מנכ"ל זפירוס: "80%-85% מההכנסות עד 2026 מגודרות"

חברת האנרגיה המתחדשת זפירוס סוגרת שנה שלמה ראשונה כחברה ציבורית עם הכנסות של 251.8 מיליון שקל, לצד התפתחויות חיוביות בשוק הפולני בו היא פועלת שצפויות לתרום לה בעתיד: "אנחנו כבר מזהים צעדים ממשיים בשטח שתומכים בתחום" אמר מנכ"ל החברה ערן סער? בשיחת המשקיעים
רוי שיינמן |

חברת האנרגיה המתחדשת זפירוס  זפירוס 2.14% שעוסקת בתחום אנרגיית הרוח בפולין ונמצאת בשליטת תש"י דיווחה על תוצאותיה לשנת 2023. הכנסות החברה בשנת 2023 הסתכמו בכ-251.8 מיליון שקל, לעומת 251.7 מיליון שקל בשנת 2022. ההכנסות ממכירת חשמל הסתכמו בכ-243.1 מיליון שקל, לעומת כ-249.9 מיליון שקל ב-2022, כאשר לדברי החברה השינוי נובע מירידה של כ-31% במחירי החשמל הממוצעים, ומנגד עלייה של כ-20% בהיקף הייצור של הפרויקט שנובעת בעיקרה מחיבור חלקו הדרומי של פרויקט פוטגובו והתחזקות של שער החליפין הממוצע זלוטי-שקל בכ-18%.

הרווח לפני מיסים והשפעת מכשירים פיננסיים ואחרים הסתכם בשנת 2023 בכ-57.8 מיליון שקל, לעומת כ-115.4 מיליון שקל בשנת 2022. לדברי החברה השינוי נובע בעיקר מהגידול בהוצאות המימון, נטו כאמור וכן מגידול בהוצאות, לרבות הוצאות בגין פחת והפחתות, בעיקר בגין חיבור החלק הדרומי של המתקן ותחילת הפחתתו וכן מהתחזקות שער החליפין של הזלוטי מול השקל.

ה-EBITDA של החברה בשנת 2023 יותר מהכפיל את עצמו ועלה לכ-154.9 מיליון שקל, לעומת כ-73.1 מיליון שקל בשנת 2022. ה-FFO בשנת 2023 טיפס לכ-103.4 מיליון שקל, לעומת כ-38.5 מיליון שקל בשנת 2022. לדברי החברה ה-EBITDA וה-FFO גדלו בעיקר בשל הגידול בהיקף הייצור של כ-20%, התחזקות של שער החליפין הממוצע זלוטי-שקל בכ-18%, וכן מאחר ששיעור הכמויות להן התחייבה החברה במסגרת הסכמי ה-VPPA מסך היקף היצור בשנת 2022, היה גבוה באופן משמעותי מאשר בשנת 2023, מצב אשר גרם לכך שהמחיר הממוצע שקיבלה החברה ל-1 מגה-וואט שיצרה בשנת 2022, היה נמוך מהותית מהמחיר הממוצע בשנת 2023.

ההון העצמי של החברה המיוחס לבעלי מניותיה, נכון ליום 31 בדצמבר 2023, הסתכם בכ-413.9 מיליון שקל. כמו כן, ברשות החברה מזומנים ושווי מזומנים בסך של כ-109.6 מיליון שקל ופיקדונות והשקעות מוגבלים בשימוש לזמן קצר וארוך בסך מצטבר של כ 134.4 מיליון שקל. החוב הפיננסי נטו של החברה ליום 31 בדצמבר 2023 הסתכם בכ-645 מיליון שקל.

