כבר לא בשביל הניוז: ירידה בחשיבות פייסבוק כמקור חדשות

בדוח המקיף שכלל 74 אלף נשאלים, עלתה בין היתר הסברה כי משתמשי הרשת הגיעו לנקודה שבה רשת החברים שלהם גדולה עד שאינם חשים בנוח לשתף תוכן עם אנשים שעם חלקם היכרותם נמוכה
משה בנימין |

דו"ח החדשות באמצעי המדיה הדיגיטליים של רויטרס ואוניברסיטת אוקספורד, מהמקיפים והמרתקים שיש העוסקים בהעדפות צריכת חדשות, מגלה כי חל פיחות בתפיסת הציבור את פייסבוק כפלטפורמה לצריכת חדשות. על פי הדוח שפורסם השבוע עולה כי השימוש בסושיאל מדיה לצריכת חדשות החל לרשום ירידה במספר שווקים - זאת לאחר שנים רבות של צמיחה עקבית.

בארה"ב נרשמה ירידה של 6% בצריכת חדשות בפלטפורמה של פייסבוק, כמו גם בבריטניה וצרפת. על פי הסוקרים, עיקר הירידה משויכת, כמעט כולה, לשימוש פוחת בפייסבוק כספקית חדשות. במקביל, מגלה הדוח כי ממשיך הגידול בשימוש אפליקציות הודעות מידיות ככלי לשיתוף חדשות. בין הסיבות לכך, הצורך של המשתמשים בפלטפורמה פרטית יותר וחשופה פחות לציבור הרחב שבה הם יוכלו לתקשר. כך לדוגמה, הוואטסאפ הפך לכלי מוביל לשיתוף חדשות במקומות כגון מלזיה (54%), ברזיל (48%) ועל ידי 33% מהמשתמשים בספרד ו-30% בטורקיה. 

הסקר המקיף של רויטרס ואוניברסיטת אוקספורד מבוסס על נתונים שנאספו מתשובות של 74 אלף אנשים ב-37 מדינות. למרות הירידה במעמדה של פייסבוק כאכסניה לחדשות - נתוני השימוש בה עדיין קורצים לפאבלישרים הגדולים. בארה"ב לדוגמה דיווחו 39% מהנשאלים כי השתמשו בפייסבוק לצריכת חדשות בשבוע האחרון (ירידה של 9%), בבריטניה 27% צרכו בפייסבוק חדשות בשבוע האחרון (ירידה של 2%), בגרמניה 24%, בצרפת 41% ובאיטליה 51%.

עורכי המחקר מסבירים את הירידה כתוצאה של 2 גורמים: ירידה כללית במעורבות הגולשים בפייסבוק וירידה בחשיפה לתכנים חדשותיים בעקבות השינוי האלגוריתמי של פייסבוק שמתעדפת תכנים של חברים ומשפחה על פני תכני ניוז מצד אתרי תוכן. ברויטרס ואוקספורד מציינים עוד כי מרב המחקר נערך לפני ההכרזה של פייסבוק על שינוי האלגוריתם שהוריד את החשיפה האורגנית לתכני פאבלישרים לאפס - נתון שמצביע על כך שייתכן והירידה בשימוש פייסבוק ככלי לחדשות גבוהה עוד יותר. 

סיבה נוספת לירידה במעמדה של פייסבוק כמקור לשיתוף חדשות, נוסעת משינוי אסטרטגי של הפאבלישרים שמבינים את הצורך בלנתק או לפחות להפחית את התלות הגבוהה שלהם בפייסבוק כמקור לטראפיק. כך למשל מובאת כדוגמה "מהדורת חדשות אינסטגרם בסטורי" שגופי מדיה רבים מפיקים ומשדרים בפורמט סושיאל חדשני. נתונים המובאים בדו"ח מגלים כי מהדורות חדשות בפורמט סטורי באינסטגרם מגיעות ל-300 מיליון משתמשים בכל יום. 

חולשתה של פייסבוק בכוחה. סברה נוספת שנוגעת לשיתוף הפוחת של חדשות מדברת על כך שמשתמשי פייסבוק הגיעו לנקודה שבה רשת החברים שלהם בפייסבוק גדולה ומסועפת כל כך, עד שאינם מרגישים נוח לשתף תכנים עם אנשים שעם חלקם היכרותם נמוכה מאוד. כתוצאה מכך, הם מעבירים את השיח האקטואלי-חדשותי לאפליקציות מסרים והודעות שבהן הם בטוחים בכך שהחברים הנמצאים הם "חברים אמיתיים".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מאי האח הגדולמאי האח הגדול
שובר קופות

כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?

