חיים ונציה: עד לפקיעה לא צפויה תנודתיות רצינית
השוק לא נערך ליום שאחרי: אוסמה בן לאדן צריך להיות מודאג. מנהיג אל קעאידה, שהוא גם בעל נכסים פיננסים לא מעטים, בוודאי היה מוטרד החודש כשראה את תגובת השווקים לפיגועי הטרור באנגליה ובישראל. השייח' אוסמה, אשר מבין דבר או שניים במניות, לא יכול שלא להבין שהפיגועים אינם משיגים את מטרתם. הטרור כבר לא משפיע יותר על כלכלות העולם.
השווקים באנגליה, בישראל ובכל העולם הגיבו בצורה מינורית (אם בכלל) לפיצוצים בלונדון ולפיגוע בנתניה. זו עדות לכך שהטרור, במתכונתו הנוכחית , כבר משוקלל במחירים של כל הבורסות בעולם. הטרור העולמי ככלל והפלשתינאי בפרט, הפך להיות צפוי ולכן אינו מפתיע אף משקיע ואינו משפיע יותר על התנהגות האוכלוסייה שהוא פועל נגדה.
לפי אותו היגיון, אין מנוס מלהסיק שגם חידוש מעשי האיבה בין ישראל לפלשתינים לפני ואחרי ההתנתקות, לא ישפיע על השוק. אין איש שמצפה לתקופה של שלום ורגיעה לאחר פינוי הרצועה. החמאס מצהיר בגלוי על כוונותיו להמשיך להילחם בישות הציונית וקשה להאמין שיש אפילו משקיע אחד שלא לוקח בחשבון שהחמאס אולי מתכוון לכך ברצינות.
אלא אם יתרחש משהו מאוד לא צפוי בזמן הפינוי (אין לנו חשק לצייר תרחישי זוועה מקוריים) הרי שההתנתקות מעזה לא תשפיע על השוק. אז אם הפינוי, הפיגועים וחידוש מעשי האיבה לא ישפיעו על השוק, אז מה כן ישפיע?
בחירות. הבחירות לכנסת, שצפויות להתקיים בחורף הקרוב , הם שישפיעו על השוק בתקופה הקרובה. הציפייה לבחירות תעסיק את השוק לאחר הפינוי מעזה והתרחישים השונים שיעלו וירדו כל יום, יטלטלו את השוק.
מי שמצפה שאחרי ההתנתקות השוק יחזור לעלות והכל יסתדר, חשוב שיזכור שההתנתקות לא מסיימת שום תהליך. היא רק ירית פתיחה למערכת בחירות. אנו לא מנסים אפילו להעריך מי יתמודד מול מי, ומי ינצח בבחירות כאלו האפשרויות הן רבות וצריך להיערך לתקופה של חוסר ודאות.
ובאשר לפיגועים, בן לאדן בודאי זוכר את הפעם האחרונה, שבה הייתה למתקפת טרור שלו השפעה אדירה על האוכלוסייה שנפגעה. מקובל לחשוב, שמתקפת הטרור בספרד שינתה את תוצאות הבחירות שהתרחשו שלושה ימים בלבד לאחר הפיגועים. מכאן, שבתקופת בחירות גם פיגועים יכולים להשפיע על השוק.
מניות
שוק המניות ירד ב-5% בלבד מרמות השיא שלו על בסיס החששות מפני הצפוי במהלך הפינוי של גוש קטיף. ההערכה שהתהליך יושלם בסופו של דבר, בלמה את המשך הירידות. אנו סבורים שכדאי לנצל את הרגיעה היחסית להקטנה של החשיפה למניות ישראליות כי השוק אינו מתמחר כראוי את האופק הפוליטי.
בארה"ב יצאו נתוני מאקרו טובים. עונת הדוחות התחילה עם דו"ח מצוין של אפל והצפי הוא שגם חברות רבות אחרות יראו שיפור. מדד המוליכים למחצה (SOX) עלה לאחרונה ואנו מאמינים שנראה המשך שיפור בסקטור הזה.
המלצתנו: להגדיל במניות בחו"ל על חשבון מניות בארץ. אנו מאמינים שעד הפקיעה לא נראה תנודה רצינית בשוק ולכן זה הזמן לאסטרטגיה של כתיבת אוכפים.
סולידי שקלי
מדד המחירים לצרכן, שפורסם ביום שישי, עלה כצפוי ב 0.1% בלבד. האינפלציה ממשיכה להיות נמוכה , אך רק בחודש הבא נדע כיצד השפיעה עליית הדולר על מדד חודש יולי.
מגמת העלייה בתשואות באגרות החוב הארוכות מסוג שחר נבלמה אמנם, אך אנו סבורים שמחירי השחרים עדיין לא אטרקטיביים מספיק כדי לוותר על הצמודים. המלצתנו: להישאר באפיק הצמוד הארוך.
מט"ח
הדולר כבר עשה מהלך חד שהביא אותו לאזור ה4.6 ₪ לדולר ומתחת ל-1.2 אירו לדולר. זה רק טבעי שברמות האלו הדולר יתממש קצת. הדולר ימשיך להיות חזק מגובה בנתונים הטובים, הממשיכים להגיע מארה"ב ומהמשך הציפיות לעליית הריבית הדולרית. המלצתנו: הדולר, גם אם לא יעלה בקרוב, ימשיך להיות חזק. כדאי להחזיק גם כהגנה מפני תרחישים קיצוניים.
מאת: חיים ונציה
הערה: אין לראות בדף זה כייעוץ לרכישה או מכירת נכסים פיננסיים. המלצה זו אינה מתחשבת בצרכיו ובנתוניו הפיננסיים של כל אדם. העושה שימוש כל שהוא בהמלצה זו, עושה זאת על אחריותו בלבד.

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה
אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן
אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים.
השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.
מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול
טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.
גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.
- כששמיים נסגרים: מתי מגיע פיצוי על ביטול טיסה?
- טסים לחגים? המדינות שכדאי לכם להמנע מהן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה
אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן
אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים.
השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.
מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול
טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.
גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.
- כששמיים נסגרים: מתי מגיע פיצוי על ביטול טיסה?
- טסים לחגים? המדינות שכדאי לכם להמנע מהן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.