פרויקט פוטגובו (Potegowo)

פרויקט הדגל של החברה בפולין הוא פרויקט פוטגובו (Potegowo), שהינו פרויקט הרוח הגדול בפולין וכולל 8 חוות רוח במספר אתרים הפרוסים על כ-100 ק"מ בצפון מערב פולין, בקירבה לים הבלטי, עם כושר ייצור של כ-257 מגה וואט, כולל כ-37 מגה וואט בחלקו הדרומי שבתקופת הדוח היה מוכן לחיבור והניב הכנסות מסוף 2022. באמצע חודש מרץ 2024, קיבלה החברה רישיון לייצור חשמל למלוא החלק הדרומי של הפרויקט, ומשכך סווג כפרויקט בהפעלה מסחרית. בנוסף, זפירוס עוסקת בימים אלו בפיתוח וייזום פרויקטי בתחום הרוח, הפוטו-וולטאי והאגירה בפולין בהיקף של כ-472 מגה-וואט, מתוכם כ 62 מגה וואט צפויים לתחילת הקמה ב-2024.

נכון לשנת 2023, הפרויקט מספק חשמל לכ-300 אלפי בתי אב, ומהווה כ-0.4% מסך ייצור החשמל בפולין וכ-2.7% מגודל שוק אנרגית הרוח בפולין. בנוסף הפרויקט חוסך כ-450 אלפי טון של פחמן דו חמצני בשנה.

להערכת החברה צפויים היקף ההכנסות, ה-EBITDA, וה-FFO המשוערים מהפרויקט לעמוד בשנת 2024 על כ-213 מיליון שקל, 166 מיליון שקל ו-121 מיליון שקל בהתאמה, ובשנת 2025 על כ-213 מיליון שקל, 167 מיליון שקל וכ-122 מיליון שקל בהתאמה. זאת בהתבסס על כושר ייצור החשמל החזוי של מלוא הפרויקט ועל הנחות החברה בדבר שיעורי האינפלציה בפולין, שערי חליפין, מחירי החשמל, עלויות התפעול והתחזוקה הצפויות.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

מנכ"ל החברה, ערן סער, דיבר בשיחת משקיעים על שנת הפעילות של החברה והצפי ל-2024: "סיימנו שנה ראשונה כחברה ציבורית עם תוצאות חזקות", פתח סער. "בשוק הפולני היו מספר אירועים משמעותיים וחיוביים השנה - קודם כל הושבעה ממשלה חדשה דמוקרטית עם מדיניות תומכת בתחום האנרגיות המתחדשות. אנחנו כבר מזהים צעדים ממשיים בשטח בתחום, זה התחיל מביטול מחיר התקרה ובמהלך 2023 היו עוד מספר צעדי חקיקה שתמכו בהתפתחות האנרגיות המתחדשות", המשיך סער. "ברמת החברה אנחנו ממשיכים את הפיתוח, אנחנו מפתחים קרוב ל-500 מגה ואט של פרויקטים. יש לנו היום 257 מגה ואט בהפעלה מסחרית ואנחנו צפויים לבנות את החלק האחרון של פרויקט פוטוגובו במהלך 2024".

"אנחנו מתחילים לסחור בחשמל שאנחנו מייצרים באופן עצמאי", המשיך סער. "זה חוסך עלויות תיווך ויאפשר לנו צמיחה ופיתוח של מנוע עסקי חשמל בצורת מתן שירותי סחר גם לצדדים שלישיים".

לגבי פרויקט פוטוגובו של החברה: "פרויקט פוטוגובו פרוס על פני 8 תחנות רוח באזור עם המון רוח בפולין. אנחנו מהווים כמעט 3% משוק אנרגיית הרוח בפולין. 70% ממימון הפרויקט, 866 מיליון שקל, הועמד עד ל-2038. בנוסף יש לנו הסכמי תפעול לטורבינות של עד 18 שנה".

