עודד רוזנברג, מנכ"ל אפולו פאוור
צילום: גיין מדיה
ראיון

"לא צריך לתת שטחים פתוחים לתעשיית האנרגיה הסולארית. אני חושב שזה נורא"

מניית אפולו פאוור, שפיתחה יריעה גמישה להפקת אנרגיה סולארית, זינקה ביותר מאלף אחוזים. המנכ"ל עודד רוזנברג מספר על החברה שייתכן ויקימו עם רפאל ("ניסו את המתחרים ובחרו בנו"), והשת"פ עם אאודי ויצרניות הרכב ("המוצר לא יפגע בעיצוב. להיפך - זה יפהפה")
איתי פת-יה | (5)
נושאים בכתבה רפאל

מניית אפולו פאוור 0% זינקה אתמול בכ-12% הודות לדיווח של על כך שחברת התעשיות הביטחוניות רפאל בוחנת הקמה של חברה משותפת איתה. יעילות הפקת האנרגיה ביריעות הסולאריות של אפולו עומדת על 13.7% כיום (מנסים להגיע ל-15%) והיא נמוכה משל חלק מהמתחרות (18-20%), אז למה ברפאל בחרו דווקא בה? זו התשובה שמספק מנכ"ל אפולו, עודד רוזנברג, בשיחה עם ביזפורטל: "רפאל מכירה טוב מאד את התחום שלנו מזה 15 שנה ועשתה ניסויים עם כל המתחרים שלנו – בסוף היא בחרה בנו. אתה אולי קורא בגוגל שחברה אחרת מגיעה לאחוז מסוים של יעילות, אבל במציאות יכול להיות שזה לא באמת ככה".

לפי הדיווח, הצדדים ינהלו מו"מ לחתימה על הסכם מחייב ורפאל תקבל בלעדיות על מוצרי המיזם עד לאמצע ספטמבר הקרוב, או עד מועד אחר שיוסכם בין הצדדים. כבר בספטמבר האחרון דווח כי רפאל תבצע בחינה של ההתכנות הטכנולוגית של הפיתוח של סולארפיינט, חברה בת של אפולו, וזו הושלמה בהצלחה.

"לא מדובר באותו מוצר שנמכור ללקוחות אחרים מהתעשייה הביטחונית. הבדיקה מול רפאל כללה בחינה של התאמת הטכנולוגיה למוצרים חדשים", אומר רוזנברג. "זה לא שקנו מאיתנו פאנל וניסו אותו. לכן אני שמח מההצלחה הטכנולוגית – הרי זו חברה שעוסקת בתעופה ובחלל, כלומר בתנאים יותר קשים מאלה שבשוק האנרגיה הסולארית, ויש לה את הטכנולוגיות המתקדמות בארץ וגם בעולם היא נחשבת למובילה בתחומים מסויימים".

לאיזה שימושים חדשים יתאימו המוצרים שתפתחו?

"מבחינת ההליך קודם כל נאמר לנו שרוצים להיכנס למו"מ מסחרי שאותו גם נצטרך להשלים. לשאלתך, אפשר לדמיין למשל החל מיריעה שתשמש חייל בשטח להטענת מכשירי קשר וכלה בכלי תחבורה קרקעיים, אוויריים – למשל רחפנים, מזל"טים ומטוסים, כלים ימיים ובמכשירים בחלל".

במה שונה יריעה שבה משתמשת חייל מהיריעה הקיימת שלכם? במה שונה רכב שטח צבאי מאשר רכב רגיל שעליו אתם עורכים ניסוים?

"יש דרישות שונות למוצרים יעודיים. אם אתה אזרח שעושה קמפינג ואתה צריך להטעין טלפון סלולארי, המתח הוא חמישה וולט – במצבר של כלי צבאי זה גבוה מכך. אני מאמין שיש פה שוק גדול ויש לנו בו יתרון מעניין".

אם סיפור היעילות בעיניך מוטל בספק, איזה יתרון אחר יש לכם על המתחרים?

