מיסים ומחשבון
צילום: freepik

השותפים הסתכסכו - ואז נחשפה התמונה האמיתית

בית המשפט המחוזי בחיפה קבע כי שותפים בחברת קידוחים, שעירבו בין נכסי החברה לנכסיהם הפרטיים, השתמשו בכספיה למטרות אישיות, ניפחו הוצאות ולא שילמו מס כחוק - לא יוכלו לדרוש התחשבנות מאוחרת עקב סכסוך ביניהם. השופטת הדגישה כי, "מי שבוחר לנהל חברה כעסק משפחתי בלתי ממוסד, לא יוכל להיתלות בעקרונות משפטיים כדי להפיק רווח לאחר מעשה"

עוזי גרסטמן | (2)

הפרשה שהתבררה באחרונה בבית המשפט המחוזי בחיפה נשמעת במבט ראשון כמו עוד סכסוך עסקי רגיל בין שותפים ותיקים. אלא שבמהלך הדיון התברר כי מאחורי הקלעים התנהלה חברת הקידוחים שבמרכז הפרשה באופן רחוק מאוד מהסטנדרטים המצופים מגוף עסקי, ובסופו של דבר דווקא מי שניסה לדרוש חשבון מדויק על פעילות העבר, הוא זה שנותר ללא סעד.

מדובר בשותפות בין שני גברים שניהלו יחד חברה לביצוע קידוחים ותשתיות במשך שנים. מערכת היחסים ביניהם, שתוארה בפסק הדין כ"שותפות עסקית ואישית שהתנהלה באווירה בלתי פורמלית ובלתי מוסדרת", הסתיימה במשבר חריף. אחד השותפים, שביקש לערוך התחשבנות מלאה על הרווחים וההוצאות של החברה, טען כי שותפו נהג שלא כדין בכספי החברה, משך כספים לצרכיו האישיים וגרם לו נזקים כספיים כבדים. מנגד טען השותף השני כי מדובר בהתחשבנות מלאכותית, שכן שניהם נהגו לאורך השנים לערב בין כספי החברה להוצאות פרטיות, וכל אחד מהם נהנה מן המצב כל עוד היחסים ביניהם התנהלו על מי מנוחות.

במהלך הדיון נחשפו שורה של ממצאים מטרידים. לפי הראיות, החברה לא ניהלה ספרים תקינים, לא הקפידה על הפרדה בין כספי השותפות לחשבונות האישיים של השותפים, חלק מהחשבוניות לא שיקפו הוצאות אמתיות, והכנסות רבות כלל לא דווחו לרשויות המס. על רקע זה קבעה השופטת כי הניסיון של אחד השותפים "להעמיד את הדברים על מכונם בדיעבד ולדרוש דין וחשבון מדויק" אינו מתיישב עם ההתנהלות ארוכת השנים של הצדדים עצמם.

"השותפות התנהלה למעשה כעסק משפחתי"

בית המשפט קבע כי מדובר במקרה שבו, "השותפות התנהלה למעשה כעסק משפחתי, שבו כל צד ראה בכספי החברה חלק ממאגר משותף לשימוש לפי הצורך, מבלי להבחין בין הוצאות עסקיות להוצאות פרטיות". בפסק הדין נכתב כי, "הנתונים שהוצגו בפניי מלמדים כי לא ניתן לבודד בדיעבד את חלקו של כל שותף, שעה שהשניים פעלו במשך שנים ללא הבחנה וללא פיקוח חשבונאי או מיסוי תקין". השופטת ציינה בהכרעתה כי כל עוד שני השותפים הסכימו על אופן ההתנהלות - גם אם היה זה מנוגד לדין - אין מקום להעניק לאחד מהם יתרון רטרואקטיבי כשהיחסים עלו על שרטון.

עוד נכתב כי במהלך השנים נרשמו הוצאות מנופחות, ולעתים "הוצגו תשלומים פיקטיביים שנועדו להפחית את חבות המס". בנוסף, חלק מהנכסים שנרכשו על שם החברה שימשו בפועל לצרכים פרטיים של מי מהשותפים. השופטת קבעה כי מדובר ב"התנהלות פסולה, החותרת תחת יסודות דיני החברות והשותפויות, ומנוגדת לעקרונות של תום לב ונאמנות עסקית". ואולם היא הוסיפה כי "אין בידי בית המשפט לתקן בדיעבד מערכת יחסים שהצדדים עצמם עיוותו במשך שנים". בפסק הדין הובהר כי מי שבוחר לנהל עסק מבלי לשמור על גבולות ברורים בין כספי החברה לכספיו האישיים, נוטל על עצמו את הסיכון שלא יוכל בעתיד להוכיח את חלקו האמיתי. כדברי השופטת בהכרעת הדין, "לא ניתן להפריד עתה בין עיסה אחת שנילושה בידי שניהם, תוך עירוב מוחלט של הכנסות, הוצאות ונכסים. הצדדים לא הקפידו על כללי מנהל תקין, ומשכך אין הם רשאים עתה להיבנות מאותו בלבול שיצרו במו ידיהם".

