלות על הראות ביציאה מחניונים. יש נגיעות נחמדות בדמות עור על הדשבורד עם תפירה כפולה, והמרווח הוא טוב בכל המדדים. איכות החומרים גבוהה אבל פה ושם הציץ איזה מרווח לא אחיד. ואולי זה רק ברכב הלא צעיר.

מסרון משאולי מבהיר שיש לנו מספיק זמן להתרשם מתא הנוסעים של ה-CLS. גם כאן יש שפע עור בתפירה כפולה. לוח המחוונים מרגיש פשוט יותר, אבל כל השאר נראה ועשוי טוב. שילובי הצבעים נאים עם עור לבן בוהק, ובסה"כ באמת נעים כאן, גם אם המרווח לראש עלול להיות מעט גבולי לגבוהים, ובסיס המושב מעט קצר. אריאל מדליק סיגריה נוספת בדיוק כאשר שאולי גולש לחניה עם ה-A7. הפרופורציות הרחבות והנמוכות נראות טוב מרחוק, אבל כאשר ה-A7 נעצרת ליד ה-CLS וה-6 היא נראית קצת פחות מיוחדת, ומעט קרובה מדי לאחיותיה מבית. אבל אי אפשר שלא להתרשם מהפרונט האגרסיבי והחלק האחורי המיוחד, גם אם הוא לא היה לטעמם של כולם.

השורה התחתונה היא שבניגוד לעיצוב החיצוני, בו ניצחה ה-6 גראן קופה פה אחד, כאן הדעות חלוקות, ותלויות בטעם האישי של כל בוחן. שאולי חוזר עם הקפה, וטוען שהוא חם מהרגיל ולכן ייקח לו יותר זמן לסיים אותו. יופי, יש זמן לבדוק גם את המושבים האחוריים... ה-CLS וה-A7 רושמות שיוויון עם מרווח טוב לברכיים וקצת פחות לראש. נוסעים גבוהים בסדרה 6 יצטרכו להתפשר בנושא המרווח לרגליים. ב-CLS התחושה הכי מיוחדת מאחור, עם שני מושבים נפרדים. גם ב-6 המושב מחולק לשניים, אבל יש חגורה שלישית למקרי חרום – בתקווה שהנוסע האומלל יסכים לשבת עם יציאת המיזוג בין הרגליים. רק ב-A7 יש שלושה מושבים אמיתיים (אופציה בתשלום) ובקרת אקלים מפוצלת מאחור. בנוסף, גם תא המטען שלה הוא השימושי ביותר הודות למבנה הדלת החמישית, בעוד את תא המטען הארוך של שתי האחרות קשה למלא דרך הפתח הצר.
לדרך

אנחנו עוצרים שוב, הפעם כדי לבחון את נושא הנוחות מחוץ לעיר. אריאל מדליק עוד סיגריה, ושאולי מברר אם יש מצב לקפה קטן נוסף – "הפעם אני אבקש את זה לא רותח" – אבל מבין מהמבטים שלנו שעדיף שלא. ממש עדיף שלא... ה-A7 מציגה נוחות ממוצעת, אבל הרעש מדרדר אותה למקום השלישי. מעבר ל-CLS מגלה רמת ספיגה דומה, מלבד התמודדות לקויה עם רצף מהמורות במהירות גבוהה, אבל יש כאן הרבה פחות רעש, למרות שגם כאן רעשי הכביש נוכחים מדי. ה-6 מנצחת כאן בפער – היא מרגישה רכה יותר, וסופגת טוב יותר שיבושים בכל הגדלים. היא לא מושלמת – שיבושים קטנים חודרים לפעמים לתא וגלים בכביש יגרמו לה לנוע על מתליה, אבל יחד עם בידוד עדיף משמעותית מרעשי העולם, ההכרעה פשוטה וחד משמעית.
קשה שלא להבחין בכל עצירה בכמות תשומת הלב שהשלישייה הזו מושכת, והשיא היה כשנעצרה לידנו מאזדה לאנטיס חבוטה, ושלושת הגברים בתוכה ספק שאלו ספק קבעו ש"זה האוטו של אייל גולן". לא הבנו לאיזו מהשלוש הם מתכוונים או שאולי בכלל לכל השלוש, אבל נאלצנו לאכזב אותם. "אז למי אתם נוהגים?" הקשו – ושאולי משבית השמחות השיב מיד שלעצמנו, בעוד אני ואריאל מתלבטים איזה שם יעשה עליהם הכי הרבה רושם...

