אל על
צילום: דוברות אל על

ייצוגית נגד אל על ו-8 חברות תעופה נוספות בסכום כולל של 825 מיליון שקל

הטענה: הפרה רוחבית של חוק שירותי תעופה באי מתן סיוע לנוסעים שטיסותיהם בוטלו או עוכבו

אביחי טדסה | (31)
נושאים בכתבה אל על טיסות

אל על אל על -1.96%   דיווחה כי ביום 7 ביולי 2025 התקבלה במשרדיה בקשה לאישור תובענה ייצוגית, שהוגשה לבית המשפט המחוזי בלוד נגדה ונגד שמונה חברות תעופה נוספות. הבקשה, שהוגשה על ידי לקוחות שטיסותיהם בוטלו או עוכבו, עוסקת בטענה מהותית לפיה חברות התעופה לא עמדו בדרישות חוק שירותי תעופה, ובפרט, לא סיפקו את שירותי הסיוע להם מחויבות החברות במקרים של ביטול או עיכוב טיסה משמעותי.


על פי נוסח הבקשה, הקבוצה שבשמה מוגשת התובענה כוללת את כלל לקוחות חברות התעופה ששהו בטיסות שבוטלו או עוכבו מה-13 ביוני 2025 ועד למועד הגשת הבקשה. הנזק שנגרם לכל נוסע מוערך בכ-5,500 שקלים, סכום המצטבר ל-825 מיליון שקל כשמכפילים אותו בכלל חברי הקבוצה הרלוונטיים. עם זאת, הבקשה אינה מפרטת את היקף הסכום הנתבע מכל חברה בנפרד, לרבות חלקה של אל על.


תביעה נוספת: טענות להפקעת מחירים בתקופת מלחמה בסכום של מעל 2 מיליארד שקל

בנוסף, אל על עדכנה כי כבר ביום 11 ביוני 2025 נודע לה על בקשה קודמת לאישור תובענה ייצוגית, שהוגשה נגדה ונגד חברת הבת סאן דור, בטענה כי השתיים גבו מחירים מופרזים בניגוד לדין בתקופת המלחמה שהחלה ב-7 באוקטובר 2023. בבקשה נטען כי מדובר בניצול מעמד מונופוליסטי באספקת שירות חיוני, טיסות חירום מישראל ואליה תוך גריפת רווחים עודפים על חשבון לקוחות בזמן מצב חירום.


המבקשים מבקשים להשיב את הרווחים הנטענים כתוצאה מהתמחור החריג, ומעריכים את הנזק הממוני שנגרם לציבור בכ-1.7 מיליארד שקל, ואת הנזק הבלתי ממוני שנבע לטענתם מהפגיעה בזמינות ובתחושת ההוגנות - בכ-406 מיליון שקל נוספים. הסעדים הנתבעים כוללים החזר כספי לכל נוסע שרכש כרטיס במחיר גבוה מהמחיר הראוי, וכן פיצוי רגשי על תחושת חוסר הצדק. גם כאן, אל על טרם הגישה תגובה, והבהירה כי בכוונתה לבחון את הבקשה בעזרת יועציה המשפטיים ולהגיב לבית המשפט במועד הקבוע לכך.


בחברה הדגישו כי ייבחנו לעומק טענות שתי הבקשות, ובשלב זה אין באפשרותה להעריך את סיכויי קבלתן. עם זאת, מדובר בשני הליכים נפרדים בעלי פוטנציאל חשיפה גבוה הן מהיבט כספי והן תדמיתי, שעשויים להשפיע על האופן שבו הציבור והרגולטורים תופסים את התנהלות אל על בשגרה ובחירום.


אל על נופלת במסחר - מה הסיבה?

לאחר תקופה של בלעדיות כמעט מוחלטת בקווים מרכזיים, אל על צפויה לאבד את היתרון היחסי ממנו נהנתה מאז פרוץ המלחמה באיראן. בעקבות ביטול טיסות של חברות התעופה הזרות והחששות הביטחוניים, הפכה אל על לשחקנית המרכזית בשוק התעופה, מצב שחיזק את מעמדה, אך גם חשף אותה לביקורת מצד הצרכנים. כעת, עם הסרת כל מגבלות הטיסה מצד רשות התעופה האירופית והקלה באזהרות המסע מצד מדינות כמו ארה"ב ובריטניה, שוק התעופה בישראל מתחיל להיפתח מחדש. אייר פראנס כבר שבה לפעול, ו"וויז אייר" צפויה להצטרף בקרוב. טרמינל 1 צפוי להיפתח מחדש ב-1 באוגוסט, מה שיאפשר לחברות הלואו-קוסט לשוב בהדרגה, ובשלב הבא, גם לחברות נוספות.