"בסוף יש שלושה פרמטרים חשובים בשוק הסולארי ובשוק היריעות הגמישות בפרט. לצד היעילות ישנם היציבות, כלומר היכולת של היריעה להחזיק מעמד ולא להתקלקל אחרי חצי שנה או אפילו חודש – בזה אנחנו מעולים ועברנו מבדקים לפי תקנים בינלאומיים. פרמטר נוסף הוא העלות, שאצלנו נמוכה יותר".

יש לכם שיתופי פעולה להתקנת היריעות שלכם על רכבים של אאודי, ג'ילי הסינית, רנו-מיצובישי ועוד חברה אסיאתית שלא חשפתם. איפה הדברים עומדים?

קיראו עוד ב"שוק ההון"

"נעדכן כשיהיו דברים מהותיים. אגב, עם אאודי גם ניסו מתחרות אחרות לפנינו, אפילו חתמו עם אחת מהן שהציגה כביכול יעילות גבוהה יותר. בסוף הם המשיכו איתנו".

השימוש במוצר שלכם לא יפגע בעיצוב של הרכב? יש דרך להסוות אותו לחלוטין?

"מול כל חברה מדובר בפתרון קצת שונה. עם אחת מהן היריעה כמעט מוטמעת ברכב וקשה לראות אותו. מול אחרת מדובר במדבקה חיצונית שיותר רואים. עם כל לקוח עובדים על הפתרון שהוא מבקש. אני מזכיר שאי אפשר להשוות אאודי אי-טרון, שמכסה המנוע שלה צריך להיות פחות או יותר הדבר הכי יפה בעולם, לגג של טרנזיט של רנו, שהנראות שלו פחות חשובה. נחשוף תמונות כשהחברות שלנו יאשרו לנו – ברכבי הפרייבט העיצוב לא ייפגע, אפילו להיפך. זה יפהפה".

היריעה על הגג - וגם המניה

אפולו בקושי רשמה הכנסות ב-2020 (חצי מיליון שקל בלבד ב-2020) והפסידה 14 מיליון שקל. החברה נסמכת על הונה העצמי שבסוף 2020 עמד על כ-23 מיליון שקל, ובקופתה היו בסוף התקופה כ-16 מיליון שקל. לעומת זאת ביצועי המניה טובים משל החברה עצמה: ב-12 החודשים האחרונים מניית אפולו טסה בלמעלה מ-1,000%, בעיקר אחרי ההודעה על ההתקשרות מול אאודי. בתקופה שמלווה בחשש של היווצרות בועה בסקטור הטכנולוגי המספר הזה עשוי להבהיל, אבל אם לשפוט לפי הגרף של המניה לא נראה (לפחות לא בשלב זה) שהמשקיעים חשבו שיש פה "אוויר חם" שצריך לצאת החוצה – מהשיא בדצמבר המניה ירדה רק ב-10%. כיום החברה נסחרת לפי שווי של כחצי מיליארד שקל.

בשונה מפאנלים סולארים, ליריעות סולאריות משקל קל יותר והן גמישות, מה שמייצר להן יתרון במיקומים מסויימים – למשל בהקמה על מאגרי מים. מחד, אין צורך בהתקנה של מצופי פלסטיק עבור הצבה של פאנלים, אולם מנגד לא ניתן לכוון את זווית היריעה כדי להביא לקליטה מיטבית של השמש. מעבר לכך, גם הניידות של היריעות מהווה יתרון, וכאמור ניתן להתקינן על גבי רכבים.

"אני רוצה את מכסה המנוע שלך לא כי אני חושב ששוק מכסי המנוע הוא כזה גדול", טוען רוזנברג, "אלא כי אני חושב על זה שמאה מיליון מכוניות שעולות בשנה על הכביש הן מאה מיליון מ"ר שאפשר לייצר ממנו חשמל. באותו אופן גם מאגרי המים שבהם יש יריעות שלנו הם גם ככה מגודרים ונשלטים על ידי אגודות מים, אלה אתרים שלא ניתן להכנס אליהם כך שזה רווח נקי לכולם. בעל המאגר מרוויח שלוש פעמים: הוא מרוויח תחנת כח משלו, שמירה של המים וגם מניעת התאדות – שזה משהו שלא מדברים עליו כמעט ואם אפשר להניח את היריעה שלנו ולהיפטר ממצופי פלסטיק כמו במקרה של פאנלים, זה עוד יתרון סביבתי".

