ניתוח טכני במעו"ף: השוק חסר חוט שדרה

ההיסטוריה לימדה אותנו שעליות ללא גידול מקביל וברור בהיקפי הפעילות, מחייבת גישה של "כבדהו וחשדהו", מסביר אייל גורביץ' המנתח הטכני של Bizportal
אייל גורביץ |

למרות שהשבוע האחרון וקצת יותר מזה, התאפיינו בעליות מחירים הרי הדבר האחרון ששוק המניות המקומי שידר הוא עוצמה. עליות אלו היו חיוניות לבירור עוצמתו האמיתית של השוק ונטיותיו במהלך השבועות הקרובים.

במהלך הסקירות האחרונות, בניתי מספר מבחנים שעל מדד המעו"ף היה לעמוד בהם כדי לסמן על קיומה של התחתית האחרונה וחידוש גל העליות. הוא כשל במבחן אחד מהותי. מבחן מחזורי המסחר.

אחד מן הסימנים היותר משמעותיים לבחינת כוונותיו ועוצמתו של שוק או מניה הוא מבחן המחזורים. ההיסטוריה לימדה אותנו שעליות ללא גידול מקביל וברור בהיקפי הפעילות, מחייבת גישה של "כבדהו וחשדהו". וזו הגישה שיש לנקוט בשבועות הקרובים כלפי השוק. לא לשלול אפשרות לעליות מחד, אך מנגד לא לפתח ציפיות ולא לפעור פה בתימהון אם מדד המעו"ף יחליט דווקא לסגת.

הבעיות המרכזיות

גל העליות האחרון הוציא מן השוק את מרבית הבעיות המקשות עליו לטפס ומעלות את הסבירות ולפיה שיא חדש בתקופה הקרובה הוא בבחינת אפשרות בסבירות נמוכה :

מחזורי המסחר - כאשר תיקון טכני מסמן על סיומו, קיימת נטייה ברורה של מחזורי המסחר להתרחב. לפחות עד לנקודת הזמן הנוכחית, לא ראינו נטייה מסוג זה. היקפי הפעילות נותרו נמוכים יחסית והם מחייבים היערכות והערכות אחרות לגבי האפשרות לגל עליות משמעותי וכיבוש שיאים חדשים בטווח הקרוב.

המניות - התנהלות המניות סלקטיבית. מצד אחד אפשר למצוא לא מעט שמצויות במגמת עליה ומספקות את הסחורה. אך מנגד ישנן כאלה, דוגמת כ"יל, מכתשים, או קבוצת אידיבי, שמגמת עלייה היא מהן והלאה. הן מדשדשות ללא כיוון ברור. במגמת עלייה אמיתית , רוב המניות מצביעות על כיוון ברור. במקרה של מדד המעו"ף, הסיפור די מעורב ומעורפל.

המומנטום - פה אפשר לראות חולשה מהותית. גל העליות האחרון התאפיין במומנטום חלש להחריד שמעלה את האפשרות ולפיה גל עליות זה יתקשה לכבוש את הפסגה האחרונה, אלא יישאר מתחתיה.

הכיוון

בטווח הארוך - כיוונו הכללי של השוק בטווח הארוך אמור להיות מעלה, בין אם התיקון הסתיים ובין אם לאו. אלא שבטווח הבינוני יכולות להיווצר מספר בעיות שיגרמו לשוק לדשדש או אף לרדת. לכן, הנחת העבודה הבסיסית לטווח הקרוב גורסת שרמת 854 הנקודות הייתה בבחינת הפסגה האחרונה, אלא אם כן תהיה התרחבות בהיקפי הפעילות תוך כדי עלייה. אפשר לצפות שמדד המעו"ף ידשדש בין 854 כרמת התנגדות לבין רמת 783 כרמת תמיכה.

