כלל עם תשואה של 7.6% על ההון; יורם נוה: "רואים את המשק חוזר לפעילות"
כלל החזקות כלל עסקי ביטוח -2.11% מדווחת על תוצאותיה לרבעון הראשון. הרווח ברבעון הראשון של שנת 2024 הסתכם בכ-164 מיליון שקל לאחר מס, לעומת הפסד של כ-102 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. החברה רשמה רווח לפני מס בגין תחומי הביטוח והחיסכון של 136 מיליון שקל, לעומת רווח של כ-65 מיליון שקל אשתקד.
סך הרווח בגין מגזר כרטיסי אשראי לפני מס, הסתכם ברבעון הראשון 2024 בכ-93 מיליון שקל (ברבעון המקביל אשתקד לא נכלל מגזר זה בתוצאותיה של החברה). סך ההון המיוחס לבעלי המניות של החברה ב-31.03.2024 הסתכם בכ-8.74 מיליארד שקל, זאת לעומת כ-8.58 מיליארד שקל ב-31.12.2023, גידול של כ-2%.
התשואה על ההון במונחים שנתיים לפי הרבעון עומדת על כ-7.6%, בהשוואה לתשואה שלילית ברבעון הראשון של שנת 2023. היקף הנכסים המנוהלים של החברה הגיע בסוף הרבעון לשיא ועומד על כ-348 מיליארד שקל, לעומת סך נכסים של כ-338 מיליארד שקל בסוף שנת 2023, גידול של כ-3%, וגידול של כ-10% אל מול הרבעון המקביל אשתקד, בו היקף הנכסים המנוהלים עמד על כ-316 מיליארד שקל.
יחס כושר הפירעון של כלל ביטוח ופיננסים, ללא הוראות הפריסה, עומד על כ-109% ליום 31 בדצמבר 2023, בדומה ליחס ליום 30 ביוני 2023. בנוסף, החברה נתנה גילוי על השפעות מודל סטוכסטי חדש, אשר במידה שהיה נכלל בחישוב יחס כושר הפירעון הכלכלי ליום 31 בדצמבר 2023 השפעתו מוערכת בתוספת שיעור של כ-14%.
- עונת הדוחות נפתחת והמשקיעים נערכים לתנודות חדות בשוק
- דלתא מכה שוב את הציפיות - וממריאה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"ברבעון הראשון של שנת 2024, החברה מציגה לראשונה באופן מלא, את תוצאות המהלך האסטרטגי שביצעה", מסר יורם נוה, מנכ"ל כלל ביטוח ופיננסים. "סך הרווח בגין תחומי הביטוח והחיסכון לפני מס הוכפל והסתכם ברבעון הראשון של שנת 2024 בכ-136 מיליון שקל, לעומת רווח של כ-65 מיליון שקל אשתקד. ברבעון זה, נרשם שיפור ברווח החיתומי בענפי ביטוח כללי, וכן ברווחיות פעילות הגמל והפנסיה מול התקופה המקבילה אשתקד. מגזר כרטיסי האשראי הרוויח ברבעון כ-93 מיליון שקל לפני מס. Max המשיכה ברבעון זה להציג צמיחה בליבת פעילותה - תיק האשראי, מספר הכרטיסים הפעילים ומחזורי העסקאות, על אף השפעות מלחמת חרבות ברזל.
"קבוצת כלל ביטוח ופיננסים מציגה צמיחה משמעותית בשני תחומי הליבה שלה ומממשת את האסטרטגיה שהתוותה לפיזור מקורות ההכנסה והרווח שלה", מסר חיים סאמט, יו"ר כלל החזקות עסקי ביטוח. "נמשיך ונפעל להשבחת נכסי הקבוצה והשאת ערך לכל מחזיקי העניין, בין היתר במטרה להגיע לחלוקת דיבידנד לבעלי המניות".
על רקע הדוחות שוחחנו עם נוה על הדגשים המרכזיים שלו לרבעון, על הרפורמה בבראיות וגם על ההשקעות שתחום העמיתים ביצע בתקופה האחרונה.
מה הדגשים המרכזיים לרבעון?
"זה רבעון שרואים בו את המימוש של האסטרטגיה שלנו. פעם ראשונה שרואים את מימוש האסטרטגיה שלנו ברבעון מייצג כזה, גם התוצאות של הביטוח עם השיפור ברווח החיתומי וגם מקס. דיברנו ברבעונים קודמים שאנחנו מצפים לסדר גודל של 150 מיליון שקל רווח נורמטיבי ברבעון, ואת הרבעון הראשון אנחנו מסכמים עם 164 מיליון שקל. ועדיין, זה לא שהכל חזר לשגרה. אנשים עדיין לא טסים לחול באותם היקפים, אז זה משפיע גם על התוצאות של מקס וגם על התוצאות שלנו.
