דייב הנסן, מנמ"ר CA: פישוט ניהול ה-IT - על ידי ממשל, ניהול ואבטחה
CA היום אינה אותה חברה כשהיתה בעבר", אמר בנאום הפתיחה שלו בכנס CA WORLD 07, ג'ון סויינסון, מנכ"ל CA, "היא לא מה שהיתה לפני חמש שנים וגם לא מה שהייתה לפני 18 חודשים. כל צמרת ההנהלה מלפני חמש שנים (למעט ראס ארטס, שותף מייסד שלא היה קשור כלל לשערוריה החשבונאית בה היה מעורב המנכ"ל הקודם סנג'יי קומאר) - הוחלפה כלא היתה".
לפני שנה וחצי, הכריז סויינסון על תפיסת EITM (ר"ת Enterprise IT Management), שתהווה את הפלטפורמה עליה ייבנו המוצרים העתידיים של CA, כך שישתפרו הביצועים העסקיים של הלקוחות בעזרת שימוש מושכל ב-IT. ההבדל הראשון שהבהיר ש-CA אכן אינה אותה חברה של העבר, היה במנהל הבכיר שפתח את כנס העיתונאים. בכל כנס של CA WORLD הפותח היה מנהל שיווק בכיר, או מנהל הטכנולוגיה הראשי, CTO, ואילו השנה, הפתעה: את מצגת הפתיחה לעיתונאים ולאנליסטים העביר לא אחר מאשר המנמ"ר של CA העולמית, דייב הנסן.
הנסן, בניגוד למנמ"רים לא מעטים שאינם ניחנים בכישורי רטוריקה וגם לא מקפידים על הקשר עם הקהל - הוא מרצה בחסד, סוחף ומלהיב את קהלו, ודבריו קולחים וברורים. הנסן יודע "למכור": למכור את המסר העיקרי של CA למנמ"רים ובאמצעותם למנכ"לים. המנמ"ר בכל ארגון חייב לדעת למכור ולשווק את "ערכו" להנהלתו. "ערכו" של המנמ"ר מתבטא ב"ערך" ה-IT שהוא מוביל בארגונו. כלומר, IT שתרומתו מוכרת על ידי ההנהלה כתורמת להשגת המטרות של הארגון - יזכה לתקציבים הנכונים. רוצה לומר, על המנמ"ר להיות מוכר (בשורוק) וכדי להיות כזה עליו להיות מוכר (בחולם).
תרומה לעסקים
ה-IT כבר עבר כברת דרך, אומרים ב-CA והתקדם במעלה החשיבות הארגוני. לפי CA , התקדם ה-IT בתרומתו לעסקים: מהיותו פונקצית תמיכה עד שנות ה-80', דרך היותו ספק שירותים בשנות ה-90' ועד התגלמותו כמנוע לייצור יתרון תחרותי, עתה. זה המודל של CA, סביבו היא מפתחת את מוצריה. כאן מגיעה ההצהרה הבלתי נמנעת מפיו של הסנן, שכך הוא פועל כמנמ"ר של CA, המוביל את ה-IT של החברה להשגת יתרון תחרותי מול מתחרותיה: ענקיות כמו HP, יבמ, סימנטק, BMC וחברות תוכנה אחרות.
"אם בעבר, תחום האחריות המרכזי של המנמ"ר ואגף ה-IT שלו היה לצמצם עלויות, הרי שבשנים האחרונות נוספו לו מימדים נוספים של תחומי אחריות: אבטחה, תפעול, פיתוח יישומים, והוא גם שותף בעיצוב האסטרטגיה ובתכנון הפעילות. ואם אינו כזה - עליו לשאוף לכך", אומר הנסן.
הנסן הוא מנמ"ר של גוף טכנולוגי גלובלי, ומתפקד כמנמ"ר רב-מימדי. אם CA מציעה ללקוחותיה להתקדם ולהיות רב-מימדיים ושותפים בכירים בהנהלה, אזי על המנמ"ר שלה להיות כזה. ראשית, הנסן הוא לא רק המנמ"ר של החברה, אלא גם SVP, סגן נשיא בכיר, המדווח למנהל התפעול הראשי, COO, מייקל כריסטיינסן. אגף ה-IT שלו, על כ-400 עובדיו מתוך כ-16 אלף עובדי החברה, מנהל את התשתית הבאה: 27 אלף מחשבי PC, ארבעה מחשבי מיינפריים המנוהלים ב-20 LPARS (מחיצות מיחשוב לוגיות) המספקים כוח מיחשוב בעוצמה של 15 אלף MIPS; כ-1,300 שרתי חלונות, יוניקס ולינוקס; 1,500 רשתות של קול ונתונים; מאות נתבים; איחסון בנפח של 500 טרה-בייט ומריץ תוכנת ERP של סאפ - שנכנסה לפעולה רק לאחרונה, כחלק מהמאמץ להיות CA חדשה, וכן שלל יישומים נוספים שנרכשו כחבילות או פותחו בבית.
