מה נחשב למידע מהותי, ומתי מותר למסור למשקיע מידע פנים?
ב-20 שנה האחרונות, וביתר שאת מאז כניסת הרשתות החברתיות לחיינו, שוק ההון השתנה לחלוטין. אם בעבר ציבור המשקיעים הרחב צרך את הידיעות שלו בעיקר דרך הצינורות המסורתיים, הרי שכיום הוא עושי להיחשף באמצעות הרשתות לשלל סקירות אנליסטים, לדבר עם משקיעים נוספים ואפילו עם מנהלים של חברות בצורה פשוטה. השינוי הזה, מאפשר נגישות גדולה יותר למידע, אך באותה העת גם יוצר לא מעט סיכונים, בכל הקשור לאופן שבו המשקיעים צורכים את המידע ומערכת היחסים בין החברות והמשקיעים, החברות עם המוסדיים, הבנקים והאנליסטים.
אלא שבזמן שהטכנולוגיה מתקדמת, הרגולציה בתחום מתקשה לעמוד בקצב. העובדה שחלק מהנהלים והחוקים של רשות ניירות ערך כבר בני 20, מקשה מאד על יצירת מרחב הוגן ואכיפה אפקטיבית של הפרות. כדי לעשות קצת סדר בנושא התיישבנו לשיחה עם עו"ד גיל צ'רצ'י שותף במחלקת תאגידים ושוק ההון במשרד וקסלר ברגמן, על מה מותר ואסור לחברה לכלול בתשקיף? באיזה אופן צריך להציג מידע מהוי בדוח דרקטוריון? מה נחשב למידע פנים ובאיזו סיטואציה מותר לגלות מידע כזה למשקיע?
איך מותר לחברות ולמנהלים למסור מידע לציבור?
"בשנת 2004 פרסמה רשות ניירות ערך עמדה ברורה של איסור פרסום מידע טרם הגשתו לרשות. החוק קובע שפרסום לציבור צריך להיעשות דרך מערכת המגנא ואסור לדווח באופן שונה. צריך להבדיל בין מידע פנים לבין דיווח, מידע פנים זה מידע שלא ידוע לציבור - אם אני מפרסם בכל כלי התקשורת מידע אז כנראה זה כבר לא מידע פנים, אבל עדיין קיימת בעיית הדיווח שלא נעשה דרך המגנא. מבחינת הדיווח, אסור להעביר גם מידע חלקי. למשל, תמורת הרכישה בדיווח על רכישת חברה זה חלק מהותי מהדיווח. אחוזי התפוסה למשל זה מידע מהותי בעסקה לרכישת נכס מניב. הדיווח צריך להיות מלא".
- הפרקליטות סגרה את התיק נגד דני רימוני
- שר אוצר אומר בכנס סגור שיחלו שיחות עם סין - האם זה מידע פנים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
העמדה מ-2004, עדיין רלוונטית היום?
"כן, אבל ייתכן שהדגש הוא לא רק על מסירת המידע שלא דרך המגנא. מצד אחד ב-2004 הרשתות החברתיות לא היו דומיננטיות כמו שהן היום בכל הנוגע גם לקשר עם המשקיעים, אבל מצד שני אני לא בטוח שאפשר להגיד שהרשתות החברתיות הם נחלת הכלל, לא לכולם יש חשבון ברשתות החברתיות. דיווח ברשתות כאלה גם יכול להעלות בנוסף חשש למסירת מידע פנים".
מי קובע מה זה דיווח מלא ומה לא?
