"אני קורא למרי אזרחי נגד תאגידי המים; בדימונה משלמים עבור תושבי ר"ג"

כך אמר ג'קי אדרי, ששובת רעב למעלה מ-15 יום. גפני - "לא אביא לוועדה את הקיצוץ הרוחבי על-מנת לאפשר את מימון חינוך חינם מגיל 3, אם לא תינתן הנחה בתעריפי המים לנכים"
לירן סהר | (10)

בדיון סוער היום (ב') בנושא תעריפי המים לנכים, חברי הכנסת הביעו תסכול מהרפורמה במשק המים ודרשו שמדינה תסבסד את מחיר המים. יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני רתח ואמר: "לא אביא לוועדה את הקיצוץ הרוחבי על-מנת לאפשר את מימון חינוך חינם מגיל 3, אם לא תינתן הנחה בתעריפי המים לנכים". לבקשת גפני, הודיע יו"ר מטה המאבק נגד תעריפי המים, ג'קי אדרי, שיפסיק את שביתת הרעב.

גפני עדכן על "הסכמה עם האוצר, על הנחה בתעריפי המים לנכים שתמומן מתקציב המדינה. בהמשך הביע תסכול מהרפורמה במשק המים בקדנציה הקודמת. "הכנסת הוציאה את הפיקוח מוועדת הכספים והעבירה לרשות המים. כמו כל הגופים שהממשלה מקימה, היא מולאמת על ידי האוצר שבפועל הפכה ליחידת סמך. מכסת המים לנכים צריכה להיות פי 3 מאשר לאדם רגיל."

בישיבה השתתף הנכה מדימונה, סמי מור-יוסף, שחשבונו עוקל על ידי תאגיד מעיינות דרום, שבעקבות פרסום סיפורו מישהו מימן עבורו את תשלום החוב. מור-יוסף הביע תרעומת על אי קיומו של תעריף מים מיוחד לנכים. יוזם המרד האזרחי נגד תעריפי המים, ג'קי אדרי מדימונה, ששובת רעב מזה למעלה מחמישה עשר יום: "אני קורא למרי אזרחי נגד תאגידי המים. התאגידים הוקמו כחלק מהפרטת משק המים והפקרתו לידי בעלי ההון". לדבריו, "קיימת אפלייה בנושא תשלום מסים על המים. בדימונה אנחנו משלמים מע"מ על המים בעוד ברמת-גן התושבים אינם משלמים מע"מ. הזכות למים הינה זכות יסוד, חוקתית וקיומית."

מנהל רשות המים, אלכס קושניר, אמר: "אנו רשות ממשלתית ופועלים על פי חוק. יתכן שנעשו שגיאות ברפורמה אך אם נסתכל מה קורה במדינות השכנות, בהן מפסיקים לפרקים את אספקת המים, נבין שהיה צורך בשינוי במשק המים. בעשור האחרון היו שתי ועדות חקירה ממלכתיות, שהסיקו שאכן קיימת מצוקת מים. אנחנו פועלים במסגרת משק מים סגור וכל הפחתה לקבוצה מסוימת תגרור עלייה לקבוצה אחרת, אלא אם המדינה תחליט לסבסד קבוצות מסוימות."

ח"כ עמיר פרץ (עבודה) קבל על הסמכות שניתנה לתאגידי המים לבצע עיקולים על חשבונות בנק של אזרחים. פרץ קרא "להפקיע מהם סמכות זו ולהפריד בין החוב לצריכה. אין זכות למנוע אספקת מים מאזרחים". כן קבל על המכסות לצריכת המים: "מי קבע ועל סמך מה, ש- 2.5 קוב הם מכסה נכונה לחיי היומיום של האזרחים."

ח"כ רוחמה אברהם-בלילא (קדימה) קבלה על אי כיבוד ההסכם הג'נטלמני בין ועדת הכספים לרשות המים, לפיו לא יבוצעו עיקולים של חשבונות חייבים לתאגידים, כל עוד נושא ההנחות לנכים לא מוסדר. "רשות המים הוציאה הוראת שעה לתאגידים שלא לבצע עיקולים אך אלו מפירים אותה ואין פוצה פה."

רכזת מים וחקלאות באגף התקציבים באוצר, שירה גרינברג, אימתה את דברי גפני והודיעה שעתה שוקדים על הגדרת האוכלוסייה הזכאית להנחות בטרם מתן ההנחות. יו"ר דירקטוריון תאגיד המים מעיינות הדרום, דוד לוי, מסר: "מחיר המים הוא גבוה ועל הממשלה להמשיך לסבסדו כפי שהיה בעבר. תאגיד מעיינות הדרום נמנע מניתוקים ומעיקולים במשך שנה וחצי לאחר שפנה לכל החייבים וקרא להם להסדיר את חובותיהם. מי שהסדיר, מיד בוטל העיקול או הניתוק בגין החוב."

