ריבוי אתרי הקופונים: קנייה חברתית שוחקת את ערך המותג?
אתרי הקנייה החברתית, המציעים חוויית קנייה קבוצתית בהנחות משמעותיות, הפכו למועדפים בקרב צרכנים ישראלים. האתרים הללו מספקים הנחות גדולות לעסקים בתחום האוכל, הספא, הקוסמטיקה וכו'.
אחת השאלות שעולות היא האם כאשר בית עסק יוקרתי מעלה עסקה באתר קנייה חברתית הדבר שוחק את ערך המותג, או מחזק את ערכו?
אין ויכוח כיום שפרסום באתר קנייה חברתית מייצר חשיפה מאסיבית לפלח אוכלוסיה רלוונטי וממוקד, אשר חי את העולם הווירטואלי כחלק אינטגראלי מחייו. בנוסף, מדובר באלטרנטיבת פרסום שהיא קרוב לוודאי הזולה ביותר מבחינה תקציבית (על פני פרסום בטלוויזיה, שלטי חוצות, רדיו או עיתונות כתובה).
מאידך, החשש של חלק מהמפרסמים הוא שברגע שהם מציעים את מרכולתם בהנחות של 50 אחוזים, הדבר עלול להתפרש לכאורה כאינדיקטור לבעיה של בית העסק, שלכאורה לא מצליח למכור "במחיר מלא".
בשיטות הפרסום הישנות, המפרסם חושף את הקהל הרחב לתמונות של המוצר, סרטונים על המוצר וסיסמאות לגבי המוצר. מצד שני, הפרסום באתר קנייה חברתית חושף את הקהל לחוויה של המוצר. הדבר מזכיר טעימות חינם שמקבלים לעיתים בחנות יין יוקרתית שבה מציעים ללקוחת לטעום את היין בדרך שלא ניתן לחוות באמצעות שלטי חוצות או דרך העיתונות הכתובה.
כלומר, הצעה כזו של "טעימות חינם", מאפשרת לציבור להתנסות באמת במוצר ובשירות (ולשתף בהתנסות את החברים), ולא רק לשמוע ולקרוא על כמה שהמוצר טוב באמצעות המדיות המסורתיות.
אני סבור, שהציבור מבין היטב שבית עסק שמוכן להעמיד את מרכולתו למבחן הטעימות של הציבור, ומוכן לספוג הפסד כספי תוך אמונה מלאה שה"טועמים" יחזרו שוב, אחרי שילמדו על איכויותיו של בית העסק, זו אינדיקציה לביטחון עצמי של בית העסק באיכות ובטיב המוצר, השירות או החוויה ולכן זה רק מחזק את ערך המותג.
אין זה פלא שמסעדות מצוינות ויוקרתיות בארץ, כגון טאפאס 1 העם, השרקוטרי, רק-בשר, מרבו, קורדיליה, נועה ועוד, קפצו על עגלת הפרסום בקנייה החברתית.
דוגמא נוספת לבחירה נכונה של פרסום באתר קנייה חברתית היא חברת אמזון העולמית, שלרשותה מן הסתם תקציבי פרסום ענקיים. החברה מכרה באמצעות אתר קנייה חברתית 1.3 מיליון קופונים, תוך יום.
אמזון היא חברה עם תדמית חזקה ויכלה להשתמש בפרסום בטלוויזיה, ברדיו, בשלטי חוצות ובכל מדיה אפשרית. אבל יש רק דרך אחת להגיע ללמעלה ממיליון לקוחות ש"טועמים" את חווית הקנייה שאמזון מציעה. אמזון הרוויחו בין לילה 1.3 מיליון לקוחות.
זה הפרסום הכי טוב, כי ה"חשיפה" פה היא לא למודעה או לבאנר אלא לחוויה. 1.3 מיליון לקוחות קנו באמזון (חלקם בפעם הראשונה בחייהם באינטרנט) ונוכחו שזה פשוט, קל ועובד ובסוף אפילו מקבלים את הספר הביתה בדואר.
במקום לשלם על חשיפות או על הקלקות בחרה אמזון לשלם סכום קבוע על "חוויות מוצר" או "חווית שירות" באתר שלהם. האם יש דרך יותר טובה לפרסם, כאשר אתה בית עסק שמאמין באמת שיש לו מוצר או שירות מנצח?
הכותב הוא מומחה לשיווק ומנכ"ל אתר הקנייה החברתית "דיל היום".
