"היצואנים לא יכולים עוד להמשיך להתבסס על אירופה וארה"ב בלבד כשוקי יעד"
"היצוא הישראלי חשוף מדי לשוק האירופי ועשוי להיפגע ככל שתתחזק תנועת החרם על סחורות ושירותים שמקורם בישראל. היצואנים הישראלים אינם יכולים להמשיך להתבסס בעיקר על אירופה וארה"ב כשוקי יעד אלא חייבים להשקיע מאמץ מוגבר בייצוא לשווקים אחרים, כאלה שבהם הסבירות לחרם נמוכה יותר", כך אמר צחי מלאך, לשעבר החשב של משרד הביטחון, וכיום מנכ"ל אשרא, החברה הישראלית לביטוח סיכוני סחר חוץ, בראיון ל-Bizportal.
אשרא היא חברה ממשלתית העוסקת בביטוח אשראי והשקעות ליצואנים, בין היתר, על ידי מימון עסקאות לטווח בינוני וארוך (עד 15 שנים). לדברי מנכ"ל החברה, "החרם על סחורות מישראל מורגש בעיקר בתחומי המזון והחקלאות, מאחר שבמוצרים אלה ארץ המקור מסומנת בצורה בולטת. עם זאת, אפשרות של החרמת ייצוא ישראלי בתחומים נוספים בהחלט עומדת על הפרק".
בשנים האחרונות היינו עדים להסטה הדרגתית של הייצוא הישראלי ממדינות מפותחות לשווקים מתפתחים, ובראשם מזרח אסיה ואפריקה, אך נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנת 2014 חושפים כי לייצואנים יש עוד מה ללמוד כאשר 62% מהיצוא הישראלי מופנה לאירופה וארה"ב רק 24% לאסיה ואפריקה. "מדובר במגמה שככל הנראה אינה קשורה לחרם, אלא היא חלק מהפוטנציאל העצום הגלום בשווקים אלו, בשילוב עם חוסר היציבות הכלכלית של חלק ממדינות אירופה מאז המשבר הכלכלי העולמי ב-2008 ומשבר הרובל, שפגע בכלכלת מזרח אירופה. גל ההחרמות הנוכחי צפוי לחזק מגמה זו", אמר מלאך.
- 1.טלטל 10/06/2015 14:14הגב לתגובה זוהבית.מה העולם רוצה?לסגור המפעלים ולא לתת פרנסה לפלשתינים?שיהיה להם עוד זמן פנוי לזרוק אבניפ ובקבוקי תבערה? אחר כך העולם יתלונן שישראל מרעיבה האוכלסיה והאבטלה שם גבוהה. אז בבקשה,שהעולם יקים שם מפעלים וינהל אותם כך יהיה לפלשתינים אינטרס לשמור על מקום עבודתם ולישראל יתאפשר לההשמיד המפעלים
רונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיות564 מיליון שקלים: דניה סיבוס זכתה במכרז להרחבת כביש 6
העבודות צפויות להימשך כ-3 שנים מרגע קבלת צו התחלה, התשלום לפי כמויות בפועל ובהצמדה למדדים, אך בינתיים ההתקשרות עדיין לא נסגרה
דניה סיבוס דניה סיבוס 1.68% מודיעה על זכייתה במכרז של דרך ארץ הייווייז (1997), החברה שמפעילה ומתחזקת את כביש 6, לביצוע הרחבת הכביש בשני מקטעים באזור מחלף דניאל ועד מנהרת חדיד. מדובר בפרויקט תשתית רחב שמצטרף לצבר העבודות של החברה בתחום התחבורה, עם עבודות שמתפרסות על כמה חזיתות ולא מסתכמות רק בהוספת נתיב.
היקף התמורה הכולל מוערך בכ-564 מיליון שקלים בתוספת מע"מ. התמורה צמודה לתמהיל מדדים שכולל את מדד תשומות הבניה למגורים ואת מדד תשומות סלילה וגישור, בהתאם למנגנון שנקבע בין הצדדים. בענף שבו עלויות החומרים והעבודה משתנות מהר, להצמדה הזו יש משמעות, גם אם היא לא מעלימה את חוסר הוודאות סביב מה שיקרה בשטח בפועל, מתי זה יתחיל ובאיזה קצב. נכון לעכשיו עדיין לא נחתמו חוזים מפורטים ומחייבים מול המזמינה, ועדיין לא התקבל צו התחלת עבודה.
