בריטיש אירוויס מטוס תעופה British Airways טיסה
צילום: British Airways
דעה

למען השקט: נתב"ג יאסור נחיתת מטוסים 4 מנועיים - מה לא סיפרו לכם?

הנפגעות העיקריות מהאיסור החדש הן חברות המטענים שתיאלצנה למצוא חלופות בתוך פחות מ-7 חודשים. אבל האם המהלך הזה בכלל מהווה פתרון?
דור עצמון | (13)

רעש המטוסים ביישובים המקיפים את נתב"ג הוא לא דבר חדש ועולה לסדר היום אחת לתקופה כבר במשך שנים רבות. ראשי ערים התאגדו, דיונים נערכו בבתי משפט ומה לא. ובכל זאת - רועש היה ורועש יהיה. כל עוד לא תבוא מהפכה וימציאו מנועים בעלי טכנולוגיה שקטה יותר, הרי שמדובר בגזירת גורל לעת עתה.

רשות שדות התעופה החליטה בשבוע שעבר להסיר את הכפפה - כך היא חושבת - והודיעה שתאסור החל מסוף מרץ 2023 את נחיתתם של מטוסים בעלי ארבעה מנועים בשדה התעופה העיקרי של ישראל, על מנת "לצמצם את הרעש". אישור חריג יינתן על ידי הנהלת נתב"ג לפי הצורך.

הטיסות של מטוסים עם ארבעה מנועים הם אולי 3% מהטיסות

לכאורה, בשורה של ממש, פחות רעש לתושבי הסביבה והערים השכנות. אבל ברשות שדות התעופה שכחו לספר לכם מה אחוז המטוסים בעלי ארבעה מנועים שנוחתים בנתב"ג מכלל הטיסות - במקרה הטוב 3%. כיום כמעט ואין טיסות נוסעים לנתב"ג המבוצעות במטוסים בעלי ארבעה מנועים, מדי פעם חברת סוויס השוויצרית מבצעת טיסה שכזו בדגם האיירבאס A340 שלה אבל גם זה לא קרה כבר חודשים רבים.

כמעט כל הטיסות במטוסים בעלי ארבעה מנועים מבוצעות כיום על ידי חברות מטען שגם הן בעצמן בודדות. חברות Silkway מאזרבייג׳ן, Air ACT הטורקית וחברת ק.א.ל הישראלית מבצעות כיום מספר מצומצם ביותר של טיסות מטען לישראל וממנה במטוסי הג'מבו 747 של בואינג.

בקיצור, רשות שדות התעופה, בדומה להרבה החלטות רגולטוריות אחרות בישראל, עושה בכאילו. היא לא תפחית את הרעש או את הזיהום, אבל היא עושה קולות כאילו שהיא באמת טיפלה במשהו.

אז מה כל כך בער לרשות שדות התעופה להודיע בחגיגיות על הפחתת הרעש? אין שום סיבה לחגיגה, להיפך - מדובר בבשורה לא טובה הן לחברות המטענים והן למטוסי הנוסעים. חברות המטענים הזרות תיאלצנה למצוא חלופות למטוסים הללו או שמא יחליטו לוותר על עצם הפעלת טיסות המטען לישראל - דבר שיפגע בצרכנים, בייבוא ובייצוא. חברת המטענים הישראלית ק.א.ל תיכנס למשבר קטן לא פחות, משום שהמהלך כופה עליה להיפטר מהמטוסים הקיימים, לקנות במקומם חדשים וכל זאת בתוך 7 חודשים. יובהר כי בעקבות היציאה ממשבר הקורונה והביקוש לטיסות, קיים עיכוב עולמי באספקת מטוסים שנמשך שנים - מה תעשה ק.א.ל? לא ברור.

טיסות הנוסעים עלולות אף הן להיפגע עקב הגידול החד במספר הטסים. חברות תעופה זרות הפועלות כיום בנתב"ג, לא תוכלנה בעתיד - אם תרצנה - להגדיל את המטוסים ולהטיס יותר אנשים בטיסה אלא תצטרכנה להוסיף טיסות - זיהום אוויר כבר אמרנו? חובבי התעופה שציפו לראות את ענקית התעופה אמירייטס מפעילה לארץ את מטוס הנוסעים הגדול והמפואר בעולם - האיירבאס A380 - יצטרכו למצוא נחמה במקום אחר.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

לשנות את שעות ההמראה והנחיתה

אבל השאלה הגדולה ביותר שמרחפת מעל הנושא הזה היא מי קבע וכיצד שזה פתרון להפחתת הרעש? אם להגיד את האמת, ראשי הרשויות והתושבים סביב נתב"ג מעולם לא הלינו על עצם קיומו של הרעש אלא על שעות הרעש. מטוסים שממריאים מוקדם בבוקר או מאוחר בלילה מפריעים לשנתם והם צודקים.