עניין של זמן
אני מנצל את ההמתנה הארוכה לשאולי כדי לשלוף את דפי הנתונים. נתון ההספק דומה למדי בשלושתן, אבל ההבדלים הגדולים הם בנתוני המומנט. יתרון הנפח של ה-CLS, חצי ליטר, לא מצליח לכפר על היעדר המגדש. היא מפיקה אומנם 306 כ"ס – קצת יותר מה-A7 (עם 300) וקצת פחות מה-6 (עם 320), אבל בתחום המומנט הפער משמעותי: 37.7 קג"מ בין 3,500 ל-5,250 סל"ד הם נתון נאה, אבל תאוריית היחסות מתערבת שוב. כשה-A7 מפיקה 44.8 קג"מ, וה-6 מפיקה 45.8 קג"מ, שזמינים מ-2,900 ו-1,300(!) סל"ד בהתאמה, פתאום ה-CLS נראית קצת אנמית.

היבשות זזו עוד קצת וקרחון או שניים הפשיר, שאולי סיים סוף סוף לאכול (שזה משהו שונה לגמרי מסיים את האוכל בצלחת), ואנחנו יוצאים לבדיקת תאוצות. הדרבי המוגדש, כמצופה, התנהל צמוד-צמוד, כאשר ברור ששתיהן חזקות יותר מה-CLS. אבל בסוף הישורת ה-A7 משאירה את ה-6 גראן קופה מאחור בפער של כמכונית אחת, וה-CLS עוד מגמה אחת לאחור. אין ספק, הנעה כפולה ותיבת S-טרוניק זריזה הם דבר יעיל כשרוצים לצאת מהר מהמקום. הכוח ב-A7 תמיד שם, גם אם התגובה לקיק-דאון מגיעה עם השהייה קלה. מצב הספורט של התיבה עובד נהדר, ורוב הזמן לא מצאנו לנכון להשתמש בכפתורים מאחורי ההגה (שקיימים בכולן) לתפעול התיבה. וכן, בעיר היא יכולה להתבלבל טיפה, אבל זה לא משמעותי. בקיצור – יחידת הנעה מרשימה מאוד, בדיוק כמו של הבימרית.

ה-6 מרגישה קלילה על רגליה, וכמו כל השלישייה הזו מצליחה להסוות היטב משקל עצמי של 1,825 ק"ג (1,860 ל-A7 ו-1,735 ל-CLS). בהתחשב בקצב בימי המבחן, לא התפלאנו לגלות שהשלישייה הזו צרכה הרבה דלק. כמה הרבה? ה-6 הגיעה בזמנים הקשים ל-4.4 ק"מ לליטר מול 5.1 ב-A7 ו-6.3 ב-CLS האטמוספרית. אבל בנהיגה שפויה יותר נרשמו 11.5 ק"מ לליטר בבימר, 10.9 ב-A7 ו-12.8 ב-CLS (רגע, מנועי טורבו לא אמורים להיות חסכוניים יותר או משהו?). הקשר בין רגל ימין לחשבון העו"ש מעולם לא היה ישיר יותר.

הסדרה 6 גראן קופה טובה יותר, ההגה עם משקל נכון יותר אבל עם אותה רמת תקשורת (אפס, אם לא היינו ברורים), והמתלים מאפשרים יותר מדי תזוזות מרכב תחת עומס גם במצב הספורטיבי. אז נכון שזה יקרה רק אם תהיו ממש מהירים, אבל רצינו יותר ממצב ספורט במכונית של ב.מ.וו. התחושה הראשונית היא שה-6 מחוברת יותר – המשקל של ההגה, צליל המנוע, רכינת המתלים... אבל ככל שמעמיקים את ההכרות מתברר שזו אחיזת עיניים, ולמעשה ה-6 לא מציגה יתרון משמעותי בתחום, אם בכלל, על ה-A7.