"מעבר לזה, תחשוב עליך – אתה היית רוצה להסתובב בעולם ולראות שבזבזו שטחים פתוחים בטבע? לא צריך לתת שטחים פתוחים לתעשיית האנרגיה הסולארית. אני חושב שזה נורא. יש מספיק שטחים שהמדינה והאדם והתעשיות כבר 'הרסו' ומשתמשים בהם – כבישים, בניינים, מאגרי מים, מדרכות, מפעלים. בשביל זה הקמנו את החברה, כדי לעשות שימוש דואלי בשטחים (לביקורת זו של רוזנברג מצטרפות בקונקטס הישראלי טענות על כך שהיתר שימוש של מושבים וקיבוצים בשטחים חקלאיים לצורך ייצור חשמל באמצעות מתקנים סולאריים משמר פערים חברתיים - א.פ)".

אתם עדיין תלויים בהון העצמי שלכם, ומתכננים להקים מעבדה – מהן עלויות ההקמה והאם תצטרכו גם לגייס כח אדם נוסף וההוצאות על שכר יעלו?

"עלות ההקמה לא גבוהה מדי – מיליון וחצי שקל בערך, והתהליך התחיל. הפטישים כבר באוויר. מבחינת גיוסים, הכל עובד לפי תכנית ההתרחבות שלנו, ומצבת העובדים כבר עלתה ל-37 לטובת המשך המחקר והפיתוח. האתגר הגדול יהיה לבנות מפעל ייצור גדול, מעבר לזה שחנכנו ביוקנעם".

אם באמת תדרשו לייצור בהיקף כזה שיצדיק הקמה של מפעל גדול, תשאירו את הייצור בארץ?

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    זה לא הרמאים עם כריית ביטקויין (ל"ת)
    דן 17/03/2021 07:54
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    שטחים פתוחים לגידולי חקלאות בלבד (ל"ת)
    חקלאי 16/03/2021 20:28
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    חנני 16/03/2021 20:24
    הגב לתגובה זו
    איזו הצדקה יש לחברה ללא הכנסות להתנפח ככה פי11 על מה ולמה ?זה מזכיר לי את חברות הקנאביס ב2019 שעפו מעלה מעלה על ריח הקנאביס ואחר כך התרסקו אותה הגברת בשינוי האדרת אם זו לא הרצת מנייה אני כבר לא יודע מהי הרצה
  • 2.
    מישהו מהשוק 16/03/2021 18:34
    הגב לתגובה זו
    הם בפיגור משמעותי. ועד שיגיעו לנצילות גבוהה כבר OPV יעבור אותם
  • 1.
    ראיון חשוב, חברה עם סיכוי גדול וסיכון גדול (ל"ת)
    עידו 16/03/2021 10:19
    הגב לתגובה זו
חיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסף

ברקע הצעת הרכש לסיטיקון, ג'י סיטי הוכנסה למעקב עם השלכות שליליות

ג'י סיטי רכשה 7.7% ממניות סיטיקון בפרמיה של 36% על המחיר בשוק ותפרסם הצעת רכש מלאה; המניה קפצה ביום ההודעה אך נפלה ב-11% לאחר שחברת הדירוג מעלות הכניסה את החברה למעקב עם השלכות שליליות בשל חשש לעלייה במינוף ולשחיקה בפרופיל הפיננסי

תמיר חכמוף |

ביום שני הודיעה ג'י סיטי ג'י סיטי 0%  , שבשליטת חיים כצמן, על רכישת 7.7% ממניות הבת הפינית סיטיקון (Citycon), תמורת 56.75 מיליון אירו במחיר של 4 אירו למניה, פרמיה של כ-36% על המחיר בשוק ערב ההצעה (ג'י סיטי רוכשת מניות סיטיקון בפרמיה, תגיש הצעת רכש לכלל המניות). בעקבות העסקה עלתה אחזקתה ל-57.4%, ובשל כך היא מחויבת לפי החוק הפיני להגיש הצעת רכש מלאה לכלל בעלי המניות במחיר שלא יפחת מהמחיר ששולם. היקף העסקה הפוטנציאלי, אם תתקבל ותושלם במלואה, נאמד בכ-312 מיליון אירו (כ-1.4 מיליארד שקל).