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    אריאל 09/01/2012 18:16
    הגב לתגובה זו
    הוספת המע" מ על המים- מס ישיר!! רגרסבי המקפח את האוכלוסיות החלשות. תאגידי המים תוספת עלויות ללא שום סיבה אולי מינויים למקורבים, חבל
  • 9.
    ראובן ברק 09/01/2012 16:38
    הגב לתגובה זו
    צדק חברתי כולל את הריסת תאגידי המים התאגיד הוא בזבוז כספי הציבור
  • 8.
    איתמר 09/01/2012 16:33
    הגב לתגובה זו
    בתור יליד ישראל - פלשיטנה מעולם לא גבו עבור מים בילדותי. מים זה מוצר חובה שהמדינה חייבת לספק. על אחת וכמה לשלם מעמ, שזה מוצר ממשלתי. כל סיפור התאגידים נוצר למען לתת פרנסה לפקידים למיניהם. לרדת מהגגות, ולהחזיר את המים לעם ללא תשלום.
  • 7.
    כולנו מממנים את המים לקיבוצים.שם הדשא תמיד (ל"ת)
    ירוק 09/01/2012 15:47
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    בן אליעזר 09/01/2012 15:41
    הגב לתגובה זו
    אלון,ממספר 5. אין לך מושג כמה אתה צודק.אנחנו פוצות.עד שלא ניסגור צמתים-הפלצנים לא יבינו ,אותנו,שעושים שמיניות באויר לגמור את החודש,והם למשל,מאשרים לעצמם ומעלים את המשכורות .תאגידי המים ,זה סידור ג'ובים למקורבים ואמצעי לחמוס אותנו ,בין שאר הרעיונות ה"יצירתיים",ואין פוצה פה ומצפצף.
  • 5.
    אלון 09/01/2012 15:27
    הגב לתגובה זו
    במקום לבכות,עשרות אלפיןם ממכם שיחסמו את הגישה למרכז הארץ. רק ככה מבינים היום בעולם
  • 4.
    דב אדן 09/01/2012 14:20
    הגב לתגובה זו
    לידיעתכם מחיר המים הינו מחירם להתפלה והובלה סה" כ כ-3 ש" ח למ" ק השאר העלאת מחירים יזומה של האוצר
  • 3.
    בא 09/01/2012 14:02
    הגב לתגובה זו
    על מיסים יצירתיים כאלה אפילו פרעה ,אני לא בטוח ,שחשב .
  • 2.
    לדרומי המתוסכל, תזכיר לי מאיפה באו המים? (ל"ת)
    לא רוצה עוד מיסים! 09/01/2012 13:59
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    דרומי מתוסכל 09/01/2012 13:34
    הגב לתגובה זו
    השרון המיוחס ואת את הגליליים החוסכים במים להשקיית גינותיהם בחורף. להזכירם הנגב,בלעדינו ,יהיה צחיח.
ביטוח לאומי
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי דיגיטלי: להשתלט על הבירוקרטיה מהספה

עידן הפקסים והתורים המתישים בסניפים יישארו בקרוב מאחור - באמצעות האפליקציה החדשה, שירותי המסרונים המאובטחים ומנגנון מיצוי זכויות, המוסד לביטוח לאומי הופך את המסע למיצוי הזכויות שלכם לקל ומהיר יותר

ענת גלעד |
במשך עשורים, השם "ביטוח לאומי" היה מילה נרדפת לחוסר יעילות, בירוקרטיה סבוכה, מוזיקת המתנה אינסופית בטלפון והררי טפסים שצריך למלא שוב ושוב. אך המציאות של דצמבר 2025 שונה בתכלית. הלחץ חסר התקדים של השנתיים האחרונות - הצורך לתת מענה מהיר לעשרות אלפי נפגעי מלחמה, משרתי מילואים ומפונים - אילץ את המערכת המגושמת לבצע קפיצת מדרגה טכנולוגית שהייתה צריכה לקרות מזמן. היום, המערכות הדיגיטליות לא רק "ידידותיות יותר", במוסד לביטוח לאומי גם טוענים שהן פועלות באופן אקטיבי כדי למנוע מצב שבו זכויות של אזרחים הולכות לאיבוד בגלל חוסר ידיעה או קושי במילוי טפסים ידניים.