תגובות לכתבה(31):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 20.
    יפעת 13/07/2025 13:28
    הגב לתגובה זו
    ארקיע גבתה ממני 300 דולר לכיוון אחד!!! ליוון. שבוע אחרי סיום המלחמה. ניצול ציני של מצוקה וצורך.
  • 19.
    אנונימי 13/07/2025 00:34
    הגב לתגובה זו
    לא מובן נתקענו בלונדון ודאגו לנו לטיסה חזרה כאשר השמיים נפתחו
  • 18.
    יצחק פיינגרש מושב רגבה גליל מערבי 11/07/2025 16:48
    הגב לתגובה זו
    במשך 10 ימים מעבר לתאריך החזרה לא קיבלנו שום יחס מהחברה בה בחרנו לטוס.נותרנו ללא תרופות ונאלצנו לשלם למלונות על המשך שהיה בהם .נאלצנו למצוא דרך חלופית יקרה וקשוחה לאנשים מעל גיל 70 . התנהלות כזאת לא מתאימה למי שמחשיב עצמו ל מוביל הלאומי בושה !
  • 17.
    אנונימי 10/07/2025 12:35
    הגב לתגובה זו
    יש לבחון מחדש את העברת הכספים הציבוריים אליה. כל עוד היא מנוהלת באופן לקוי ואינה מצליחה להתייעל או לשרת את הציבור כראוי אין הצדקה להמשך המימון מהמדינה. ייתכן שדווקא הפסקת התמיכה תוביל לשינוי ובמקומה יקימו חברה מקצועוית ויעילה יותר שיוכלו גם לפעול ברווחיות וגם להעניק שירות איכותי לאזרחים בעת הצורך .
  • 16.
    אנונימי 10/07/2025 10:23
    הגב לתגובה זו
    כל החברות הישראליות הם פשוט חזירים חמדנים שמוצצים לנו את הכסף
  • 15.
    אנונימי 09/07/2025 10:38
    הגב לתגובה זו
    לקחה לנו על טיסת חילוץ ממונטנגרו 900$ לכיוון אחד !כשעלות כיוון באותו זמן היה בערך 200$
  • 14.
    אנונימי 09/07/2025 08:12
    הגב לתגובה זו
    איפה משרדי הממשלה שאמורים להגן על האזרחים. היתה אמורה להיות לנו טיסה באיר אוסטריה שבוטלה יומים אחרי קיבלנו את הכסף במקביל באותו זמן בוטלו לנו כרטיסים באל על וגם בארקיע ועד היום לא החזירו את הכסף ואין אם מי לדבר עברו כבר יותר משלושה שבועות פשוט בזייון. בנתיים רכשנו כרטיסים חדשים. איפה השרה המעופפת מירי גרב
  • 13.
    אנונימי 08/07/2025 22:15
    הגב לתגובה זו
    תעודת עניות לשר התחבורה פח אשפה של שרה שלא מתפקדת ולא דאגה ולא דואגת לאזרחים חלקם יהלומים בוחרי הפח של ממשלת הזבל הלאומי
  • 12.
    פנסיונה 08/07/2025 20:13
    הגב לתגובה זו
    תעודת עניות לחב התעופה הישראליות בזיון עלוקות ניצול של נוסעים שנתקעו בחול בגלל מלחמה העלובים זיכו את אמא שלי אישה מבוגרת מעל 70 ב150 $ על טיסה חזרה לארץ ומכרו לה כרטיס מעל 600$נבלות סרוחות לא נשכח ולא נסלח
  • 11.
    המניה עוד תיפול הרבה אין הצדקה לאלעל (ל"ת)
    אנונימי 08/07/2025 17:46
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    אנונימי 08/07/2025 17:40
    הגב לתגובה זו
    אל על עסק פרטי. יכולה לעשות מה שהיא רוצה.אני לא רואה ימוגיות נגד חברות המזון על עליית מחירים ורווחים של מאות מליונים במצטבר שבפועל חומרי הגלם בחלק מהמוצרים יורדים אני לא רואה יציגות נגד חברות הדלק שמחירי הנפט יורדים ומחירי הדלק עולים. ויש עוד מלא דוגמאות.זה צרכנות. מי שרוצה שיקנה. מי שלא שישב בשקט בבית
