בשווקי המניות בעולם: טווחי המסחר ישארו רחבים
מדד הניקיי המשיך בשבוע האחרון לנוע בתנודתיות גבוהה על פני הטווח הרחב בו הוא נע מתחילת השנה, הותרנו את טווח התחזית רחב, ועד שהוא לא יצא מטווח זה, קשה יהיה לקבוע את כיוונו. הותרנו גם את שאר הטווחים באותם רמות, כשמדד הסטוקס 50 האירופי הוא כרגע היחיד שמוגדר חיובי ומתקרב להתנגדות ב-3550. עוד בתחזית לשבוע הפתח היום: טווח של 15,400-16,800 למדד הניקיי 225.
יצויין, כי מדד ה-S&P 500 מתקרב לקצה העליון של הגבול ויבחן אותו השבוע, פריצה מהותית תביא למגמה חיובית בתקופה הקרובה. אנו ממשיכים לתת דגש לרמות תמיכה של 1630 בנאסד"ק 100, ורמות של 1230-1245 ב-S&P 500.
בסיכום השבוע האחרון, המגמה החיובית בשווקי ההון בעולם נמשכה כשברקע תוצאות טובות מהצפי של החברות המובילות, צפי לצמיחה מואצת והמשך מגמת המיזוגים והרכישות. המסחר התנודתי במטבעות נמשך השבוע כשהיורו והיין מתחזקים כנגד הדולר ב-2.48% וב-2.62%, על רקע ציפיות לסיום קרוב של תהליך העלאת הריבית בארה"ב.
ביפן - - מדד הניקיי המשיך את המומנטום החיובי מהשבוע הקודם כשהשבוע הוא רושם עלייה של 1.39% לרמה של 16,339.7 נק' כשנראה כי המשקיעים מעכלים את החלטת הבנק המרכזי היפני על שינוי המדיניות המוניטארית המרחיבה. נגיד הבנק המרכזי של יפן אמר בשבוע שעבר, כי הכלכלה היפנית נמצאת במגמת צמיחה, אך עדיין מוקדם לדבר על העלאת ריבית ויש לעקוב אחר התפתחות מגמה של עליית מחירים, השבוע צפוי להתפרסם מדד המחירים לחודש פברואר והצפי הנו לעלייה של 0.4%.
בשבוע האחרון פורסם עדכון לנתוני הצמיחה לרבעון הרביעי, כשהכלכלה היפנית צמחה בקצב של 5.4% לעומת נתון קודם של 5%, יצרנים מגדילים את רמות המלאי שלהם על מנת לעמוד בביקושים הצפויים בעקבות העלייה בהשקעות בהון והעלייה בצריכה הפרטית.
חברות הברוקרים הובילו את עליות השערים, לאור תוצאות טובות מהצפי והגדלת הדיבידנדים המחולקים. גם הצפי להמשך צמיחה חזקה בכלכלת יפן תורם למגמה החיובית במניות הברוקרים והבנקים היפנים.
גם היצואניות כדוגמת מצושיטה, ענקית מוצרי האלקטרוניקה וקנון בלטו בעליות שערים כשקנון מדווחת על צמיחה גבוהה מהצפי. השבוע נחתם סופית הסכם המכירה של וודאפון יפן לסופטבנק, ספקית האינטרנט המהיר בסכום של 15.4 מיליארד דולר! הרכישה נועדה לכבוש נתחי שוק בתחרות עם שתי יריבותיה- NTT DOCOMO ו-KDDI. איאון, ענקית הקמעונאות ירדה למעלה מ-3% בעקבות הודעתה על רכישת חברת מזון בסכום של 443 מיליון דולר.
התנודתיות ביין נמשכה בשבוע שעבר כשהיין התחזק ב-2.6% כנגד הדולר לרמה של 115.93 יין לדולר. בשבוע הקרוב צפויים להתפרסם נתוני מאקרו נוספים ביפן: רמת האבטלה לחודש פברואר הצפי הנו ל-4.4% והוצאות משקי בית.
באירופה - שווקי ההון המשיכו בשבוע שעבר במגמה החיובית, והם נמצאים בתחילת שבוע המסחר החדש ברמות שיא של חמש שנים, כשברקע דוחות טובים מהצפי והמשך המיזוגים והרכישות. חברות רבות "מלאות" במזומנים לאור צמיחה של שלוש שנים ברווחיות ובמכירות והן רוצות להגדיל את קצב הצמיחה שלהן ע"י רכישת חברות.
חברות הביטוח האירופיות בלטו בשבוע שעבר בעליות חדות, כשלאחרונה דווח על כוונת המבטחת השנייה בגודלה בארה"ב לרכוש את חברת הביטוח הגדולה בשוויץ. נראה כי חברות הביטוח נהנות מסנטימנט חיובי בעקבות תוצאות טובות מהצפי והעלאת המלצות.
בצד המיזוגים והרכישות, ניתן לציין עוד את לוריאל, חברת הקוסמטיקה הגדולה בעולם, שהציעה לרכוש חברת קמעונאות בריטית בסכום של 1.1 מיליארד דולר. PRUDENTIAL , חברת הביטוח השנייה בגדולה באנגליה דחתה את הצעת הרכש של מתחרתה AVIVA בסכום של 29.3 מיליארד דולר בטענה כי אין בכך לטובת בעלי המניות, וטלפוניקה יצאה בהצעת רכש ליחידת הטלפונים הסלולרים שלה בסכום של 4.2 מיליארד דולר.

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
