אל על
צילום: דוברות אל על

ייצוגית נגד אל על ו-8 חברות תעופה נוספות בסכום כולל של 825 מיליון שקל

הטענה: הפרה רוחבית של חוק שירותי תעופה באי מתן סיוע לנוסעים שטיסותיהם בוטלו או עוכבו

אביחי טדסה | (31)
נושאים בכתבה אל על טיסות

אל על אל על -2.73%   דיווחה כי ביום 7 ביולי 2025 התקבלה במשרדיה בקשה לאישור תובענה ייצוגית, שהוגשה לבית המשפט המחוזי בלוד נגדה ונגד שמונה חברות תעופה נוספות. הבקשה, שהוגשה על ידי לקוחות שטיסותיהם בוטלו או עוכבו, עוסקת בטענה מהותית לפיה חברות התעופה לא עמדו בדרישות חוק שירותי תעופה, ובפרט, לא סיפקו את שירותי הסיוע להם מחויבות החברות במקרים של ביטול או עיכוב טיסה משמעותי.


על פי נוסח הבקשה, הקבוצה שבשמה מוגשת התובענה כוללת את כלל לקוחות חברות התעופה ששהו בטיסות שבוטלו או עוכבו מה-13 ביוני 2025 ועד למועד הגשת הבקשה. הנזק שנגרם לכל נוסע מוערך בכ-5,500 שקלים, סכום המצטבר ל-825 מיליון שקל כשמכפילים אותו בכלל חברי הקבוצה הרלוונטיים. עם זאת, הבקשה אינה מפרטת את היקף הסכום הנתבע מכל חברה בנפרד, לרבות חלקה של אל על.


תביעה נוספת: טענות להפקעת מחירים בתקופת מלחמה בסכום של מעל 2 מיליארד שקל

בנוסף, אל על עדכנה כי כבר ביום 11 ביוני 2025 נודע לה על בקשה קודמת לאישור תובענה ייצוגית, שהוגשה נגדה ונגד חברת הבת סאן דור, בטענה כי השתיים גבו מחירים מופרזים בניגוד לדין בתקופת המלחמה שהחלה ב-7 באוקטובר 2023. בבקשה נטען כי מדובר בניצול מעמד מונופוליסטי באספקת שירות חיוני, טיסות חירום מישראל ואליה תוך גריפת רווחים עודפים על חשבון לקוחות בזמן מצב חירום.


המבקשים מבקשים להשיב את הרווחים הנטענים כתוצאה מהתמחור החריג, ומעריכים את הנזק הממוני שנגרם לציבור בכ-1.7 מיליארד שקל, ואת הנזק הבלתי ממוני שנבע לטענתם מהפגיעה בזמינות ובתחושת ההוגנות - בכ-406 מיליון שקל נוספים. הסעדים הנתבעים כוללים החזר כספי לכל נוסע שרכש כרטיס במחיר גבוה מהמחיר הראוי, וכן פיצוי רגשי על תחושת חוסר הצדק. גם כאן, אל על טרם הגישה תגובה, והבהירה כי בכוונתה לבחון את הבקשה בעזרת יועציה המשפטיים ולהגיב לבית המשפט במועד הקבוע לכך.


בחברה הדגישו כי ייבחנו לעומק טענות שתי הבקשות, ובשלב זה אין באפשרותה להעריך את סיכויי קבלתן. עם זאת, מדובר בשני הליכים נפרדים בעלי פוטנציאל חשיפה גבוה הן מהיבט כספי והן תדמיתי, שעשויים להשפיע על האופן שבו הציבור והרגולטורים תופסים את התנהלות אל על בשגרה ובחירום.


אל על נופלת במסחר - מה הסיבה?

לאחר תקופה של בלעדיות כמעט מוחלטת בקווים מרכזיים, אל על צפויה לאבד את היתרון היחסי ממנו נהנתה מאז פרוץ המלחמה באיראן. בעקבות ביטול טיסות של חברות התעופה הזרות והחששות הביטחוניים, הפכה אל על לשחקנית המרכזית בשוק התעופה, מצב שחיזק את מעמדה, אך גם חשף אותה לביקורת מצד הצרכנים. כעת, עם הסרת כל מגבלות הטיסה מצד רשות התעופה האירופית והקלה באזהרות המסע מצד מדינות כמו ארה"ב ובריטניה, שוק התעופה בישראל מתחיל להיפתח מחדש. אייר פראנס כבר שבה לפעול, ו"וויז אייר" צפויה להצטרף בקרוב. טרמינל 1 צפוי להיפתח מחדש ב-1 באוגוסט, מה שיאפשר לחברות הלואו-קוסט לשוב בהדרגה, ובשלב הבא, גם לחברות נוספות.