לפני מספר שנים החליטו ברשות שדות התעופה שכדי להקל על שנתם של התושבים הסמוכים תיאסר המראת מטוסים בין השעות 01:40-04:45 בלילה (נחיתות מותרות בכל שעות היממה). כנראה שמישהו בנתב"ג חשב שאלו הם זמני השינה של התושבים ולפיכך הגדיר את השעות.

בנמל התעופה הית'רו שבלונדון - ושאין מחלוקת על כך שהוא עמוס בהרבה מנתב"ג - קיים עוצר המראות מטוסים בין השעות 23:00 עד 06:00 בבוקר. בסכיפהול שבאמסטרדם בין 23:15 ל-05:00 בבוקר, בפרנקפורט בין 22:30 ל-04:45 ובשארל דה-גול שבפריז בין 23:00 ל-06:00 בבוקר. איך יתכן שבשדות תעופה גדולים ומרכזיים כל כך קיים עוצר המראות גדול יותר מה-3 שעות שקיים פה בישראל?

אם באירופה יכולים, אז בישראל יכולים אפילו יותר טוב מזה. תתכבד רשות שדות התעופה ותודיע שבין השעות 23:30 ל-06:00 בבוקר היא מטילה עוצר המראות למען התושבים ואיכות החיים.

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    הההה טל אחד מ שגרירות ארצות הברית והם יתקפלו (ל"ת)
    YL 13/09/2022 10:02
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    שכל מטוסי המטענים ינחתו בנמל רמון וישנעו משם סחורות (ל"ת)
    דניאל 06/09/2022 09:30
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    לרון 06/09/2022 07:44
    הגב לתגובה זו
    להרבה בעיות יכולה להיות סלילה ויבוש לתוך הים
  • 9.
    כהן אבא שלום 06/09/2022 07:16
    הגב לתגובה זו
    יש בין עתלית לחיפה הרבה שטח שיכול להיות מוסב לשדה תעופה.קרוב לרכבות.וממש ליד הים ככה שהרעש יפריע בעיקר לדייגים ולשדות הבננה במושביםשבטח יוכלו להפוך לשטחי אחסון יקרים.יש רכבות.יספק עבודה לתושבי האיזור.ישחרר את שדה התעופה בחיפה ובהדרגה את נתב"ג.מהעומס ואולי בכלל.ויוריד את הסיכון מעל כל כך הרבה ערים שהמטוסים חולפים מעל ראשם.ובמקום זה יעבור מעל הים.ויחסוך גם את רעיון האי.שנתון לתקלות של שקיעה והוצאות אין סופיות.
  • 8.
    אנונימי 06/09/2022 06:58
    הגב לתגובה זו
    נתבג שונה מהשדות באירופה, רוב טיסות אנשי עסקים כוללות טיסות המשך, גם לאירופה, ובעיקר למזרח ולאמריקה.לכן יוצאות כמה טיסות מוקדם בבקר ( החל מ 0400) על מנת שיהיהו מסונכרנות עם טיסות המשך.
  • לילי 06/09/2022 08:41
    הגב לתגובה זו
    לרש"ת יש סמכות לאשר טיסות בניגוד לחוק שעות מנוחה רק במקרה חירום וחריג .
  • 7.
    רשת 05/09/2022 19:29
    הגב לתגובה זו
    מדינה בתוךמדינה כמו בזק של פעם מונופול עלוב עם שירות של עולם שלישי
  • 6.
    ארכימדס 05/09/2022 19:20
    הגב לתגובה זו
    ממתי עושים מה שטוב לתושבים? עושים מה שטוב ליח"צ של השר/יו"ר הרש"פ וכו'
  • 5.
    שדה תעופה בנבטים - החלטה אסטרטגית לרואים למרחוק !!! (ל"ת)
    דן 05/09/2022 18:57
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    באירופה יש שדות תעופה חלופיים. בארץ אין (ל"ת)
    הריאליסט 05/09/2022 18:55
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    (ל"ת)
    05/09/2022 18:37
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    יש לבצע עוצר בנחיתות ,עוצר המראות ולהשאיר נחיתות ז 05/09/2022 18:37
    הגב לתגובה זו
    יש לבצע עוצר בנחיתות ,עוצר המראות ולהשאיר נחיתות זה לתת לאותם תושבים בתל אביב לסבולאותם תושבים בראש העין ומזור ובארות לסבול
  • 1.
    רון 05/09/2022 18:25
    הגב לתגובה זו
    העחובה של החיילים. מפשיטים את האנשים בבורסה. עכשיו גם 500 שח מספיקים לכם?! הכל כדי שיהפכו למהמרים. אל תתקרבו כי כולם מפסידים.
טויוטה (יצרן)טויוטה (יצרן)