מהפכה בקליק: האפליקציה והשירות המהיר

האפליקציה שהוטמעה במלואה במהלך שנת 2025 היא כבר לא רק אתר אינטרנט מותאם, אלא כלי עבודה שלם בתוך הטלפון הנייד. המהפכה מתחילה ביכולת להגיש תביעות בצילום מהיר: אין יותר צורך בסורקים או בדואר. הגשת תביעה לדמי פגיעה בעבודה, דמי לידה או תגמולי מילואים מתבצעת על ידי צילום המסמכים הרפואיים או האישורים בנייד ושליחה מיידית. כמו כן, המערכת מציגה בכל רגע נתון מעקב שקוף אחר התביעה: תוכלו לראות מתי המסמכים התקבלו, אם הם עברו לבדיקת פקיד התביעות, אם התיק נמצא בבחינה רפואית ומתי בדיוק התשלום הועבר לבנק.


כשהמדינה פונה אליכם: מיצוי זכויות יזום

החידוש המשמעותי ביותר בסוף 2025 הוא המעבר משיטת ה"תביעה" לשיטת ה"זכאות האוטומטית". המערכות של הביטוח הלאומי מסונכרנות היום עם בתי החולים, הצבא ורשות המיסים. המשמעות היא שלעיתים קרובות מבוצעים תשלומים ללא בקשה: עבור זכויות מסוימות, המערכת מזהה את הזכאות באופן אוטומטי. למשל, דמי לידה או מענקי מילואים מסוימים משולמים ישירות לחשבון הבנק עוד לפני שהאזרח הספיק למלא בקשה רשמית. כמו כן, המערכת שולחת התראות חכמות על זכאות: אם מזוהה ירידה חדה בשכר, הפסקת עבודה ממושכת או אירוע רפואי מוכר, נשלחת הודעה יזומה למכשיר הנייד המזמינה אתכם לבדוק את זכאותכם לקצבה המתאימה.


סוף עידן המתווכים: מימוש זכויות בחינם

בעבר, הבירוקרטיה הסבוכה הזינה תעשייה של חברות פרטיות למימוש זכויות שגבו עמלות גבוהות מהקצבאות. ב-2025, הדיגיטציה והפישוט השפתי הופכים את התיווך הזה למיותר. שירות "יד מכוונת" של הביטוח הלאומי מפעיל מרכזי ייעוץ מקצועיים שבהם רופאים ואנשי מקצוע עוזרים לכם להכין את התיק הרפואי לקראת הוועדה ללא כל עלות. בנוסף, כל הטפסים הדיגיטליים נוסחו מחדש בשפה פשוטה וברורה, מה שמאפשר לכל אדם להגיש בקשה באופן עצמאי בביטחון מלא, בלי לחשוש ממונחים משפטיים סתומים.

ועדות רפואיות בשיחת וידאו: נוחות ונגישות

אחד הלקחים מהשנתיים האחרונות הוא שלא בכל מקרה חייבים להגיע פיזית לסניף. המהפכה הדיגיטלית מאפשרת קיום ועדות רפואיות בשיחות וידאו מאובטחות. במקרים של בעיות רפואיות שניתן לאבחן על סמך מסמכים וצילומים, או בנושאים הקשורים לבריאות הנפש, הוועדה מתקיימת כשאתם בביתכם. זהו פתרון קריטי לנפגעי פוסט-טראומה שחווים חרדה במקומות הומי אדם או לאנשים עם מוגבלות בניידות שהנסיעה לסניף מהווה עבורם נטל פיזי קשה.


טיפ לסיום שנת 2025 - תשכחו מחוויות העבר:
הכוח האמיתי שלכם נמצא בנתונים האישיים הנכונים והעדכניים. ודאו פעם אחת שפרטי חשבון הבנק וכתובת המגורים שלכם מעודכנים באזור האישי באתר או באפליקציה. בעולם הדיגיטלי של היום, עדכון הפרטים האלו הוא ההבדל בין קבלת הכסף תוך ימים ספורים לבין המתנה של שבועות בגלל תקלות תקשורת פשוטות. הביטוח הלאומי של סוף 2025 הוא סוף סוף מערכת מהירה ונגישה, אז אל תיתנו לניסיון העבר להרתיע אתכם - ותתחילו לפעול לקבל את מה שמגיע לכם על פי חוק.

ביטוח לאומי
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי דיגיטלי: להשתלט על הבירוקרטיה מהספה

עידן הפקסים והתורים המתישים בסניפים יישארו בקרוב מאחור - באמצעות האפליקציה החדשה, שירותי המסרונים המאובטחים ומנגנון מיצוי זכויות, המוסד לביטוח לאומי הופך את המסע למיצוי הזכויות שלכם לקל ומהיר יותר

ענת גלעד |
במשך עשורים, השם "ביטוח לאומי" היה מילה נרדפת לחוסר יעילות, בירוקרטיה סבוכה, מוזיקת המתנה אינסופית בטלפון והררי טפסים שצריך למלא שוב ושוב. אך המציאות של דצמבר 2025 שונה בתכלית. הלחץ חסר התקדים של השנתיים האחרונות - הצורך לתת מענה מהיר לעשרות אלפי נפגעי מלחמה, משרתי מילואים ומפונים - אילץ את המערכת המגושמת לבצע קפיצת מדרגה טכנולוגית שהייתה צריכה לקרות מזמן. היום, המערכות הדיגיטליות לא רק "ידידותיות יותר", במוסד לביטוח לאומי גם טוענים שהן פועלות באופן אקטיבי כדי למנוע מצב שבו זכויות של אזרחים הולכות לאיבוד בגלל חוסר ידיעה או קושי במילוי טפסים ידניים.

