שידורי רדיו
צילום: Andrzej Rembowski from Pixabay

רדיו חזק: אקו"ם הפסידה לתחנות האזוריות בתביעה משפטית

אקו"ם תבעה מתחנות הרדיו האזורי לשלש את שיעור התמלוגים המועברים ליוצרים, אך מפסק הדין עלה כי אף גוף שידור אינו נדרש לשלם שיעור זה עבור שימוש ברפרטואר 
אייס | (3)

לאחר שש שנים של הליכים, אמש (יום א') דחה בית המשפט המחוזי בירושלים את תביעת אקו"ם מול מספר תחנות רדיו אזוריות. על פי התביעה, דרשה אקו"ם להעלות את התמלוגים שמשלמות תחנות הרדיו פי שלושה בכדי לאפשר ליוצרים להתפרנס בכבוד בפרי יצירתם.

בתביעתה ביקשה אקו"ם לפעול לפי מודל תמלוגים הנקרא "פרו רטה 10%" המקובל בעולם. על פי מודל זה, יש לבחון את משך זמן השידור הכולל של תחנת הרדיו ביממה ולבדוק איזה חלק מתוכו תופס זמן שידור היצירות מהרפרטואר המוגן. את התוצאה יש להכפיל במקדם של 10% וזאת להכפיל בהכנסות התחנה. התוצאה היא התגמול אותו על התחנה לשלם. לטענת אקו"ם, מודל זה מבוסס על המצב הנהוג בתחום זכויות היוצרים במוסיקה זה למעלה ממאה שנה ברחבי העולם.

תחנות הרדיו התנגדו לדרישת אקו"ם בטענה כי אין הצדקה להגדלת גובה התמלוגים, מאחר שהגדלת התמלוגים לא תביא רווחה כלכלית לכלל היוצרים באופן שווה. מודל זה, לדבריהן, יעשיר את כיסם של היוצרים המצליחים והפופולריים אשר יצירותיהם מושמעות בתדירות גבוה ברדיו ממילא.

עוד טענה אקו"ם כי יש לגזור את התמלוגים מהכנסות התחנות תוך הגבלה נוקשה על ניכוי הוצאות פרסום, ולאפשר הפחתה של עמלות הפרסום אשר לא ייכללו בחישוב ההכנסה של התחנות. כמו כן, הנוסחה שהציעה אקו"ם מודדת את משך שידורי המוסיקה ללא הבחנה בין שעות שידור ביום ובלילה, בימי חול ובשבת.

נושא נוסף שעלה בדיונים המשפטיים הן עמלות הפרסום - בעוד שחברות הפרסום טענו כי ברבות השנים עמלות אלה הצטמצמו, מפסק הדין התברר כי עמלות הפרסום דווקא גדלו. בשל כך טענו התחנות הנתבעות כי היה ראוי להפחית את שיעור עמלות הפרסום לאור מעבר היקף גדול מהפרסום לאינטרנט על חשבון תחנות הרדיו. זאת, לצד התחרות על תקציבי המפרסמים אשר הובילו לעלייה דרמטית בעמלות הפרסום הנדרשות להשגת מפרסמים.

בפסיקתו, קבע בית המשפט כי העלאת תעריפי התמלוגים בדרך המבוקשת על ידי אקו"ם תפגע ביוצרים פחות פופולריים על חשבון יוצרים ישראלים ותיקים, מאחר שתגרום לכך שתחנות הרדיו יפסיקו לשדר יצירותיהם בשעות הלילה ובשבת. הסיבה לכך היא שבשעות הלילה ובשבת אין הכנסות, ולטענת בית המשפט אין היגיון במדידת השמעת מוזיקה בשעות אלה, לא כל שכן גזירת תמלוגים עבורה.

