הנפקת השנה בקוריאה: חברה שפיתחה רובוט שמטגן עוף ומכין קפה
חברת הרובוטים דווסאן (Doosan Robotics) צפויה לרשום את מניותיה למסחר בבורסה בקוריאה הדרומית, במה שצפוי להפוך להנפקה הגדולה ביותר השנה במדינה, אשר משקיעה מאמצים גדולים בפיתוח סקטור ייצור ופיתוח הרובוטים.
במידה ולא יהיו שינויים של הרגע האחרון החברה הדרום קוריאנית, צפויה לגייס 421 מיליארד וון (310 מיליון דולר), בהנפקה הראשונית (IPO) הגדולה ביותר במדינה השנה. דווסאן, הפועלת מהעיר סוואן, היא היצרנית הגדולה במדינה של מה שמכונה רובוטים שיתופיים, הפועליים לצד עבודת בני אדם במשימות שונות החל מהכנת קפה וטיגון עוף וכלה בהגשת בירה וטיפול במזוודות בשדה תעופה. זאת בניגוד לרובוטים המשמשים כיום במסגרות תעשייתיות למשימות חוזרות ונשנות.
כספי הגיוס צפויים לסייע לחברה להמשיך את הרכישות שלה ולתמוך בהתרחבות מעבר לגבולות המדינה. בניגוד לחברות רובוטים אחרות אשר מייצרות רובוטים דמויי אדם, האסטרטגיה של דווסאן היא לסייע לעובדים ומפעלים לעבוד יחד עם הרובוטים, באמצעות זרועות רובוטיות. כיום, מייצר החברה החברה 13 סוגים שונים של זרועות רובוטיות עם אפשרויות מטען וטווח שונים.
- היום לפני...ההתבטאות של יו"ר הבנק המרכזי מפילה את השווקים ומה קרה היום לפני 36 שנה
- לא רק סעודיה: הוסכם על שיתוף פעולה בשווי מיליארדים בין האמירויות ודרום קוריאה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החברה גם עושה שימוש בבינה מלאכותית, במטרה להפוך את הרובוטים שלה לשימושיים יותר. באוגוסט האחרון חתמה דווסאן על הסכם עם ענקית הטכנולוגיה מיקרוסופט (Microsoft Corp), במטרה להשתמש בשירות Azure OpenAI עבור מערכת בקרת רובוטים מבוססת GPT. על פי החברה, השילוב בין היטכנולוגיות יאפשר למשתמש לומר פקודה קולית פשוטה, כמו לדוגמה להכין מנה מסויימת, והרובוט יוכל להבין את רצף המשימות שנדרש ממנו כדי להשלים ארוחה.
השקעה משמעותית ברובוטים
שוק הרובוטים השיתופיים העולמי, שמוערך השנה ב-1.2 מיליארד דולר, צפוי להגיע ל-6.8 מיליארד דולר עד 2029, על פי דו"ח יולי של Markets and Markets. מעמדה של קוריאה הדרומית כמעצמה עולמית בטכנולוגיה והנדסה עשוי לתת לה יתרון בתעשיית הרובוטים השיתופית, תת-מגזר מתפתח של שוק האוטומציה התעשייתית.
השנה הפכה רובוטיקה לאחד המגזרים החמים ביותר בקוריאה, כאשר הממשלה והחברות המקומיות הגדולות הגבירו את ההשקעות. מלבד הממשלה את התהליך מובילות חברות ענק כמו LG, סמסונג ויונדאי, המשקיעות מאמצים אדירים, לשלב בין טכנולוגיית רובוטיקה לבין תחומי פעילותן. בשנים האחרונות שוק הרובוטים ממוקדי השירות, מתרחב ומתגוון לתחומים שונים כמו בישול, הגשה, משלוחים, בריאות, אבטחה, אדריכלות, חקלאות ואפילו הגנה לאומית.
- משנה כיוון: מובילאיי תפטר 200 עובדים - רובם בישראל
- חברת הפינטק Airwallex גייסה 330 מיליון דולר
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אמזון משיקה שבב AI חדש שיתחרה באנבידיה- "השבב שלנו יעיל...
כך למשל, LG וסמסונג פיתחו רובוטים שונים לעריכת שולחן, משלוח/הגשה וניקוי של מזון. כמו כן, בשנה החולפת חשף הסטארט-אפ הקוריאני Storant את רובוט הבריסטה שלו לבתי קפה בלתי מאוישים, לצד רובוט אוטונומי שמנקה שולחנות וכיסאות במסעדות. במחנות הצבא הקוריאני, רובוטים מסייעים לטבחי הקנטינה בהכנת ארוחות יומיומיות ליותר מ-3,000 חיילים. רובוטים גם מסייעים לקשישים עם אלצהיימר ולילדים עם הפרעות קשב וריכוז באימונים חינוכיים וקוגניטיביים לחיזוק התפקוד שלהם. בתי חולים אוניברסיטאיים בקוריאה מצוידים ברובוטים ניתוחיים, במיוחד לנוירוכירורגיה וניתוחי מוח.
