רדיו חזק: אקו"ם הפסידה לתחנות האזוריות בתביעה משפטית

אקו"ם תבעה מתחנות הרדיו האזורי לשלש את שיעור התמלוגים המועברים ליוצרים, אך מפסק הדין עלה כי אף גוף שידור אינו נדרש לשלם שיעור זה עבור שימוש ברפרטואר 
אייס | (3)

לאחר שש שנים של הליכים, אמש (יום א') דחה בית המשפט המחוזי בירושלים את תביעת אקו"ם מול מספר תחנות רדיו אזוריות. על פי התביעה, דרשה אקו"ם להעלות את התמלוגים שמשלמות תחנות הרדיו פי שלושה בכדי לאפשר ליוצרים להתפרנס בכבוד בפרי יצירתם.

בתביעתה ביקשה אקו"ם לפעול לפי מודל תמלוגים הנקרא "פרו רטה 10%" המקובל בעולם. על פי מודל זה, יש לבחון את משך זמן השידור הכולל של תחנת הרדיו ביממה ולבדוק איזה חלק מתוכו תופס זמן שידור היצירות מהרפרטואר המוגן. את התוצאה יש להכפיל במקדם של 10% וזאת להכפיל בהכנסות התחנה. התוצאה היא התגמול אותו על התחנה לשלם. לטענת אקו"ם, מודל זה מבוסס על המצב הנהוג בתחום זכויות היוצרים במוסיקה זה למעלה ממאה שנה ברחבי העולם.

תחנות הרדיו התנגדו לדרישת אקו"ם בטענה כי אין הצדקה להגדלת גובה התמלוגים, מאחר שהגדלת התמלוגים לא תביא רווחה כלכלית לכלל היוצרים באופן שווה. מודל זה, לדבריהן, יעשיר את כיסם של היוצרים המצליחים והפופולריים אשר יצירותיהם מושמעות בתדירות גבוה ברדיו ממילא.

עוד טענה אקו"ם כי יש לגזור את התמלוגים מהכנסות התחנות תוך הגבלה נוקשה על ניכוי הוצאות פרסום, ולאפשר הפחתה של עמלות הפרסום אשר לא ייכללו בחישוב ההכנסה של התחנות. כמו כן, הנוסחה שהציעה אקו"ם מודדת את משך שידורי המוסיקה ללא הבחנה בין שעות שידור ביום ובלילה, בימי חול ובשבת.

נושא נוסף שעלה בדיונים המשפטיים הן עמלות הפרסום - בעוד שחברות הפרסום טענו כי ברבות השנים עמלות אלה הצטמצמו, מפסק הדין התברר כי עמלות הפרסום דווקא גדלו. בשל כך טענו התחנות הנתבעות כי היה ראוי להפחית את שיעור עמלות הפרסום לאור מעבר היקף גדול מהפרסום לאינטרנט על חשבון תחנות הרדיו. זאת, לצד התחרות על תקציבי המפרסמים אשר הובילו לעלייה דרמטית בעמלות הפרסום הנדרשות להשגת מפרסמים.

בפסיקתו, קבע בית המשפט כי העלאת תעריפי התמלוגים בדרך המבוקשת על ידי אקו"ם תפגע ביוצרים פחות פופולריים על חשבון יוצרים ישראלים ותיקים, מאחר שתגרום לכך שתחנות הרדיו יפסיקו לשדר יצירותיהם בשעות הלילה ובשבת. הסיבה לכך היא שבשעות הלילה ובשבת אין הכנסות, ולטענת בית המשפט אין היגיון במדידת השמעת מוזיקה בשעות אלה, לא כל שכן גזירת תמלוגים עבורה.