מפסק הדין התברר כי כיום משלמת גלי צה"ל לאקו"ם תמלוגים בגובה 4.2% עבור השימוש ברפרטואר המוגן הן בגל"צ והן בגלגל"צ, סכום שאינו משקף בדרך כלשהי מכפלה של אחוז השמעת המוסיקה ב-10% כשם שדרשה אקו"ם מתחנות הרדיו. באופן דומה התברר כי שיעור התמלוג שמשלמות הוט ויס לאקו"ם עומד על 1.27% וזאת לאחר שאקו"ם הסכימה לניכוי עמלות פרסום בשיעור של 34%. על כן נכתב בפסק הדין: "מכאן שההסכמות שחשפה אקו"ם משקפות מכפיל בשיעור שאינו עולה אף כדי מחצית מהשיעור של 10% לו טוענת אקו"ם במסגרת התובענה".

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

"אני מברך על פסק הדין שדחה את הניסיון של אקו"ם להעלות את סכומי התמלוגים ללא הצדקה. במשך שנים רבות אקו"ם סירבה לנהל מו"מ ענייני ברמה הענפית, והפעילה את הכוח העצום שיש לה כדי להכתיב מודל תמלוגים לא הגיוני ולא הוגן", אמר עו"ד תמיר אפורי ממשרד שבלת, אשר ייצג את רדיו חיפה, רדיוס, רדיו 89 ורדיו גלי ישראל, ומייצג גופי שידור נוספים בהליכים מול אקו"ם מלבד תחנות הרדיו האזוריות.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    דירה =קורת גג 28/01/2020 15:31
    הגב לתגובה זו
    דירה =קורת גג,היא צורך בסיסי של האדם
  • 2.
    הבן של יוריק 22/01/2020 21:59
    הגב לתגובה זו
    גם בפעם הקודמת שעקום ניסו להגדיל את המס שקר שלהם ל10% מבעלי מועדוני המוסיקה הם שיקרו ואמרו שככה נהוג בכל העולם כאשר היה ניסיון כזה רק בגרמניה והוא נכשל כי אנשים יצאו לשרוף את הרחוב! ולגבי תקציב עקום שכיום גדול יותר מתקציב המדינה - איך יתכן שהממונה על ההגבלים העסקיים מאפשר לעקום להמשיך לגבות בלי שעון מדוייק בכל עסק שהם מקבלים ממנו כספים?!! למה חברת חשמל וחברת המים מחוייבים לעבוד עם שעון מדוייק ולחייב רק חפי שימוש ולעקום מותר לחייב לפי המקסימום שימוש ? איך יתכן שהכספים שעקום גובה לא מועבר לאמנים שמנגנים בשטח ? איך עקום מתהדרים בסלוגן של הגנה על המוסיקה כאשר הם כל היום בתביעות איומים כנגד כל התעשיה של המוסיקה וכל תעשיה שמשמיעה מוסיקה? מה קורה לכספים שעקום גבתה ואפאחד לא דורש, למה הכספים הללו נשארים בעקום במקום לחזור לבעלי העסקים ששלמו מכיסם סתם??? אם הממונה על ההגבלים העסקיים יודע שעקום מתנהל בבעייתיות במשך שנים וגורם לבריחת מוחות לחו״ל בפועל של אמנים ישראלים בכמות חסרת תקדים - אז למה המנכל והגימפ הסדיסט שלי עדיין צוחקים ומסובבים את כולם?! עקום נכשלו בענק זאת הכותרת !
  • 1.
    430 06/01/2020 13:07
    הגב לתגובה זו
    ואירועים משפחתיים כולל התקליטן והאולם, דרך עסקים קטנים כמו מספרות ופאבים - היכן כל השקיפות ? להיכן הכסף הולך? טוב יעשו אקו"ם אם יפרסמו דוחות התומכים כמו מפעל הפיס בהכנסות מהימורים ופרסום היקפי החזר לציבור. אומנים הם אנשים שמתקשים לייצר רצף הכנסות קבוע ואם אקו"ם דואג להם אזי כדאי להציג זאת. בהצלחה
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.


  


אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.