תגובות לכתבה(31):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 20.
    יפעת 13/07/2025 13:28
    הגב לתגובה זו
    ארקיע גבתה ממני 300 דולר לכיוון אחד!!! ליוון. שבוע אחרי סיום המלחמה. ניצול ציני של מצוקה וצורך.
  • 19.
    אנונימי 13/07/2025 00:34
    הגב לתגובה זו
    לא מובן נתקענו בלונדון ודאגו לנו לטיסה חזרה כאשר השמיים נפתחו
  • 18.
    יצחק פיינגרש מושב רגבה גליל מערבי 11/07/2025 16:48
    הגב לתגובה זו
    במשך 10 ימים מעבר לתאריך החזרה לא קיבלנו שום יחס מהחברה בה בחרנו לטוס.נותרנו ללא תרופות ונאלצנו לשלם למלונות על המשך שהיה בהם .נאלצנו למצוא דרך חלופית יקרה וקשוחה לאנשים מעל גיל 70 . התנהלות כזאת לא מתאימה למי שמחשיב עצמו ל מוביל הלאומי בושה !
  • 17.
    אנונימי 10/07/2025 12:35
    הגב לתגובה זו
    יש לבחון מחדש את העברת הכספים הציבוריים אליה. כל עוד היא מנוהלת באופן לקוי ואינה מצליחה להתייעל או לשרת את הציבור כראוי אין הצדקה להמשך המימון מהמדינה. ייתכן שדווקא הפסקת התמיכה תוביל לשינוי ובמקומה יקימו חברה מקצועוית ויעילה יותר שיוכלו גם לפעול ברווחיות וגם להעניק שירות איכותי לאזרחים בעת הצורך .
  • 16.
    אנונימי 10/07/2025 10:23
    הגב לתגובה זו
    כל החברות הישראליות הם פשוט חזירים חמדנים שמוצצים לנו את הכסף
  • 15.
    אנונימי 09/07/2025 10:38
    הגב לתגובה זו
    לקחה לנו על טיסת חילוץ ממונטנגרו 900$ לכיוון אחד !כשעלות כיוון באותו זמן היה בערך 200$
  • 14.
    אנונימי 09/07/2025 08:12
    הגב לתגובה זו
    איפה משרדי הממשלה שאמורים להגן על האזרחים. היתה אמורה להיות לנו טיסה באיר אוסטריה שבוטלה יומים אחרי קיבלנו את הכסף במקביל באותו זמן בוטלו לנו כרטיסים באל על וגם בארקיע ועד היום לא החזירו את הכסף ואין אם מי לדבר עברו כבר יותר משלושה שבועות פשוט בזייון. בנתיים רכשנו כרטיסים חדשים. איפה השרה המעופפת מירי גרב
  • 13.
    אנונימי 08/07/2025 22:15
    הגב לתגובה זו
    תעודת עניות לשר התחבורה פח אשפה של שרה שלא מתפקדת ולא דאגה ולא דואגת לאזרחים חלקם יהלומים בוחרי הפח של ממשלת הזבל הלאומי
  • 12.
    פנסיונה 08/07/2025 20:13
    הגב לתגובה זו
    תעודת עניות לחב התעופה הישראליות בזיון עלוקות ניצול של נוסעים שנתקעו בחול בגלל מלחמה העלובים זיכו את אמא שלי אישה מבוגרת מעל 70 ב150 $ על טיסה חזרה לארץ ומכרו לה כרטיס מעל 600$נבלות סרוחות לא נשכח ולא נסלח
  • 11.
    המניה עוד תיפול הרבה אין הצדקה לאלעל (ל"ת)
    אנונימי 08/07/2025 17:46
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    אנונימי 08/07/2025 17:40
    הגב לתגובה זו
    אל על עסק פרטי. יכולה לעשות מה שהיא רוצה.אני לא רואה ימוגיות נגד חברות המזון על עליית מחירים ורווחים של מאות מליונים במצטבר שבפועל חומרי הגלם בחלק מהמוצרים יורדים אני לא רואה יציגות נגד חברות הדלק שמחירי הנפט יורדים ומחירי הדלק עולים. ויש עוד מלא דוגמאות.זה צרכנות. מי שרוצה שיקנה. מי שלא שישב בשקט בבית