לגבי צפי ההכנסות לטווח הקרוב: "80%-85% מהיקף הייצור עד 2026 הוא במחירים מובטחים. היעדים של ממשלת פולין היא הכפלת ייצור החשמל עד 2040, מה שאומר גידול של 29GW בסך הייצור. ב-2024 אנחנו צופים הכנסות של 251 מיליון שקל על בסיס מחיר של 257 זלוטי ליחידת ייצור (Mw), לצד EBITDA פרויקטלי של 166 מיליון שקל ו-FFO פרויקטלי של 121 מיליון שקל".

מה התשואות של הפרויקטים בייזום?

"זה תלוי באיזה שלב הפרויקט שנרכש. אם אנחנו קונים פרויקט שמוכן לבניה אז התשואה יותר נמוכה לעומת אם מתחילים פרויקט בשלב מוקדם יותר. ככל שהשלב מתקדם יותר אז התשואה יורדת."

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חי גאליס מנכל ביג
צילום: שלומי יוסף
דוחות

ההימור של ביג השתלם: 100% תפוסה בישראל, 99% באירופה והכנסות של 1.29 מיליארד שקל במחצית

כשהמתחרות חיפשו הרפתקאות באונליין - ביג התמקדה בנדל״ן, באוויר הפתוח ובלהביא את חווית השופינג מחו״ל לישראלים - התוצאות לרבעון השני מתחילות להתכתב: ההכנסות עלו בכ-18.4% לכ-662 מיליון שקל, ה-NOI עלה ב17% לכ-493 מיליון שקל וה-FFO עלה בכ-17.3% לכ-264 מיליון שקל; תחלק 200 מיליון שקל דיבידנד

מנדי הניג |
נושאים בכתבה ביג דוחות כספיים

לפני בערך כארבעה עשורים, כשקניון איילון ברמת גן פתח את שעריו, שוק הקמעונאות הישראלי נכנס לעידן חדש. הרחובות הראשיים שאירחו עד אז את רוב המסחר כמו רחוב דיזינגוף ואלנבי בתל אביב, הדר בחיפה או אחוזה ברעננה הם פינו את המקום למרכזי הקניות הממוזגים. בנינים מחופי זכוכית, עם שפע של חניה ובעיקר מזגן טוב הצליחו לשנות את סגנון הצריכה הישראלי - כמו גם הגלובלי. מאז ועד היום נבנו בישראל כ-300 מרכזי קניות, מהם עשרות קניוני ענק של עזריאלי ומליסרון. אבל בתחילת השנה נכנסה לשוק שחקנית שהצליחה, שוב, לערער את היסודות - ביג פאשן גלילות.

הפתיחה של המתחם החדש, המשתרע על 40 אלף מ"ר שטחי מסחר ועוד 75 אלף מ"ר משרדים, לוותה באירוע מתוקשר שהפך עד מהרה לרעידת אדמה בענף. כבר בחודש הראשון לפעילות, בין סוף פברואר לסוף מרץ, ביקרו בו מעל 1.5 מיליון איש, והפדיונות הסתכמו בכ־157 מיליון שקל. המספרים האלו לא רק שעקפו בהרבה את התחזיות, אלא גם פגעו בקניונים מתחרים, לפי הדיווחים של רשתות האופנה, קניון רמת אביב וקניון שבעת הכוכבים ספגו ירידה דו-ספרתית בפדיונות, ואפילו קניוני איילון, רננים ועיר ימים רשמו ירידה של 7%-10%. הישראלים הצביעו ברגליים וביג סלקה את הפדיונות. אמנם, הפגיעה בפדיונות של המרכזים הסמוכים הייתה בסמוך להתלהבות הראשונית אבל אחרי גל המבקרים בחודשי הפתיחה, הפדיונות במרכזים הסמוכים התאזנו. 