בהמשך התייחסה השופטת גם להיבט המוסרי של הפרשה. היא כתבה כי, "ניסיון לבצע התחשבנות לאחר שנים של הפרת דיני המס והנורמות החשבונאיות הוא ניסיון חסר תום לב, אשר דינו להידחות". לדבריה, מערכת היחסים בין הצדדים התבססה על אמון הדדי ועל "עצימת עיניים הדדית" בכל הנוגע לניהול העסק. "לא ניתן להכשיר בדיעבד מערכת כלכלית שהתנהלה מחוץ לגבולות החוק, רק משום שאחד הצדדים חש עתה מקופח", היא הדגישה. השופטת ציינה עוד כי לא הוצגו ראיות אמינות שמהן ניתן היה לגזור את חלקו של כל אחד מהשותפים ברווחים או בהפסדים. "אין בידי בית המשפט כלים לבצע התחשבנות אמיתית, מקום שבו המסמכים חסרים, הרישומים לקויים, וההבחנה בין העסקי לפרטי היטשטשה לחלוטין", נכתב בפסק הדין שפורסם. משכך נדחתה תביעת ההתחשבנות, ונקבע כי כל אחד מהשותפים יישא בנזקי מעשיו.

החברה שימשה כלי למימון הוצאות פרטיות

עם זאת, השופטת הוסיפה כי פסק הדין אינו מהווה הכשרה של ההתנהלות הבלתי תקינה. לדבריה, "אין לראות בהחלטה זו משום מתן לגיטימציה לשימוש פסול בכספי חברה או לאי-דיווח לרשויות. כל צד אחראי למעשיו ולמחדליו, וגורמי האכיפה רשאים לפעול בהתאם לחוק". בית המשפט הדגיש כי תפקידו אינו לשמש ערכאה מפקחת על עסק שהתנהל במשך שנים תוך הפרת כללי יסוד, אלא רק להכריע במחלוקת האזרחית שבין השותפים. פסק הדין כולל תיאור מפורט של אופן ניהול החברה, העסקות שבוצעו והחשבונות שהוצגו. מהעדויות עלה כי החברה שימשה לא אחת כלי נוח למימון הוצאות פרטיות - החל מרכישת כלי רכב ומשיכת מזומנים, ועד לתשלומים עבור נסיעות משפחתיות. בית המשפט קבע כי, "הגבול בין כיסי החברה לכיסי השותפים נעלם כליל, והמערכת הפכה למערכת אמון אישית שאין לה ביטוי משפטי או עסקי תקין".

קיראו עוד ב"משפט"

במקום אחר בפסק הדין נכתב כי, "כאשר כללי המשחק אינם נשמרים במשך שנים, אין מקום להיענות לדרישת צד אחד לבירור חשבונות על פי כללים שלא התקיימו בפועל". השופטת הזכירה את ההלכה שלפיה בית המשפט אינו מעניק סעד למי שידיו אינן נקיות, וציינה כי "הן התובע הן הנתבע פעלו לאורך זמן בניגוד לדין. שניהם אחראים למצב שאליו הגיע העסק, ושניהם יישאו בתוצאותיו". עוד נקבע כי אין מקום למינוי של רואה חשבון או מומחה שיערוך התחשבנות רטרואקטיבית, משום שאין נתונים אמינים שעל בסיסם ניתן לערוך חישוב כזה. השופטת הדגישה בהחלטתה כי, "אין זה מתפקידו של בית המשפט לנהל עסק שהצדדים עצמם חדלו לנהלו זה מכבר, ובוודאי לא לשמש להם רואה חשבון מאוחר".

במלים חריפות סיכמה השופטת את מסקנתה, וכתבה כי, "השותפות הזו פעלה שנים רבות תוך טשטוש מוחלט בין פרטי לעסקי, תוך התעלמות מדיני המס ומהוראות החוק. אין בידי להושיט יד למי שכעת מבקש להפוך את הבלתי חוקי למוסדר רק משום שהיחסים האישיים התערערו".


למה בעצם בית המשפט לא הסכים לערוך התחשבנות בין השותפים?

מכיוון שהשופטת קבעה שהם ניהלו את החברה שלהם בצורה כל כך מבולגנת, שלא ניתן לדעת מי השקיע וכמה, מי הרוויח ומה באמת שייך לכל אחד. כשהכל היה מעורבב במשך שנים - כספי חברה, כספים פרטיים, רכישות והוצאות, אין דרך “להחזיר את הגלגל אחורה” ולחשב הכל מחדש בצורה הוגנת.


אבל אם אחד מהם באמת נפגע? למה שלא יקבל את חלקו?

השופטת אמרה שאם שניהם פעלו באותה דרך לא תקינה, אי־אפשר להעניש רק אחד מהם או להיטיב עם השני. מי שבוחר לעבוד בלי גבולות ברורים, בלי רישום מסודר ובלי לשלם מס כחוק - לא יכול אחר כך לדרוש צדק לפי הכללים שהוא עצמו לא שמר עליהם.