  • עמך 10/07/2025 16:39
    הגב לתגובה זו
    למה לא להעלות המחירים כשהמדינה עוזרת
  • לא מקבת כלום מהמדינה (ל"ת)
    ו 10/07/2025 17:24
  • אנונימי 08/07/2025 21:47
    הגב לתגובה זו
    במדינת ישראל. כולם מחויבים לחוק. חברות התעופה פעלו בניגוד לחוק
  • אנדריי 08/07/2025 20:03
    הגב לתגובה זו
    אי אפשר גם ליהנות מהגנה ציבורית כשקשה וגם להתנהג כמו חברה פרטית לכל דבר כשנוח. או שאתה עסק פרטי ולוקח את הסיכונים בעצמך או שאתה גוף שמקבל תמיכה ציבורית ואז יש לצפות ממך לשקיפות אחריות ותגמול הציבור לפני בעלי ההו
  • 9.
    מריה 08/07/2025 17:33
    הגב לתגובה זו
    למען כלל תושבי המדינה
  • ארקדי 08/07/2025 22:55
    הגב לתגובה זו
    ותבטיח את הצלחתה
  • 8.
    יעיש איפרגן 08/07/2025 17:31
    הגב לתגובה זו
    איך אפשר להצטרף לתביעה
  • 7.
    יעיש איפרגן 08/07/2025 17:25
    הגב לתגובה זו
    אל על התעלמה מכל הלקוחות ששהו בחול בתקופת המלחמה הרגשנו חסרי אונים התרוצצנו בבתי מלון ועם הוצאות כספיות גדולות מאוד.
  • 6.
    נוסע בעל כורחו 08/07/2025 15:19
    הגב לתגובה זו
    אל על ניצלה עד תום את המלחמה וחברות קטנות כמו ארקיע ישאיר וגם חברות זרות ישרו קו מחירים רצחני.
  • 5.
    אנונימי 08/07/2025 15:16
    הגב לתגובה זו
    אשמח להצטרף לתביעה
  • לורה בזך 02/08/2025 23:30
    הגב לתגובה זו
    אני גם נגעתי מאל על
  • 4.
    אנונימי 08/07/2025 15:15
    הגב לתגובה זו
    אל על בניצוחו של החרדי מניו יורק שקיבל את אל על בנזיד עדשיםנ ניצלה כל הזדמנות להעלות מחירים ובמקביל דאגה שהחברות האחרות ינהגו כמוה. יצרה קרטל אימתני תוך ניצול ציני של המלחמה.
  • אנונימי 10/07/2025 17:22
    הגב לתגובה זו
    חבל שאתה לא קנית 300 מליון דולר בתקופת הקורונה בלי שהיה עתיד
  • עז נודדת 09/07/2025 01:34
    הגב לתגובה זו
    מה קרה זה מוציא לך את העיניים קנאי מסכן...תמשיך להרויח 10000 ובקושי לגמור את החודש
  • 3.
    איך מצטרפים לתביעה אני גם נפגעתי מאלעל הנוכלים (ל"ת)
    אנונימי 08/07/2025 14:48
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    איך מצטרפים לתביעה (ל"ת)
    יוס 08/07/2025 13:31
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    המדינה נתנה גושפנקא לחב התעופה עי התעלמות מכוונת ופגיעה בצרכן (ל"ת)
    קשקש 08/07/2025 12:50
    הגב לתגובה זו
  • אנונימי 08/07/2025 15:28
    הגב לתגובה זו
    צרת התחבורה לא דפקה על השולחן וניצלה את מניית הזהב שיש למדינה באל על.העיקר שהיא שהיא ונלווים טסים ללא הפרעה ועל חשבוננו למשל לבדוק את מצב הרכבות בהודו......10000 בקרון.
  • שרת התחבורה הפעלתנית ביותר שהיתה כאן אי פעם. תתבייש! (ל"ת)
    חנה 08/07/2025 19:51
  • נהוראי 08/07/2025 17:32
    כמו כל שרי הליכוד
רמי לוי
צילום: תמר מצפי