האח הגדול מחזיק את רשת 13 בחיים עם רייטינג והכנסות גבוהות, אבל כשהעונה תסתיים הערוץ יחזור להפסדים כבדים; מחכים למשקיע ומה קורה בקשת?

בן פלמון |
נושאים בכתבה האח הגדול

רשת 13 במצוקה גדולה. הבעלות החולפה, הטייקון לן בלווטניק כבר לא יזרים כספים (מעבר למה שהזרים שיספיקו עד סוף השנה), והמנכ"ל שבעצם קיבל את השליטה והאחריות על הערוץ,  אמיליאנו קלמזוק מחפש משקיעים. הערוץ מפסיד בשנה מעל 120 מיליון שקל, ועם הפיטורים והצמצומים, זה כנראה ירד למתחת ל-100 מיליון שקל ועדיין, מדובר בסכום משמעותי. מעבר לזה, כדי להפוך את ההפסד לרווח, צריך השקעה של כמה מאות מיליונים בתוכניות חדשות והגדלת הרייטינג.  

הערוץ סבל מירידה ברייטינג בשנתיים האחרונות, עד שהתחילה התוכנית - "האח הגדול" בחודש מאי. תוכנית הריאליטי היא תמיד בלוקבסטר, אבל השנה היא הרבה מעל השנים הקודמות, היא חבל הצלה ענק לערוץ שמצליח לצוף בחודשים האלו. אבל הערוץ צריך הרבה יותר מכמה חודשים. הוא צריך למנף את החודשים המוצלחים להכנסת משקיעים. בינתיים זה לא מצליח, והשאלה היא אם בחודשים האלו לא נודע על משקיע מה יהיה בהמשך ולמה שמשקיעים ייכנסו כשהרייטינג יחזור לצלול?  יש שיחות, יש מתעניינים, רק שאין מישהו שבאמת רוצה בכל הכוח. כוכבי הערוץ מחפשים טייקון שישקיע ועוברים בין עשירי הארץ, רביב דרוקר שלא רוצה לאבד את ביצת הזהב (מרוויח מעל 3 מיליון שקל בשנה מהפקות ותוכניות לערוץ) היה במספר פגישות כדי לעניין עשירים, הוא ואחרים מקבלים תשובות שליליות או היסוסים גדולים. 


אם לא יגיע המשיח, הערוץ יצטרך לשנות את תמהיל התוכניות, להיות יותר "ראשים מדברים" - תוכניות בלי הפקה גדולה, אלא בעיקר מראיינים ומרואיינים שמדברים באולפן. זה זול ביחס לתוכניות ריאליטי והפקות בכלל, ולא תמיד זה רע יותר - יש תוכניות כאלו שמצליחות להביא רייטינג טוב. במקביל, הם יצטרכו לנסות למצוא את האח התאום של "האח הגדול". אם האח הגדול היה יכול להימתח עוד שלושה חודשים - המצב היה נהדר, אם ימצאו תוכנית שתצליח להתקרב לרייטינג של האח הגדול, הערוץ יוכל כנראה לשרוד.   


              תרצה כהן, האח הגדול


המספרים מאחורי האח הגדול 

האח הגדול היא תוכנית מרוויחה. על פי ההערכות הרווח לעונה הנוכחית יסתכם במעל 30 מיליון שקל, אחרי כל ההוצאות. לתקופה של 4 חודשים  זה מצוין. התוכנית, שזו עונתה ה-15, והושקה במאי האחרון בהפקת אנדמול שיין, רושמת רייטינג ממוצע של 17%-22% ומאות אלפי צופים בכל פרק, כשהיא מנצחת תוכניות מתחרות כמו "רוקדים עם כוכבים" בקשת 12 ו"הפטריוטים" בערוץ 14. הרייטינג של התוכנית נוזל לתוכניות שאחריה ומשפר את מצבם ביחס לרצועות בערוצים 12 ו-13 והוא גם מביא קהל לערוץ שצופה בתוכניות שלפיה, החדשות של הערוץ התרוממו בחודשיים האחרונים אחרי שהיו בקריסה. יש לתוכנית השפעה כוללת על הערוץ כולו.  