את תוכנות CA מקבל הנסן מאגף השיווק של CA, ללא תשלום. למרות זאת, הוא טוען שהוא בוחן היטב כל תוכנה מול מתחריה בשוק, ושוקל עניינית האם לקחת את התוכנה ללא תשלום, או לשלם עבור תוכנה של מתחרים. הנסן משתמש בתוכנות של חברות מתחרות, רק כשאין להם מוצר מקביל בבית. ואם הוא מגלה שלתוכנה של המתחרים יש תכונות שאין למקבילתה ב-CA, הוא ממליץ לפיתוח להשלים את החסר. נשמע אידיאלי. כשנתבקש הנסן להזכיר שם של תוכנה אחת שרכש ממתחרים ויש ל-CA אחת מקבילה - התקשה לזכור.
ממשל, ניהול ואבטחה
בכל מקרה הסנדלר לא הולך יחף ב-CA החדשה, והנסן הציג כיצד הוא מיישם את מודל פתרונות EITM לפתרון אתגרי ה-IT בשלושה הצירים המקבילים: ממשל (govern), ניהול ואבטחה.
בהיבט הממשל, הדגש הוא על ניהול הסיכונים מול מדדי בקרה מסחריים-פנימיים, וחיצוניים-תקנותיים. העיקרון המרכזי הוא ניהול מרכזי של שקיפות המידע. לממשל את המידע, משמע לעשותו שקוף לכל צרכניו. שקיפות המידע פירושה עדכניותו, שלמותו וזמינותו בכל עת לבעלי המניות, ללקוחות, לעובדים ולמבקרים החיצוניים. כך יכולים כל הגורמים הפועלים במשותף, להשיג את המטרות העסקיות, ולקבל החלטות על בסיס עובדות בדוקות.
אגף ה-IT של הנסן, אמון על ניהול הסיכונים התלת-מימדי: תקנוני, תפעולי ופיננסי, והוא משתמש למימשול בתוכנת Clarity שלה, עימה הוא מנהל תקנות IT הנוגעות לשמירה על הפרטיות, על הרשומות, ועל יעילות התפעול. ברמת ניהול סיכוני SOX (הדיווחים הפיננסים לבורסה לניירות ערך בארה"ב), CA מבקרת 2,755 מדדים בתשע ארצות ועוקבת אחר 81 תהליכים, כשלפניה 1,833 פעילויות לבצע.
אגב, כל אחד ממנהלי CA שנשאל היכן החברה נמצאת בתהליך ההלימה לרגולציות, יישום התקנות ההולכות ומתרבות, השיב כי "מי שנכווה ברותחין, נזהר בצוננים". כלומר, הנהלתה של CA עתירת השערוריות הפיננסיות של מנכ"ליה הקודמים, מיישמת עתה כל מה שהיה צריך ליישם קודם לכן ועושה זאת על הצד הטוב ביותר.
במקביל, לקוחות CA שהשתתפו בפנלים שונים בכנס ונשאלו כיצד השפיעו עליהם הרשעת המנכ"ל הקודם, כולל גזר דין של 12 שנה בכלא, השיבו בתמימות דעים שעבודתם המשותפת עם CA לא הופרעה כלל, בשל הטכנולוגיה, התמיכה והעמידה בהסכם רמת שירות, SLA.
ציר הניהול מציב להנסן את האתגר המוכר לכל מנמ"ר, של ניהול שתי סביבות יישומים: זו החדשה של סאפ ובמקביל זו של היישומים הישנים, לגאסי, ובתוך כך - לשמור על רמות זמינות, שירות ותמיכה גבוהה, במסגרת תקציב נתון.
בציר ניהול זה, CA משתמשת בתוכנות שלה לניהול רשתות ומערכות NSM ואליה מדווחות מערכות האבטחה של CA, כמו ספקטרום ו-eHealth. מערכת CA Service Desk מקבלת את נתוני התפעול מ-NSM ומחזירה לה נתונים מעובדים. התהליך כולו מביא לכך שצוות התמיכה העולמי, יכול לטפל בכל האירועים בעולם ה-IT של CA, כי הוא מקבל לטיפולו "רק" 1,500 קריאות ליום, מתוך 1.8 מליון אירועים בתשתית ה-IT. רובו המוחלט של ים האירועים המדווחים, מטופלים על ידי התוכנות השונות המאתרות ו"מרגיעות" את האזעקות. למעט אלה המועברים לטיפול צוות התמיכה – שרק הוא יכול לחלץ את התגובה הנכונה.
את ציר האבטחה מציגה CA בצורה יצירתית - היא מכנה את הפתרון שלה לעולם בעיות האבטחה כניהול זהויות המשתמשים וגישתם IAM Identity & Access Management. הנסן ואנשיו משתמשים בתוכנת SiteMinder לניהול אבטחת הזהויות והגישה למידע ביישומים, בבסיסי הנתונים, באחסון וברשתות.
