בשווקי המניות בעולם: טווחי המסחר ישארו רחבים

יניב רז ויובל סייפר מיו בנק קרנות נאמנות סבורים, כי מדד סטוקס 50 האירופי הוא היחיד בין המדדים המובילים בעולם המוגדר כרגע כחיובי. הניקיי צפוי לנוע השבוע בטווח של 15,400-16,800

מדד הניקיי המשיך בשבוע האחרון לנוע בתנודתיות גבוהה על פני הטווח הרחב בו הוא נע מתחילת השנה, הותרנו את טווח התחזית רחב, ועד שהוא לא יצא מטווח זה, קשה יהיה לקבוע את כיוונו. הותרנו גם את שאר הטווחים באותם רמות, כשמדד הסטוקס 50 האירופי הוא כרגע היחיד שמוגדר חיובי ומתקרב להתנגדות ב-3550. עוד בתחזית לשבוע הפתח היום: טווח של 15,400-16,800 למדד הניקיי 225.

יצויין, כי מדד ה-S&P 500 מתקרב לקצה העליון של הגבול ויבחן אותו השבוע, פריצה מהותית תביא למגמה חיובית בתקופה הקרובה. אנו ממשיכים לתת דגש לרמות תמיכה של 1630 בנאסד"ק 100, ורמות של 1230-1245 ב-S&P 500.

בסיכום השבוע האחרון, המגמה החיובית בשווקי ההון בעולם נמשכה כשברקע תוצאות טובות מהצפי של החברות המובילות, צפי לצמיחה מואצת והמשך מגמת המיזוגים והרכישות. המסחר התנודתי במטבעות נמשך השבוע כשהיורו והיין מתחזקים כנגד הדולר ב-2.48% וב-2.62%, על רקע ציפיות לסיום קרוב של תהליך העלאת הריבית בארה"ב.

ביפן - - מדד הניקיי המשיך את המומנטום החיובי מהשבוע הקודם כשהשבוע הוא רושם עלייה של 1.39% לרמה של 16,339.7 נק' כשנראה כי המשקיעים מעכלים את החלטת הבנק המרכזי היפני על שינוי המדיניות המוניטארית המרחיבה. נגיד הבנק המרכזי של יפן אמר בשבוע שעבר, כי הכלכלה היפנית נמצאת במגמת צמיחה, אך עדיין מוקדם לדבר על העלאת ריבית ויש לעקוב אחר התפתחות מגמה של עליית מחירים, השבוע צפוי להתפרסם מדד המחירים לחודש פברואר והצפי הנו לעלייה של 0.4%.

בשבוע האחרון פורסם עדכון לנתוני הצמיחה לרבעון הרביעי, כשהכלכלה היפנית צמחה בקצב של 5.4% לעומת נתון קודם של 5%, יצרנים מגדילים את רמות המלאי שלהם על מנת לעמוד בביקושים הצפויים בעקבות העלייה בהשקעות בהון והעלייה בצריכה הפרטית.

חברות הברוקרים הובילו את עליות השערים, לאור תוצאות טובות מהצפי והגדלת הדיבידנדים המחולקים. גם הצפי להמשך צמיחה חזקה בכלכלת יפן תורם למגמה החיובית במניות הברוקרים והבנקים היפנים.

גם היצואניות כדוגמת מצושיטה, ענקית מוצרי האלקטרוניקה וקנון בלטו בעליות שערים כשקנון מדווחת על צמיחה גבוהה מהצפי. השבוע נחתם סופית הסכם המכירה של וודאפון יפן לסופטבנק, ספקית האינטרנט המהיר בסכום של 15.4 מיליארד דולר! הרכישה נועדה לכבוש נתחי שוק בתחרות עם שתי יריבותיה- NTT DOCOMO ו-KDDI. איאון, ענקית הקמעונאות ירדה למעלה מ-3% בעקבות הודעתה על רכישת חברת מזון בסכום של 443 מיליון דולר.

התנודתיות ביין נמשכה בשבוע שעבר כשהיין התחזק ב-2.6% כנגד הדולר לרמה של 115.93 יין לדולר. בשבוע הקרוב צפויים להתפרסם נתוני מאקרו נוספים ביפן: רמת האבטלה לחודש פברואר הצפי הנו ל-4.4% והוצאות משקי בית.

באירופה - שווקי ההון המשיכו בשבוע שעבר במגמה החיובית, והם נמצאים בתחילת שבוע המסחר החדש ברמות שיא של חמש שנים, כשברקע דוחות טובים מהצפי והמשך המיזוגים והרכישות. חברות רבות "מלאות" במזומנים לאור צמיחה של שלוש שנים ברווחיות ובמכירות והן רוצות להגדיל את קצב הצמיחה שלהן ע"י רכישת חברות.

