ישראל עוברת לגז טבעי: זינוק של 170% בצריכה ב-2013 לעומת 2012

נתוני משרד האנרגיה והמים: בשנת 2014 צפוי השיא שנקבע השנה להישבר וצריכת הגז הטבעי תזנק עוד 24% ל-8.6 BCM לעומת6.91 BCM ב-2013
יעל גרונטמן | (10)

ישראל עוברת לגז הטבעי: זינוק של 170% נרשם בצריכת הגז הטבעי בישראל בשנת 2013, השנה שבה החל הגז הטבעי לזרום ממאגר "תמר" (בסוף מארס), לעומת שנת 2012, שנת המחסור בגז הטבעי על רקע הפסקת הזרמת הגז ממצרים. גם ביחס לשנת 2010 שהיתה עד כה שנת שיא בצריכת הגז בישראל (עם הזרמת גז גם מים תטיס וגם ממצרים) נרשמה בשנת 2013 עלייה של כ-30%. כך עולה מנתונים שפורסמו היום (א') על ידי רשות הגז הטבעי במשרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים.

בשנת 2013 עמדה צריכת הגז הטבעי בישראל על 6.91 BCM מהם כ-5.51 BCM זרמו ממאגר "תמר" (היתר, 0.89 BCM זרם מים תטיס ו-0.51 BCM זרם לשוק הישראלי מהאוניה המגזזת) לעומת 2.55 BCM בשנת 2012 ולעומת 5.34 BCM בשנת 2010, אולם להערכת רשות הגז הטבעי בשנה הבאה ימשיכו שיאי הצריכה להישבר והצריכה צפויה להגיע להיקף של כ-8.6 BCM, כלומר זינוק של עוד 24.5%.

שר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים סילבן שלום: "הנתונים שמראים על הגידול המשמעותי בצריכה של גז טבעי הם בשורה חשובה. ישנה חשיבות עצומה במעבר לגז טבעי, שהוא חלופה נקייה וזולה יותר, אשר תסייע בהורדת יוקר המחייה לכלל אזרחי מדינת ישראל".

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    ישראל ישראלי 31/12/2013 18:01
    הגב לתגובה זו
    גוזלים אותנו כל מי שעבר מדלק לגז ומשלם פחות משליש ממחיר הדלק הרוויח שני שלישים לפחות מהוצאות הדלק. כמו חברת חשמל . אבל הציבור הרחב לא ראה אגורה מזה.
  • 5.
    יש עוד מקום לתיקון 29/12/2013 16:40
    הגב לתגובה זו
    לדעתי.רווחים קטנים קידוחים יקרים לא מצדיק את הסיכון.כמו שמן תראו מה קרה.לדעתי.
  • מההשוואה של שמן לנובל ושות' רואים שאין לך מושג בגז (ל"ת)
    לך תלמד 31/12/2013 15:44
    הגב לתגובה זו
  • יעקב 31/12/2013 14:24
    הגב לתגובה זו
    אל תשווה לשמן,בתמר וליוויתן יש תגליות מוכחות,בתמר יש זרם הכנסות אדיר שילך ויגדל,בליוויתן כאשר יתחיל היצוא מדובר בהכנסות דימיוניות עם סיכון אפסי,מבלי לתחשב תגלית נפט בפרויקטים,יש לי הרגשה שאין לך מושג בענף,אנח צודק?
  • מחיר המניות גבוהה?צריך להיות פי שלוש בחישוב כלכלי (ל"ת)
    יעקב 31/12/2013 14:19
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    שוק הלם וקומה 29/12/2013 14:11
    הגב לתגובה זו
    לא מבין למה ממשלת הלא יוצלחים ובעיקר שר האנרגיה גדול הלא יוצלחים ישנים . שנתיים מעכבים את פיתוח מאגר ליויתן . הבריחו מכאן את נובל שמצידה ישראל הולכת להיות הרפתאה חד פעמית היא כבר מוותרת על קידוח הנפט . סילבן אין כבר שום תירוץ לא ששינסקי לא הירוקים לא בגצים כלום. כולם כבר נתנו לכם אור ירוק ורק העצלנות וחוסר היכולת שלך ושל הממשלה ישנים . אתם בטח תעוררו כשתקרה התקלה הראשונה בתמר ולא יהיה עוד גז. אבל אז נובל כבר תהיה במפרץ מכסיקו ואתם מעבירו את כולנו למזוט ופחם. למה מגיע העונש הזה לתושבי ישראל שאלו הם "נבחריו".
  • 3.
    אם כל כך טוב למה המניות ירדו????? (ל"ת)
    גז בלוף 29/12/2013 13:30
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אז איך מחיר הבלון בפזגז ואנישראגז רק עולה? (ל"ת)
    להכנס בהם 29/12/2013 13:30
    הגב לתגובה זו
  • ל2 29/12/2013 14:22
    הגב לתגובה זו
    רק הדמי שירות של פזגז (ללא צריכת גז) עולים יותר ממה שעלה לנו בלון פרטי לשנה שלמה (ואנו מבשלים הרבה). פזגז ודומיהם זה לא משתלם!
  • 1.
    נהדר אבל אמישראגז אצלנו רק מעלה את מחיר הבלונים (ל"ת)
    מונופול מושחת 29/12/2013 13:29
    הגב לתגובה זו
דוראד
צילום: צילום מסך אתר החברה