- 2.בישראל היה רובוט ששימש כר"מ חליפי: לפידיוט (ל"ת)גנץ 05/10/2023 14:19הגב לתגובה זו
- 1.בכדי להשלים אותם,פיתחתי רובוט שאוכל עוף,ושותה קפה.. (ל"ת)מרקוס 05/10/2023 13:27הגב לתגובה זו
חברת Airwallex צילום: איל טואגחברת הפינטק Airwallex גייסה 330 מיליון דולר
החברה גייסה לפי שווי של 8 מיליארד דולר ובמקביל לגיוס, השיקה סוכני AI שמבצעים פעולות פיננסיות מורכבות
חברת הפינטק Airwallex, בעלת פלטפורמה גלובלית לתשלומים ושירותים פיננסיים המיועדת לעסקים מודרניים, גייסה 330 מיליון דולר בסבב G בהובלת Addition ובהשתתפות T. Rowe Price, Activant, Lingotto, Robinhood Ventures ו-TIAA Ventures. הגיוס התבצע לפי שווי של 8 מיליארד דולר המשקף צמיחה של כ-30% בהשוואה לסבב F מלפני כשישה חודשים. ההון שגויס יתמוך בהמשך הצמיחה של Airwallex בארה"ב ובמספר שוקי מפתח מרכזיים ברחבי העולם.
Airwallex פועלת בישראל בשנתיים וחצי האחרונות בהובלת אור ליבן, שמכהן כסגן נשיא החברה לאזור המזרח התיכון, בלנוקס ולמדינות הנורדיות.
ג'ק ז'אנג, מייסד שותף ומנכ"ל Airwallex: "אנו מאמינים שהבנקאות הגלובלית של העתיד תהיה חסרת גבולות, חכמה ותתבצע בזמן אמת. ספקים של פתרונות מסורתיים לוקים באי התאמה בסיסית לאופן שבו עסקים מודרניים מתנהלים והמשקיעים שלנו מבינים שאנו נמצאים בחזית המרוץ להגדרה של קטגוריה זו. אנו בונים חלופה מודרנית, פלטפורמה אחת שמניעה שירותי בנקאות גלובלית, תשלומים, חיובים, ניהול פיננסי (treasury) והוצאות שרצים כולם מעל תשתית פיננסית קניינית. ההון שגויס יאיץ את הצמיחה שלנו, יבסס את מעמדנו כמובילים טכנולוגיים ויחזק את מעמדנו בארצות הברית ובשווקים מרכזיים ברחבי העולם".
אור ליבן, סגן נשיא Airwallex למזרח התיכון, בנלוקס, והמדינות הנורדיות, מסר: "גיוס ההון הגדול שהשלמנו מעיד על האמון העמוק שיש לשוק ולמשקיעים ב-Airwallex. אמון זה נשען על הצמיחה יוצאת הדופן של החברה ברחבי העולם ובכלל זה בישראל, במזרח התיכון ובאירופה ועל ההתרחבות המתמדת בהיצע המוצרים שאנחנו מעניקים ללקוחותינו".
- דוראל זינקה האם המניה יקרה? ״השוק רק מתחיל להבין את האירוע״
- Entrée Capital מגייסת 300 מיליון דולר לקרנות חדשות שמתמקדות ב-AI, דיפ-טק וקריפטו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההכנסות השנתיות החוזרות לשנת 2025 יגיעו ליותר מ-1 מיליארד דולר שמשקפים צמיחה שנתית של 90% (החישוב לפי ההכנסות באוקטובר). היקף הטרנזקציות השנתי שבוצעו במערכת הוכפל בהשוואה ל-2024 והגיע באוקטובר ליותר מ-235 מיליארד דולר. כמחצית מלקוחות החברה משתמשים במספר שירותים של החברה ומעידים בכך על התאמה עמוקה לצורכי השוק. החברה העניקה רישיונות ללמעלה מ-80 מפיצים והיא מאפשרת ללקוחות לבצע העברות כספים בלמעלה מ-200 מדינות ואזורים גיאוגרפיים ולבצע עסקאות רב מטבעיות בהיקף רחב. בשנת 2025 נכנסה Airwallex ל-12 שווקים חדשים שבהם קיבלה אישורים רגולטוריים, מינתה מפיצים והשיקה מוצרים בצרפת, הולנד, יפן, ישראל, קנדה, קוריאה, ניו זילנד, מלזיה, וייטנאם, ברזיל, מקסיקו, איחוד האמירויות ועוד.