פסוקו של סוף

עולם נעלם
יגואר XF היא ככל הנראה המכונית עם הקו הכי קופה-אי מבין מכוניות הסאלון, ומתיחת הפנים שהיא עברה לפני כשנה הפכה אותה לאחת המכוניות היותר נאות בסגמנט הזה. נאה מספיק כדי שלא נוכל להתעלם ממנה בקרב הזה, גם אם היא לא ממש שייכת לקטגוריה. אבל מכיוון שהיא מתומחרת כמו סאלון רגילה, ולא כמו קופה 4 דלתות, אנחנו מקבלים באותו מחיר חתיכת מנוע.
V8 אטומספרי, גדל-נפח, רועם וחזק – בדיוק כמו שאנחנו אוהבים. זה מסוג המנועים שיום אחד תספרו לילדים שלכם ש"היום כבר לא עושים מנועים כאלו". עולם הולך ונעלם מהסוג שמתגעגעים אליו. ולא מדובר באיזו ראית נולד על-חושית – יגואר מחליפים את ה-V8 הנהדר שלהם ב-V6 בנפח 3.0 ליטר מוגדש, חסכוני יותר אך גם חלש יותר (340 כ"ס ו-45.9 קג"מ) וכנראה גם פחות מלהיב – אבל זה כבר רק ניחוש שלנו. אולם בינתיים המנוע עוד פה - V8 בנפח 5.0ליטר שמספק 385 כ"ס ב-6,500 סל"ד ו-52.5 קג"מ ב-3,500 סל"ד, ועם סאונד שהופך את מהמספרים המרשימים הללו למשניים.

אבל גם האחרות כאן לא קוטלות קנים. איך היא עומדת מולן? העיצוב הנאה-בפני-עצמו של ה-XF מרגיש מעט פחות מיוחד בהשוואה אליהן. תא הנוסעים מרגיש כבר לא מעודכן ובעיקר יותר אינטימי מלפנים – אם כי בפועל לא חסר מרווח באף מדד, מלבד לראש לאנשים גבוהים. מאחור משלמים מחיר על חיתוך הגג, עם מחסור במקום לראש, ובניגוד לאחרות – גם לברכיים. עדיף למקם שם אנשים קומפקטיים.
רשימת האבזור כאן ארוכה כצפוי, אבל מצליחה להפתיע לטובה עם בקרת שיוט אקטיבית, הכוללת מערכת להתראה על התנגשות. ואם בכל זאת משהו מצליח לעצבן אתכם – באוטו או בכלל – כל מה שצריך לעשות הוא ללחוץ על כפתור ה-Start ולהעיר את ה-V8 לחיים. יותר טוב מפסיכולוג. אז נכון, היא מעט רכה מדי לטעמנו ולא תתאים למי שנוהג אגרסיבי, וגם צריכת הדלק לא בדיוק תציל את הקרחונים (5-6 ק"מ לליטר הם תוצאה סבירה) – אבל היא תגרום לכם לחייך.
אז לסיכומה של תוספת: אם אתם רוצים סדאן עם קו גג מעוגל, ה-XF של יגואר היא מכונית לא עגולה – מצד אחד המרווח והעיצוב בתא הנוסעים לא מבריקים, מצד שני, המנוע דווקא כן, ויגרום לכם להתאהב במכונית. מדובר בחבילה שרחוקה מלהיות מושלמת, אבל שקשה להתרחק ממנה בסוף היום. ובקיצור, אם אתם מחפשים מכונית מהקבוצה הזו, בדקו גם אותה. ב-V8, ואל תשכחו לנהוג גם עם חלונות פתוחים.