אינדיקציות

רמת 800 הנקודות היא רמת תמיכה קריטית. היכולת להחזיק מעמד מעליה עשויה לשמש בסיס שממנו יצא לדרך גל עליות. שבירתה כלפי מטה עלול לדרדר את מדד המעו"ף עד לרמת 783 הנקודות ואולי אף למטה מכך.

מחזורים, מחזורים ושוב פעם מחזורים. התרחבותם כלפי מעלה תעיד על עוצמה. איתות חולשה מכיוונם יתקבל באחד משני המקרים הבאים : עליות תוך נסיגה או קיפאון בהיקפי הפעילות. עלייה במחזורי המסחר במסגרת ירידות בשוק.

ולסיכום, למי כדאי לדאוג ? עקרונית לאף אחד. משקיע המחזיק במניות ינהג בתבונה אם ימקם סטופים מתחת למחיר המניה. כלומר, יאתר נקודה משמעותית שנסיגה ממנה תחייב לחסל את ההשקעה. משקיע שמצוי מחוץ לשוק הוא משקיע נטול דאגות וסביר להניח שיהנה מהחופשה הכפויה הזאת גם בתקופה הקרובה.

אין בסקירה זו משום המלצה לקנות אתח הנייר או למוכרו והעושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים - פרטים נוספים

חשיפה שמטלטלת את עולם הספורט: עשרות כדורגלנים, שופטים ורופאים חשודים בקבלת קצבאות פיקטיביות בסך כולל של עשרות מיליונים; מועדונים בליגת העל התחייבו להשיב כספים, אך החקירה עדיין בעיצומה

רן קידר |

פרשת ההונאה בביטוח הלאומי מסתעפת. כבר בהתחלה היה ברור שמדובר בהונאת ענק של שחקני כדורגל שנעזרו ברופאים (הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים) , וכעת מתברר שהיו מעורבים גם שופטי כדורגל ושהחקירה בעיצומה כשקבוצות כדורגל גם בליגת העל נדרשות להחזיר כספים לביטוח לאומי על תשלומים שלא מגיעים להן.  

זו הונאה שמשלבת עשרות שחקני כדורגל, רופאים, ועל פי החשדות גם: שופטים, מבקרי שופטים, אנשי הנהלה במועדונים ועובדים לשעבר של ביטוח לאומי. אלו פעלו לכאורה לכאורה במשותף כדי למשוך קצבאות בטענה של פציעה ואובדן כושר עבודה. 

שחקנים שהמשיכו לשחק ולהרוויח שכר דיווחו לביטוח הלאומי על אובדן כושר עבודה. בתיאום עם עורכי דין, הוזמנו חוות דעת רפואיות מטעם רופא שהעריך אחוזי נכות גבוהים במיוחד, הרבה מעבר למציאות. אותם שחקנים הופיעו בפני ועדות רפואיות וקיבלו קצבאות חודשיות בגין פגיעות לכאורה, בזמן שהם המשיכו לשחק באותו הרכב בדיוק.

החקירה, שמנוהלת בשיתוף פעולה בין הביטוח הלאומי ליחידת להב 433, התבצעה במשך חודשים רבים תחת מעטה חשאיות. מאז שנעשתה גלויה, נחקרו כבר למעלה מ‑50 חשודים, בהם שמות מוכרים בעולם הספורט. חלק מהשחקנים כבר הודו, חלק ממשיכים להכחיש, אך כל העדויות מצביעות על דפוס פעולה קבוע ורחב היקף.

על פי החשד, הקצבאות הועברו לא רק לשחקנים, אלא גם למועדונים עצמם. הפועל באר שבע, בית"ר ירושלים והפועל חיפה התחייבו להחזיר כספים שהתקבלו שלא כדין. בקבוצה אחרת נמצא כי פעל רופא מתחזה, שהנפיק אישורים רפואיים בשמות של רופאים אחרים, ללא כל הסמכה רפואית חוקית.