ג'י סיטי ציינה בדיווח כי הרכישה משקפת דיסקאונט של 44% על ההון העצמי של סיטיקון, וכי היא צפויה להביא לגידול של כ-171 מיליון שקל בהון העצמי שלה ולשיפור ב-FFO, עם "השפעה זניחה על שיעור המינוף" והמשקיעים הריעו. ביום ההודעה קפצה המניה בכ־7%, אך עד סוף השבוע חזרה לאחור, כאשר היא נופלת בכ-11% ביום המסחר האחרון אל מתחת למחיר שבו נסחרה לפני ההודעה. הירידות הגיעו זמן קצר לאחר שחברת הדירוג מעלות (S&P) הכניסה את דירוגי החברה לרשימת מעקב עם השלכות שליליות. אגרות החוב של החברה סיימו גם הן בירידות, ובלטה לשלילה סדרה יד' ג'י סיטי אגח יד 0%  שירדה ביותר מ-8%.



מתוך הדוח של מעלות

בין דיסקאונט להזדמנות ומה רואה השוק

מהלך הרכישה יצר ניגוד מעניין. מצד אחד, ג'י סיטי רכשה מניות מתחת לשווי בספרים, מהלך שמחזק את ההחזקה החשבונאית ויוצר "תחתית" (לפחות זמנית) למחיר המניה של סיטיקון, שעלתה בכ-35% ונסחרת קרוב למחיר ההצעה. מהצד השני, העסקה בוצעה בפרמיה של יותר מ-35% על מחיר השוק ערב העסקה, כלומר, החברה שילמה הרבה יותר ממה שהשוק חושב ששווה הנכס, בטענה שהיא מכירה את שווי הנדל"ן טוב ממנו.

בפועל, המהלך הקפיץ את השווי של אחזקת ג'י סיטי בסיטיקון באופן חשבונאי, אך זהו שיפור שמבוסס על השערוך הפנימי של המניה, לא על תזרים או מכירה בפועל. השוק, לעומת זאת, עדיין מעריך את הנכסים בזהירות רבה, כאשר מניית סיטיקון נסחרת קצת מתחת ל-4 אירו, כמעט אותו מחיר כמו הצעת הרכש, מה שמעיד על ספקנות בנוגע לשווי האמיתי של הנכסים.

הודעת הדירוג: מינוף גבוה ושחיקה בפרופיל הפיננסי

שלושה ימים לאחר ההודעה, מעלות עדכנה כי דירוג ג'י סיטי וסדרות האג"ח שלה הוכנסו למעקב (CreditWatch) עם השלכות שליליות, בשל חוסר ודאות סביב היקף ההיענות להצעת הרכש והשלכותיה על הנזילות ועל הסיכון הפיננסי. בדוח נכתב כי אם ההצעה תמומש במלואה, יחס המינוף (חוב להון עצמי מתואם) עלול לעלות לרמה של 70%-75%, בניגוד למהלכים שעשתה לאחרונה החברה כדי להוריד את המינוף, רמה שתשקף "שחיקה בפרופיל הפיננסי של החברה".

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

היום בבורסה: על נייס וחברות השבבים

הדירוג של S&P, התיקון בוול סטריט ביום שישי, הבעיה הגדולה של חברות התוכנה ומה יקרה במניות הארביטראז'? וגם - עונת הדוחות מעלה הילוך - מי צפויות לדווח?