"בחוק ניירות ערך יש פירוט של המידע שצריך לכלול בסוגים מסוימים של דיווחים", מסביר עו"ד צ'רצ'י. "למשל אם מדווחים על עסקה אז ידוע מה צריך להיות בדיווח - רכישת חברה צריכה לכלול למשל נתונים עיקריים מהדוחות שלה. לשאלת המהותיות, אין אמירה ברורה בדין. באופן טבעי זה לא משהו שאפשר לקבוע בצורה מפורשת, אלא באופן כללי. יש אמירה שאומרת שמידע מהותי הוא כל מידע שעשוי להיות השפעה מהותית על התאגיד או על מחיר ניירות הערך שלו. יש מבחנים של הרשות, כמו מבחני אצבע, לנתונים כספיים או כמותיים שעליהם אנחנו מסתכלים לרוב כמשהו מהותי. למשל אם אני קונה חברה בתמורה שעולה על על 5% מהמאזן שלי, זה ייחשב למשהו מהותי".
מה הכללים בכינוס של שיחת ועידה?
"הרשות מתווה כללים שנועדו למנוע הנעה לעסקה בניירות ערך. צריך להגיד מתי השיחה, צריך לפתוח נגישות לכולם, אי אפשר למנוע מאף אחד להשתתף. ויותר מזה - אחרי השיחה צריך גם להעלות את ההקלטה לטובת מי שלא יכל להשתתף".
- מטריקס חתמה על חוזה AI בעשרות מיליוני דולרים עם מדינה זרה
- ניתוח רבעוני: מה עשו חברות הנדל״ן המניב והאם השווי מצדיק את העליות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
מה יכול להיות דיווח פסול בדוחות כספיים?
"מכיוון שהדוחות הכספיים מבוקרים על ידי רואה חשבון, יש שם כללים ברורים יותר. בדוחות האלה יש פחות מלל, בעיקר מספרים, לכן שם יש פחות חשש לאי דיוקים, אלא למניפולציה".
ומה לגבי דוחות תקופתיים?
"בדוח תקופתי יש 2 חלקים עיקריים - דוח ברנע עם פרטים על התאגיד ודוח דירקטוריון. הדוחות אמורים לשקף את מצב החברה. יש שם התייחסות למה החברה עשתה במהלך השנה, צפי קדימה, למשל אסטרטגיה וצפי להתפתחות. דוח הדירקטוריון כולל נתונים מתוך הדוחות הכספיים שמנתחים אותם ומספקים הסברים. כשמדברים על הדוחות הכספיים המידע צריך להיות מהימן ומלא. גם אסור לבלבל את המשקיעים למשל עם מידע מהותי ולא מהותי. צריך להדגיש שמידע מהותי הוא מהותי אבל גם לכלול מידע לא מהותי. בחברות נדל"ן למשל צריך להדגיש איזה פרויקטים הם מהותיים ולתת שם גילוי רחב יותר. בפרויקטים לא מהותיים אפשר לתת גילוי מצומצם וכללי יותר, זאת מתוך כוונה שהמשקיעים יוכלו להתעמק במה שחשוב ולא שיבלבלו אותם עם כמות גדולה מדי של נתונים. צריך גם למקד את המשקיעים ולהסביר אם יש מידע שהוא צופה פני עתיד, כלומר מידע שלא בטוח שהוא יתממש, וגם סיבות לכך. לדוגמא אם במועד אישור הדוח החברה במו"מ לרכישת חברה, צריך לציין שיכול להיות שהיא לא תתרחש".
מותר לחברה לעשות הצגה של מידע לגוף ספציפי? למשל למשקיע גדול?
"אין איסור שיחה עם משקיע מסוים, אבל כן צריך לייצר נוהל. ההמלצה של הרשות היא לקבוע מדיניות ונהלים ששם מאפיינים את סוגי הממשקים המותרים להצגה כזו, כלומר מתי מותר לדבר ועל מה וגם באיזה אפיק. בעיקרון מותר להעביר גם מידע פנים בכפוף לזה שלא ייעשה בו שימוש. אם אני מעביר למשל מידע פנים לבנק לרוב אין חשש כזה כי יש להם איסורים פנימיים על שימוש במידע שכזה. אם אני הולך למוסדי למשל אפשר להחתים על כתב סודיות. בכל מקרה, לפי החוק אחרי 6 חודשים לאחר קבלתו, המידע כבר לא נחשב מידע פנים".