משנה כיוון: מובילאיי מפטרת 200 עובדים - רובם בישראל
בחודשים האחרונים מובילאיי, מחברות ההייטק המובילות בישראל בעולם הרכב האוטונומי, הודיעה היום על מהלך נרחב של קיצוצים, שבמסגרתו יפוטרו מאות עובדים, רובם בישראל. לדברי החברה, “במסגרת בחינה מתמשכת של צורכי הפעילות המשתנים של החברה, אנו מבצעים התאמות בכוח
האדם. לחברה תוכנית סדורה לתמיכה בעובדים שיושפעו מהמהלך"
מובילאיי תבצע מהלך של פיטורים נרחבים - צעד שמהווה נקודת מפנה לא פשוטה בחברה שעמדה בעבר בשורה הראשונה של חידושי בטיחות ורכב אוטונומי. 200 מעובדי החברה, רובם בישראל, יאבדו את מקום עבודתם כחלק מהמהלך. המהלך הזה לא קשור למהלכים קודמים שנקטה החברה בשנתיים האחרונות, כמו סגירת חטיבת After-Market. מדובר על קיצוץ רוחבי בתחומים שונים בחברה.
בסוף אוקטובר פרסמה מובילאיי את הדו"חות שלה לרבעון השלישי של 2025 עם הכנסות של 504 מיליון דולר, עלייה של 4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הרווח המתואם למניה היה 0.09 דולר, בהתאם לציפיות השוק, בעוד שההפסד על בסיס GAAP הסתכם ב-0.12 דולר למניה. בחברה ציינו לאחר פרסום הדו"חות כי הצמיחה נבעה מביקוש גבוה ליחידות EyeQ בכל תחומי הפעילות, כולל בשוק הסיני, לצד המשך הצמיחה בפרויקטים של מערכות הסיוע לנהג (ADAS). עם זאת, הן שיעור המרווח הגולמי והן שיעור המרווח הגולמי המתואם ירדו ברבעון השלישי של 2025 לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הירידה הזו נובעת מירידה מתונה במחיר המכירה הממוצע (ASP) של EyeQ בעיקר עקב עלייה בכמויות בסין, שבה מחיר המכירה הממוצע נמוך יותר, וכן מעלות גבוהה יותר ליחידה הקשורה למוצרי EyeQ עקב תמהיל שונה של מוצריEyeQ
חטיבת After-Market היתה אחת מהחטיבות ההיסטוריות של מובילאיי - זו שהביאה למכוניות רגילות מערכות בטיחות מתקדמות, כמו התראה על סטיה מנתיב או התקרבות לסכנה. לפני עשור, המערכות האלה נחשבו מהפכניות. ואולם עם הזמן, יצרניות הרכב התחילו לשלב מערכות ADAS כבר בתהליך הייצור של הרכב - מה שהפחית בצורה משמעותית את הביקוש למערכות מתקדמות שמותקנות לאחר הייצור. אף שהחטיבה עדיין ייצרה מחזור מכירות של כ-40 מיליון דולר בשנה, בחברה ציינו שהפעילות כבר אינה רווחית ולא תורמת לרווחיות הכוללת של החברה. לכן הם החליטו לסגור אותה.
לאורך 2024 הודיעה מובילאיי גם על סגירה מתוכננת של חטיבת הפיתוח של חיישני LiDAR - טכנולוגיה שנחשבה בעבר חלק מהעתיד של הרכב האוטונומי. לפי ההודעה, מדובר בצעד אסטרטגי: החברה מעריכה שבמקום LiDAR היא תתמקד בטכנולוגיות אחרות, כמו רדאר דימות (imaging radar) ושימוש במערכות ראייה ממוחשבת.
- היום שבו תעצרו רובוטקסי מתחת לבית נמצא ממש מאחורי הסיבוב
- מובילאיי בדוחות טובים, מעלה את תחזית הרווח וההכנסות לשנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נכון לסוף 2023, עבדו במובילאיי בסך הכל כ-3,700 איש. על פי הערכות, המהלך מגיע כעת לא בגלל כישלון טכנולוגי, אלא בזכות הצלחה: מערכות ADAS נהפכו לנחלת יצרני הרכב, שחסכו לעצמם התקנה חיצונית אחרי הייצור. מה שהיה פעם קטליזטור לצמיחה, להפך לסחורה קבועה. מובילאיי עצמה כתבה אז בהודעתה שההחלטה “היתה קשה”, אבל היא באה לאחר “בחינה מעמיקה של התחזיות העסקיות וצורכי ההשקעה”. עם זאת, החברה טענה שמדובר רק בשינוי כיוון, ולא בוויתור על עתיד בתחום הרכב האוטונומי. היא הדגישה שהיא ממשיכה לגייס עובדים למחלקות אחרות, וכי התחומים בהם תתמקד מעתה הם אלה שצפויים להיות רלוונטיים יותר בעתיד: מערכות eyes-off, רדאר דימות, תשתיות תוכנה וחיישנים חדשים.