רכב בליסינג מהעבודה - כדאי?

כ-80 אלף עובדים במשק עומדים לפני החלטה על חידוש או שינוי רכב הליסינג. הגורמים המשפיעים על ההחלטה הם רבים, לרבות - מס שווי השימוש שנקבע לפי מחירון ולא מחיר שוק,  הטבות המס על רכבים חשמליים שפוחתות ב-2026 ומס נסועה שעשוי להיכנס לתוקף בטווח הקרוב

מנדי הניג |

כ-80 אלף עובדים במשק נמצאים לפני החלטה על חידוש או שינוי רכב הליסינג הצמוד שלהם, וההכרעה הופכת מאתגרת בחודשים הבאים. המצב בשוק הרכב מבלבל מתמיד והופך את ההחלטה לקשה. מחירי המחירון מול מחירי השוק, מבצעי אפס קילומטר, מגמות מעבר להנעה חשמלית והטבות מיסוי שעתידות להתעדכן - כל אלה מייצרים מצבים שונים לאנשים שונים. יש כאלו שרכב בליסינג עדיין כדאי להם, הרבה אחרים יעדיפו פתרונות אחרים. 

הנה מדריך דרך שאלות ותשובות בנושא. אבל עוד קודם מומלץ להבין כמה רכב צמוד עולה לכם - כמה באמת עולה לכם רכב צמוד?



האם ליסינג תפעולי עדיין משתלם לעובד?

לרוב כן, בעיקר בגלל השירות, אבל זה פחות ברור מבעבר. העובד נהנה משירותים מלאים וראש שקט, אך מס שווי השימוש שנקבע לפי מחיר המחירון ולא מחיר השוק פוגע בכדאיות. במקרים רבים הפערים מגיעים לעשרות אלפי שקלים, מה שגורם לתשלום עודף במס שווי שימוש של מאות שקלים לחודש. העובד משלם מס על שווי תיאורטי שאינו משקף את מה שהמעסיק אכן שילם, והפער הזה הולך ומתרחב עם התמורות בשוק הרכב.

מהו הפער בין מחיר המחירון למחיר השוק?

במקרים רבים הפערים מגיעים לעשרות אלפי שקלים. דוגמאות נפוצות כוללות רכבי יוקרה ורכבים חשמליים שבהם מחיר המחירון יכול להיות גבוה ב-20%-30% ממחיר השוק האמיתי. הפער הזה גורם לתשלום עודף במס שווי שימוש של מאות ואף אלפי שקלים לשנה, כאשר העובד למעשה משלם על "שווי" שלא קיים בפועל. חברות ליסינג רבות מקבלות הנחות משמעותיות מיבואני הרכב, אך אלו לא באות לידי ביטוי במחיר המחירון המשמש לחישוב המס.

האם כדאי לעבור לרכישת רכב בבעלות פרטית?

ייתכן. במצב הנוכחי, רכישה פרטית יכולה להיות כלכלית יותר, בעיקר כאשר המעביד משתתף בהוצאות או מציע מענקים חלופיים. חישוב מדויק דורש התחשבות במספר גורמים: עלות המימון, ביטוח, טיפולים שוטפים, פחת צפוי, והעלות האמיתית של הזמן המושקע בניהול הרכב. במקרים רבים, עובדים מוצאים שהחיסכון השנתי במס שווי שימוש עולה על העלות הנוספת של טיפול עצמאי ברכב. עם זאת, יש לקחת בחשבון גם את הסיכון של ירידת ערך חדה או תקלות יקרות שאינן מכוסות באחריות.

מהם היתרונות המרכזיים של רכב צמוד?