טור

יחסי ציבור וסושיאל - לקראת מיזוג? על המהלך המתבקש והטבעי בעולם העכשווי

איזה פוטנציאל גדול יש בשילוב הידע של יועץ התקשורת ויועץ ניו-מדיה, שברגעי הגאות, ובעיקר בשפל, יוכלו לבשל בדיוק את המסר הנכון לקהל הנכון

המדיה החברתית הפכה לפטלפורמת חובה לכל, זאת עובדה. אפילו גופים שפעילותם בפלטפורמה זו אינה ברורה מאליה, דוגמת חברות B2B שקהל היעד הישיר שלהן אינו הצרכנים הפרטיים, כבר מפרסמים סטטוסים במרץ, מפיקים סרטונים ויוצרים האשטאגים ללא הרף מתוך הבנה שבסופו של דבר זה הכל אנשים - ואנשים פעילים בפייסבוק, ביו-טיוב, בטוויטר, באינסטגרם ובלינקד-אין.

באופן כמעט טבעי, צמחו כאן בהתאמה לא מעט חברות לשירותי מדיה חברתית (או "סוכנויות סושיאל" או "מומחים לניו מדיה" או סתם "חברות לפרסום בפייסבוק") שנועדו לענות על הצורך בנוכחות בעולם החברתי. אך האם צורך זה נבע מתוך "בור" של היצע וביקוש - שאותו מילאו במהירות מומחים וסוכנויות ייעודיות, או שמא תמיד הייתה אלטרנטיבה אחרת, הגיונית יותר, בעלת תשתית מדיה קיימת, יציבה ומתפקדת, כזו שמכירה היטב את עולם התוכן של הלקוח, שאורו הבוהק של החידוש פשוט סינוור אותנו מכדי לזהותה? ובכן, הייתה ועודנה: משרדי היח"צ.

לא, אינני סוגר את הגולל על ענף שלם שתפס לו מקום תחת השמש. לטעמי, בסופו של תהליך, אותן הסוכנויות (או לפחות הטובות שבהן) תתמזגנה לתוך אותם משרדי היח"צ במהלך שיהיה נכון לוגית ופרקטית: שילוב כוחות טבעי של תוכן, היכרות עמוקה עם הלקוח ויכולת הפצה לקהלים מובחנים.

המדיה החברתית היא עדיין תחום חדש. היא עדיין מתפתחת, מתעצבת ומשתנה. "מומחה מדיה חברתית" הוא תואר שסוגל באופן עצמאי במהירות רבה מדי בשנים האחרונות. ובכל זאת, יש טובים יותר וטובים פחות. למרבה הצער, בשוק חסר-הסטנדרטים שנוצר בעיקר עקב חוסר ההבנה של הלקוחות במדיום (רדיפה היסטרית אחרי לייקים לעומת יצירת שיח וקהילה, למשל), מהקבוצה השנייה יש הרבה יותר, כלומר, בינתיים, כי בסופו של דבר, הלקוחות יישרו קו וסטנדרט אחיד יידרש.

במצב הזה, משרדי היח"צ יהיו התשובה. לא כולם, אגב: אלו שיסגלו לעצמם יכולות מקצועיות מתאימות, יגייסו את האנשים הנכונים וילמדו להבדיל בין הודעה לעיתונות לבין פוסט בפייסבוק. וזה לא שאין להם את הפוטנציאל ללמוד, להיפך: ב-2 העשורים האחרונים הם מתעסקים בעיקר בהסתגלות, כל פעם מחדש, למהפכים תקשורתיים ולערוצים חדשים. במובן מסוים, המדיה החברתית היא השלב האבלוציוני הבא, ערוץ מדיה נוסף.

נכון, מדובר בערוץ שונה מהאחרים, כזה שמצריך ידע מקצועי נוסף, ועדיין: משרדי היח"צ כבר יודעים להתאים מסרים לערוצי מדיה, לדבר, להגיב, להצהיר וליצור דיון בשמו ובדמותו של הלקוח. הם הרי מכירים את הלקוח מלפני ולפנים, את יתרונותיו ואת חולשותיו, את הטון בו הוא מדבר. חשבו על הפוטנציאל בשילוב הידע של יועץ התקשורת ויועץ הניו-מדיה, שברגעי הגאות אך בעיקר ברגעי השפל - ידעו לבשל בדיוק את המסר הנכון, בדיוק לקהל הנכון ובאופן מסונכרן ומתואם, ללא ריבוי מסרים, סתירות ובלבולים.

עומק ההיכרות והניסיון הם אלמנטים חשובים. באופן טבעי - מפאת מחסור בזמן, חוסר מודעות, רצון לחסוך בכספים - הבנתן של סוכנויות המדיה החברתית את עולם התוכן האמיתי של הלקוח הוא מוגבל. זהו מקור לתקלות, בייחוד כאשר היום צרכן פרטי אינו מבדיל בין שירות טלפוני לצ'אט של פייסבוק. לכן, איחוד הפעילות התדמיתית-שיווקית-חברתית דרך ספק יחיד הוא טבעי. התוצרים והפונקציונאליות שמספקות הסוכנויות השונות למדיה חברתית הן חשובות, אך הן לא מספיקות כדי לעמוד בזכות עצמן. משרדי יח"צ שידעו לרתום את היכולות הללו ולהביא לסינרגיה מלאה של מסרים ומטרות - יהיו אלו שיובילו את המדיה החברתית לשלב הבא שלה.