דייב הנסן ממלא את תפקיד המנמ"ר בחצי השנה האחרונה. לפני כן, במשך כחמש שנים, היה מנהל תמיכת המכירות Pre sale בעולם. לפני שהצטרף ל-CA שימש שנים לא מעטות מנמ"ר בחברה גדולה בתעשיית הנייר בארה"ב. בהיותו מנמ"ר של יצרנית תוכנה, הוא עובד צמוד עם מנמ"רים של יצרניות חומרה, שהן גם שותפיה עסקיים של CA, דוגמת EMC - יצרנית האיחסון המובילה בעולם.
הנסן מרבה להיפגש עם מנמ"רי לקוחות CA, כי יש לו רבות מה לתרום להם - מהיותו גם מנמ"ר כמוהם וגם מי שמבין את יצרני התוכנה – כיוון שהוא בעמדה בכירה ב-CA, והאנרגיה השיווקית שלו מסייעת לו לקדם את מעמד המנמ"ר בארגונים באשר הם. בכנס CA WORLD 07 עיקר גאוותו הוא על "בית הזכוכית" - מרכז הנתונים גדול למדי, שהנסן טוען שמאפיין ארגון אמיתי לא קטן. ההקמה הייתה מהירה והמרכז פעל ללא דופי בתמיכה ב-6,000 משתמשים שנוכחו בכנס. כלומר הכנס עצמו היווה מעין ארגון SMB (קטן-בינוני) לחמישה ימים.

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים
עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם)
למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.
ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.
בשנת 2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.
קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם
- המדריך המלא למציאת מורה פרטי (שבאמת יעזור לילד שלכם)
- פער של 30% בשכר, 60% עזבו את העבודה: דוח השכר במערכת החינוך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון. במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד.

הפתעה חיובית באוצר: גביית המסים צפויה לשבור שיא עם 520 מיליארד שקל, הגירעון יהיה נמוך מהצפוי
לביזפורטל נודע כי באוצר מעריכים שתקבולי המסים יהיו כ-520 מיליארד שקל, הרבה מעל התקציב שעמד על 493 מיליארד שקל; תחזית הגירעון - 5.2% כשבפועל על רקע נתוני אוקטובר, יש הערכה שזה יסתיים בפחות
נתוני הגבייה לאוקטובר 2025 מספקים בשורה - גביית המסים ממשיכה לשבור שיאים ועומדת על 432.3 מיליארד שקל בעשרת החודשים הראשונים של השנה - עלייה מרשימה של 15.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לביזפורטל נודע כי בהערכות פנימיות מצפים לכ-520 מיליארד שקל של הכנסות מסים ואף מעבר לכך עד סוף השנה. הרבה מעבר לתקציב המקורי שהיה על 493 מיליארד שקל. הסיבה היא גבייה טובה ומואצת, מלחמה בהון השחור (לרבות פרויקט והטמעת "חשבוניות ישראל") וכן תשלומי מס מוגברים בעקבות חוק הרווחים הראויים לחלוקה. הגידול כתוצאה מהחוק שדוחף בעצם לחלק דיבידנד ולשלם עליהם מס יימשך עד סוף השנה.
ביצועי שיא למרות האתגרים
הנתונים החיוביים בשורת ההכנסות ממסים בולטים במיוחד על רקע המלחמה המתמשכת. בחודש אוקטובר לבדו נגבו 40.7 מיליארד שקל ממסים, עלייה ריאלית של 5% שמעידה על חוסן מרשים. המסים הישירים זינקו ב-8% במצטבר מתחילת השנה, כשהניכויים משכר עלו ב-13%, סימן ברור לשוק עבודה חזק ויציב. במקביל, גביית המסים משוק ההון זינקה ב-62% באוקטובר, והגיעה ל-1.4 מיליארד שקל.
המסים העקיפים, שעלו ב-3% במצטבר, מראים על המשך צריכה פרטית יציבה. הגביה ממע"מ באוקטובר עלתה ב-10%, מה שמעיד על פעילות עסקית ערה. גם הגביה מבלו דלק רשמה עלייה של 10%, המשקפת חזרה לשגרה בפעילות הכלכלית.
למעשה, מירידה בקצב שנתי של 8% בגביית המסים שנרשמה מאמצע 2022 ועד סוף 2023, עלתה הגבייה מתחילת 2024 לקצב של 11%. זה שינוי מגמה שמעיד על התאוששות מהירה של המשק והסתגלות מוצלחת למציאות המלחמה.
- הטבה לעידוד העלייה: אפס אחוז מס לעולים חדשים
- הישג ל-ICL? - תקבל 2.5 מיליארד דולר על החזרת זיכיון ים המלח למדינה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סך ההכנסות הממשלתיות מכל המקורות הגיע ל-457.5 מיליארד שקל בעשרת החודשים - עלייה של 14.8% שעולה על כל התחזיות המוקדמות. הביצועים החזקים האלה הם שמאפשרים לממשלה לממן את הוצאות המלחמה תוך שמירה על יציבות פיסקלית.
