דרור בין רשות החדשנות
צילום: חנה טייב

המדינה תקצה 44 מיליון שקל להקמת מאגרי נתונים ותשתית AI

קול קורא של הרשות לחדשנות יממן פרויקטים בכ-44 מיליון שקל במטרה להנגיש מאגרי נתונים איכותיים למחקר, פיתוח ותשתית AI, בעיקר בתחומי האגרוטק, הבריאות, התעשייה והאקלים

רן קידר | (1)

הממשלה, באמצעות רשות החדשנות, משרד הכלכלה והתעשייה, משרד החקלאות ומנהלת תקומה, משיקה קול קורא להקמה והנגשה של מאגרי נתונים ממוקדים וממוספרים, עם תמיכה של עד 44 מיליון שקל. המטרה היא להפוך נתונים גולמיים לחומר בסיס איכותי לשימוש חוקרים, חברות סטארט‑אפ וגופים תעשייתיים בישראל, וליצור בסיס איתן לפיתוח אלגוריתמים מתקדמים, חיזוי תהליכים, פתרונות לאתגרי האקלים ועוד.

בתחום האגרוטק, ייאספו נתונים על קרקע, אקלים, סוגי גידולים, מזיקים וטכנולוגיות חקלאיות, כולל חיישנים ולוויינים. ההנגשה הזו תאפשר לפתח כלים מבוססי דאטה שיכנסו לחקלאות החכמה, יגיבו לשינויים אקלימיים ויחזקו את היציבות התעשייתית. יתרה מכך, ההשקעה במנהלת תקומה משלבת שיקום עם חוסן כלכלי – כולל בחיזוק יישובי העוטף באמצעות תעסוקה וחדשנות מקומית.

דרור בין, מנכ״ל רשות החדשנות: "נתונים הם החומר הגולמי לאימון מודלי בינה מלאכותית שיוצרים פתרונות פורצי דרך בתחומים רבים - במזון, בתחבורה, בבריאות, בביטחון ובתעשייה. הקול הקורא הזה נועד להפוך את מאגרי הנתונים של מדינת ישראל ממשאבים סגורים למנועים פתוחים של חדשנות. הנגשה רחבה של נתונים איכותיים תניב פיתוחים מהירים, ותחזק את מקומה של ישראל כמעצמת AI גלובלית". 

מוטי גמיש, מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה: "כחלק מהעיסוק המתמשך של המשרד בחיזוק מנועי הצמיחה של המשק הישראלי הבנו כי דאטה היא הנפט החדש. כדי לאפשר לחברות הישראליות לפתח מוצרים פורצי דרך ולהתחרות בשווקים הבינלאומיים בעידן הבינה המלאכותית, אנחנו חייבים להנגיש לחברות תשתית דאטה איכותית. זה המאמץ שאנחנו גאים להשיק יחד עם משרדי ממשלה אחרים ויאיץ פיתוח של תשתית שכזאת עבור החברות". 

אביעד פרידמן, ראש מנהלת תקומה: ״מנהלת תקומה אשר הוקמה כדי לשקם את יישובי עוטף עזה שנפגעו באירועי השבעה באוקטובר - אך תהליך השיקום חייב לכלול לא רק בנייה מחודשת של בתים ותשתיות, אלא גם חיזוק עתידי של היישובים דרך תעסוקה, חדשנות והזדמנויות. ההשקעה בהקמת מאגרי נתונים מתקדמים תאפשר ליישובים ולחברות מהפריפריה להשתלב בגל הצמיחה הטכנולוגי של ישראל. זוהי הדרך להפוך את אזור העוטף ממוקד של פגיעה למוקד של מצוינות וחדשנות" .

אורן לביא, מנכ"ל משרד החקלאות וביטחון המזון: “החקלאות של המחר נשענת על בינה חקלאית (Smart Agriculture Intelligence) ודאטה איכותי. לראשונה בישראל, אנו מקימים תשתית Data-Nation חקלאית – מערכת מאוחדת של נתוני קרקע, לוויינים, חיישנים ושרשרת אספקה, שתאפשר פיתוח טכנולוגיות מבוססות AI, לחיזוי איומים, שיפור פריון והתמודדות עם משבר האקלים. כך נבטיח חקלאות חכמה, יציבה ומובילה בעולם משתנה".

סיכום ומילת ביקורת 

בסופו של דבר, מטרת הקול הקורא וההשקעה היא מבורכת. המהלך נועד כדי להקים תשתית נתונים לאומית מתקדמת שתשמש בסיס לאימון מודלים של בינה מלאכותית, פיתוח תובנות, מוצרים, שירותים וטכנולוגיות חדשות. אבל נשאלת השאלה, מדוע אנחנו שומעים על 68 מיליון שקל שיוקצו לשיפור קליטה סלולרית ברכבת ישראל, ואילו כשמדובר על פרויקט שאמור להזניק את ישראל לחזית הטכנולוגיה אנחנו שומעים על 44 מיליון שקל בצורה של קול קורא? זוהי שאלה שצריכה להישאל באופן כללי על סדרי עדיפויות, אבל כשמדובר על השקעות בתשתיות של בינה מלאכותית, מספיק להסתכל קצת דרומה ולראות הסכם של 600 מיליארד דולר שנחתם בין ארה"ב לסעודיה, הכולל השקעות בתחומי הביטחון, התשתיות והבינה המלאכותית ולראות שאותם 44 מיליון שקל הם טיפה בים של השקעות בינלאומיות. וזה כמובן, מבלי לזלזל בשום שקל או מיזם טכנולוגי שיתבסס על אותם כספים שמקצה המדינה. 