מהפכה בקליק: האפליקציה והשירות המהיר

האפליקציה שהוטמעה במלואה במהלך שנת 2025 היא כבר לא רק אתר אינטרנט מותאם, אלא כלי עבודה שלם בתוך הטלפון הנייד. המהפכה מתחילה ביכולת להגיש תביעות בצילום מהיר: אין יותר צורך בסורקים או בדואר. הגשת תביעה לדמי פגיעה בעבודה, דמי לידה או תגמולי מילואים מתבצעת על ידי צילום המסמכים הרפואיים או האישורים בנייד ושליחה מיידית. כמו כן, המערכת מציגה בכל רגע נתון מעקב שקוף אחר התביעה: תוכלו לראות מתי המסמכים התקבלו, אם הם עברו לבדיקת פקיד התביעות, אם התיק נמצא בבחינה רפואית ומתי בדיוק התשלום הועבר לבנק.


כשהמדינה פונה אליכם: מיצוי זכויות יזום

החידוש המשמעותי ביותר בסוף 2025 הוא המעבר משיטת ה"תביעה" לשיטת ה"זכאות האוטומטית". המערכות של הביטוח הלאומי מסונכרנות היום עם בתי החולים, הצבא ורשות המיסים. המשמעות היא שלעיתים קרובות מבוצעים תשלומים ללא בקשה: עבור זכויות מסוימות, המערכת מזהה את הזכאות באופן אוטומטי. למשל, דמי לידה או מענקי מילואים מסוימים משולמים ישירות לחשבון הבנק עוד לפני שהאזרח הספיק למלא בקשה רשמית. כמו כן, המערכת שולחת התראות חכמות על זכאות: אם מזוהה ירידה חדה בשכר, הפסקת עבודה ממושכת או אירוע רפואי מוכר, נשלחת הודעה יזומה למכשיר הנייד המזמינה אתכם לבדוק את זכאותכם לקצבה המתאימה.


סוף עידן המתווכים: מימוש זכויות בחינם

בעבר, הבירוקרטיה הסבוכה הזינה תעשייה של חברות פרטיות למימוש זכויות שגבו עמלות גבוהות מהקצבאות. ב-2025, הדיגיטציה והפישוט השפתי הופכים את התיווך הזה למיותר. שירות "יד מכוונת" של הביטוח הלאומי מפעיל מרכזי ייעוץ מקצועיים שבהם רופאים ואנשי מקצוע עוזרים לכם להכין את התיק הרפואי לקראת הוועדה ללא כל עלות. בנוסף, כל הטפסים הדיגיטליים נוסחו מחדש בשפה פשוטה וברורה, מה שמאפשר לכל אדם להגיש בקשה באופן עצמאי בביטחון מלא, בלי לחשוש ממונחים משפטיים סתומים.

ועדות רפואיות בשיחת וידאו: נוחות ונגישות

אחד הלקחים מהשנתיים האחרונות הוא שלא בכל מקרה חייבים להגיע פיזית לסניף. המהפכה הדיגיטלית מאפשרת קיום ועדות רפואיות בשיחות וידאו מאובטחות. במקרים של בעיות רפואיות שניתן לאבחן על סמך מסמכים וצילומים, או בנושאים הקשורים לבריאות הנפש, הוועדה מתקיימת כשאתם בביתכם. זהו פתרון קריטי לנפגעי פוסט-טראומה שחווים חרדה במקומות הומי אדם או לאנשים עם מוגבלות בניידות שהנסיעה לסניף מהווה עבורם נטל פיזי קשה.


טיפ לסיום שנת 2025 - תשכחו מחוויות העבר:
הכוח האמיתי שלכם נמצא בנתונים האישיים הנכונים והעדכניים. ודאו פעם אחת שפרטי חשבון הבנק וכתובת המגורים שלכם מעודכנים באזור האישי באתר או באפליקציה. בעולם הדיגיטלי של היום, עדכון הפרטים האלו הוא ההבדל בין קבלת הכסף תוך ימים ספורים לבין המתנה של שבועות בגלל תקלות תקשורת פשוטות. הביטוח הלאומי של סוף 2025 הוא סוף סוף מערכת מהירה ונגישה, אז אל תיתנו לניסיון העבר להרתיע אתכם - ותתחילו לפעול לקבל את מה שמגיע לכם על פי חוק.