מפסק הדין התברר כי כיום משלמת גלי צה"ל לאקו"ם תמלוגים בגובה 4.2% עבור השימוש ברפרטואר המוגן הן בגל"צ והן בגלגל"צ, סכום שאינו משקף בדרך כלשהי מכפלה של אחוז השמעת המוסיקה ב-10% כשם שדרשה אקו"ם מתחנות הרדיו. באופן דומה התברר כי שיעור התמלוג שמשלמות הוט ויס לאקו"ם עומד על 1.27% וזאת לאחר שאקו"ם הסכימה לניכוי עמלות פרסום בשיעור של 34%. על כן נכתב בפסק הדין: "מכאן שההסכמות שחשפה אקו"ם משקפות מכפיל בשיעור שאינו עולה אף כדי מחצית מהשיעור של 10% לו טוענת אקו"ם במסגרת התובענה".

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

"אני מברך על פסק הדין שדחה את הניסיון של אקו"ם להעלות את סכומי התמלוגים ללא הצדקה. במשך שנים רבות אקו"ם סירבה לנהל מו"מ ענייני ברמה הענפית, והפעילה את הכוח העצום שיש לה כדי להכתיב מודל תמלוגים לא הגיוני ולא הוגן", אמר עו"ד תמיר אפורי ממשרד שבלת, אשר ייצג את רדיו חיפה, רדיוס, רדיו 89 ורדיו גלי ישראל, ומייצג גופי שידור נוספים בהליכים מול אקו"ם מלבד תחנות הרדיו האזוריות.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    דירה =קורת גג 28/01/2020 15:31
    הגב לתגובה זו
    דירה =קורת גג,היא צורך בסיסי של האדם
  • 2.
    הבן של יוריק 22/01/2020 21:59
    הגב לתגובה זו
    גם בפעם הקודמת שעקום ניסו להגדיל את המס שקר שלהם ל10% מבעלי מועדוני המוסיקה הם שיקרו ואמרו שככה נהוג בכל העולם כאשר היה ניסיון כזה רק בגרמניה והוא נכשל כי אנשים יצאו לשרוף את הרחוב! ולגבי תקציב עקום שכיום גדול יותר מתקציב המדינה - איך יתכן שהממונה על ההגבלים העסקיים מאפשר לעקום להמשיך לגבות בלי שעון מדוייק בכל עסק שהם מקבלים ממנו כספים?!! למה חברת חשמל וחברת המים מחוייבים לעבוד עם שעון מדוייק ולחייב רק חפי שימוש ולעקום מותר לחייב לפי המקסימום שימוש ? איך יתכן שהכספים שעקום גובה לא מועבר לאמנים שמנגנים בשטח ? איך עקום מתהדרים בסלוגן של הגנה על המוסיקה כאשר הם כל היום בתביעות איומים כנגד כל התעשיה של המוסיקה וכל תעשיה שמשמיעה מוסיקה? מה קורה לכספים שעקום גבתה ואפאחד לא דורש, למה הכספים הללו נשארים בעקום במקום לחזור לבעלי העסקים ששלמו מכיסם סתם??? אם הממונה על ההגבלים העסקיים יודע שעקום מתנהל בבעייתיות במשך שנים וגורם לבריחת מוחות לחו״ל בפועל של אמנים ישראלים בכמות חסרת תקדים - אז למה המנכל והגימפ הסדיסט שלי עדיין צוחקים ומסובבים את כולם?! עקום נכשלו בענק זאת הכותרת !
  • 1.
    430 06/01/2020 13:07
    הגב לתגובה זו
    ואירועים משפחתיים כולל התקליטן והאולם, דרך עסקים קטנים כמו מספרות ופאבים - היכן כל השקיפות ? להיכן הכסף הולך? טוב יעשו אקו"ם אם יפרסמו דוחות התומכים כמו מפעל הפיס בהכנסות מהימורים ופרסום היקפי החזר לציבור. אומנים הם אנשים שמתקשים לייצר רצף הכנסות קבוע ואם אקו"ם דואג להם אזי כדאי להציג זאת. בהצלחה
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים. 

מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.