- כמה יפסידו הבנקים מהורדת הריבית?
- אימקו חותמת על שת"פ גלובלי לפיתוח מערכת חכמה לניהול מנועי רכב קרבי
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ת"א 35 ירד 1.36%, מדד הבנייה קפץ 2.3%; חלל תקשורת זינקה 25%
בביטוח נסיעות לחו"ל. גם המשק עדיין לא חזר לתפקוד מלא אז בהחלט יש עוד למה לצפות. הכפלנו את הרווח בתחומי הביטוח, ומקס מציגה תוצאות דומות לרבעון המקביל על אף המצב של המלחמה. אנחנו גם מסתכלים ימינה ושמאלה ואנחנו רואים איך אנחנו סוגרים את הפער מהמתחרים. זה רבעון שמראה את הפעולות החשובות שעשינו, אבל הוא גם מראה כמה זה מורכב בהינתן התיק ההיסטורי".
לגבי הרפורמה בביטוח בריאות, אתם צופים שתהיה השפעה על הרווחים?
"כרגע מרבית ההשפעה על הרווח בתחום הבריאות היא עדיין מהמוצרים ב-Run-off ושם באמת האתגר הוא עדיין הסיעוד. גם הרבעון הזה הגדלנו רזרבות בסיעוד פרט בגלל ירידת הריבית בכ-44 מיליון שקל. עם זאת רואים איך אנחנו בונים את העתיד ומשנים את התמהיל של העסקים שלנו מהעולם הישן לעולם החדש. אני חושב שהרפורמה בעיקר מאתגרת מבחינה צרכנית. לקוחות שקנו מוצר אחד סוג של מובלים למוצר אחר. בשני המוצרים אנחנו יודעים להרוויח, ושניהם בתוך המיקוד האסטרטגי שלנו. אני יותר עסוק בנהל את מערכת היחסים הזו נכון כי אני מפחד שאנשים יתעוררו בעוד שנה-שנתיים ולא יבינו איך קנו מוצר א׳ ונמצאים במוצר ב׳. אם מישהו רוצה מוצר יותר רזה ולשלם פחות זה לגיטימי, ומי שרוצה את המוצר פרימיום ולשלם פרימיום, זה גם לגיטימי".
אתה חושב אבל שהלקוחות צריכים להשתלם במשלים שב"ן?
"זה מאוד תלוי ביכולות הכספיות של כל לקוח וגם בפרופיל תיאבון סיכון שלו. בחוויה הצרכנית, כשקורה משהו אנשים דואגים. אם בן אדם חושש שיש לו איזה גידול וצריך MRI ואפילו שאומרים לו עוד שבוע, הוא עדיין מתקשר בשביל לנסות לקבל את התור מחר. אני חושב שבחוויה הצרכנית אנחנו הולכים לכיוון הפרימיום. אני לא רואה למשל שהשתיות הציבוריות השתנו דרמטית, או שנותנים פה הרבה רישיונות של MRI. השאלה כמה זה שווה ללקוח, כשקורה אירוע והוא אירוע קטסטרופלי אז המחיר לא מעניין. אני חושב שקודם כל מה שטוב זה שיש מגוון מוצרים על המדף. אני חושב שלגרום לכולם לרוץ למוצר ספציפי היא קצת מסוכנת. האוצר אמר את דעתו משיקולים של ההוצאה הרפואית כאחוז מהתל״ג, הם לא רוצים שההוצאה הרפואית הכוללת במשק (פרטית וציבורית) תגדל וגם זה שיקול לגיטימי ברמה לאומית".
בתחום ביטוח הרכב, מה אתה צופה שיקרה לרווח שלכם בזמן הקרוב?
"כרגע לפחות זה נראה שאנחנו חוזרים לאיזון ושפיות. זאת אומרת היו בשוק עליות פרמיה משמעותיו בעקבות הרעה משמעותית גם בשכיחות התביעות וגם בגניבות. אני מניח שאנחנו נראה עוד שיפור בתוצאות שלנו לאורך השנה כי תיק חדש מחליף תיק ישן, אז אני צופה להמשך שיפור ברווח בנושא זה".
מה אתם צופים לרבעונים הבאים?