סוד ההצלחה של ביג גלילות נמצא בכמה מרכיבים: הקונספט של חנויות שפתוחות ל״כיפת השמיים״, ריכוז של חנויות דגל ענקיות ובראשן זארה עם סניף כפול בגודלו מהקניונים האחרים - סניף שמוגדר כאחד מהגדולים במזרח התיכון, לצד מותגים בינלאומיים כמו טומי הילפיגר וראלף לורן. במתחם לא רק מגיעים לשופינג אלא גם אוכלים - מתחמי הסעדה מרווחים עם מסעדות מוכרות וותיקות, ובשביל הרכב יש  כ־4,000 מקומות לחנות אותו. החניה היא בחינם, בניגוד לקניונים אחרים שבהם החניה בתשלום מהשעה הראשונה. התוצאה היא חוויית קנייה שמרגישה להרבה מבקרים כמו ״טיול בחו"ל״. עם זאת, צריכים להוסיף כי עומסי החום של יולי-אוגוסט הם אתגר משמעותי עבור הקונספט, בשונה ממרכזי הקניות הממוזגים, כאן צריכים לקפוץ ״ממזגן למזגן״ כשהשדרות המרכזיות בין החניות פתוחות ומפגישות את הקניין עם השרב הקייצי.

ההצלחה של גלילות התרחשה דווקא בתקופה שבה נדמה היה שמרכזי הקניות מתמודדים עם איום ממשי מצד המסחר המקוון. עוד מהקורונה התחיל סחף של רכישות אונליין, ועזריאלי ומליסרון השקיעו מאות מיליונים בפלטפורמות דיגיטליות משלהן, השקעות שגררו גם סגירת פעיליות. לעומתן ביג, המשיכה להתרכז בנדל"ן ובחוויית הלקוח. היא נשארה נאמנה לחווית הקניה והאמינה שהישראלים ימשיכו להגרר למרכזי הקניות. ביג לא נכנסה להרפתקה הדיגיטלית, ועכשיו נראה שהאסטרטגיה הזו משתלמת לה. המתחמים מלאים, הפדיונות בעלייה, והחברה חוסכת את ההפסדים הכבדים של המתחרות.

במקביל להצלחה המסחרית, גם המניה של ביג - ביג 1.79%  - נהנית מהמומנטום. מתחילת השנה היא הוסיפה 20% וב-12 החודשים האחרונים זינקה כ-66% לשווי שוק של שמתקרב ל־16 מיליארד שקל, מכפיל הרווח של ביג נראה די מיייצג ענפית ועומד על 9.23, מה שגם מגלם את הציפיות להמשך צמיחה מצד המשקיעים.

רן עוז מנכל ישראכרט
צילום: תמי בר שי
ראיון

מנכ"ל ישראכרט: "קצב הרווח מייצג ואף צפוי לעלות, בעזרת קבוצת דלק נוכל להאיץ את הצמיחה"

בראיון לביזפורטל מנכ"ל חברת האשראי רן עוז מדבר על הצמיחה בתיק האשראי מסביר את המשמעות של ההוצאות החד־פעמיות במאות מיליוני שקלים; אופטימי לגבי היעד להגיע לרווח שנתי של כחצי מיליארד שקל,  חושב שהסינרגיה עם דלק קבוצה תתרום הרבה  ומאמין שהחשבונות העסקיים החוץ-בנקאיים והמימון לנדל"ן ימשיכו להניע את הצמיחה
מנדי הניג |
נושאים בכתבה ישראכרט רן עוז

ישראכרט מסכמת רבעון עם שילוב בין נתונים תפעוליים חזקים לבין הפסד חשבונאי חריג. בעוד תיק האשראי של החברה הגיע לשיא של כ־10.9 מיליארד שקל ורשם עלייה של כ־12% מתחילת השנה והרווח מפעילות שוטפת בנטרול חד־פעמיות קפץ ב־29% ל־88 מיליון שקל, הדוחות כוללים גם הוצאות חד־פעמיות גדולות בגלל שומות מס מע"מ ומס הכנסה, שהביאו להפסד מדווח של כ-150 מיליון שקל.