רמי לוי מעלה את המחיר בהצעת הרכש לקופיקס

הצעת הרכש המקורית שעמדה על 4.45 שקלים למניה עולה ל-5.45 שקלים למניה, כ-13% מהון המניות התחייבו להיענות להצעת הרכש 

רן קידר |
נושאים בכתבה רמי לוי קופיקס

רשת רמי לוי רמי לוי -0.64%  מעלה את המחיר בהצעת הרכש למניות הציבור ברשת קופיקס קופיקס גרופ 11.03%   ל5.45 שקלים, לאחר שההצעה הקודמת היתה 4.45 שקלים. למפרט הצעת הרכש נוסף נתון שבו התקבלו התחייבויות מצד בעלי מניות המחזיקים ב-4.1 מיליון מניות - אשר ייענו להצעת הרכש (כ-13% מהון המניות של החברה). יחד עם ההחזקה הקיימת של רמי לוי בחברה (76.3%) - רמי לוי זקוק ל-5.5% נוספים מהציבור כדי שההצעה תעבור. במידה וההצעה תעבור תשלם רמי לוי עבור מניות הציבור בקופיקס כ-40 מיליון שקל (במקום 33 מיליון שקל בהצעה המקורית). המהלך נועד למחוק את החברה מהמסחר בבורסה בתל אביב, ורמי לוי, בעל השליטה, מנסה בעצם להוציא את קופיקס מהבורסה בלי לתת על כך פרמיה.

רמי לוי, יחד עם בתו יפית אטיאס-לוי, השתלט דרך רשת רמי לוי על קופיקס בשנת 2018. מאז נרשמו מספר ניסיונות למחוק את החברה מהמסחר. בסוף 2023 הוגשה הצעה במחיר של 2.88 שקלים למניה, שהעניקה פרמיה של כ‏‏-5.5% בלבד. ההיענות אז הייתה נמוכה מאוד, פחות מ-3% מבעלי המניות נענו להצעה. ההצעה הזו היתה בהמשך להנפקת זכויות שגרמה לדילול של כ‏‏-20% לבעלי המניות ועלייה בהחזקה של רמי לוי. .

ההון העצמי של קופיקס עומד על כ‏‏-18 מיליון שקל, בעוד שווי השוק שלה נע סביב 167 מיליון שקל. זה מעלה שאלות לגבי הפער בין הערכת השוק לבין מצב החברה בפועל. ברבעון השלישי של 2023 רשמה קופיקס הפסד תפעולי של 1.8 מיליון שקל, לעומת הפסד של 642 אלף שקל בתקופה המקבילה בשנה שלפני כן. עם זאת, מניית קופיקס עלתה בכ‏‏-23% במהלך 2025 וכ-43% בשנה האחרונה, בעיקר בשל שיפור בביקושים והתרחבות פעילות הזכיינות. כמו כן, השוק נתן מלכתחילה פרמיה לקופיקס מכיוון שהיה די ברור שרמי לוי רוצה למחוק אותה מהמסחר. בשביל רמי לוי זה יתרון גדול כי הוא יכול כמעט במידי למזג אותה בתו הקבוצה ולחסוך מיליונים בסינרגיה. 

קופיקס הוקמה בשנת 2013 במטרה להציע קפה ומוצרים נלווים במחירים מוזלים וקבועים. בתחילת דרכה בלט המחיר של 5 שקלים לכוס קפה, שהפך לסמל. כיום פועלים בישראל 38 סניפים של קופיקס, 30 מהם בזכיינות ו-8 בבעלות הרשת. במקביל, החברה מפעילה גם את "סופר קופיקס", את רשת "רמי לוי בשכונה" ואת "שוויצריה הקטנה". הסניפים ברוסיה מתופעלים בעיקר על ידי זכיינים מקומיים.

רמי לוי עצמה מוכרת בקצב של מעל 1.85 מיליארד ברבעון ונסחרת בכ-4.45 מיליארד שקל. קופיקס מוכרת בכ-70 מיליון שקל ברבעון, והשווי לפי מכפיל דומה הוא 167 מיליון שקל. בעלי המניות מקבלים 140 בערך - לא רחוק וכאמור התרגום של מכפיל המכירות מחברה גדולה לקטנה "עושה חסד" לקטנות, כי בסוף מה שחשוב זה רווח וככל שהפלטפורמה מייצרת יותר מכירות היא מרוויחה יותר ושווה יותר. לכן עסק שמוכר פי 10, לא שווה פי 10 אלא אולי פי 20 כי הוא מרוויח הרבה יותר - הסיבה היא יתרון לגודל.