מירי רגב
צילום: יחצ

יו"ר ועד אל על נגד רגב: "מהלך שירסק את התעופה הישראלית"

שרון בן יצחק יצא נגד כוונת שרת התחבורה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו קוסט וויז אייר, שיהיה בנתב"ג ויכלול צוותים ישראליים. לדבריו,  "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור"

עוזי גרסטמן |

יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, יוצא במתקפה חריפה על שרת התחבורה מירי רגב, בעקבות היוזמה שלה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר. לדבריו, מדובר בצעד פופוליסטי וחסר אחריות שעלול להמיט פגיעה קשה על ענף התעופה המקומי.


בשלב זה, קבעה רגב כבר שיחות עם מנכ"ל וויז אייר והיא בוחנת את הקמת הבסיס בנמל התעופה בן‑גוריון. המהלך הוגדר על ידה כ"מהלך שובר שוק", שבמרכזו הקמת בסיס של ממש, שיכלול מטוסים ויכלול צוותים ישראליים, כולל טייסים ודיילים. לדברי רגב, התוכנית צפויה להוביל לירידה משמעותית במחירי הכרטיסים, להתרחבות היצע היעדים הבינלאומיים - בין היתר להודו, מרוקו ואף מזרח הרחוק - ולתחרות מוגברת בשוק המקומי. כתנאי למהלך, השרה דרשה שוויז אייר תתחייב להמשיך ולהפעיל טיסות גם בעתות חירום, כפי שנדרש מחברות תעופה ישראליות - מה שיכול לשפר את הקיימות והרציפות התעופתית במצבי סיכון. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים אינטנסיביים במשרד התחבורה, בהם השתתפו אנשי מקצוע, רשות שדות התעופה והרשות לתעופה אזרחית. למרות התנגדויות נחרצות מצד גורמי רגולציה וכמה חברות תעופה ישראליות, הוחלט להמשיך ולמקד את המהלך, ולבצע עבודת מטה שתבחן לעומק את ההשלכות הכלכליות והרגולטוריות. המשרד אף הנחה לקדם פגישה עם הנהלת וויז אייר העולמית בהקדם.


בן יצחק טוען כי משרד התחבורה "זורע חול בעיני הציבור" כשהוא מציג את המהלך כפתרון להורדת מחירי הטיסות. לדבריו, גם אם השרה מבטיחה כרטיסי טיסה זולים - בפועל המחירים לא יירדו. במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית, שהיא סירובן של חברות זרות רבות לשוב ולטוס לישראל מזה שנה וחצי בעקבות המצב הביטחוני, בוחרת רגב לקדם מהלך שעלול להחליש עוד יותר את חברות התעופה הישראליות. הוא הוסף כי הקמת מערך ובסיס קבוע של וויז אייר בישראל יוצרת אפליה ברורה מול החברות המקומיות, שכן החברה הזרה לא תחויב באותם כללים רגולטוריים ושיקולי ביטחון. "זהו תקדים מסוכן שאין לו אח ורע בעולם", התריע בן יצחק. "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור".

בן יצחק אף הרחיב את הביקורת מעבר לענף התעופה, ואמר כי מדובר במדרון חלקלק: "אם מאפשרים לחברה זרה לפעול בלי חובות רגולטוריות, מחר זה יכול לקרות גם במערכת הבריאות, בבנקאות ובתחומים נוספים. לפי השיטה הזו, כל עובד ישראלי ניתן להחלפה בעובד זול ממזרח אירופה". בהתייחסו לעבר, הזכיר יו"ר הוועד כי עובדי אל על היו אלה ששמרו על רצף תעופתי בתקופת הקורונה וגם בזמן המלחמה הנוכחית, כשחברות זרות הפסיקו את פעילותן בארץ. "אנחנו הוכחנו שאין לישראל על מי לסמוך מלבד על עצמה", אמר. לסיום, קרא בן יצחק לשרת התחבורה לעצור את המהלך: "אם תתעקש להמשיך בדרך הזו - היא תיזכר לדיראון עולם כמי שפגעה במו ידיה בתעופה הישראלית".