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה
כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים
רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.
מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות.
בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.
רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.
יגדיל את הצריכה הפרטית
הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.
- מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים
- העלימו מאות מיליוני שקלים - וזה העונש שנגזר עליהם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

21 חשודים נעצרו בחשד לזיוף תקנים בהיקף של 15 מיליון שקל
בתום חקירה סמויה, עוכבו 21 חשודים בחשד למעורבות בביצוע עבירות שחיתות ציבורית חמורות בהן, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, שוחד, הלבנת הון, עבירות על חוק מע"מ ועל פקודת המכס ועבירות על פקודת היבוא והיצוא וחוק התקנים
במסגרת שיתוף פעולה בין היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ), להב 433, חקירות מכס מע"מ ת"א, בקרת יבוא במכס אשדוד ומשרד הכלכלה והתעשייה, עלה חשד כי אחת ממעבדות הבדיקה בתחום יבוא מוצרים לישראל, חברה לגורמים עבריינים ויחדיו קשרו לקשר שוחדי ומרמתי, במסגרתו שוחררו והופצו כמויות גדולות של מוצרים החייבים עמידה בדרישות תקנים רשמיים, מבלי שעברו את מלוא הבדיקות הנדרשות, ובנוסף לא הועבר הדיווח הנדרש לרשויות בהתאם.
מרגע שנודעו החשדות האמורים, הוקפאה ההכרה של המעבדה לבדיקות יבוא. בנוסף, עלו חשדות על קשר בין החשוד המרכזי למעבדה במערכת שוחדית, כאשר הוא מפנה אליה יבואנים, תמורת תשלום עמלות ואילו המעבדה בתמורה, מאשרת את שחרור המוצרים. ללא ביצוע הבדיקות וללא דיווח לרגולטור, כנדרש.
בדרך זו, עולה החשד, כי נכנסו לישראל כמויות גדולות של מוצרים החשודים כמסוכנים,
ללא הבדיקות הנדרשות וללא הדיווח הנדרש לרשויות. בשלב זה, על פי החשדות, המוצרים או מרביתם הועברו לשטחים. החקירה מלווה על ידי היחידה המשפטית לתיקים מיוחדים ברשות המיסים ויחידת התביעה הפלילית במשרד הכלכלה. סך עבירות המס נכון ליום זה של החקירה הינן למעלה מ-15 מיליון
שקל.
הליך היבוא התקני
הליך יבוא תקני לישראל נבנה כך שיוודא שכל מוצר שנכנס לשוק המקומי עומד ברף בטיחות ואיכות בסיסי, כך שגם המדינה וגם הצרכן לא נפגעים. הכל מתחיל ברשימון היבוא שמוגש למכס, מסמך רשמי שבו היבואן מפרט את כל פרטי הסחורה, היכן יוצרה, מה ערכה הכספי ומה הייעוד שלה. לאחר מכן מגיע שלב קריטי של בדיקות מעבדה ותקינה: מוצרים מתחומים רגישים כמו חשמל, צעצועים לילדים, קוסמטיקה או ציוד רפואי חייבים לעמוד בתקנים ישראליים מחייבים. כאן נכנסות לפעולה המעבדות המורשות, שאמורות לבדוק אם המוצרים אכן תואמים את התקנות מבחינת בטיחות שימוש, חומרים מסוכנים או התאמה חשמלית.
- 5 בכירים באוטומקס נעצרו בחשד לעבירות רבות
- נחשפה תשתית להלבנת הון בקריפטו בהיקף עשרות מיליוני דולרים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, היבואן מחויב לשלם את כלל המיסים הנדרשים, מכס, מע"מ ולעיתים מסי קנייה נוספים, לפני שהמוצרים יכולים להשתחרר מהנמל. רק כאשר כל התנאים הללו מתקיימים, מקבל היבואן אישור רשמי לשחרור הסחורה לשוק המקומי ולהפצתה לצרכנים. כאשר התהליך הזה נעקף באמצעות שוחד, זיוף אישורים או העלמות מס, נגרמת פגיעה משולשת: ראשית, הציבור חשוף למוצרים שעלולים להיות מסוכנים, החל במוצרי חשמל לא תקינים ועד צעצועים עם חומרים רעילים; שנית, נפגעת התחרות מול יבואנים שמקפידים על החוק ונדרשים להוצאות גבוהות יותר; ושלישית, נגרע כסף רב מקופת המדינה עקב אובדן מסים.
וכך, הפרשה הנוכחית לא רק שגורעת כספים מהמדינה לטובת מוצרים שחלקם מועברים לשטחים, אלא גם חושפת את הציבור למוצרים שעלולים להוות סכנה.