אביעד יצחק-שדה הוא ראש מחלקת הניו מדיה במשרד יחסי הציבור

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ל-1 15/12/2013 14:34
    הגב לתגובה זו
    אתה אחד מאלה ש"עושים פייסבוק" הא? יש הגיון באיחוד של העולמות, אם אנשי מקצוע מעולם הסושיאל - אמיתיים, לא חאפרים כמוך - ישתלבו במשרדי היח"צ
  • 1.
    חיים 08/12/2013 15:41
    הגב לתגובה זו
    התפיסה ההפעלתית של המדיה החברתית והגישה של Inbound Marketing שמלווה אותה, שונה מהותית מהעבודה של היח"צ. מדובר בתחומי עיסוק שונים לחלוטין שחוץ מהעובדה שיש תוכן - אין קשר בין הדברים. ההסתכלות של משרדי היח"צ היא מוגבלת לתחומם בלבד ולמה שמעניין אותם. בישראל יש כמות מטורפת של חאפרים בתחום הסושיאל וזה גורם לכל יחצ"ן עם שאיפות לרצות להכנס לתחום גם כן. אנשי מקצוע אמיתיים יודעים לעשות עבודה מותאמת לכלי הסושיאל שהם חלק מסל שירותים שלם.
שירות דיגיטלי (X)שירות דיגיטלי (X)
ראש בראש

הראל ומור - מי מנצחת בדיגיטל?

חיסכון בקופת גמל להשקעה בדיגיטל - בהראל הגדולה התהליך לא ידידותי ומתיש, במור הוא מזמין

יוסי ישראל |

סוף שנה, סוף תהליך: מי באמת מציע חוויית הצטרפות נוחה לקופת גמל להשקעה?

סוף השנה כבר כאן, ויחד איתו גל הקמפיינים שמזכיר לנו "להצטרף אונליין לקופת גמל להשקעה" ו"לנצל את הטבת המס" השנה עד 81,711 ₪. ההבטחה ברורה: חיסכון פשוט, מהיר, דיגיטלי. אבל כמה פשוט זה באמת?

בדקתי מהסלולרי את שני האתרים הראשונים שעולים בגוגל בחיפוש "קופת גמל להשקעה" - הראל ומור בית השקעות, ובחנתי אותם לפי 5 פרמטרים מרכזיים. התוצאות מגלות פער משמעותי בין הבטחה שיווקית לבין המציאות הדיגיטלית.

הציונים בכתבה: 1=חוויה גרועה, 3=בינונית, 5=מצוינת


הרושם הראשוני: האם הממשק מזמין להישאר?

מור

מתחילה חזק. העיצוב מאופק, פלטת הצבעים נעימה לעין, והשפה אישית ומרגיעה. אבל בדיוק כשמתחילים להרגיש בנוח, צץ פופאפ שמבקש להשאיר פרטים. מהלך ששובר את הזרימה בשלב מוקדם מדי.

הכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקוהכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקו

בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח

מבחינת מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות כאן11 ורשת ממשיכות להיחלש, קשת וערוץ 14 מובילות; בפריים טיים המתכון המנצח אכן ניצח והריאליטי-מוזיקה-אירוויזיון היה בראש

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

הרייטינג של מהדורות החדשות המרכזיות נשאר בסטטוס קוו, למרות שחדשות 13 נחלשו שוב, אחרי תקופה שבה הראו התאוששות מסוימת. גם אמש, נתוני המהדורה המרכזית של ערוץ 12 היו במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדו על 13.5% רייטינג ו-353 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 6.6% ו-197 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 4.3% רייטינג ו-106 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 2.7% רייטינג בלבד ו-69 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התוכן המקורי היחידי שעלה בפריים טיים היה "זהו זה" של כאן11, אבל מבלי להיכנס להשוואות לגבי הגירסה העדכנית של התכנית המיתולוגית, היא היתה במקום האחרון, בפער רב, עם 3.6% רייטינג ו-79 אלף צופים בלבד. במקום הראשון, איך לא, היה ריאליטי מוזיקה ואירווזיון, "הכוכב הבא" של קשת, שהיה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים, עם 15.6% רייטינג ו-406 אלף צופים. אחרי מבחינת רייטינג היה "ווארט" של רשת עם 8%, אך יחסית מעט צופים (181 אלף) לעומת הפטריוטים של ערוץ 14, שהיתה עם 224 אלף צופים, אבל איכשהו, בשיטת הרייטינג הנוכחי, עמדה על פחות רייטינג, 7.9%, ליתר דיוק. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.3% ו-80 אלף צופים. אחריה המשיכה המטוטלת של חילופי המקום, כשהפעם תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, היתה במקום השלישי, עם 1.7% רייטינג ו-31 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השני עם 2.3% רייטינג ו-67 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור היה במקום הראשון עם 3.5% ו-73 אלף צופים, "פותחים יום" של רשת היה במקום השני, עם 2% ו-44 אלף צופים בסך הכל ואילו "על הבוקר" של 14 היה אחרון, עם 1.4% ו-25 אלף צופים. 

במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-209 אלף צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.6% רייטינג ו-127 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שהיו עקביים הן מבחינת המקום האחרון והן מבחינת הנתונים, עם 3.5% רייטינג ו-93 אלף צופים בלבד. 

לאחר מכן, המהדורה המוקדמת בהנחיית קרן מרציאנו הובילה עם 8.7% ברייטינג ו-251 אלף צופים, כשאחריה אזור בחירה של 13, עם 5.3% רייטינג ו-121 אלף צופים. שלזינגר וברדוגו בערוץ 14 היו במקום האחרון, עם 5% ו-145 אלף צופים.