  • עמך 10/07/2025 16:39
    הגב לתגובה זו
    למה לא להעלות המחירים כשהמדינה עוזרת
  • לא מקבת כלום מהמדינה (ל"ת)
    ו 10/07/2025 17:24
  • אנונימי 08/07/2025 21:47
    הגב לתגובה זו
    במדינת ישראל. כולם מחויבים לחוק. חברות התעופה פעלו בניגוד לחוק
  • אנדריי 08/07/2025 20:03
    הגב לתגובה זו
    אי אפשר גם ליהנות מהגנה ציבורית כשקשה וגם להתנהג כמו חברה פרטית לכל דבר כשנוח. או שאתה עסק פרטי ולוקח את הסיכונים בעצמך או שאתה גוף שמקבל תמיכה ציבורית ואז יש לצפות ממך לשקיפות אחריות ותגמול הציבור לפני בעלי ההו
  • 9.
    מריה 08/07/2025 17:33
    הגב לתגובה זו
    למען כלל תושבי המדינה
  • ארקדי 08/07/2025 22:55
    הגב לתגובה זו
    ותבטיח את הצלחתה
  • 8.
    יעיש איפרגן 08/07/2025 17:31
    הגב לתגובה זו
    איך אפשר להצטרף לתביעה
  • 7.
    יעיש איפרגן 08/07/2025 17:25
    הגב לתגובה זו
    אל על התעלמה מכל הלקוחות ששהו בחול בתקופת המלחמה הרגשנו חסרי אונים התרוצצנו בבתי מלון ועם הוצאות כספיות גדולות מאוד.
  • 6.
    נוסע בעל כורחו 08/07/2025 15:19
    הגב לתגובה זו
    אל על ניצלה עד תום את המלחמה וחברות קטנות כמו ארקיע ישאיר וגם חברות זרות ישרו קו מחירים רצחני.
  • 5.
    אנונימי 08/07/2025 15:16
    הגב לתגובה זו
    אשמח להצטרף לתביעה
  • לורה בזך 02/08/2025 23:30
    הגב לתגובה זו
    אני גם נגעתי מאל על
  • 4.
    אנונימי 08/07/2025 15:15
    הגב לתגובה זו
    אל על בניצוחו של החרדי מניו יורק שקיבל את אל על בנזיד עדשיםנ ניצלה כל הזדמנות להעלות מחירים ובמקביל דאגה שהחברות האחרות ינהגו כמוה. יצרה קרטל אימתני תוך ניצול ציני של המלחמה.
  • אנונימי 10/07/2025 17:22
    הגב לתגובה זו
    חבל שאתה לא קנית 300 מליון דולר בתקופת הקורונה בלי שהיה עתיד
  • עז נודדת 09/07/2025 01:34
    הגב לתגובה זו
    מה קרה זה מוציא לך את העיניים קנאי מסכן...תמשיך להרויח 10000 ובקושי לגמור את החודש
  • 3.
    איך מצטרפים לתביעה אני גם נפגעתי מאלעל הנוכלים (ל"ת)
    אנונימי 08/07/2025 14:48
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    איך מצטרפים לתביעה (ל"ת)
    יוס 08/07/2025 13:31
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    המדינה נתנה גושפנקא לחב התעופה עי התעלמות מכוונת ופגיעה בצרכן (ל"ת)
    קשקש 08/07/2025 12:50
    הגב לתגובה זו
  • אנונימי 08/07/2025 15:28
    הגב לתגובה זו
    צרת התחבורה לא דפקה על השולחן וניצלה את מניית הזהב שיש למדינה באל על.העיקר שהיא שהיא ונלווים טסים ללא הפרעה ועל חשבוננו למשל לבדוק את מצב הרכבות בהודו......10000 בקרון.
  • שרת התחבורה הפעלתנית ביותר שהיתה כאן אי פעם. תתבייש! (ל"ת)
    חנה 08/07/2025 19:51
  • נהוראי 08/07/2025 17:32
    כמו כל שרי הליכוד
בנק פיקדון (דאלי)בנק פיקדון (דאלי)