מותר לעשות שיחה פרטנית עם אנליסטים?
"כן. גם פה חשוב שלא יהיה מידע שלא פורסם לציבור. חשוב גם לשמור על הצגה דומה של הנתונים, למשל אם בדוח ברנע אני מציג התפלגות מכירות לפי התפלגות גאוגרפית, אי אפשר להציג נתונים שמוצגים באופן שונה שיכול לתת מידע עודף. נניח שהציבור יודע שמכרתי במרכז 200 דירות, אסור להגיד לאנליסט שמתוך זה 190 זה בת"א ו-10 בפ"ת. זה עלול להוות מידע עודף. כדאי גם לתעד את השיחה הזו".
כמה יש מקום להערכות רחבות לגבי השוק בשיחות? כלומר לתת דגש על דברים כמו "אנחנו רואים שהביקושים בתחום שלנו משתפרים"
"אין מניעה לתת הערכות כלליות רוחביות. אם למשל אני רואה שבתחום הפעילות שלי יש יותר הזמנות אין מניעה להגיד את זה, זה לא אומר שאצלי בהכרח יהיה, ובדרך כלל זה גם מידע פומבי כללי. אני לא אמור לתת הערכות לגבי החברה שלי אם הן שונות מהכלל, זאת אומרת אם עכשיו אני מעריך שבעקבות המלחמה יהיה גידול לרכש של מוצרים ביטחוניים אין מניעה להגיד את זה, אבל אסור להגיד שיהיה גידול אצלי שיהיה גדול יותר מהגידול הכללי בשוק. אלה גם לא דברים שהרשות דורשת התייחסות לגביהם, אם יש למשל ירידה בשערי המטבע לא צריך בהרכח לפרסם את זה כי זה משפיע באופן רוחבי על כולם".
ואיך זה בתשקיפים? החברה הרי רוצה להניע את המשקיעים להשקיע מן הסתם
"כל מה שאומרים ברוד שואו, שזה בעצם הפגישות עם הגופים מהם רוצים לגייס, צריך להיות בתוך התשקיף. יותר מזה, אם מפרסמים מצגת לציבור במגנא במהלך הרודשואו, צריך לוודא שכל מה שבמצגת מופיע גם בתשקיף, כי לקיחת האחריות היא בתשקיף ולא בדיווח הנלווה. בתשקיף עצמו המידע צריך להיות מידע מלא. אם יש לי כוונה לעשות שימוש מסוים בתמורה צריך להתייחס לזה באופן מלא, כולל מה קורה אם הגיוס לא מצליח או מצליח באופן חלקי. כמובן שצריך להתייחס גם באופן שהמידע יהיה מלא ומהימן תוך הבחנה של מידע מהותי ממידע לא מהותי".
- 2.חנן פרידמן 01/01/2025 12:20הגב לתגובה זוחבל שלא דרשו ממני להצהיר שהייתי פושט רגל 10 שנים ואני מבצע תרמית בניירות ערך על המשקיעיםאו שזה לא מהותי איפה הרשות לניע שצריכה לפקח על כך!
- 1.אני 01/01/2025 12:19הגב לתגובה זוהיה לי כמה פעם מידע פנימילחברות בבורסה אישורFDA. מניה אחרת קבלה אישור ממשרד. בתקשורת. קיבלתי את המידע לפני הפרסותוהאמת שזה לא באמת עזר. אולי ההפך הוא הנכון.בקיצור עדיף לא לדעת לפני הזמןכי זה גורם ל הפסד של כסף

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"
אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"
ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים,
עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות.
על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.
בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69% הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.
היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?
- ג'ין טכנולוגיות: הקצאה פרטית בדיסקאונט של 31% בתמורה לכ-23 מיליון שקל
- ג'ין טכנולוגיות יוצאת לדרום אמריקה: הסכם הפצה עם שותף מקומי בברזיל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".
אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?