ישראכרט מרחיבה את הפעילות באשראי הצרכני והעסקי וגם השיקה חשבון עסקי חוץ־בנקאי, לצד כניסה זהירה למימון פרויקטי נדל"ן. המנכ"ל, רן עוז, בראיון פרישה לביזפורטל, מתייחס לשיא בתיק האשראי, מסביר את המשמעות של ההוצאות החד־פעמיות, מציג את תחזית הרווחיות לשנים הקרובות ומפרט על המהלכים האסטרטגיים שישראכרט מקדמת. עוז הודיע היום כי יסיים את תפקידו בישראכרט לאחר כ-4 שנים בתפקיד.



אנחנו רואים רבעון עם צמיחה בכל המגזרים, אבל יש כאן הפסד חשבונאי של 150 מיליון שקל מהוצאות חד פעמיות. איך אתם מגדירים את הרבעון הזה והאם הוא מבחינתכם מייצג?

"קודם כל, מהפעילות השוטפת אנחנו רואים את התוצאה של האסטרטגיה והמיקודים העסקיים בשנים האחרונות, וזה בא לידי ביטוי בתוצאות. לפני שלוש וחצי שנים התחלנו עם תיק אשראי נמוך מ-5 מיליארד שקל, שהיה הכי קטן בתעשייה שלנו, והיום אנחנו כבר נוגעים ב-11 מיליארד. הצמיחה מגיעה משני קווי עסקים בולטים, ובמקביל לעלייה באשראי, שמייצרת עלייה בהכנסות, אנחנו עובדים בשנה וחצי האחרונות על שיפור איכות תיק האשראי, מה שמוריד את ההוצאות להפסדי אשראי רבעון אחרי רבעון. כל זה, יחד עם שמירה על רמת ההוצאות, מביא אותנו לרווחיות גבוהה מאוד, כמו שלא הייתה שנים רבות. הרווחיות השוטפת של 88 מיליון שקל מייצגת קצב שנתי של כ-350 מיליון שקל, מה שממקם אותנו במקום טוב בתוכנית הרב-שנתית שלנו, ואנחנו רואים איך מפה אנחנו ממשיכים לעלות".

דיברתם בעבר על יעד שנתי של 400-500 מיליון שקל. כמה אנחנו קרובים אליו?

"אמרנו בעבר שנגיע לתיק של 16 מיליארד שקל פלוס, כמו שאתה רואה, כבר בתיק של 11 מיליארד אנחנו בקצב של 350 מיליון שקל בשנה. אם לפני חצי שנה הערכנו שזה ייקח שלוש שנים, אז בקצב הנוכחי ייתכן שנגיע לכך מוקדם יותר. צריך לזכור שכאשר אנחנו צומחים באשראי, אנחנו קודם כל רושמים את ההפרשה במלואה ורק לאחר מכן מתחילות להגיע הכנסות הריבית. למשל, ברבעון השני צמחנו ב-600 מיליון שקל באשראי, אבל זה כמעט לא תרם להכנסות הריבית, בעוד שההפרשה להפסדי אשראי נרשמה במלואה. ולכן, אם בתיאוריה - ואני לא אעשה את זה - אני עכשיו לוחץ על ה'ברקס' ואומר: לא צומחים ברבעון שלישי באשראי ונשארים באותו מקום, אז פתאום נוכל לראות את ההפרשה רבעון מול רבעון יורדת והכנסות ריבית עולות. זאת אומרת, אנחנו כל הזמן מגדילים את מנועי הצמיחה, משקיעים גם במכירה, גם בשיווק, גם בהפרשה לאשראי, וכל פעם, בעיכוב של רבעון, אנחנו מתחילים ליהנות מהכנסות ריבית. לכן אנחנו אופטימיים - קצב הרווח הנוכחי מייצג ואפילו צפוי להשתפר".

ברבעון הבא צפויות הוצאות חד-פעמיות של 70–80 מיליון שקל - למה הן מיוחסות?