קקטוס הזהב
צילום: נדב כהן יונתן
פרסום ראשון

האם הקקטוס יבוטל? משרדים נוספים שוקלים שלא להשתתף

המומנטום השלילי אינו פוסק. לאייס נודע כי לפחות 2 משרדים בולטים נוספים מתחבטים בשאלת ההתמודדות ונוטים לפרוש ממנה. בינתיים באיגוד הכל ממשיך כרגיל לפי הלו"ז
משה בנימין | (7)

מיום ליום גוברים הסיכויים שתחרות קקטוס הזהב - תחרות הקריאייטיב של ענף הפרסום הישראלי לא תתקיים "מחוסר עניין לציבור". השנה נראה שהביקורות כלפי התחרות הפכו מדיבורים בלבד למעשים עם פרישתם של משרדים רבים שכוללים נכון לעכשיו את יהושע TBWA, מקאן תל אביב, ענבר מרחב G ומשרדים נוספים שאינן משתתפים באופן מסורתי כגון ראובני פרידן, אברהם ועוד. 

ביום חמישי האחרון דיווחנו כי בין אנשי הקריאייטיב הבכירים של הענף התגלעו מחלוקות בעניין מודל השיפוט של העבודות המוגשות, צורת ההגשה והצגת הנתונים הנלווים ועוד. אתמול דיווחנו על פרישת ענבר מרחב G מהתחרות ונראה כי המומנטום השלילי ממשיך. לאייס נודע כי שני משרדים נוספים לפחות שוקלים לבטל את השתתפותם בתחרות במה שעשוי להוות את קו פרשת המים שלאחריו, התחרות תרוקן ממתמודדים בעלי חשיבות ומכאן שתרוקן גם ממשמעות אמיתית. 

גורם בכיר אמר לאייס היום, כי "מלכתחילה תמיד הייתה כלפי התחרות טענה להדרת משרדים קטנים, כמו גם בתחרות האפי. כעת נוספה לזה גם הפרישה של המשרדים הגדולים אז מה בעצם התחרות משקפת? מה מהותה?". לדבריו "תחרות אמתית היא כזו שבה כולם עומדים, כל משרדי הענף ומציגים את מרכולתם. בתחרות בוחרים את הטוב מבין כולם אבל אם לא כולם ניגשים זה הופך לתחרות של מי שניגש בלבד".

גורם נוסף שמסר לאייס כי משרדו לא יגיש עבודות לתחרות מבלי להוציא הודעה רשמית בנושא, אמר לאייס, כי "אחת הבעיות היא שהתחרות לא מבטאת את מה שנעשה באמת בשנה החולפת. הקטגוריות כלליות מדי ולא מייצגות סגמנטים שבהם משרדים קטנים יותר יכולים לבלוט". בנוסף הוא אומר, "זה נראה כאילו שקולנו בתחרות לא נשמע. נציגי המשרדים הגדולים קובעים מה קורה וכיצד התחרות תתנהל ואנחנו הקטנים נאלצים לשתף פעולה".

בינתיים, במסדרונות איגוד הפרסום משתדלים לשמור על פאסון מקצועי ומכריזים כי "אוניית הקקטוס שטה קדימה". הנהלת התחרות ממשיכה לעבוד על פי הלו"ז שקבעה לעצמה אך מנגד גם שם מודעים לתסריט האפשרי שבו התחרות לא תתקיים השנה במידה ומשרדים מובילים נוספים יחליטו שלא להתמודד. באיגוד הפרסום תופסים את התחרות כאירוע של משרדי הפרסום המקומיים, ביזמתם ועבורם, כך שמבחינתו פרישתם וביטולה, במידה וזה אכן יגיע לכך, הוא בראש ובראשונה מהלך שלהם. 

במידה והתחרות תבוטל זו תהיה הפעם השנייה ב-5 השנים האחרונות. בשנת 2013 בוטל האירוע על רקע מצבו הקשה של ענף הפרסום "מתוך רצון להקל על המשרדים נוכח הידרדרות והפיטורים בשוק בשנה האחרונה" כפי שהאיגוד ציין בזמנו. התחרות לא נערכה גם בשנה לאחר מכן וחזרה ב-2015 במודל מחודש שגם נדרש לסוגיית השיפוט. ההחלטה שהתקבלה עם חזרת התחרות הייתה לשלב בקרב השופטים את נציגי המפרסמים לצד הפרסומאים. 

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    כמו האריאלי, השלמור אבנון, הפוגל (ל"ת)
    גם זה יעבור... 31/07/2018 19:42
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מי שמאמין (וטוב) לא מפחד. מי שמפחד לא מאמין ולא טוב (ל"ת)
    פרסמן פינת פולצ'ק 31/07/2018 15:19
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    הדרה 31/07/2018 08:40
    הגב לתגובה זו
    יש לי רעיון, בואו נעשה קטגוריה שנותנת מלא פרסים רק למשרדים קטנים כמו שיש בפסטיבל קאן או במונדיאל את הגביע הזה שנותנים כאפליה מתקנת לנבחרות קטנות... אה, רגע... אף אחד לא עוצר משרדים קטנים מלעשות קריאייטיב טוב ולזכות בקקטוס זהב שיכול לייצר גאוות יחידה שמרימה משרדים קטנים. מה לעשות שמשרד גדול כנראה יזכה בקקטוס כי יש לו יותר הגשות, אלה החיים. תעשייה של בכיינים
  • 3.
    עלובים 31/07/2018 08:30
    הגב לתגובה זו
    ש״מעדיפה להשקיע בלקוחות״ במקום לגשת לתחרות שמקדמת חשיבה קריאייטיבית ורעיונות פורצי דרך לאותם לקוחות בדיוק. במקום לתרץ, פשוט תגידו שגם השנה לא עשיתם עבודה מספיק טובה ללקוחות שלכם ו״לא השקעתם בהם״ מספיק ושבמקס׳ תזכו אולי באיזה קקטוס ארד עלוב אז החלטתם לתפוס טרמפ על הפרישה של מקאן.
  • 2.
    רק לפי כמות הטוקבקים תבין את רמת העניין (ל"ת)
    שיר צדק 30/07/2018 19:07
    הגב לתגובה זו
  • לא בדיוק 31/07/2018 08:59
    הגב לתגובה זו
    מאז שאייס עברו לאתר החדש, כמות הטוקבקים ירדה ב-80%. משהו באתר הזה לא מזמין אינטראקציה. לדעתי מרגע שבעמודים החיצוניים לא רואים את הטוקבקים, גורם לאנשים פשוט לא להיכנס לעמודים, ואז גם לא להשאיר. או שהם חושבים שאין כלל, אז אפילו לא מגיעים לאזור של השארת תגובות.... אתר די פח
  • 1.
    טקסס 30/07/2018 16:16
    הגב לתגובה זו
    מדברים על הענף כולו שזוהרו דוהה והוא הולך ומתרסק. ואיפה האיגוד בכל הסיפור הזה? אלה שישבו בנחת במשרד שלהם, נשענו על הסכם מונופולי עם קאן (בדיוק כמו ההסכם של מכבי ת"א עם היורוליג) ומעולם לא נקפו אצבע לטובת הענף, רק נתנו לו להתדרדר תהומה בתהליכי שיפוט מעוררי תמיהה שנעשו לנגד עיניהם. הם יכולים לבוא בטענות רק לעצמם.
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית. 

מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.