דוראד יוצאת לדרך עם תחנת הכוח השנייה: הדירקטוריון אישר את הקמת "דוראד 2"

לאחר שינוי התקנון וגיבוש גוש הרוב, אושר תכנון וביצוע הרחבה של כ-640 מגה-ואט בהשקעה של כ-3 מיליארד שקל; החברה התחילה להיערך ברמה הפרקטית: מצד אחד לארגן את המימון מול הבנקים והגורמים המממנים, ומצד שני להבטיח מקום אצל יצרני הטורבינות בעולם

צלי אהרון |


אמש אושרה באופן רשמי יציאתה לדרך של תחנת "דוראד 2" - פרויקט ההרחבה הגדול של תחנת הכוח הפרטית באשקלון. מדובר בהוספה של טורבינה חדשה שתגדיל את כושר הייצור של התחנה בכ- 640 מגה-ואט, כך שסך ההספק יעמוד על כ-1.5 ג׳יגה-ואט. מדובר על מהלך שיהפוך את דוראד לאחת מהתחנות הגדולות והמרכזיות במשק הישראלי. היקף ההשקעה מוערך בכ- 2.5-3 מיליארד שקל.

המהלך התאפשר לאחר שבתחילת ספטמבר הנוכחי שונו סעיפי התקנון של החברה באסיפת בעלי המניות, מהלך שהוביל לכך שגוש הרוב החדש - המורכב מאלומי לוזון, המדינה (באמצעות קצא״א) וחברת הפניקס : מחזיק בלמעלה מ-80% מהזכויות. שינוי זה ניטרל את יכולתה של אדלטק, שמחזיקה כ-19% בלבד, להטיל וטו על החלטות מהותיות. למעשה, לראשונה בתולדות דוראד נוצר רוב יציב וברור שמסוגל להוציא לפועל מהלכים אסטרטגיים, ובראשם הרחבת התחנה.

במקביל לאישור העקרוני, החברה החלה לבצע את הצעדים המעשיים הנדרשים: גיבוש תקציב ראשוני לקראת סגירה פיננסית מול בנקים וגופים מוסדיים, ושריון "חלון ייצור" אצל ספקי ציוד טורבינות בינלאומיים. מדובר בשני שלבים קריטיים, האחד כדי להבטיח את מקורות המימון להקמה, והשני כדי להבטיח שלא ייווצר עיכוב של שנים בשל עומס ההזמנות בשוק העולמי. הפרויקט צפוי לתרום באופן מהותי ליציבות משק החשמל בישראל. 

ההוספה של מאות מגה-ואט לרשת בארץ תאפשר פיזור עומסים יעיל יותר בימי חום כבד ובאירועי חירום, ותקטין את הסיכון למחסור בהספק. בנוסף, בהיבט הכלכלי, הגדלת התחרות והיכולת של תחנות פרטיות לספק יותר חשמל עשויה להוביל בטווח הבינוני לבלימת עליות תעריף ואולי אף לירידה במחירים. כמו כן, המהלך מחזק את מעמדה של קבוצת לוזון בתחום האנרגיה ומבסס אותה כאחת מהשחקניות המרכזיות במשק. צירוף הפניקס והמדינה לגוש הרוב מעניק לחברה יציבות נוספת מול לחצים חיצוניים, ומאותת לשוק על ביטחון גבוה בהיתכנות הכלכלית של ההרחבה. 