כמה תקבלו בפיקדונות - והאם הם הופכים לאטרקטיביים יותר מקרנות כספיות?

התשואה על המק"מים ירדה ל-3.5%, הבנקים בקרוב יורידו את הריבית על פיקדונות. הקרנות הכספיות עשויות לספק תשואה נמוכה מפיקדונות

מנדי הניג |

סיום המלחמה והחזרת החטופים ישפיעו על ההשקעות הסולידיות. תך ימים נפלה תשואת המק"מ ל-3.5%. אגרות החוב עלו והתשואה האפקטיבית ירדה, והשאלה שמשקיעים סולידים שואלים את עצמם - מה עדיף? קרנות כספיות או פיקדונות? או אולי בכלל מק"מ. לכאורה, לא אמור להיות שינוי בטעמים בגלל סיום המלחמה, אבל התוצאה העקיפה של סיום המלחמה על השוק היא הפחתת ריבית צפויה. השוק המקומי מגלם הפחתת ריבית גדולה - לכיוון 3.5% תוך שנה. רואים את זה במחירי האג"ח והמק"מ. 

הורדת ריבית צפויה ובקצב גדול לא משפיעה על מחזיקי הפיקדונות הקיימים, אבל היא תשפיע על הפיקדונות החדשים. הבנקים צפויים להוריד את הריבית במהירות ועדיין תוכלו למצוא פיקדונות בריבית של כ-4% בשנה.

המק"מים כבר עשו התאמה מלאה ל-3.5%, והקרנות הכספיות צפויות להניב מתחת ל-4%. הן עכשיו עם נכסים שמספקים תשואה שנתית של 4.2%-4.3%, אבל כשהן יגלגלו את הנכסים כי הנכסים שלהן הן לטווח מאוד קצר - חודשים בודדים, הן ירכשו נכסים סולידים בתשואה נמוכה יותר. ככה זה בשוק של ריבית יורדת. המשמעות היא שמי שרוצה תשואה שקלית טובה לשנה כנראה יקבל אותה דווקא בפיקדונות שהן לרוב מוצר נחות מהקרנות הכספיות. 

שינוי תשואות בשוק

התהליך הזה מתחיל בשוק המק"מים, שם התשואה השנתית ירדה בימים האחרונים לכ-3.5% אחרי שהיתה לפני שבוע-שבועיים כ-4%.  הירידה משקפת כאמור את הציפיות של השוק להורדת ריבית קרובה, כנראה  כבר בהחלטת בנק ישראל ב-24 בנובמבר. במצב כזה, כל אפיק שמתבסס על השקעה לטווח קצר מאוד - כמו קרנות כספיות - חוטף ראשון את השינוי. הקרנות האלה מחזיקות נכסים קצרים, לרוב לפדיון של עד שלושה חודשים, וכשהריבית בשוק יורדת, הן צריכות לחדש את ההשקעות-החזקות בריבית יותר נמוכה. זה קורה כמעט אוטומטית, ומוביל לכך שהתשואה שלהן נשחקת בהדרגה כל חודש.

לעומתן, פיקדון בנקאי לשנה מאפשר לכם לנעול את הריבית עכשיו -  בכ-4% בשנה בממוצע, אם כי זה עניין של ימים עד שזה יירד דרמטית. עכשיו זה הדקה ה-90 ליהנות מריבית של כ-4% לאורך שנה, גם אם הריבית תרד, בפיקדון שקלי בריבית קבועה מובטחת לכם הריבית הנקובה בעת ההפקדה. 

ניתוח דוחות כספיים (GEMINI)ניתוח דוחות כספיים (GEMINI)

הבורסה בשנתיים של מלחמה - מי הרוויח ומי נשאר מאחור?

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה מלחמה בורסה

ברקע היום ההיסטורי שבו החטופים החיים שבו לישראל, נדמה שגם שוק ההון נכנס בהדרגה לשלב "היום שאחרי". מעבר לשינוי במציאות הביטחונית והמדינית, מדובר גם ברגע מתאים להביט אחורה - אחרי יותר משנתיים של מלחמה ולמרות אי ודאות מתמשכת, הבורסה בתל אביב רשמה שגשוג יוצא דופן.

למרות הצניחה בתחילת הלחימה והחשש מהאטה חדה, כל הסקטורים המרכזיים סיימו את התקופה בעליות. חלקם, כמו הביטוח והבנקים, הציגו תשואות תלת ספרתיות, תוצאה ישירה של יציבות פיננסית, רווחיות גבוהה, וזרימת כספים לשוק המקומי.



TRADINGVIEW


הסקטור הפיננסי הוביל את השוק


שני הסקטורים הבולטים של השנתיים האחרונות היו הפיננסיים: הביטוח והבנקים.

מדד הביטוח זינק ביותר מ-240%, כשהחברות בענף הציגו רווחי שיא לאורך התקופה. סביבת הריבית הגבוהה סיפקה רוח גבית משמעותית, הגדילה את רווחי ההשקעות בתיקי הנוסטרו ואת הכנסות המימון, לצד עלייה בפרמיות בביטוחי חיים, בריאות ורכב. בנוסף, הבורסה החזקה תרמה לעליות שווי בתיקי הנכסים, והמשקיעים חזרו למניות הביטוח לאחר תקופה ארוכה של תמחור חסר.

גם מערכת הבנקאות נהנתה מתנאים תומכים. הריבית הגבוהה יצרה רווחי עתק לבנקים, שהציגו דוחות עם רווחיות גבוהה בכל רבעון, וחלוקות דיבידנד נדיבות שהגיעו ל-50% מהרווחים תמכו בביקושים למניות הבנקים. במקביל, היציבות היחסית של השוק המקומי והיעדר חשש ממשי ליציבות פיננסית הפכו את הבנקים למקלט בטוח בעיני המשקיעים, ומדד ת"א בנקים עלה ביותר מ-115%.