מערכת ביזפורטל |

השבוע הקודם ננעל במחזור ענק של כ-13.4 מיליארד שקל השני בגובהו אי פעם, שלב הנעילה (החדש) רשם מחזור של כ-9.4 מיליארד שקל על רקע עדכון המדדים החצי-שנתי. במסגרת העדכון הצטרפו למדד ת״א-35 מניות מגדל ביטוח מגדל ביטוח 0%   ונקסט ויז׳ן נקסט ויז'ן 0%  , בעוד שמניות החברה לישראל חברה לישראל 0%    ואנרג׳יאן אנרג'יאן 0%   הועברו למדד ת״א-90. המהלך גרם לתנודתיות גדולה במיוחד בשתי האחרונות, בעיקר לאחר הצניחה במניית איי.סי.אל איי.סי.אל 0%   ובמניית בעלת השליטה בה - החברה לישראל - בעקבות הפשרה עם המדינה סביב זיכיון ים המלח. הישג ל-ICL? - תקבל 2.5 מיליארד דולר על החזרת זיכיון ים המלח למדינה, גם היום אייסיאל תעמוד במוקד לאחר שהשוק יאכל מחדש את השפעות ההתפתחויות על הרווחיות הליבתית שלה.

בצל המחזור החריג, חמישי סגר שלילי: ת"א 35 ירד ב-0.45% ות"א 90 איבד 1.1%. עם זאת, מגזר הפיננסים היה חיובי כשמדדי הבנקים והביטוח עלו ב-1.1% כל אחד בעוד שמדד הנדל"ן ירד ב-1.3% ומדד הנפט והגז עלה קלות ב-0.3%.

בסיכום שבועי - שבוע המסחר הראשון של נובמבר נפתח חיובי, בהמשך לסנטימנט האופטימי של החודש שעבר, על רקע ההתקדמות בהסכם הפסקת האש והציפיות להפחתת ריבית בהחלטת בנק ישראל הקרובה. מדדי המניות המובילים סיימו את השבוע בעליות - ת״א 35 עלה בכ-1.9% ת״א 125 הוסיף כ-1.5%. מגזר הביטוח בלט עם זינוק של כ-8.3%, ת״א נפט וגז התחזק בכ-3.7%, והבנקים עלו כ-1%, זה למרות הצהרה של שר האוצר סמוטריץ' על בחינת מס ייעודי על רווחי הבנקים אמירה שגרמה להכבדה על מניות הבנקים בסוף השבוע -  "לא ייתכן שלאומי הגיע לשווי 100 מיליארד על חשבון הציבור"



בעוד בוול סטריט כבר מסכמים ביצועים של סקטורים בתל אביב עונת הדוחות רק בתחילתה. בשבוע שעבר זכורים לנו דוחות טבע 0%  ו- נובה 0%   שהתוצאות שלהן גרמו לתנודתיות גבוהה, טבע לכיוון מעלה עם עקיפה של הציפיות ועדכון תחזית, נובה עם ביצועים קצת מעל הציפיות ותחזית שמרנית שדרדרו את המניה. גם השבוע מצפים לנו דוחות בעיקר מסקטורי האנרגיה מתחדשת, שבבים ו-IT. מהחברות שדיווחו על מועד הגשת התוצאות ניתן לצפות לדוחות של החברות הבאות: 

מחר: משק אנרגיה, טאואר, קמטק, נקסטויז'ן, קופיוג'ן ולייבפרסון, 

בשלישי - אלעל, הבורסה, בזק, אמות, וברייסנוויי. 

ברביעי - אייסיאל, אנלייט, אנרג'יקס, תורפז, מבנה, פריון, מטריקס, גילת ולוינשטיין

בחמישי ידווחו נייס וספיינס.


המניות הדואליות עם פער ארביטראז' שלילי של 0.4%. בשלב מסוים בשישי זה כבר היה במינוס 1%, אבל בשעות האחרונות של המסחר היה תיקון למעלה. מניית נייס 0%  צפויה לרדת בכ-3%, כשהחשש מה-AI רק הולך וגדל. נייס ירדה מתחילת השנה  ב-27% ואיבדה בחמש שנים - 50%. היא נסחרת על פי קונסנזוס האנליסטים במכפיל רווח של 10 לשנה הנוכחית ומכפיל רווח של 9 לשנה הבאה. אין הרבה חברות תוכנה צומחות שנסחרות במכפילי רווח כאלו, וגם לא היה בעבר.