עטרה בילר סקודה
צילום: צילום מסך
ניתוח קמפיין

הסוף לתדמית המזרח אירופאית? קמפיין סקודה עוד יציב אותה מול המתחרות

עטרה בילר על הקמפיין החדש של סקודה, שבאמצעות שימוש בבכירים אמיתיים, היא נכנסה לזירה של מותגים שלוקחים לעצמם טריטוריה רעיונית שבה השמים הם הגבול

עטרה בילר | (5)
נושאים בכתבה סקודה עטרה בילר

המתוג סקודה קטף לעצמו את מושג ה"דרך" והתחיל לאלתר איתו. במובן הפרגמטי לעשות דרך פירושו לעבור מרחק מסוים מנקודה זו לנקודה אחרת. כל מכונית נועדה לעשות זאת. אבל המושג "לעשות דרך" מתייחס להתקדמות על סקאלות שהן פחות קשורות למרחק פיזי, כי אם להתקדמות אישית. לעשות דרך משלב את ידיו עם מושג ההישג בכלל, ועל זה מדבר הקמפיין החדש של סקודה.

 

ולמה זה מעניין? כי לדרך הפיזית יש התחלה וסוף בעוד שלדרך המנטאלית אף פעם לא הייתה ולא תהיה תקרה. הקמפיין מדבר על ההקבלה בין אנשים שעשו את זה לבין חברה שמצהירה כי טלטלה את פס היצור לטובת חדשנות משמעותית.

 

בדומה לאלפא ("זה שאתה נושם לא אומר שאתה חי") המיתולוגי שמתכתב עם תובנה גברית, ובהמשך לוולוו שמציג את גיל 40 כ-30 החדש בבואו למכור את דגם v40 - כך גם סקודה, שחיפשה ומצאה את המקום שמתכתב עם הצרכן או יותר נכון הנהג שלה ומשמש משל טוב לכל מה שקורה בהשקפת העולם של החברה וברכב עצמו.

 

אז החברה רוצה לספר לנו שהיא התקדמה בעיצוב, בטכנולוגיה ובביצועים, בנוחות ובבטיחותיות. אבל על פי כללי הטקס, ברור שזה פחות מעניין אותנו מחיינו אנו. ולכאן נכנס הקונספט של הקמפיין. סקודה מספרת לנו על ההתקדמות שלה דרך 3 סיפורים על אנשים ש"האיצו" מתפקיד נמוך בהיררכיה לתפקיד גבוה במהירות שיא.

 

3 סרטונים מציגים אנשים אמיתיים לחלוטין נכנסים למכוניות סקודה ויוצאים לדרך. הדרך היא גם אמיתית וגם מטאפורית. לצד שעוני המהירות רואים במרומז אייקון עם שנתות - סקאלה -  שנמצאת מחוץ למכונית שנטועות בה "תחנות". התחנות אינם אלא "הדרך" שעשו הנהג או הנהגת. במקרה של רועי, אחת התחנות היא "מנהל פרויקטים" בשנת 2006, בעוד שתחנת הסיום שלו היא "מנכ"ל" שנה לאחר מכן. מהרכב יוצא רועי אלבז, מנכ"ל פנגו. הסרטון מפרגן לו - "עשית דרך". אבל מודה - גם אנחנו.

 

 

 

בתוך הקליפ ניתן ללחוץ על באנר "הדרך שעשינו" ולהגיע לאתר סקודה שם ניחשף לחדשנות ולשינויים שעשתה החברה. כמו רועי, גם אביה ארוך חולפת על פני תחנה שקרויה "פקידת ביצועים". השנה היא 2002. תחנת הסיום שלה היא בשנת 2006 כשהיא כבר מנכ"לית מלונות פתאל אילת.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

 

בדומה לאביה ורועי, עובר עוז ברלוביץ', משנה למנכ"ל ארקיע, את תחנת ה"דייל" בשנת 2009, לפני שהוא מגיע ל-2014 בה הוא מתמנה למשנה למנכ"ל.

