ח"כ חדש - תזכור: כל אירוע הוא פתח למשבר תקשורתי, סטטוס מביך - אסון
לא פחות מ-39 חברי כנסת חדשים, יחד עם 81 ותיקים, יושבעו היום (יום ג') בשעה 16:00. החדשים והוותיקים יקבעו במידה כמו או אחרת את עתידה של ישראל ב-4 השנים הקרובות, או עד פיזור הכנסת, המוקדם מבניהם. גודל האחריות המגיעה יחד עם התואר, מחייבת את הח"כ החדש להתנהג בצורה שונה בה היה רגיל עד ליום היבחרו, וזאת בשל החשיפה התקשורתית הרבה לה זוכים המחוקקים.
מניסיון העבר, התנהלות לא נכונה בפן התקשורתי, עלולה אף להרוס את התדמית החיובית של הנבחרים עליה עמלו שנים. רגע לפני שזה קורה, מספר עצות היכולות להועיל ולו במעט לחברי הכנסת החדשים בצעדיהם הראשונים בתפקיד. 1. תדמית: מי אני ומה אני מקדם? רגע לפני הצלילה לתהליך העבודה הפרלמנטרית, וכחלק מתהליך התכנון, חשוב להגדיר מה תרצה לקדם כמחוקק. בכדי לחדור את הפילטר התקשורתי, עליך להשמיע קול ייחודי המבטא מקצועיות והבנה לצד מסר ברור וקליט. לשם כך, כדאי לבחור תחום התמחות בנושא מסוים וללמוד אותו היטב על רבדיו השונים. ככל שתתמקצע בנושא זה, כך תדע להתמקד פרלמנטרית ותקשורתית ולפעול בהתאם. ברגע שתזוהה עם תחום מסוים, כתבים ידעו להגיע אליך ישירות כל אימת שיעסקו בתחום מומחיותך. נגזרת תדמיתית נוספת היא ההתנהגות במרחב הציבורי. החל מרגע בחירתך הפכת לאיש ציבור, לטוב ולרע. כל אירוע, ואני מדגיש, כל אירוע - כגון חנייה באדום לבן, בילוי במקומות מפוקפקים או סטטוס מביך בפייסבוק, הוא פתח למשבר תקשורתי. בעידן של היום, מספיקה תמונה אחת, צילום מסך או סרטון של 30 שניות בכדי לייצר כותרת ויראלית צהובה הנשמרת לעד בארכיונים ומחכה לשעת כושר בכדי להופיע בשנית. 2. תקשורת? לא בכל מחיר! רשמו זאת טוב על לוח לבכם: תקשורת היא לא מטרה, אלא אמצעי להשגת יעדים פרלמנטריים. הצהרות על כוונות לא תקדם חקיקה אם לא תגישו אותה בפועל. הגשת הצעת חוק? תקשור יתר עלול להקים עליך מתנגדים. מה עושים? חושבים. לפני כל מהלך תקשורתי צריך לעמוד על התכלית: האם הראיון יקדם את המטרה? האם ירחיק אותה? האם קיימים "מוקשים" שאסור לעלות עליהם וכיצד מדלגים מעליהם? 3. פופוליזם: רבות דובר על הציניות והרדידות של הפוליטיקה והפוליטיקאים. אחד הטריקים השחוקים להשגת כותרות, הוא הצהרה על הגשת הצעת חוק מופרכת ולא ישימה בסמוך לאירוע כלשהו. כך לדוגמא כותרות על הצעות חוק להחמרת הענישה נגד תוקפי חסרי ישע, יצוצו שניות ספורות לאחר חשיפת פרשה מזעזעת של תקיפת חסרי ישע. בפועל, אם נשווה בין כמות הכותרות לחקיקה בפועל, נראה כי רוב הצעות החוק נשארו ברמת הכותרת. טוב? לא בהכרח. כך אמנם משיגים חשיפה תקשורתית, אך בסופו של דבר, צ'קים ללא כיסוי עלולים לחזור אליך כבומרנג. ח"כ רציני יימנע מהצהרות שאינן ברות יישום. 4. מתחילים לשחק? הכר את השחקנים ואת כללי המשחק: כתבי הכנסת הם הקובעים את גורלך התקשורתי, לשבט או לחסד. עם הכניסה לתפקיד, מומלץ לקיים עמם שיחות היכרות על קפה ולהציג בפניהם את תחומי העניין הפרלמנטריים. קשר עם עיתונאים הוא חשוב ביותר, אך כפי שציינתי בהקדם - הוא לא המטרה, אלא האמצעי. זוהי רק ההתחלה. נקודות אלו ועוד רבות אחרות, יכולות לסייע להתנהלות נכונה בתחילת הדרך ולבניית התדמית הרצויה. ישנה חשיבות רבה להצבת יועץ תקשורת מנוסה כחלק מהצוות הפרלמנטרי, כדי שיוכל לסייע בבניית התוכנית האסטרטגית והתדמית, בהכנת המסרים הנכונים ובדברור נכון של התהליכים הפרלמנטריים לשם השגת המטרות הנדרשות. דניאל אוחיון הוא יועץ תקשורת פוליטי
- 3.קובי 31/03/2015 13:46הגב לתגובה זואבל בקטע טוב. אחלה טור
- 2.יאיר 31/03/2015 12:52הגב לתגובה זואורן חזן מחפש..
- 1.יוסי באלאנגא 31/03/2015 12:39הגב לתגובה זוכתיבה טובה דניאל, העלת נקודות חשובות שלא תמיד שמים עליהן את הדעת.
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.