חברות הביטוח האירופיות בלטו בשבוע שעבר בעליות חדות, כשלאחרונה דווח על כוונת המבטחת השנייה בגודלה בארה"ב לרכוש את חברת הביטוח הגדולה בשוויץ. נראה כי חברות הביטוח נהנות מסנטימנט חיובי בעקבות תוצאות טובות מהצפי והעלאת המלצות.

בצד המיזוגים והרכישות, ניתן לציין עוד את לוריאל, חברת הקוסמטיקה הגדולה בעולם, שהציעה לרכוש חברת קמעונאות בריטית בסכום של 1.1 מיליארד דולר. PRUDENTIAL , חברת הביטוח השנייה בגדולה באנגליה דחתה את הצעת הרכש של מתחרתה AVIVA בסכום של 29.3 מיליארד דולר בטענה כי אין בכך לטובת בעלי המניות, וטלפוניקה יצאה בהצעת רכש ליחידת הטלפונים הסלולרים שלה בסכום של 4.2 מיליארד דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)
פרשנות

בנק אש עומד להיכשל - הנה הסיבות

רעש גדול בהשקה היום, אבל לבנק אש של ניר צוק אין בשורה אמיתית; הלוואי והוא היה מייצר תחרות אמיתית. זה יכול להשתנות בעתיד, בינתיים הוא צל חיוור של ההבטחות 

מנדי הניג |

בנק אש היה אמור להביא בשורה לצרכנים. זה לא קרה. אולי זה יקרה בהמשך. אבל הוא בזבז תחמושת על השקה של מוצר נחות ביחס למוצר של הבנקים הגדולים. הסיכוי שיעברו אליו מסה גדולה של אנשים הוא נמוך מאוד. זה עומד מהבחינה הזו להיות כישלון, אבל הוא בהחלט יכול לייצר ערך לקהלים מסוימים שיפתחו חשבון משני לצד חשבון ראשי בבנק המסורתי שלהם.  

 הבנק החדש מציע מודל של חלוקת רווחים ושקיפות עם הלקוחות. אך אין בו משכנתאות, אין בו פעילות של ניירות ערך והוא חסר בשירותים בנקאיים נוספים כמו המרת מט"ח, אפשרות להיות במינוס ועוד. התוצאה: מוצר חלקי שקשה לראותו הופך לחשבון הראשי של הישראלים

הבנק שהוקם על ידי ניר צוק ויובל אלוני, יצא לדרך כמעט שלוש שנים לאחר שקיבל רישיון מבנק ישראל. באירוע ההשקה, הציגו המייסדים מודל של "חלוקה שווה": 50% מהכנסות הריבית על כספי העו"ש יחזרו ישירות ללקוחות, לצד התחייבות מוחלטת שלא לגבות עמלות עו"ש או דמי מנוי.

המרווח הבנקאי עצום, מסבירים מנהלי הבנק וטוענים שהם רוצים לחלוק אותו עם הלקוחות בצורה הוגנת ושקופה. הבנק יהיה כמעט אוטונומי לחלוטין וכמות העובדים בו מעטה - כ-70 לכל היותר. זה אומר שהבנק עשוי להיות עם נקודת איזון סבירה, וכלכלית הוא יצליח, אך מבחינת הצלחה ציבורית - זה לא נראה באופק. 


ומה כן הבנק יציע? שירותי עו"ש בסיסיים, פיקדונות ואשראי בלבד.  הציבור הישראלי אמנם מתלונן לא פעם על עמלות גבוהות ומתסכלות של הבנקים. הציבור גם ממש לא אוהב את הבנקים, אבל הוא בוטח בהם והם נותנים לו יריעה מלאה לצרכים שלו. מה שמחזיק את רוב הלקוחות בבנקים הגדולים הוא תחושת הביטחון העמוקה, המעטפת המלאה והמקיפה של שירותים – החל מהלוואות, משכנתאות, דרך מסחר בניירות ערך מתקדם ועד פתרונות השקעה מגוונים; אשראי גמיש ומט"ח זמין  והנוחות שבקבלת הכל תחת קורת גג אחת, ללא צורך בקפיצות בין פלטפורמות. אחרת, כבר מזמן היתה נהירה לבנק ירושלים שנותן את הריבית הטובה ביותר על פיקדונות. זה לא קורה כי אנשים לא רוצים להעביר לחשבון פיקדון סכום מסוים ולנהל מעין שני חשבונות. הם רוצים את הכל במקום אחד. 