 

 

 

הקריין מנסח את מושג הדרך שעשה כל אחד מגיבורי הקמפיין בשפת הביצועים. למשל – "מדייל למשנה למנכ"ל בחמש נקודה שמונה שנים" או "ממנהל פרויקט למנכ"ל באפס נקודה שבע שנים". רעיון ההאצה הוא מטאפורה להצלחה מטאורית שכמובן מושלכת על הרכב ועל המותג סקודה. הנמשל הוא כמובן האצה מאפס למאה קמ"ש בככה נקודה ככה דקות.

 

מה שיפה בקמפיין הזה הוא תרגום רעיון "הדרך" להישג האנושי, תרגום מושג ההאצה לאמביציה האנושית ולתשוקה להגיע ליעדים אישיים מוקדם יותר, מהר יותר, וכן העובדה שזמן ומרחק מתערבבים זה בזה בין אם בפן האנושי בין אם בפן הטכנולוגי.

 

הקמפיין מופיע בחוצות ומזמין את נחשפיו לאתר חדש של סקודה שבו מודגמת הדרך שעשתה החברה. לאתר הנחיתה לחצו כאן.

סקודה הוא מותג שעדיין צריך להוכיח את עצמו אל מול מותגי כוח מתנשאים שלכאורה לא רואים אותו ממטר. מאז השקת ה-simply clever שהפך את החברה מסתם פשוטה לפשוטה בגלל שהיא חכמה, המותג מתמודד עם נחיתות תדמיתית שאמנם סוגרת פערים אך עדיין זקוקה להאצה, אם כבר כיבסנו כמה וכמה פעמים את המילה הזו.

 

סקודה סובלת מדימוי מזרח אירופאי ובמשך הרבה שנים עטתה את נוצותיו של המותג פולקסווגן כדי להצדיק את קיומה ואת מחירה. כיום לא רק שהיא הופכה יותר לגיטימית, היא גם נכנסה לזירה של מותגים שלוקחים לעצמם טריטוריה רעיונית שבה השמים הם הגבול. החברה מדמה את האמביציה להיות חדשנית - להישגיותו של האדם. בכך היא בונה לעצמה זירה אותה היא תוביל ובאמצעותה היא תוכל להוביל, לפחות טוב מכפי שעשתה זאת עד היום.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אייל 29/05/2016 09:25
    הגב לתגובה זו
    הקמפיין מצויין. האסטרטגיה טובה. הקריאטיב טוב. הביצוע טוב. אבל אני לא בטוח שהמותג סקודה בכלל צריך סוג כזה של קמפיין. האם התדמית שלו היא עדיין אותה תדמית של לפני 10 שנים ועכשיו צריך לשנות אותה או שהתדמית כבר השתנתה ולא צריך להזכיר נשכחות? אני כמובן לא ראיתי מחקרים אבל התחושה שלי היא שגם מבחינה תדמיתית, סקודה הוא כבר מזמן מותג נחשב. ועדיין עבודה טובה...
  • 3.
    ג'וני 27/05/2016 15:50
    הגב לתגובה זו
    קמפיין בעייתי. אף אחד לא רוצה לקנות רכב של מותג מתנצל. זה קמפיין שבסוף יעשה נזק עצום למותג סקודה. הוא פשוט מנציח את הבעיה העיקרית של סקודה - פעם זה היה מותג נוראי - סוג כזה של קמפיין משאיר את הבעיה ואפילו מחזק אותה.
  • 2.
    דינה 26/05/2016 21:08
    הגב לתגובה זו
    שאפו על אסטרטגיה מצויינת וקריאטיב מעולה שמביע אותה. יפה לראות איך הפרסום בשוק הרכב עשה דרך. הסרט מאד אסטטי, עושה כבוד למכונית, ובעיקר עשו חשק.
  • 1.
    קמפיין מצוין. הכי טוב לרכב שראיתי לאחרונה (ל"ת)
    מריה 26/05/2016 12:51
    הגב לתגובה זו
  • ענבל חזון 28/05/2016 16:14
    הגב לתגובה זו
    מהמם עוז מככב בכבוד רב כל הכבוד עושה חשק
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.