מאזדה CX-5 מול יונדאי ix35: מבחן דרכים השוואתי

מאזדה CX-5 הוא ככל הנראה רכב הפנאי החם של השנה. כיצד הוא מתמודד מול הג'יפון החם של השנה שעברה?
גיא רוטקופ | (1)

יונדאי ix35 ומאזדה CX-5

יונדאי ix35, רכב הפנאי החם של השנה שעברה, עומד מול הטוען לכתר – מאזדה CX-5 – שניצח לא מזמן את ניסאן קשקאי במבחן השוואתי. בעבר, כשהעמדנו את ה-ix35 מול הקשקאי, הוא הפסיד לו, ובכל זאת לא יכולנו להתעלם ממלך הקטגוריה, גם אם לשעבר. על אף המראה המוגבה, הגרסאות הנמכרות ביותר הן אלה בעלות הנעה קדמית, על כן אלה נבחרו לעימות הפעם.

 


חזות

למבחן קיבלנו את רמת האבזור האמצעית של ה-ix35, שמוסיפה למחיר בסיס של 160,500 עוד 15,600 שקלים. בתמורה לתוספת השקלים תקבלו ב-ix35 בקרת שיוט, בקרת אקלים מפוצלת, קיפול חשמלי למראות, כוונון חשמלי למושב הנהג, גג שמש כפול וריפודים משולבי עור. בסעיף העיצוב ה-ix35 מרגיש מעט עמוס ומתאמץ מדי, אבל אי אפשר לקחת ממנו את תשומת הלב. גרסת ה-CX-5 שהתייצבה למבחן היא ברמת הגימור האמצעית גם כן ומחירה דומה מאוד – 176,500 שקלים. העיצוב של ה-CX-5 זורם ונאה יותר, ועושה עבודה טובה במבחן ה"פוזה". בהשוואה לגרסת הבסיס, שעולה 2,000 שקלים יותר מהמקבילה לה ב-ix35 (סך הכל 162,500), תקבלו כאן חישוקי 19 אינץ', מצלמת רוורס וגג שמש.
 
 
 

בפנים התמונה שונה – תא הנוסעים של היונדאי מעוצב בצורה נאה יותר ובחירת הצבעים רעננה יותר, אם כי לא כולם אהבו את גווני החום שבגרסת המבחן. אבל התחושה החיובית נפגמת בגלל החומרים הפשוטים והחלולים למגע מהם מורכב התא כולו.

כחבילה, תא הנוסעים של ה-CX-5 הוא הנבחר, למרות שהוא קצת יותר פשוט. יש כאן את פקדי מיזוג האוויר העגולים המזוהים עם מאזדה. כבר ברמת הגימור הבסיסית תקבלו כאן אבזור עשיר למדי עם מסך מגע השולט על מערכת הקול, בלוטות', בקרת אקלים מפוצלת ובקרת שיוט. איכות החומרים נעה בין טובה לבסדר.


המרווח מלפנים ב-ix35 טוב למרות גג השמש, אבל המושב עצמו לא נוח ומרגיש יותר כמו ספסל. מעבר למושב האחורי חושף מרווח טוב ודומה לזה שב-CX-5, עם יתרון קל למרווח לרגליים, אבל חלק מהבוחנים התלוננו על המשענת הנטויה מדי לאחור. ה-CX-5 מתאפיין במושב נהג גבוה מדי באופן שעשוי להיות בעייתי לגבוהים, אבל בשאר הקריטריונים לא נרשמו תלונות מיוחדות. תא המטען ב-CX-5 נוח וגדול למדי, אם כי כאן ישנו יתרון ל-ix35.

 

 


התנהגות

מנוע ה-2.0 ליטר של מאזדה, על טכנולוגיית הסקיי-אקטיב (SkyActiv), מספק 155 כ"ס ב-6,000 סל"ד ו-20.2 קג"מ ב-4,000 סל"ד, והוא משודך לתיבת הילוכים אוטומטית בעלת 6 יחסי העברה. מנוע ה-2.0 ליטר של יונדאי הוא בעל נתון הספק מעט יותר גבוה – 163 כ"ס ב-6,200 סל"ד ו-20.1 קג"מ ב-4,600 סל"ד – והוא משודך לתיבת הילוכים אוטומטית 6 הילוכים גם כן.


ה-CX-5 נעים לנהיגה והמנוע שקט גם בשיוט במהירות גבוהה. הכוח מגיע במעלה הסל"ד, אם כי התיבה לא ממהרת לספק את הקיק-דאון הנכסף בשביל לחסוך בצריכת הדלק. יחידת ההנעה של ה-ix35 טובה בסך הכל והרכב זריז, אבל קצת פחות מה-CX-5. תיבת ההילוכים ב-ix35 מתפקדת מצוין, והתלונה העיקרית על יחידת הכוח היא לגבי צליל המנוע במאמץ. צריכת הדלק בימי המבחן המאומצים עמדה על 7.7 ק"מ לליטר ב-ix35 מול 8.6 ב-CX-5 ובשיוט רגוע היא עמדה על 12.1 מול 14 ק"מ לליטר בהתאמה.


רכב הפנאי של מאזדה רושם יתרון משמעותי נוסף בתחום המתלים – פער הנוחות בין שני כלי הרכב גדול במיוחד בעיר, שם ה-ix35 לא פעם פשוט מתרסק על שיבושים גדולים, ומתקשה גם על הקטנים. מחוץ לעיר המצב משתפר, אבל הוא עדיין מתמודד פחות טוב עם שיבושים קטנים בהשוואה ל-CX-5. הצמיגים הגדולים של ה-CX-5 הם לא נקודת פתיחה אידיאלית בכל הנוגע להתמודדות עם שיבושים קטנים ורצופים אבל כיול מוצלח של המתלים עוזר להתמודד עם שיבושים גדולים יותר.

