דוחות

ויליפוד נפלה 30% ברווח הנקי. ברקע - עליות מחיר והקפאת מחיר ללקוחות

הרווח הנקי הסתכם ב-8.2 מיליון שקלים בלבד. המכירות הסתכמו ב-118 מיליון שקל, עלייה של 1.2% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. הרווח התפעולי נפל ב-38% ועמד על 9.2 מיליון שקלים - בעקבות העליה בהוצאות השיווק. מנכ"ל החברה החדש: עוזר הרמטכ"ל לשעבר ארז וינר
משה כסיף | (1)

הדו"חות הרבעוניים של חברת וילי פוד 1.35% , אחת מיבואניות המזון הגדולות בישראל, חשפו נפילה של 30% ברווח הנקי. הגורמים לנפילה – עלייה במחירי חומרי הגלם ומחירי ההובלה. בנוסף, הקפאת העלאת המחירים ללקוחות תרמה גם היא את חלקה בתוצאה

יחד עם זאת, נרשמה עלייה במכירות של 1.2% מסכום של 116 מיליון בתקופה המקבילה אשתקד, ל-118 מיליון שקלים ברבעון הנוכחי. הרווח התפעולי ירד מ-14.9 מיליון שקלים ל-9.2 מיליון, כתוצאה ישירה מהעלייה בתשומות ובהוצאות המכירה והשיווק. הרווח הנקי לבעלי המניות בחברה ירד משמעותית – מסכום של 11.8 מיליון שקלים, לסך של 8.2 מיליון שקלים כעת.

בתוך כך, הודיעה החברה על המינוי של ארז וינר למנכ"ל. ארז וינר היה בעבר עוזר הרמטכ"ל גבי אשכנזי. כמו כן, הוא כיהן כמנכ"ל יקבי ירושלים ומשנה למנכ"ל בויליפוד. יחד עם שאר הקמעונאיות, ויליפוד מתמודדת עם חקירת רשות התחרות כנגד החברה, בחשד להסדר כובל.

עלייה במחירי חומרי הגלם והקפאת התוכנית להעלאת מחירים

בשנה האחרונה, חווה שוק הסחורות, ושוק המזון בפרט, עליות מחירים משמעותיות, והציבור כבר מרגיש את זה בכיס. מחירי ההובלה זינקו במאות אחוזים בעקבות הבעיות בשרשרת האספקה, וגם הזינוק במחירי הנפט מייקרת את ההובלה. בנוסף מתרחשת, כאמור, עלייה במחירי חומרי הגלם, שהגדילה את ההוצאות של ויליפוד. גם המלחמה באוקראינה תרמה את שלה ומייקרת את המחירים.

מנגד, חברת ויליפוד נמנעה מהעלאת מחירים. באמצע 2021 נשקלה בויליפוד האפשרות הזאת, אבל היא ירדה מהפרק כבר בסוף הרבעון השלישי של 2021. זאת, למרות שכבר אז נצפתה עלייה במחירי התשומות. ההחלטה התקבלה הן על רקע החקירה של רשות התחרות והן על רקע ההחלטה של יבואניות מזון אחרות להימנע מהעלאות מחיר. אבל חברות המזון יצטרכו להתמודד עם זה במקודם או במאוחר ואולי גם להעלות מחירים. בינתיים, הבעיות שמייקרות את המוצרים לא נמצאות בדרך לפתרון ברבעונים הבאים.

חקירת רשות התחרות בחשד להסדר כובל

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מסכן ארז (ל"ת)
    שי 18/05/2022 10:05
    הגב לתגובה זו
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