בקרוב: פגיעה קשה בנפגעי העבודה – ביטול קצבה של אלפי שקלים בחודש לנכי עבודה קשים
הלך שמקדם המוסד לביטוח לאומי בימים אלה, מטרתו לשלול "קצבה מיוחדת" בסך אלפי שקלים מנכי עבודה קשים עם מוגבלות בניידות מחוץ לבית. מי שיגיש תביעה כעת, ייבדק על פי הקריטריונים הישנים.
צילום: depositphotos
במשך שנים רבות, מאז הותקנו בשנת 1987 התקנות לקצבה מיוחדת אשר קבעו כי נכי עבודה עם קשיי ניידות מחוץ לבית יהיו זכאים לקצבה חודשית נוספת לקצבתם הרגילה, התקנות לא יושמו ונכי העבודה לא זכו לתוספת זו. מרבית נכי העבודה לא שמעו על הקצבה. נפגעי עבודה רבים ששמעו על הקצבה ואף פנו למוסד לביטוח לאומי נדחו. אחרים "זכו" לתשלום קצבה בדרגה פחותה מהקצבה לה הם היו זכאים כל השנים – כך נתגלה בהליכים רבים שהתנהלו בשנים האחרונות בבתי הדין לעבודה כנגד המוסד לביטוח לאומי. כך למשל שולמה לנכי עבודה רבים קצבה בדרגה הנמוכה ביותר, בסך של כ-2,000 ₪ בחודש, וזאת במקום קצבה בדרגות הגבוהות יותר בסך של בין 4,000 ל-6,000 ₪ לחודש לערך בהתאם למוגבלותם בניידות.
בשנים האחרונות, לאחר העלאת נושא הקצבה המיוחדת ומחדלי המוסד לביטוח לאומי למודעות הציבורית, החלו נכי עבודה רבים פונים למוסד לביטוח לאומי בבקשה לקבל את הקצבה. בהליכים שהתנהלו בבתי הדין לעבודה, הוטחה כנגד המוסד לביטוח לאומי ביקורת על התנהלותו. נפסק כי לנוכח קיפוחם רב השנים של הנכים על המוסד לביטוח לאומי לבצע "בדק בית מעמיק". עוד נפסק כי על המוסד לביטוח לאומי לקבוע קריטריונים ברורים ולפרסמם לציבור הרחב.
למרות שחלפו שנים מאז פסיקות אלה, ולמרות ביקורות חוזרות ונשנות של בתי הדין, קריטריונים לא נקבעו וגם לא פורסמו ו"בדק בית" לא נעשה. ההבנה כי ישנו "תת מיצוי זכויות" הביאה לכך שבמשך תקופה קצרה, לפני מספר שנים, פעל המוסד לביטוח לאומי ליזום תביעות לקצבה מיוחדת עבור נפגעי העבודה הקשים ואולם מהלך זה של המוסד לביטוח לאומי הופסק מסיבה לא ברורה.
- ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים
- בנקאי נורה מחוץ לביתו - והוכר כנפגע בתאונת עבודה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
העלייה של "הקצבה המיוחדת" למודעות של ציבור נכי העבודה הקשים, קצבה שהייתה "שכוחה" במשך עשרות שנים, וריבוי פניות של נכי עבודה קשים בבקשה לקבל את הקצבה, הביאו לכך שהוחלט כעת במוסד לביטוח לאומי לבטל קצבה זו.
המוסד לביטוח לאומי פועל בימים אלה ממש לשנות את התקנות ולקבוע כי לא תהיה זכאות לקצבה מיוחדת לנכי העבודה הקשים המוגבלים בניידותם מחוץ לבית.
אלפי נכי עבודה קשים צפויים להיפגע. קצבה חודשית בסך של אלפי שקלים צפויה להישלל מאלפי נכי עבודה קשים עם מוגבלות משמעותית בשימוש בתחבורה ציבורית וצורך ברכב פרטי. וכל זה מדוע? מכיוון שנכי עבודה רבים החלו דורשים את שמגיע להם בחוק ואת שלא קיבלו במשך עשרות שנים.
ההצעה לשינוי התקנות מונחת כעת על שולחנו של שר העבודה השר יואב בן צור. המשמעות של שינוי התקנות היא שנכי העבודה הקשים ביותר צפויים להיפגע פגיעה קשה. המדובר למשל בחולים אונקולוגים, חולים במחלות ריאה, מחלות לב, קטועי ידיים, נפגעי נפש, שהמשותף להם הוא הקושי משמעותי להתנייד מחוץ לבית בשל נכותם והצורך שלהם ברכב פרטי צמוד. נכים אינם זכאים לקצבת ניידות בהתאם להסכם הניידות. רק בשנים האחרונות ממש החלו נכים אלה לקבל פתרון לקשיי הניידות שלהם בחלופת ההסעות המיוחדות במסגרת התקנות לקצבה מיוחדת. ואולם, במקום לשלם את הקצבה לכל נפגעי העבודה הקשים להם ישנה מוגבלות בניידות, פועל המוסד לביטוח לאומי כעת לשלילת קצבה זו, בחלופת הניידות, מנכים אלה.
חלון ההזדמנויות למיצוי הזכויות של נכי עבודה קשים אלה צפוי להיסגר בקרוב. בהתאם לטיוטת התקנות החדשות, מי שימהר ויפנה למוסד לביטוח לאומי ייבדק לפי התקנות בנוסחן הישן. בשל דקויות שונות ביחס לקצבה זו, מומלץ להיוועץ ולהיעזר בעורך דין בטרם פנייה למוסד לביטוח לאומי.
