קקטוס 2018
צילום: נדב כהן יונתן

עכשיו זה סופי: תחרות קקטוס הזהב בוטלה על ידי איגוד הפרסום

מקאן וענבר מרחב לא שלחו נציגים ושאר המשרדים הפורשים שנכחו בפגישה לא שבו לתחרות. בין ההצעות שהועלו, תחרות על נושא פרו-בונו, אירוע גדול באילת, צוות שיפוט מחו"ל ועוד
משה בנימין | (9)

הישיבה הגורלית שנערכה הבוקר במשרדי איגוד הפרסום לא הצליחה לשנות את רוע הגזירה. הנהלת איגוד הפרסום החליטה הבוקר (יום ה) לבטל את תחרות הקקטוס, לאור החלטתם של 4 משרדים שלא להשתתף בתחרות.

בפגישה שנערכה הבוקר השתתפו גם נציגי יהושע TBWA וגיתם BBDO שהחליטו לפרוש ממנה במהלך החודש האחרון. מנגד, 2 משרדים נוספים שפרשו, ענבר מרחב G, מסיבות של לו"ז צפוף והתראה קצרה ומקאן תל אביב שזו השנה השנייה שבה הוא מדיר רגליו מהתחרות, אף לא הגיעו לפגישה. בנוסף השתתפו בה נציגים מראובני פרידן שכבר 7 שנים אינו משתתף בתחרות ונציגי משרדים נוספים שהגיעו לדיון כגון באומן בר ריבנאי, שמעוני פינקלשטיין פרלמוטר, לעומק התודעה, ברוקנר יער לוי שיורם לוי משותפי המשרד הוא גם יו"ר התחרות, ועוד. באיגוד הפרסום מסבירים כי התחרות בוטלה מאחר ו"אין מסה קריטית שתצדיק את קיומה".

הניתוח נכשל - החולה חי

משיחות עם גורמים שנכחו בדיון עולה תמונה שעדיין משאירה פתח לתקווה למרות ביטולה של התחרות. הניסיון ללבן את הסוגיות ולגשר על הפערים נכשל, אך השיחה, כפי שהסביר גורם לאייס "הייתה פורייה. אנשים באו להקשיב ולדבר בניסיון אמיתי למצוא פתרון".

בין הטענות שנשמעו בדיון עלו גם הצעות לייעול בניסיון להבריא את התחרות ולהפוך אותה לרלוונטית יותר. בין השאר נבדקה האפשרות להפוך את התחרות לחגיגה בסגנון פסטיבל קאן ולערוך אותה באירוע בן יומיים באילת. הביקורת על הדרך בה נשפטות העבודות עמדה במרכז העניינים ועל פי אחת ההצעות נבחנה האפשרות לבחון את העבודות לפי פרמטרים קריאייטיביים בינלאומיים לצד גיבוש צוות שיפוט מחו"ל. הצעה נוספת דיברה על בחירת נושא, ייתכן עבור עמותה, במסגרת פרו-בונו כאשר התחרות בין המשרדים תוקדש כולה לפתרונות הקריאייטיב שיוצגו באותו נושא.

כך או כך, היו גם מי שהזכירו לנוכחים שלא מדובר בתחרות שאם לא תיערך "העולם יתהפך". בשורה התחתונה לא התקבלה שום הסכמה  בין הצדדים לעניין התחרות השנה ולא הושגה הפשרה שתשיב את הפורשים לתחרות. בעקבות זאת, משרד הפרסום גיתם BBDO נצמד להחלטתו שלא להשתתף כמו גם יהושע TBWA ובאיגוד הבינו כי גורלה נחרץ, לפחות השנה.

ה"מתוק" שעוד איכשהו אפשר להוציא מ"העז" הוא למעשה בתחילת הדיון הפתוח על מבנה התחרות והדרך הטובה ביותר לנהל אותה. על פניו נראה כי עד השנה הבאה יצליחו הצדדים, תחת הנהלה חדשה של האיגוד, לפתור את המחלוקות ולקיים את התחרות בפורמט מחודש. 

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    חזי חתולה 20/08/2018 09:09
    הגב לתגובה זו
    במקום לאונן על עצמם, שיתחילו לעבוד ולהתאמץ טיפה בשביל קריאייטיב שהוא לא פח. רואים הכרה ב"כישרון" שלכם? תתמודדו בקאן מול תחרות רצינית, לא בטקס עינוג עצמי הזה שיצרתם לעצמכם.
  • 5.
    בכור ושושי 19/08/2018 09:20
    הגב לתגובה זו
    אוסף חורי תחת נחשושיים ומלאים בעצמם
  • 4.
    דן 16/08/2018 18:15
    הגב לתגובה זו
    תחרות מיותרת שלא מוסיפה שום ערך מוסף לענף. הגיע הזמן שמשרדים יעסקו בפרסום למען הלקוח והצרכן ולא עבור הפסלונים שיש להם במשרד. אוהבים יותר פסלונים במשרדים מאשר את הצרכן, בגלל זה העם לא מחובר למותגים בארץ.
  • לורן 17/08/2018 22:30
    הגב לתגובה זו
    לקוחות לא מחוברים למותגים? אז למה משמיעים את קומסי קומסה ואת בוקר טוב בחתונות?
  • 3.
    ובא לציון גואל (ל"ת)
    יגאל 16/08/2018 13:48
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מיכל 16/08/2018 13:27
    הגב לתגובה זו
    ממליצה להנהלת האיגוד להתייעץ עם אליאב אללוף אמיר שניידר וטל נברו. תוותרו על האגו ושבו עם שלושתם לסיעור מוחות על חדשנות בענף
  • חחחחחחחחחחחחחחח 20/08/2018 13:57
    הגב לתגובה זו
    טל ואליאב שני שקרים ריקים מתוכן וכישרון יודעים משהו על חדשנות. נכון.
  • 1.
    פרדי 16/08/2018 13:01
    הגב לתגובה זו
    ופשוט הרס אותה מהיסוד. אולי לא באמת אכפת לו מעתיד הפרסום?
  • האשם הוא פרסמן הפחדן. 2 קקטוסים למקאן במקסימום ביום טוב (ל"ת)
    פרסמן פינת פולצ'ק 19/08/2018 12:25
    הגב לתגובה זו
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית. 

מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.