"אשיב ברמת המשק, מצד אחד אם מסתכלים על נתוני שבא וכרטיסי האשראי כאיזשהו אינדיקטור רואים שהמשק ממשיך את החזרה שלו לפעילות, אז במובן הזה זה מאוד חיובי, וגם אנשים טסים יותר לחול. אז כן רואים המשך חזרה לתפקוד כלכלי סביר. מצד שני אנחנו מאוד משפעים משוק ההון, ושוק ההון ברבעון הראשון היה מאוד טוב עם אינפלציה נמוכה. ברבעון השני כבר ראינו ירידות בשווקים, עם אינפלציה שמרימה ראש. הפרמטרים המקרו כלכליים וכל מה שיהיה עם המלחמה מאוד משפיעים על שוק ההון ועלינו. בינתיים, על אף כל הדברים האלה אנחנו רואים את המשק חזק וחוזר לפעילות ואנחנו אופטימיים".
בתחום השקעות עמיתים אתם השקעתם בהרבה חברות ישראליות ובעיקר בחברות נדל"ן. המגמה הזו תימשך?
"בתוך ההשקעות בישראל אנחנו בהחלט עשינו כמה השקעות משמעותיות אבל בתחום הנדל"ן למגורים והתחדשות עירונית. המקום שבו ייתכן שיהיה אתגר גדול בישראל הוא כנראה בנדל"ן המניב.
בתחום המגורים, על אף שאנחנו בתוך המלחמה, אבל החברות פרסמו נתוני שיא של מכירות של דירות אם כי בתנאים יותר נוחים ללקוחות. אז יהיו לחלק מהגופים אתגרים במימון אבל בסוף הדמוגרפיה חזקה ואנשים צריכים דירות, ובמובן הזה עכשיו התמחור להשקעות הוא מעניין. לפני שנה וחצי אותן השקעות בנדלן, היו יקרות יותר בעשרות אחוזים. כרגע לדעתנו זה הזמן לעשות השקעות, לאור עליית הריבית והתממשות הסיכון הגיאופוליטי. אני אישית מאמין שיהיו עליות מחירים כי בסוף כשמפסיקים לבנות ואין עסקאות זה מה שקורה ורואים את זה גם ברבעון הזה כבר.
- 5.בלי מקס הרויחה כלל 70 מיליון שח בלבד. (ל"ת)אנונימי 31/05/2024 12:33הגב לתגובה זו
- dw 02/06/2024 18:38הגב לתגובה זוזהו. עכשיו זה חלק אינטגרלי מהחברה. בשביל זה שילמו 2 וחצי מיליארד שקל, שאפשר היה להשקיע אותם גם בדברים אחרים.
- 4.מניה נוראית. איפה המפקח שיחקור מה קורה שם (ל"ת)עובד 30/05/2024 19:32הגב לתגובה זו
- dw 31/05/2024 12:16הגב לתגובה זונסחרת כיום באזור ה 6000. השיא בשנים האחרונות היה 8000 והשפל 2000. כלומר לא נוראי ולא נעליים אלא די בסדר. אגב, גם 8000 לא נראה יקר במיוחד בשביל המניה, וכולי תקווה שכלל ביטוח תתחיל לבצע בייבק במניה כל עוד המחיר בשוק נוח. זו אחת ההשקעות היותר טובות שהם יכולים לעשות.
- סווינגר 30/05/2024 20:38הגב לתגובה זוהמחיר די אטרקטיבי כרגע (סביב 60 ש"ח למניה). לא ברור על מה אתה מדבר. רוצה לראות מניה נוראית, ובצדק? מיטרוניקס. כרגע יכולה להיות שיקול לטרייד קצר לקצור פירות מהתיקון אחרי המפולת. מבצעי קורונה.
- הלו?! 31/05/2024 01:03הוא צודק. המניה בשער של לפני עשור(עם כל ההתאמות)! תבדוק אותי. אין כמעט אכזבות כאלו בארץ!
- 3.כלכלן 30/05/2024 18:29הגב לתגובה זושומר נפשו ירחק
- מוטי 30/05/2024 19:06הגב לתגובה זולעניות דעתי, איילון פחות טובה בשירות לקוחות
- 2.dw 30/05/2024 16:59הגב לתגובה זובהנחת 150 רבעוני מייצג, ו 600 שנתי, הרי שבשווי של 4.7 מיליארד הנייר נסחר לפי מכפיל 8 בלבד. לא יקר. הנייר נסחר גם משמעותית מתחת להונו העצמי, ולכן מקווה שכאשר יחזרו לחלק דיבידנד ישקלו לבצע זאת גם בדרך של בייבק במניה הזולה, וכך להגדיל לנו את הרווח למניה בעתיד. זו השקעה די טובה מצד כלל ביטוח.