קיראו עוד ב"בארץ"

ובכל זאת, נסכם את הפרויקט עצמו: המאגר יתבסס על שילוב בין נתונים היסטוריים מהמגזר הציבורי והפרטי לבין מידע חדש שייאסף באופן יזום, תוך הפיכתו ממידע גולמי לנתונים מנותחים, מסודרים, בטוחים ונגישים. זהו מהלך משותף לארבעה גופים ממשלתיים - רשות החדשנות, משרד הכלכלה והתעשייה, משרד החקלאות ומנהלת תקומה - שמבינים כי בעידן הבינה המלאכותית, נתונים הם תשתית אסטרטגית. 

שישה מנועי צמיחה לאומיים ירוכזו תחת תשתית זו: מדעי החיים ובריאות, ייצור מתקדם, דזרטק ואקלים, אגרוטק, פודטק, וביטחון והייטק. כל תחום יזכה למאגרים ייעודיים שממלאים פערים באקוסיסטם הישראלי. המהלך נועד לאפשר צמיחה מהירה של יזמים, חוקרים וחברות צעירות תוך ניצול יתרונות של שיתוף מידע והיקפי נתונים גדולים. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    די כבר עם קשקוש האקלים הזה אירופה כבר פשטה רגל בגלל זה (ל"ת)
    אלון 13/07/2025 13:00
    הגב לתגובה זו
מטוס אתיחאד (אתיחאד)מטוס אתיחאד (אתיחאד)

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה

אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן

רן קידר |

אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים. 

השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.

מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול

טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.

גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.

יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.

פיקדונות בנקאיים מול קרנות כספיות, עוצב ע״י מנדי הניגפיקדונות בנקאיים מול קרנות כספיות, עוצב ע״י מנדי הניג

הריבית על הפיקדונות בבנקים ירדה - ריבית תעריף עד 3.5%

מנדי הניג |

הציפיות להורדת ריבית כבר גלומות בשוק האג"ח וגם במק"מ (מלווה קצר מועד). התשואות ירדו מאוד בימים האחרונים כשהתשואה לשנה עומדת על 3.5%. במקביל הבנקים הורידו את הריבית התעריפית - בבנקים הגדולים אתם תקבלו עד 3.5% בפיקדון לשנה בריבית קבועה. אם תנהלו מו"מ אולי תקבלו עוד כמה עשיריות, כנראה שמעטים יוכלו עדיין לקבל 4%. בקרוב גם זה לא יהיה אפשרי.

הבנקים לא חיכו לירידת ריבית בנק ישראל כדי להוריד את הריבית בפיקדונות. מנגד, הריבית על ההלוואות לא ירדה. זה אומר שהמרווח שלהם דווקא גדל - הפער בין הריבית שהם מקבלים לריבית שהם משלמים דווקא עלה.

כתבנו כאן רק לפני שבוע שיש חלון הזדמנות מאוד קצר כדי להשיג עדיין תשואות יחסית טובות בפיקדונות ( כמה תקבלו בפיקדונות - והאם הם הופכים לאטרקטיביים יותר מקרנות כספיות? ) החלון הזה לרוב הציבור נסגר, רק אלו שיכולים להתמקח מול הבנק וחשובים לבנק, יכולים לקבל ריבית עם קידומת 4. ואז עולה השאלה - מה צריך לעשות משקיע סולידי?

ובכן, מי שלא הספיק לקבע את התשואה בפיקדון שקלי בריבית קבועה, יכול לקבל סדר גודל של 3.5%, אולי 3.8% בבנק, כ-3.5% במק"מ והשאלה כמה בקרנות כספיות - המכשירים בשוק כבר מגלמים כאמור ריבית של 3.5% בשנה, והקרנות הכספיות לרוב מצליחות לעשות יותר בשל היתרון לגודל. סיכוי טוב שהתשואה שנה קדימה תהיה באזור 3.7%-3.8%, זה כמובן נכון להערכה הקיימת שמתבטאת בבשוק במחירי אגרות החוב והמק"מ. אם יהיה שוני בהערכות לגבי הורדת הריבית, אז זה ישפיע על התשואה והריבית.


מעבר לתשואה ברוטו, צריך לזכור את המס. על קרנות כספיות יש מס של 25% על הרווח הריאלי. בפיקדונות יש מס של 15% על הרווח הנומינלי. נניח , כפי שצופים הכלכלנים אינפלציה של כ-2.2% שנה מהיום. זה אומר שקרן כספית שתניב 3.8%, תשלם מס על רווח ריאלי של 1.6%. מדובר במס של 0.4%. יישאר לכם ביד כ-3.4%.