דורי יבזורי מנכל עמיעד
צילום: דרור ארצי
דוחות

עמיעד עוברת להפסד, עם ירידה בהכנסות וברווח

עמיעד מערכות מים סובלת מנסיבות גיאופוליטיות שמובילים אותה להפסד נקי של 0.9 מיליון דולר, יחד עם ירידה בהכנסות וירידה חדה במדדי הרווחיות, גם צבר ההזמנות ירד

רן קידר |
נושאים בכתבה עמיעד

חברת עמיעד עמיעד -0.08% , העוסקת בייצור מערכות סינון וטיפול במים לחקלאות ולתעשייה, דיווחה על תוצאות הרבעון השני של 2025 ועברה להפסד נקי של כ-0.9 מיליון דולר לרבעון, שינוי כיוון לעומת רווח של כ-0.9 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.  בהתאם, החברה הציגה ירידה של כ-8% בהכנסות, שעמדו על כ-30.5 מיליון דולר, בהשוואה לכ-33.1 מיליון דולר ברבעון השני של 2024. הירידה מיוחסת בעיקר לפעילות מגזר התעשייה, שנפגע מהאטה בסגירת פרויקטים חדשים. במקביל, מגזר ההשקיה דווקא רשם עלייה, אם כי זו לא הצליחה לקזז את הירידה הכללית. הרווח הגולמי ירד ל-9.7 מיליון דולר, צניחה של כ-20% לעומת 12.2 מיליון דולר ברבעון המקביל. מדובר בשחיקה משמעותית, שנובעת משינויים בתמהיל המוצרים, שינויים גיאוגרפיים בהיקפי המכירות, וכן התחזקות השקל מול הדולר שפגעה ברווחיות החברות הבנות, שפועלות מחוץ לישראל (רק כ-9.5% מהמכירות של עמיעד הן בישראל) .

גם הרווח התפעולי של החברה שינה כיוון באותו האופן ברבעון, ועבר להפסד של כ-1.33 מיליון דולר, לעומת רווח תפעולי של כ-1.5 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. הגורמים המרכזיים לכך הם גידול בהוצאות הנהלה וכלליות, עלייה בשכר ועלויות פיתוח, ושחיקת שולי הרווח, הן במגזר התעשייה והן במגזר ההשקיה. ה-EBITDA למחצית הראשונה של 2025 עמד על 3.6 מיליון דולר, ירידה של כ-50% לעומת התקופה המקבילה ב-2024. ועם זאת, עצם העובדה שה-EBITDA נשאר חיובי גם ברבעון עם הפסד תפעולי מצביעה על קיומה של תשתית תפעולית שמאפשרת המשך פעילות יציבה.

תזרים שלילי, שריפת מזומנים ושחיקה בצבר ההזמנות 

על רקע תוצאות הרבעון, קשה להתעלם מהנסיבות החיצוניות. עמיעד מפעילה בטורקיה את חברת הבת FTS, המשמשת מוקד ייצור ושיווק מרכזי לפתרונות סינון מים לתעשייה המקומית ולמדינות שכנות, ובנוסף מייצרת עבור לקוחות גלובליים של הקבוצה. אף שהפסקת הסחר בין טורקיה לישראל יצרה אי ודאות, החברה מדווחת כי לא נרשמה פגיעה מהותית בפעילות, בעיקר משום שרוב פעילות FTS אינה קשורה ישירות לישראל ונמצאו מסלולי אספקה חלופיים. עם זאת, הסביבה הכלכלית והפוליטית בטורקיה, אינפלציה גבוהה, עליות שכר והיחסים הדיפלומטיים מול ישראל, מציבה אתגר שעלול להשפיע על תרומתה של החברה הבת בעתיד.

בנוסף, עליית המכסים על יצוא ישראלי לארה"ב (מ-10% ל-15% החל מאוגוסט) עשויה להכביד על פעילות היצוא בהמשך השנה, גם אם בשלב זה אין לכך השפעה כספית מהותית. החברה ציינה כי תמשיך לעקוב אחרי ההתפתחויות ולבחון דרכי פעולה נוספות. 

במהלך הרבעון השני של 2025 הציגה עמיעד תזרים מזומנים שלילי מפעילות שוטפת בהיקף של כ-1.9 מיליון דולר, נתון שממחיש את הלחץ התפעולי שבו היא נמצאת, היות והוצאות החברה, בעיקר שכר, חומרי גלם ותשלומים לספקים, עלו על התקבולים שהתקבלו מלקוחות במהלך התקופה. נכון ל-30 ביוני 2025 עמד האשראי הבנקאי הקצר־טווח של החברה על כ-22 מיליון דולר, לעומת כ-19.4 מיליון דולר בסוף יוני 2024. במקביל, יתרת המזומנים של החברה ירדה ל-7.1 מיליון דולר בלבד, לעומת כ-12.4 מיליון דולר בסוף 2024.