אמיר ירון נגיד בנק ישראל
צילום: ליאת מנדל

הנגיד: "פועל להעביר את הכוח מהבנקים לציבור" - האומנם?

פרופ' אמיר ירון מתעתע בציבור - מדבר על החלשת הבנקים, בפועל הוא רק חיזק אותם ופגע בציבור; האם 10 מיליונים איש אנונימיים פחות חשובים מעשרות החברים והמכרים של הנגיד במערכת הבנקאית? בסוף הכל אישי

מנדי הניג |

הבנקים חזקים - הציבור חלש. אין מספיק תחרות, והבנקים מצפצפים עלינו - אפס על ריבית עו"ש ביתרת זכות, 12.2% על ריבית עו"ש ביתרת חובה. הנגיד ובנק ישראל מסבירים לנו שהם עושים הכל כדי לשנות את זה - הם מסבירים את זה כבר שנים, אבל שום דבר לא השתנה למעט דבר אחד - הרווחים של הבנקים. הם שוברים מדי שנה שיאים. על חשבוננו.

וכך מגיע היום הנגיד, פרופ' אמיר ירון לכנס על תמורות בשוק האשראי הקמעונאי ומסביר על הפעולות של הבנק, ההצלחות, הכיוון קדימה. אפשר להתרשם, וננסה להיות עדינים שהנגיד לא ממש מבין את הסיטואציה או מנסה לייצר נרטיב שגוי בעם. האמת היא שהאחריות עליו והוא לא שינה את יחסי הכוחות בין הבנקים לציבור - אפילו ההיפך. בתקופתו הבנקים הפכו לחזקים עוד יותר. הוא זה שאשם במצב לצד צמרת בנק ישראל שהמוני ישראלים לא מקבלים ריבית על העו"ש וזו רק דוגמה. מאות סעיפים של עמלות מיותרות ויקרות לצד ניצול ועושק של ציבור הדיוט, מטשטשים את היכולת לבדוק ולהבין על מה הציבור משלם. בנק ישראל יכול בלחיצת כפתור לפתור את הבעיה. הוא מדבר גבוה על הרצון לשמור על עצמאיות הבנקים - אם בעולם המערבי עושים כך, גם אצלנו אפשר, כשנזכיר לנגיד שאצלנו השוק לא תחרותי ולכן רגולטור יכול וצריך להתערב.

אבל זה לא האינטרס של הנגיד. הוא רוצה ללכת לישון כל לילה כשהוא רגוע לחלוטין שאין שום סכנה ליציבות הבנקים והדרך לעשות זאת היא לפטם אותם ברווחים. הנגיד הוא המנכ"ל על של הבנקים. הוא קובע את הרווחים שלהם דרך המרווחים על הבנקים, דרך עמלות, דרך קביעת התחרות, דרך קביעת מבנה השוק המקומי, השחקנים בו ותעריפי העמלות והריביות. כשהוא רואה שהריבית היא אפס, והוא מדבר על כך שהוא משנה את יחסי הכוחות בין הבנקים לבין הציבור, מצופה שיורה על ריבית על העו"ש. הבנקים ירוויחו במקום 16% על ההון "רק" 14% (הם בתשואות שיא על ההון). מספיק שהבנקים ישלמו כ-2.5%-3% על העו"ש כדי לשנות משמעותית לובה את המאזן כוחות בין בנקים לציבור - הוא בוחר לא לעשות זאת. למה לריב עם החברים שלך? 10 מיליון איש הם אנונימיים בלי שמות, אבל את עשרות הבכירים במערכת הבנקאית הוא מכיר אישית. 

אז הנה דברי הנגיד, איכשהו הם לא ממש מתחברים למציאות - "הצעדים השונים שאנו נוקטים מהווים מהלך סדור שמטרתו לייצר שוק אשראי תחרותי, מגוון וחדשני בו הכוח עובר לצד של הצרכן וכושר המיקוח שלו מול ספקי האשראי השונים, מתעצם. אנחנו פועלים כדי להעביר את הכוח מספקי האשראי והבנקים לציבור הלווים. הדרך לכך נשענת על שני צירים מרכזיים.

"הציר הראשון עוסק בהעצמת כוחו של הצרכן ביחס למידע הפיננסי שלו. בעידן המודרני, מידע הוא אחד הנכסים החשובים ביותר. הוא מאפשר לגופים פיננסיים להבין את צורכי הלקוח, להעריך סיכונים בצורה מיטבית, להציע מוצרים מותאמים ולפעול בסביבה תחרותית והוגנת יותר.