- 2.מרינה טבברוס 25/02/2013 14:40הגב לתגובה זומחירים הכי זולים שניתן למצוא ושירות לקוחות מהטוב שנתקלתי בו www.everydaydeal.co.il
- 1.שוקי 31/03/2011 09:21הגב לתגובה זושמדובר בתופעת העדר ותו לא. גברת ב. מראשל"צ, שלא היתה מעודה באשדוד, נוסעת לשם רק כי רכשה ארוחה בחצי חינם במסעדה שלא שמעה עליה מעולם. אדון ג. מיקנעם רכש מכשיר חשמלי שאינו צריך ולא חשב עליו מעולם, רק בגלל שהוצע בקופון. האם מישהו מהם יחזור לאותה מסעדה / סוכנות מוצרי חשמל? מסופקני. הם ימשיכו "לצוד" מבצעים בקופונים כדי לא לצאת פראיירים, וכדי לסדר את השיטה או בעצם - להרוויח עליה. מה שאדון פלשטיין לא רואה (או לא רוצה לראות) זה שמהר מאוד הקסם יפוג, הצרכנים יתארגנו בעצמם - אם דרך פייסבוק או דרך אחרת, והמגמה של רכישת דברים או שירותים מיותרים רק בגלל שהיא בהנחה, תעבור לאט לאט מהעולם, וגם מהארץ.
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם
תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים
במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות.
החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים.
יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים.
שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס.
- טלפון של חשוד יישאר בידי החוקרים לעוד 180 יום
- החשד: העלמת הכנסות משיפוצים ובנייה בסכום של כ-1.5 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

העלאות הארנונה ב-2026: האם גם לכם הארנונה תעלה?
המדינה מאשרת חריגות נקודתיות בתל אביב, ירושלים ורחובות, ודוחה מהלכים רחבים יותר. מאחורי המספרים עומד מנגנון עדכון חדש שמחזק רשויות חלשות ומצמצם מרווח תמרון לאחרות
הארנונה לשנת 2026 עולה כמעט בכל הארץ כבר בנקודת הפתיחה. העדכון האוטומטי עומד על 1.626%, והוא נגזר משילוב של ממוצע מדד המחירים לצרכן ומדד השכר במגזר הציבורי. מעבר לזה, משרדי הפנים והאוצר מסכמים בחודשים האחרונים רשימה של אישורים חריגים לרשויות שביקשו לעלות מעל האוטומטי, לצד שורת דחיות שמורידות מהשולחן דרישות משמעותיות.
לתוך המערכת הזו נכנסות
השנה 108 בקשות חריגות שהוגשו מ-96 רשויות. הרוב המוחלט מתמקד בהעלאות, ובמספרים מדובר על 95 בקשות שמכוונות לעלייה. בסך הכול זו תוספת הכנסות מוערכת של כ-250 מיליון שקל, כאשר כ-45-50 מיליון שקל מתוכה צפויים להגיע מהמגזר העסקי. זה כסף שנכנס לקופת הרשות, ולא מעט
ממנו מתגלגל אחר כך גם למחירים של שירותים ומוצרים.
מנגנון העלאה חדש שמציב תקרה ומסננת
השינוי המרכזי הוא לא רק באישור או דחייה של בקשות נקודתיות, אלא במנגנון שמגדיר מי בכלל נכנס למסלול החריג. הכללים מאפשרים העלאה רוחבית של עד 5% מעבר לעדכון האוטומטי, אבל רק לרשות שמציגה צורך פיננסי מוצדק. אחד הסמנים שנכנסו לשיח הוא יחס חובות שעולה על 30% מההכנסות, כמדד שמאותת על לחץ תקציבי.
התוצאה בשטח היא מדיניות הדוקה יותר. פחות מסלולים “יצירתיים”, יותר דרישה להצדקה מסודרת, והרבה פחות מרחב לרשויות שמבקשות לתקן עיוותים היסטוריים בלי להציג מצב תקציבי חריג או תוכנית התייעלות ברורה.
במקביל, במקומות שבהם יש תוכניות הבראה או אזורים חדשים שנכנסים למערך חיוב, המדינה מוכנה לאשר מהלכים רחבים יותר.
- מס חדש: הארנונה עלולה לזנק ב-10% ומעלה ב-2026
- תושבי ירושלים יקבלו החזר ארנונה של אלפי שקלים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רמת גן נשארת בלי האישור שבנתה עליו, דחייה שפוגעת בתקציב
ברמת גן מתקבלת דוגמה בולטת לקו המחמיר. העירייה ביקשה העלאה של 7.5% בארנונה העסקית באזור הבורסה. הטענה המרכזית היא עיוות תעריפים שנשאר מהעבר, כשאזור שהיה מזוהה יותר עם תעשייה ותשתיות הפך למרכז עסקי עמוס משרדים, בנקים וחברות טכנולוגיה, אבל התעריפים לא התיישרו בהתאם. מבחינת העירייה, זה מצב שבו עסקים גדולים משלמים לעיתים פחות מחנויות קטנות, למרות פערים ברמת ההכנסות ובשימוש בנכס.