המניה נסחרת היום סביב 149 שקלים, וכרגע בעלייה קלה של אזור ה-1%. מתחילת השנה היא מציגה עלייה של כ-34%, והיא כבר נוגעת באזור הגבוה של הטווח השנתי, אחרי שבשפל של השנה האחרונה הייתה סביב 90 שקלים. גם במחזור יש תנועה, עם מסחר יומי של כ-33 מיליון שקלים, ושווי שוק של כ-4.9 מיליארד שקלים.
- חצי שנה אחרי: לפידות קפיטל שוב מממשת בדניה סיבוס
- דניה מסכמת רבעון עם ירידה קלה בהכנסות אך שיפור ברווחיות התפעולית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברקע הזכייה: הצבר גדל והפעילות מתרחבת
בדוח האחרון שפרסמה דניה סיבוס באוגוסט היא הציגה המשך התרחבות בפעילות, עם גידול בהכנסות וצבר הזמנות שהמשיך לעלות. ההכנסות ברבעון השני הסתכמו בכ-1.7 מיליארד שקלים, והצבר הגיע לכ-18.6 מיליארד שקלים, בין היתר בעקבות כניסת חלקה בפרויקט הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים לדוחות.

לפי שווי של מיליארד שקל: עופר ינאי בדרך לרכוש את השליטה באלומיי קפיטל
העסקה, בהיקף של כ־460–500 מיליון שקל, תאפשר לנופר אנרגיה שבשליטת עופר ינאי להיכנס לייצור חשמל קונבנציונלי באמצעות אחזקת אלומיי בתחנת הכוח דוראד
חברת האנרגיה המתחדשת נופר אנרגיה , שבשליטת איש העסקים עופר ינאי, נמצאת במשא ומתן מתקדם לרכישת השליטה בחברת האנרגיה אלומיי קפיטל. לפי הדיווחים, היקף העסקה מוערך בכ־460–500 מיליון שקל, והיא משקפת לאלומיי שווי של כ־1 מיליארד שקל, פרמיה מתונה ביחס לשווי השוק של החברה בבורסה.
העסקה צפויה להתבצע באמצעות רכישת מניותיהם של בעלי השליטה הנוכחיים באלומיי: שלמה נחמה, רני פרידריך וענת רפאל, אלמנתו של חמי רפאל המנוח. שלושת השותפים מחזיקים יחד בכ־45.9% ממניות אלומיי, ומנסים זה כשנתיים למצוא רוכש לאחזקה. נופר, שפועלת מאז הקמתה כמעט אך ורק בתחום האנרגיה המתחדשת, רואה במהלך רכישה אסטרטגית שמאפשרת לה כניסה מהירה לתחום ייצור החשמל הקונבנציונלי. זאת, על רקע העלייה בביקוש לחשמל בישראל והסביבה הרגולטורית התומכת בהרחבת כושר הייצור.
הנכס המרכזי של אלומיי
הנכס המרכזי של אלומיי הוא אחזקתה בתחנת הכוח דוראד, תחנת הכוח הפרטית הראשונה בישראל, הממוקמת מדרום לאשקלון. אלומיי מחזיקה, בשרשור, בכ־17% ממניות דוראד, וביחד עם קבוצת לוזון מדובר באחזקה משמעותית בגוף המייצר כ־850 מגה־וואט חשמל. בנוסף לדוראד, לאלומיי פעילות רחבה גם בתחום האנרגיה המתחדשת. החברה מחזיקה מתקנים סולאריים פעילים ובייזום בישראל, ארה״ב ומספר מדינות באירופה, ובהן איטליה, ספרד והולנד. בישראל היא שותפה גם בפרויקט אגירה שאובה בצוק מנרה, הנמצא בשלבי הקמה.
מבחינה פיננסית, אלומיי אינה מציגה בשלב זה רווחיות. במחצית הראשונה של 2025 רשמה החברה הכנסות של כ־20.1 מיליון אירו וסיימה בהפסד נקי של כ־1.6 מיליון אירו. בחברה ייחסו את הגידול בהכנסות לחיבור מתקנים סולאריים חדשים באיטליה.
- נופר מציגה קפיצה בהכנסות - אבל הרווחיות עוד מתנדנדת
- עופר ינאי חושב שהוא אילון מאסק - רוצה מניות ב-800 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תקופה סוערת בנופר
אלומיי נסחרת כעת לפי שווי של מיליארד שקל, בעוד נופר נסחרת כיום לפי שווי של כמעט 4 מיליארד שקל. הרכישה מגיעה לאחר תקופה סוערת בנופר, שכללה עזיבת המנכ״לים המשותפים ומכירת מניותיהם. בעקבות זאת, חיזק ינאי את שליטתו בחברה, בין היתר באמצעות הקמת חברה משותפת עם לאומי פרטנרס, שאליה הועברו רוב מניותיו בנופר.
