הצניחה בשוק נבלמה: עלייה של 15% בהוצאה לפרסום לעומת החג אשתקד

נתוני יפעת בקרת פרסום מציגים תמונה אופטימית לקראת השנה החדשה. ענף החלב, שנפגע לאחר המחאה החברתית, מזנק באופן בולט עם גידול של 270%
משה בנימין |

סקירה של חברת יפעת בקרת פרסום מעלה תמונה אופטימית ומעודדת של ענף הפרסום עם פתיחת השנה העברית החדשה. על פי נתוני יפעת, נרשם גידול של 15% בהוצאה לפרסום לקראת ראש השנה לעומת חודש החג אשתקד.

מהסקירה שנפרשה על פני 21 הימים שקדמו לראש השנה, עולה כי קטגוריית מוצרי החלב, זו שספגה את חיצי הביקורת של המחאה החברתית, ובתגובה "ירדה למחתרת" ונעדרה ממסכי הטלוויזיה, עמודי העיתונים וצגי האינטרנט רשמה זינוק משמעותי עם גידול של 270% בהוצאה לפרסום. היקף פעילות זה של ענף מוצרי החלב מחזיר את ההוצאה לפרסום בקטגורייה למימדיה ב-2009. על פי סקירת יפעת המותגים הבולטים בקטגוריה הם מילקי שייק החדש של שטראוס ויופלה של תנובה.

לדברי נתי יעקובי, מנכ"ל יפעת בקרת פרסום, "הצניחה בהוצאה לפרסום נבלמה, וראש השנה תשע"ד הוא סימן דרך להיפוך המגמה ולגידול בהוצאה לפרסום. החגים הם אינדיקטורים לאיתנות ענף הפרסום והשנה חוזרות קטגוריות רבות לפרסם בראש השנה בהיקפים שלהם טרום המחאה החברתית ואינן מהססות להשיק מוצרים חדשים. הפרסום בראש השנה גבוה בכ-15% ביחס לראש השנה הקודם, וקטן רק בכ- 6% מההוצאה לפרסום של תקופת ראש השנה תסש''ט (2009)".

יעקבי מסביר עוד, כי המתיחות הבטחונית על רקע תכנית הגרעין האירנית ושרידי השפעתה של המחאה החברתית הפכו את 2012 לשחונה בפרסום, כאשר זו ירדה ברמתה להוצאה לפרסום בשנת 2004. כעת, כעבור שנתיים, ניכרת התאוששות, וניתן לומר שהצניחה בהוצאה לפרסום נבלמה, והמגמה התהפכה. לדבריו "עדיין לא חזרנו להוצאה לפרסום של טרום המחאה החברתית, אולם לראשונה מזה 3 שנים, ישנו גידול בהוצאה לפרסום בתחום החגים".

רשתות השיווק מגמגמות: המשביר החדש לצרכן חתך את התקציב בחצי

בעוד שההוצאה לפרסום גדלה בכ-15% לעומת ראש השנה הקודם, קטגוריית רשתות השיווק מגדילה את ההוצאה הפרסומית שלה בכ-4% בלבד וטרם חוזרת למחזורי הפרסום שלה כפי שהיו טרום המחאה. רשת שופרסל משדרת עסקים כרגיל, וחוזרת אל ההוצאה הפרסומית שלה בשנת 2009, עם גידול של כ- 70% לעומת הפרסום שלה בשנה שעברה. שופרסל בולטת השנה עם שלל מבצעים בשופרסל דיל באמצעות גיתם BBDO.

בניגוד לשופרסל, בקו-אופ הריבוע הכחול (מגה) ממשיכים בהקטנת הפעילות הפרסומית בכ-18% לעומת ראש השנה הקודם. סופרפארם שומרת על ההוצאה הפרסומית שלה, אך הירידה הבולטת ביותר השנה היא של המשביר החדש לצרכן מקבוצת 365 המקטינה את תקציב הפרסום שלה בכ- 50% לעומת ראש השנה הקודם. 2 מותגים נוספים שבלטו השנה עם קמפייני מבצעים מתחום רשתות השיווק הם FOX - HOME ונעמן פורצלן.

ההוצאה לפרסום ב-21 הימים שקדמו לראש השנה. צרכנות, מזון ומשקאות

10 המפרסמים הבולטים בראש השנה

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.