מאי האח הגדולמאי האח הגדול
שובר קופות

כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?

האח הגדול מחזיק את רשת 13 בחיים עם רייטינג והכנסות גבוהות, אבל כשהעונה תסתיים הערוץ יחזור להפסדים כבדים; מחכים למשקיע ומה קורה בקשת?

בן פלמון |
נושאים בכתבה האח הגדול

רשת 13 במצוקה גדולה. הבעלות החולפה, הטייקון לן בלווטניק כבר לא יזרים כספים (מעבר למה שהזרים שיספיקו עד סוף השנה), והמנכ"ל שבעצם קיבל את השליטה והאחריות על הערוץ,  אמיליאנו קלמזוק מחפש משקיעים. הערוץ מפסיד בשנה מעל 120 מיליון שקל, ועם הפיטורים והצמצומים, זה כנראה ירד למתחת ל-100 מיליון שקל ועדיין, מדובר בסכום משמעותי. מעבר לזה, כדי להפוך את ההפסד לרווח, צריך השקעה של כמה מאות מיליונים בתוכניות חדשות והגדלת הרייטינג.  

הערוץ סבל מירידה ברייטינג בשנתיים האחרונות, עד שהתחילה התוכנית - "האח הגדול" בחודש מאי. תוכנית הריאליטי היא תמיד בלוקבסטר, אבל השנה היא הרבה מעל השנים הקודמות, היא חבל הצלה ענק לערוץ שמצליח לצוף בחודשים האלו. אבל הערוץ צריך הרבה יותר מכמה חודשים. הוא צריך למנף את החודשים המוצלחים להכנסת משקיעים. בינתיים זה לא מצליח, והשאלה היא אם בחודשים האלו לא נודע על משקיע מה יהיה בהמשך ולמה שמשקיעים ייכנסו כשהרייטינג יחזור לצלול?  יש שיחות, יש מתעניינים, רק שאין מישהו שבאמת רוצה בכל הכוח. כוכבי הערוץ מחפשים טייקון שישקיע ועוברים בין עשירי הארץ, רביב דרוקר שלא רוצה לאבד את ביצת הזהב (מרוויח מעל 3 מיליון שקל בשנה מהפקות ותוכניות לערוץ) היה במספר פגישות כדי לעניין עשירים, הוא ואחרים מקבלים תשובות שליליות או היסוסים גדולים. 


אם לא יגיע המשיח, הערוץ יצטרך לשנות את תמהיל התוכניות, להיות יותר "ראשים מדברים" - תוכניות בלי הפקה גדולה, אלא בעיקר מראיינים ומרואיינים שמדברים באולפן. זה זול ביחס לתוכניות ריאליטי והפקות בכלל, ולא תמיד זה רע יותר - יש תוכניות כאלו שמצליחות להביא רייטינג טוב. במקביל, הם יצטרכו לנסות למצוא את האח התאום של "האח הגדול". אם האח הגדול היה יכול להימתח עוד שלושה חודשים - המצב היה נהדר, אם ימצאו תוכנית שתצליח להתקרב לרייטינג של האח הגדול, הערוץ יוכל כנראה לשרוד.   


              תרצה כהן, האח הגדול


המספרים מאחורי האח הגדול 

האח הגדול היא תוכנית מרוויחה. על פי ההערכות הרווח לעונה הנוכחית יסתכם במעל 30 מיליון שקל, אחרי כל ההוצאות. לתקופה של 4 חודשים  זה מצוין. התוכנית, שזו עונתה ה-15, והושקה במאי האחרון בהפקת אנדמול שיין, רושמת רייטינג ממוצע של 17%-22% ומאות אלפי צופים בכל פרק, כשהיא מנצחת תוכניות מתחרות כמו "רוקדים עם כוכבים" בקשת 12 ו"הפטריוטים" בערוץ 14. הרייטינג של התוכנית נוזל לתוכניות שאחריה ומשפר את מצבם ביחס לרצועות בערוצים 12 ו-13 והוא גם מביא קהל לערוץ שצופה בתוכניות שלפיה, החדשות של הערוץ התרוממו בחודשיים האחרונים אחרי שהיו בקריסה. יש לתוכנית השפעה כוללת על הערוץ כולו.