כבר לא בשביל הניוז: ירידה בחשיבות פייסבוק כמקור חדשות
דו"ח החדשות באמצעי המדיה הדיגיטליים של רויטרס ואוניברסיטת אוקספורד, מהמקיפים והמרתקים שיש העוסקים בהעדפות צריכת חדשות, מגלה כי חל פיחות בתפיסת הציבור את פייסבוק כפלטפורמה לצריכת חדשות. על פי הדוח שפורסם השבוע עולה כי השימוש בסושיאל מדיה לצריכת חדשות החל לרשום ירידה במספר שווקים - זאת לאחר שנים רבות של צמיחה עקבית.
בארה"ב נרשמה ירידה של 6% בצריכת חדשות בפלטפורמה של פייסבוק, כמו גם בבריטניה וצרפת. על פי הסוקרים, עיקר הירידה משויכת, כמעט כולה, לשימוש פוחת בפייסבוק כספקית חדשות. במקביל, מגלה הדוח כי ממשיך הגידול בשימוש אפליקציות הודעות מידיות ככלי לשיתוף חדשות. בין הסיבות לכך, הצורך של המשתמשים בפלטפורמה פרטית יותר וחשופה פחות לציבור הרחב שבה הם יוכלו לתקשר. כך לדוגמה, הוואטסאפ הפך לכלי מוביל לשיתוף חדשות במקומות כגון מלזיה (54%), ברזיל (48%) ועל ידי 33% מהמשתמשים בספרד ו-30% בטורקיה.
הסקר המקיף של רויטרס ואוניברסיטת אוקספורד מבוסס על נתונים שנאספו מתשובות של 74 אלף אנשים ב-37 מדינות. למרות הירידה במעמדה של פייסבוק כאכסניה לחדשות - נתוני השימוש בה עדיין קורצים לפאבלישרים הגדולים. בארה"ב לדוגמה דיווחו 39% מהנשאלים כי השתמשו בפייסבוק לצריכת חדשות בשבוע האחרון (ירידה של 9%), בבריטניה 27% צרכו בפייסבוק חדשות בשבוע האחרון (ירידה של 2%), בגרמניה 24%, בצרפת 41% ובאיטליה 51%.
עורכי המחקר מסבירים את הירידה כתוצאה של 2 גורמים: ירידה כללית במעורבות הגולשים בפייסבוק וירידה בחשיפה לתכנים חדשותיים בעקבות השינוי האלגוריתמי של פייסבוק שמתעדפת תכנים של חברים ומשפחה על פני תכני ניוז מצד אתרי תוכן. ברויטרס ואוקספורד מציינים עוד כי מרב המחקר נערך לפני ההכרזה של פייסבוק על שינוי האלגוריתם שהוריד את החשיפה האורגנית לתכני פאבלישרים לאפס - נתון שמצביע על כך שייתכן והירידה בשימוש פייסבוק ככלי לחדשות גבוהה עוד יותר.
- ממשיכה בעליות - ניוזמקס זינקה כבר ב-1280%
- המניה שמזנקת ב-530% ביום אחד - האם זה מוצדק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סיבה נוספת לירידה במעמדה של פייסבוק כמקור לשיתוף חדשות, נוסעת משינוי אסטרטגי של הפאבלישרים שמבינים את הצורך בלנתק או לפחות להפחית את התלות הגבוהה שלהם בפייסבוק כמקור לטראפיק. כך למשל מובאת כדוגמה "מהדורת חדשות אינסטגרם בסטורי" שגופי מדיה רבים מפיקים ומשדרים בפורמט סושיאל חדשני. נתונים המובאים בדו"ח מגלים כי מהדורות חדשות בפורמט סטורי באינסטגרם מגיעות ל-300 מיליון משתמשים בכל יום.
חולשתה של פייסבוק בכוחה. סברה נוספת שנוגעת לשיתוף הפוחת של חדשות מדברת על כך שמשתמשי פייסבוק הגיעו לנקודה שבה רשת החברים שלהם בפייסבוק גדולה ומסועפת כל כך, עד שאינם מרגישים נוח לשתף תכנים עם אנשים שעם חלקם היכרותם נמוכה מאוד. כתוצאה מכך, הם מעבירים את השיח האקטואלי-חדשותי לאפליקציות מסרים והודעות שבהן הם בטוחים בכך שהחברים הנמצאים הם "חברים אמיתיים".
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