- 1.מבין 30/05/2024 16:03הגב לתגובה זוהחברה נשלטת על ידח ועד עובדים ומקורבים למנכל.הממונה חייב לתת היתר שליטה לאקירוב שיעשה סדר בהנהלה.ץיש פוטנציאל אין ניהול
- dw 30/05/2024 17:44הגב לתגובה זואני לא ראיתי אותך בישיבה ברמת החייל בה הוחלט על רכישת מקס. אני ונציג אקירוב היינו והצבענו נגד אבל אני צריך להודות שספקנותי, הלגיטימית, היתה כנראה פסימית מדי. מקס היא חטיבה שעובדת יפה, ובהנחת 60 רבעוני ו 250 שנתי מדובר ברכישה לפי מכפיל 10, שזה לא יקר מדי, כך שלמרות שכמו כל יהודי טוב אני מחפש להתלונן :-) הרי שעל העיסקה הזו יתכן וטעינו. כאנקדוטה מקס מרוויחה טוב יותר מאשר אלרוב של אקירוב... אההם אההם. מה שכן לדעתי כדאי לכלל ביטוח להתחיל לבצע בייבק במניה הזולה, כי אין הרבה עסקים שאפשר לקנות לפי מכפיל 8 כפי שמניית כלל ביטוח היא כרגע, ואם יש בעלי מניות המוכנים למכור לפי כזה תימחור? למה לא להעניק להם את מבוקשתם. כך לנו ישאר יותר בשנים הבאות. מה שכן אני לגמרי יכול להבין את אקירוב שמת להגדיל אחזקה בפירמה גדולה הנסחרת במכפיל די נוח.

המחקרים שחושפים איך אפליקציות המסחר הורסות את תיק ההשקעות שלכם
חוקרים מהאוניברסיטאות המובילות בעולם ניתחו את התנהגותם של משקיעים וגילו: המעבר למסחר באפליקציות מוביל להפסדים; הסיבה: שילוב הרסני של טכנולוגיה, פסיכולוגיה והטיות קוגניטיביות
השנה היא 2010. משקיע ממוצע פותח את תוכנת המסחר במחשב הביתי, קורא דוחות כספיים, מנתח נתונים, בודק גרפים ורק אז מקבל החלטת השקעה. במהירות קדימה להיום - משקיע שוכב במיטה בשעה 22:17, גולל בפיד של אינסטגרם, רואה התראה שמניית אפל ירדה 2%, ותוך 10 שניות מוכר את כל האחזקות שלו. ברוכים הבאים לעידן החדש של שוק ההון, עידן שבו אפליקציות המסחר הפכו את המסחר לנגיש, מהיר, מרגש,. עידן שבו הרשתות מוצפות ב"מומחים" למניות, עידן שבו משקיעים חדשים הם לא באמת משקיעים - אלא מהמרים.
המשקיעים החדשים נולדו לאפליקציות המסחר, אבל גם משקיעים וותיקים הופכים להיות מכורים יותר לנוחות, לריגושים, "למשחק", ומקבלים החלטות מהירות שהם יותר הימורים מאשר השקעות. בורסה היא לא קזינו. נסחרות בה חברות עם ערך ומי שבודק, מנתח ומשקיע לאורך זמן, מקבל תמורה. השקעה בבורסה נשענת על הבנה, מומחיות וניתוח. הימור מנגד נשען על מזל. בהימור לרוב מפסידים. מחקרים מוכיחים שמסחר באפליקציות גורם לכם להפסיד יותר מאשר במסחר במערכות אחרות. כלומר, הנגישות, המהירות, הפיתוי הופך את ההשקעה להימור - ככה אתם מפסידים אלפי דולרים בשנה.
למעשה, העידן הדיגיטלי הבטיח ל"דמוקרטיזציה של שוק ההון". אפליקציות מסחר נוחות ונגישות אמורות היו להפוך כל אחד למשקיע חכם ומיומן. אבל סדרת מחקרים אקדמיים מהשנים האחרונות חושפת תמונה הפוכה: הטכנולוגיה שאמורה הייתה לעזור לנו דווקא פוגעת בביצועי ההשקעות שלנו באופן דרמטי.
המחקר המרכזי: השקעות חכמות?