מנגד, אדלטק נותרה כעת במיעוט ללא יכולת ממשית להשפיע, ותיאלץ לשקול את דרכה מחדש: בין אם משפטית או עסקית. עם זאת, הדרך ל"דוראד 2" עדיין לא פשוטה. החברה מציינת כי ההקמה מותנית בקבלת היתרי בנייה, בהשגת מימון בהיקפים גדולים, ובהתמודדות עם רגולציה מסוימת. כל עיכוב באחד מאלה עלול לדחות את לוחות הזמנים. בשוק מעריכים כי גם אם הכל יתנהל חלק, הפרויקט יגיע לשלב הפעלה מסחרית רק בעוד מספר שנים.

דוראד
צילום: צילום מסך אתר החברה

דוראד יוצאת לדרך עם תחנת הכוח השנייה: הדירקטוריון אישר את הקמת "דוראד 2"

לאחר שינוי התקנון וגיבוש גוש הרוב, אושר תכנון וביצוע הרחבה של כ-640 מגה-ואט בהשקעה של כ-3 מיליארד שקל; החברה התחילה להיערך ברמה הפרקטית: מצד אחד לארגן את המימון מול הבנקים והגורמים המממנים, ומצד שני להבטיח מקום אצל יצרני הטורבינות בעולם

צלי אהרון |


אמש אושרה באופן רשמי יציאתה לדרך של תחנת "דוראד 2" - פרויקט ההרחבה הגדול של תחנת הכוח הפרטית באשקלון. מדובר בהוספה של טורבינה חדשה שתגדיל את כושר הייצור של התחנה בכ- 640 מגה-ואט, כך שסך ההספק יעמוד על כ-1.5 ג׳יגה-ואט. מדובר על מהלך שיהפוך את דוראד לאחת מהתחנות הגדולות והמרכזיות במשק הישראלי. היקף ההשקעה מוערך בכ- 2.5-3 מיליארד שקל.

המהלך התאפשר לאחר שבתחילת ספטמבר הנוכחי שונו סעיפי התקנון של החברה באסיפת בעלי המניות, מהלך שהוביל לכך שגוש הרוב החדש - המורכב מאלומי לוזון, המדינה (באמצעות קצא״א) וחברת הפניקס : מחזיק בלמעלה מ-80% מהזכויות. שינוי זה ניטרל את יכולתה של אדלטק, שמחזיקה כ-19% בלבד, להטיל וטו על החלטות מהותיות. למעשה, לראשונה בתולדות דוראד נוצר רוב יציב וברור שמסוגל להוציא לפועל מהלכים אסטרטגיים, ובראשם הרחבת התחנה.

במקביל לאישור העקרוני, החברה החלה לבצע את הצעדים המעשיים הנדרשים: גיבוש תקציב ראשוני לקראת סגירה פיננסית מול בנקים וגופים מוסדיים, ושריון "חלון ייצור" אצל ספקי ציוד טורבינות בינלאומיים. מדובר בשני שלבים קריטיים, האחד כדי להבטיח את מקורות המימון להקמה, והשני כדי להבטיח שלא ייווצר עיכוב של שנים בשל עומס ההזמנות בשוק העולמי. הפרויקט צפוי לתרום באופן מהותי ליציבות משק החשמל בישראל. 

ההוספה של מאות מגה-ואט לרשת בארץ תאפשר פיזור עומסים יעיל יותר בימי חום כבד ובאירועי חירום, ותקטין את הסיכון למחסור בהספק. בנוסף, בהיבט הכלכלי, הגדלת התחרות והיכולת של תחנות פרטיות לספק יותר חשמל עשויה להוביל בטווח הבינוני לבלימת עליות תעריף ואולי אף לירידה במחירים. כמו כן, המהלך מחזק את מעמדה של קבוצת לוזון בתחום האנרגיה ומבסס אותה כאחת מהשחקניות המרכזיות במשק. צירוף הפניקס והמדינה לגוש הרוב מעניק לחברה יציבות נוספת מול לחצים חיצוניים, ומאותת לשוק על ביטחון גבוה בהיתכנות הכלכלית של ההרחבה. 

מנגד, אדלטק נותרה כעת במיעוט ללא יכולת ממשית להשפיע, ותיאלץ לשקול את דרכה מחדש: בין אם משפטית או עסקית. עם זאת, הדרך ל"דוראד 2" עדיין לא פשוטה. החברה מציינת כי ההקמה מותנית בקבלת היתרי בנייה, בהשגת מימון בהיקפים גדולים, ובהתמודדות עם רגולציה מסוימת. כל עיכוב באחד מאלה עלול לדחות את לוחות הזמנים. בשוק מעריכים כי גם אם הכל יתנהל חלק, הפרויקט יגיע לשלב הפעלה מסחרית רק בעוד מספר שנים.