אופיר לוינגר. צילום: יח"צמדוע שכונת נווה עופר עוקפת את אזורי היוקרה של ת"א?
בעוד שאזורי היוקרה בעיר רושמים ירידה חדה בכמות העסקאות, המשקיעים והזוגות הצעירים נמשכים דווקא לשכונת נווה עופר. אופיר לוינגר, מאנשי הנדל"ן הפעילים והמנוסים בשכונה, מסביר מה בדיוק מתרחש באזור שהצליח לעקוף את כל שאר השכונות בעיר
רגע לפני סיום שנת 2026, תמונת הנדל"ן בתל אביב מתבהרת והיא חושפת תפנית לא צפויה.
אם לאורך השנים התרגלנו לראות את מחירי הדירות בעיר הגדולה מטפסים ללא הפסקה, השנה האחרונה טלטלה את השוק והביאה עימה שינוי כיוון שלא ניתן להתעלם ממנו.
לפי נתונים עולה כי במחצית הראשונה של השנה נרשמה ירידה של 36% במספר עסקאות יד 2 בעיר, זאת לעומת התקופה אשתקד.
כשבוחנים לעומק את המספרים מגלים תמונה מפתיעה במיוחד. דווקא האזורים היוקרתיים, שנחשבו עד לא כל כך מזמן למבוקשים ביותר, הם אלה שספגו את הפגיעה הקשה.
- אנבידיה מפתחת את הצפון: קמפוס ענק בקריית טבעון ליותר מ-10,000 עובדים עד 2031
- 34 מיליון דולר: מישורים מוכרת מרכז קניות בצפון קרוליינה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לדוגמה, בצפון החדש שיעור העסקאות ירד בכ-58%, בנווה אביבים נרשמה ירידה של 53%, ובנחלת יצחק ירידה של 42%.
צילום: Freepikמיתוסים באחזקת רכב: למה מים מהברז הורסים לכם את האוטו?
שימוש במים במקום נוזלים ייעודיים ובחירה לא נכונה של שמן מנוע עלולים לגרום נזק לרכב לאורך זמן. כך תעשו את הבחירה הנכונה ותשמרו על הביצועים והחיים של הרכב
כשמדברים על אחזקת רכב, יש מיתוסים רבים שמובילים לבחירות לא נכונות — במיוחד סביב שימוש במים במקום נוזלים ייעודיים, כמו גם טעויות בבחירת שמן מנוע או טיפול שוטף. להבין נכון את מה שכן חשוב — זה לשמור על הביצועים והחיים של הרכב.
המיתוס על "כל השמנים אותו דבר"
אחד המיתוסים הנפוצים ביותר בקרב בעלי רכבים הוא ההנחה שכל שמן מנוע זהה או דומה — ולכן לא באמת משנה איזה סוג שמן נוזל למנוע. בפועל, לכל מנוע דרישות ייחודיות בהתאם לעיצובו, תקני היצרן, טווחי טמפרטורה וצריכת דלק. שימוש בסוג לא מתאים של שמן מנוע עלול לגרום להצטברות בוצה בתוך הבלוקים, לשחיקה מואצת של החלקים הנעים בתוך הגלילים, לפגיעה ביעילות הדלק ואף לקיצור חיי המנוע. שמן בעל צמיגות לא נכונה יכול לא להגן כראוי על חלקי המנוע בזמן התנעה קרה, או לאפשר טיפול חום יעיל בזמן חום מנוע גבוה, וכל אלה עלולים לגרום לנזק מצטבר לאורך זמן.
גם כאשר מדובר בשמנים באותה קטגוריה (למשל, שמן סינתטי מול שמן חצי-סינתטי), עדיין יש לבדוק ולבחור לפי המלצות היצרן והתקנים הבינלאומיים. המלצה מקצועית היא להיצמד לנחיות היצרן, להחליף שמן בזמן הנדרש לפי ספר הרכב ולבחור שמן איכותי יותר מאשר זול במיוחד — כי זה ישפיע ישירות על ביצועי הרכב ובריאות המנוע לטווח הארוך.
מיתוס "מים זה בסדר – זה בסך הכל נוזל"
המיתוס השני והרע ביותר באחזקת רכב הוא ההנחה שניתן להשתמש במים מהברז במקום נוזל קירור, רק כי "בסך הכל זה נוזל והמידע מסביב הוא מוגזם". ההמלצה החד-משמעית של כל המוסכים והטכנאים המנוסים היא להשתמש אך ורק במוצר תקני של נוזל קירור לרכב, המכיל תוספים מיוחדים המונעים קפיאה בקור, רתיחה בחום גבוה וקורוזיה בתוך מערכת הקירור.
- כל היתרונות של רכב 7 מקומות למשפחות
- איך 52% ישפיעו על רכישת כלי רכב? המספר היומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מים מהברז עלולים להקפא בחורף, לעלות על גדותיו בקיץ, לגרום להתרחבות ותזוזה של חלקים בתוך מערכת הקירור ואף ליצור חלודה וצבריות של פתרון שישפיעו על היעילות לאורך זמן. נוסף על כך, מים לבדם אינם מכילים את התוספים שמונעים היווצרות משקעים מזיקים, מעלה את הסיכון לנזק לרדיאטור, לפתח חורים או להוביל למצב שבו מנוע מתחמם יתר על המידה.