המחקר המקיף ביותר בתחום פורסם תחת הכותרת "Smart(Phone) Investing? A within Investor-Time Analysis of New Technologies and Trading Behavior" על ידי צוות חוקרים בינלאומי: אנקיט קלדה (Assistant Professor of Finance מאוניברסיטת אינדיאנה), בנג'מין לוס (Associate Professor מאוניברסיטת הטכנולוגיה של סידני), אלסנדרו פרביטרו (Associate Professor of Finance מאוניברסיטת אינדיאנה) ופרופ' אנדראס האקת'ל (Professor of Finance מאוניברסיטת גתה בפרנקפורט).
המחקר, שניתח התנהגות של אלפי משקיעים גרמנים לאורך מספר שנים, מצא שהמעבר מפלטפורמות מסחר מסורתיות לאפליקציות סמארטפון מוביל לעלייה דרמטית בנפח המסחר ולירידה בביצועים. החוקרים תיעדו שמשקיעים שעברו לאפליקציות הגבירו את פעילות המסחר שלהם באופן משמעותי, תוך כדי נטילת סיכונים גבוהים יותר והחזקת תיקים פחות מגוונים.

אימקו חותמת על שת"פ גלובלי לפיתוח מערכת חכמה לניהול מנועי רכב קרבי
החברה תפתח עבור ספקית עולמית של מערכות הנעה מערכת בקרה וניטור למנועי רכבים משוריינים, שתשווק ברחבי העולם; ההסכם משתלב בגל גובר של השקעות ביטחוניות במדינות נאט"ו והמערב, שמרחיבות את צי הרק"מ והתחזוקה הטכנולוגית שלו
אימקו אימקו 9.46% הודיעה כי חתמה על הסכם שיתוף פעולה גלובלי עם ספקית עולמית של מערכות הנעה לרכבים משוריינים, לפיתוח מערכת חכמה לניהול ובקרת מנועי רכב קרבי. במסגרת ההסכם, אימקו תפתח את מערכת ה־Engine Diagnostic and Sensor Suite (EDSS), שתוטמע במנועי הרכב ותאפשר ניטור ובקרה בזמן אמת.
המערכת החדשה תתחבר למערך רחב של חיישנים ותבצע התאמות אוטומטיות לפעולת המנוע בהתאם לתנאי השטח והשימוש. כך תוכל לשפר את הנצילות, למנוע תקלות ולהאריך את חיי השירות של מנועים קיימים וחדשים כאחד. המערכת תשווק על ידי יצרנית המנועים ללקוחותיה ברחבי העולם ותהווה חלק ממערכת ה־HUMS של אימקו, שמנטרת בזמן אמת משתנים תפעוליים בכלי רכב קרביים.
“אנחנו מודים לשותפנו על האמון המתמשך ועל ההזדמנות לתמוך במשימתה להמשיך ולהוביל את שוק טכנולוגיות ההנעה של רכבים משוריינים,” אמר אריאל קנדל, מנכ”ל קבוצת אימקו. “במסגרת חזון הצמיחה הגלובלית וההובלה הטכנולוגית שלנו, שיתופי הפעולה עם תעשיות מובילות כמו השותפות הזו מוכיחים שוב את אמון האינטגרטורים המובילים בתחומם בחדשנות ובאיכות של אימקו, בכל הנוגע לפתרונות קריטיים למשימה.”
אימקו, שנוסדה ב-1974 ופועלת בישראל, ארה"ב ורומניה, מספקת פתרונות הנדסיים ומערכות מתקדמות לשווקים הביטחוניים והתעשייתיים. החברה פועלת בשתי חטיבות עיקריות, ביטחונית ואזרחית, ומספקת שירותי פיתוח וייצור בהתאם למפרטי הלקוחות.
- אימקו מקימה חברה בת ומפעל ייצור חדש ברומניה
- אימקו בתוצאות מאכזבות, הצבר ירד; המניה נופלת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך מגיע בתקופה שבה מדינות רבות בנאט"ו ובמערב הרחיבו משמעותית את הוצאות הביטחון שלהן, בין היתר על רקע המלחמה באוקראינה והצורך לחדש ציוד ותשתיות לוגיסטיות.
הרחבת ההשקעות בכלי רכב קרביים ובפתרונות תחזוקה חכמה יוצרת הזדמנויות נוספות לחברות כמו אימקו, שפועלות בשוק הצבאי הגלובלי ומספקות פתרונות לניטור ובקרה בזמן אמת.