רווחיות החברות והפחד ממיתון בשוק האמריקאי?

בצמרת הכלכלית בארה"ב הדעות חלוקות. כלכלנים בכירים ובעלי ניסיון, בניהם אלן גרינספאן, סוברים כי יש הסתברות של כ-30% למיתון לקראת סוף השנה.

מנגד, כלכלנים אחרים בינהם כלכלני הפד ובראשם בן ברננקי צופים כי הצמיחה בארה"ב תמשך אם כי בקצב איטי יותר (2.7% בשנת 2007 לעומת 3.1% בשנת 2006).

בשורש המחלקות עומדים הנתונים הפיננסים של החברות. לאחר ששיעור רווחיות החברות עלה מ-7% לפני חמש שנים ל-13% ברבעון השלישי ושולי הרווח עלו לרמות שיא (13.7% ברבעון השלישי), נראה כי הכלכלה הגדולה בעולם מצויה בנקודת מפנה. הוצאות העבודה עלו בארה"ב בשיעור של 3.6% השנה לעומת 1.5% אשתקד, כמעט ממחצית מהחברות דיווחו על ירידה בשולי הרווח שלהן ברבעון הרביעי של שנת 2006 וסקר התחזיות, שנערך בבלומברג, מצביע כי שיעור צמיחת הרווחית הצפוי לשנת 2007 עומד על 6.7% בלבד לעומת 16.7% בשנת 2006.

החשש באסכולה של אלן גרינספאן הוא שצמצום שולי הרווח יגרום לחברות לצמצם את הוצאותיהן, מה שיבוא לידי ביטוי בפיטורי עובדים ומיתון. סימנים ראשונים ללחץ שבהם נתונות החברות ניתן לראות בנתונים האחרונים של משלוחי הסחורות שירדו בחודש ינואר בשיעור של 2.7%, הירידה החודשית הגדולה ביותר מאז ספטמבר 2001.

מנגד, כלכלני הפד סבורים כי העלייה במשכורות העובדים על רקע עליה ברווחיות החברות ופריון העבודה הינה תופעה נורמאלית שצפויה להימשך. הימצאותם של שולי הרווח ברמות שיא הינה חיובית כיוון שהיא תאפשר לחברות לספוג את הגידול בהוצאות השכר ללא העלאת מחירים.

האם צמצום בשולי הרווח הינה תופעה מקדימה למיתון ?

צמצום שולי הרווח בהחלט אינה תופעה חיובית ומשקפת את ההאטה של הכלכלה האמריקאית, אך יש לשם לב כי הרבה מירידת הציפיות לגידול ברווחיות החברות נובעת מהצפי לירידה בשיעורי הרווחיות של חברות סקטור האנרגיה. הרווחיות של חברות סקטור האנרגיה עלתה בשנת 2006 בשיעור של 21.1% על רקע עליית מחירי הנפט, כאשר ממוצע תחזיות האנליסטים לשנת 2007 עומד על צמיחה של 4.6% בלבד. בנוסף, ההיסטוריה מלמדת שצמצום בשולי הרווח לא גורם בהכרח למיתון. לדוגמא. ברבעון האחרון של שנת 1997 שולי הרווח בארה"ב הצטמצמו והמשק האמריקאי לא סבל ממיתון עד למרס 2001.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)

העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם

תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמת מס קריפטו

במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות. 

החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים. 

יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים. 

שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס. 

מחיר
צילום: FREEPIK

העלאות הארנונה ב-2026: האם גם לכם הארנונה תעלה?

המדינה מאשרת חריגות נקודתיות בתל אביב, ירושלים ורחובות, ודוחה מהלכים רחבים יותר. מאחורי המספרים עומד מנגנון עדכון חדש שמחזק רשויות חלשות ומצמצם מרווח תמרון לאחרות

ליאור דנקנר |

הארנונה לשנת 2026 עולה כמעט בכל הארץ כבר בנקודת הפתיחה. העדכון האוטומטי עומד על 1.626%, והוא נגזר משילוב של ממוצע מדד המחירים לצרכן ומדד השכר במגזר הציבורי. מעבר לזה, משרדי הפנים והאוצר מסכמים בחודשים האחרונים רשימה של אישורים חריגים לרשויות שביקשו לעלות מעל האוטומטי, לצד שורת דחיות שמורידות מהשולחן דרישות משמעותיות.

לתוך המערכת הזו נכנסות השנה 108 בקשות חריגות שהוגשו מ-96 רשויות. הרוב המוחלט מתמקד בהעלאות, ובמספרים מדובר על 95 בקשות שמכוונות לעלייה. בסך הכול זו תוספת הכנסות מוערכת של כ-250 מיליון שקל, כאשר כ-45-50 מיליון שקל מתוכה צפויים להגיע מהמגזר העסקי. זה כסף שנכנס לקופת הרשות, ולא מעט ממנו מתגלגל אחר כך גם למחירים של שירותים ומוצרים.


מנגנון העלאה חדש שמציב תקרה ומסננת

השינוי המרכזי הוא לא רק באישור או דחייה של בקשות נקודתיות, אלא במנגנון שמגדיר מי בכלל נכנס למסלול החריג. הכללים מאפשרים העלאה רוחבית של עד 5% מעבר לעדכון האוטומטי, אבל רק לרשות שמציגה צורך פיננסי מוצדק. אחד הסמנים שנכנסו לשיח הוא יחס חובות שעולה על 30% מההכנסות, כמדד שמאותת על לחץ תקציבי.

התוצאה בשטח היא מדיניות הדוקה יותר. פחות מסלולים “יצירתיים”, יותר דרישה להצדקה מסודרת, והרבה פחות מרחב לרשויות שמבקשות לתקן עיוותים היסטוריים בלי להציג מצב תקציבי חריג או תוכנית התייעלות ברורה. במקביל, במקומות שבהם יש תוכניות הבראה או אזורים חדשים שנכנסים למערך חיוב, המדינה מוכנה לאשר מהלכים רחבים יותר.


רמת גן נשארת בלי האישור שבנתה עליו, דחייה שפוגעת בתקציב

ברמת גן מתקבלת דוגמה בולטת לקו המחמיר. העירייה ביקשה העלאה של 7.5% בארנונה העסקית באזור הבורסה. הטענה המרכזית היא עיוות תעריפים שנשאר מהעבר, כשאזור שהיה מזוהה יותר עם תעשייה ותשתיות הפך למרכז עסקי עמוס משרדים, בנקים וחברות טכנולוגיה, אבל התעריפים לא התיישרו בהתאם. מבחינת העירייה, זה מצב שבו עסקים גדולים משלמים לעיתים פחות מחנויות קטנות, למרות פערים ברמת ההכנסות ובשימוש בנכס.