 

 


בכל הקשור להנאה מנהיגה, מרגיש ה-CX-5 דינאמי יותר. ה-ix35 נותן תחושה שהכביש המפותל הוא לא הטריטוריה החביבה עליו. הוא בסדר בסך הכל, עם זוויות גלגול שטוחות וביצועים נאים, אבל לא מצליח להעלות חיוך על פני הנהג כמו ה-CX-5. בנהיגה בשטח היונדאי מעביר יותר מהמתרחש לתוך תא הנוסעים, אבל איכות הנסיעה משתפרת עם העלייה במהירות. ב-CX-5 המצב אחיד, וטוב יותר, ברוב הזמן.

 

סיכום

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דני 10/10/2013 15:17
    הגב לתגובה זו
    ספרתי 45 הרמות בידית המשיכה מדוע דווקא שם הכתב החליט לומר הפוך תמוהה בעינייי
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה

כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים

צלי אהרון |


רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.

מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות. 

בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.

רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.

יגדיל את הצריכה הפרטית

הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.

המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

אילוסטרציה מעצר. קרדיט: AIאילוסטרציה מעצר. קרדיט: AI

21 חשודים נעצרו בחשד לזיוף תקנים בהיקף של 15 מיליון שקל

בתום חקירה סמויה, עוכבו 21 חשודים בחשד למעורבות בביצוע עבירות שחיתות ציבורית חמורות בהן, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, שוחד, הלבנת הון, עבירות על חוק מע"מ ועל פקודת המכס ועבירות על פקודת היבוא והיצוא וחוק התקנים

רן קידר |
נושאים בכתבה הלבנת הון

במסגרת שיתוף פעולה בין היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ), להב 433, חקירות מכס מע"מ ת"א, בקרת יבוא במכס אשדוד ומשרד הכלכלה והתעשייה, עלה חשד כי אחת ממעבדות הבדיקה בתחום יבוא מוצרים לישראל, חברה לגורמים עבריינים ויחדיו קשרו לקשר שוחדי ומרמתי, במסגרתו שוחררו והופצו כמויות גדולות של מוצרים החייבים עמידה בדרישות תקנים רשמיים, מבלי שעברו את מלוא הבדיקות הנדרשות, ובנוסף לא הועבר הדיווח הנדרש לרשויות בהתאם. 

מרגע שנודעו החשדות האמורים, הוקפאה ההכרה של המעבדה לבדיקות יבוא. בנוסף, עלו חשדות על קשר בין החשוד המרכזי למעבדה במערכת שוחדית, כאשר הוא מפנה אליה יבואנים, תמורת תשלום עמלות ואילו המעבדה בתמורה, מאשרת את שחרור המוצרים. ללא ביצוע הבדיקות וללא דיווח לרגולטור, כנדרש. 

בדרך זו, עולה החשד, כי נכנסו לישראל כמויות גדולות של מוצרים החשודים כמסוכנים, ללא הבדיקות הנדרשות וללא הדיווח הנדרש לרשויות. בשלב זה, על פי החשדות, המוצרים או מרביתם הועברו לשטחים. החקירה מלווה על ידי היחידה המשפטית לתיקים מיוחדים ברשות המיסים ויחידת התביעה הפלילית במשרד הכלכלה. סך עבירות המס נכון ליום זה של החקירה הינן למעלה מ-15 מיליון שקל.

הליך היבוא התקני 

הליך יבוא תקני לישראל נבנה כך שיוודא שכל מוצר שנכנס לשוק המקומי עומד ברף בטיחות ואיכות בסיסי, כך שגם המדינה וגם הצרכן לא נפגעים. הכל מתחיל ברשימון היבוא שמוגש למכס, מסמך רשמי שבו היבואן מפרט את כל פרטי הסחורה, היכן יוצרה, מה ערכה הכספי ומה הייעוד שלה. לאחר מכן מגיע שלב קריטי של בדיקות מעבדה ותקינה: מוצרים מתחומים רגישים כמו חשמל, צעצועים לילדים, קוסמטיקה או ציוד רפואי חייבים לעמוד בתקנים ישראליים מחייבים. כאן נכנסות לפעולה המעבדות המורשות, שאמורות לבדוק אם המוצרים אכן תואמים את התקנות מבחינת בטיחות שימוש, חומרים מסוכנים או התאמה חשמלית. 

במקביל, היבואן מחויב לשלם את כלל המיסים הנדרשים, מכס, מע"מ ולעיתים מסי קנייה נוספים, לפני שהמוצרים יכולים להשתחרר מהנמל. רק כאשר כל התנאים הללו מתקיימים, מקבל היבואן אישור רשמי לשחרור הסחורה לשוק המקומי ולהפצתה לצרכנים. כאשר התהליך הזה נעקף באמצעות שוחד, זיוף אישורים או העלמות מס, נגרמת פגיעה משולשת: ראשית, הציבור חשוף למוצרים שעלולים להיות מסוכנים, החל במוצרי חשמל לא תקינים ועד צעצועים עם חומרים רעילים; שנית, נפגעת התחרות מול יבואנים שמקפידים על החוק ונדרשים להוצאות גבוהות יותר; ושלישית, נגרע כסף רב מקופת המדינה עקב אובדן מסים. 

וכך, הפרשה הנוכחית לא רק שגורעת כספים מהמדינה לטובת מוצרים שחלקם מועברים לשטחים, אלא גם חושפת את הציבור למוצרים שעלולים להוות סכנה.