האם בית המשפט בעצם "סלח" להם על ההתנהלות הזו?

ממש לא. בפסק הדין הודגש במפורש שאין בכך שום לגיטימציה למה שעשו. להפך - השופטת כתבה שמדובר בהתנהלות פסולה, ואפילו ציינה שרשויות המס רשאיות לבדוק את מעשיהם. היא רק הסבירה שזה לא תפקידה לתקן מערכת עסקית שהושחתה כל כך לאורך השנים.


למה היא אמרה שזה נראה כמו עסק משפחתי ולא כמו חברה?

מפני שהם ניהלו את החברה שלהם כאילו זו קופה משותפת של המשפחה - כל אחד מושך מתי שנוח לו, משתמש בכסף לצרכים פרטיים, משלם הוצאות אישיות מחשבון החברה. לא היה הפרדה אמיתית בין הפרטי לעסקי.


זה אומר שאם ניהלתי עסק קטן בלי סדר מוחלט אני לא יכול לתבוע שותף?

לא בדיוק. אם יש רישומים בסיסיים, חשבונות מסודרים, הסכמות כתובות או הוכחות שמראות מי עשה מה, אפשר בהחלט לפנות לבית משפט. אבל כששום דבר לא מתועד, כשאין הפרדה בין כספים פרטיים לעסקיים, וכששני הצדדים נהגו באותה דרך - יהיה כמעט בלתי אפשרי להוכיח את הצדק שלך.


האם בית המשפט היה יכול למנות רואה חשבון שיבדוק את הכל?

על פניו כן, אבל כאן השופטת קבעה שאין שום בסיס לעשות זאת. כי כשאין מסמכים אמינים, אין ספרים, אין קבלות אמיתיות - אין גם נתונים שרואה חשבון יכול להסתמך עליהם. היא אמרה שאין טעם "לנסות לשחזר" עסק שכבר שנים לא מתנהל כמו שצריך.


מה זה אומר "ניפוח הוצאות" שצוין בפסק הדין?

הכוונה היא שהם רשמו הוצאות שלכאורה נראו עסקיות, אבל בעצם היו פרטיות או לא אמיתיות. כך למשל, תשלום על נסיעה פרטית או רכישה שלא קשורה לעסק, שנרשמה כהוצאה מוכרת. כך הם הפחיתו את חבות המס של החברה, כאילו הרווחים היו קטנים יותר.


האם בית המשפט קבע שמישהו מהם שיקר או רימה?

לא במפורש. השופטת לא הכריזה על אחד מהם כשקרן או רמאי, אלא הדגישה ששניהם אחראים למצב. הם שניהם נהנו במשך שנים מהשיטה הזו, ורק כשהיחסים התקלקלו הם התחילו להתחשבן. לכן היא ראתה בהם שותפים שווים באחריות ובאשמה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    למה קבוע אתה לא מפרסם את שמות הצדדים שם השוטפת ומספר ההליך (ל"ת)
    אנונימי 12/11/2025 10:44
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שרוליק 08/11/2025 07:18
    הגב לתגובה זו
    כנראה גם הם יכנסו לתמונה באיזה שלה.
בית משפט (גרוק)בית משפט (גרוק)

המתנה של ארבע שעות הובילה לפיצוי של מיליונים

בית משפט השלום בתל אביב אישר הסדר פשרה בתובענה ייצוגית נגד רשפים דלתות: הלקוחות שהמתינו לביקורי התקנה ותיקון של טכנאי החברה יקבלו הארכת אחריות בשווי מצטבר של כ-3 מיליון שקל, לאחר שנקבע כי תיאום חלונות זמן ארוכים פגע בזכויות הצרכנים ובזמנם

עוזי גרסטמן |

הדלת כבר היתה מותקנת, הבית סגור, סדר היום השתנה, וההמתנה הלכה והתארכה. עבור לקוחות רבים של רשפים דלתות, זה היה תסריט מוכר: ביקור של מתקין או טכנאי שתואם לטווח של ארבע שעות, שבמהלכן נדרש הלקוח להישאר בבית, להמתין, לדחות פגישות ולעתים גם להפסיד יום עבודה. מה שנתפש במשך שנים כגזירת גורל צרכנית, נהפך לבסיס של תובענה ייצוגית, שהסתיימה כעת בפסק דין מפורט ובאישור הסדר פשרה רחב היקף, שבמרכזו פיצוי לציבור הלקוחות והתחייבות לשינוי התנהלות עתידי.

פסק הדין ניתן בבית משפט השלום בתל אביב על ידי השופט ליאור גלברד, במסגרת תובענה ייצוגית שהגישה זוהר יעקבסון נגד רשפים דלתות. ההליך עסק בפרקטיקה של תיאום ביקורי הובלה, התקנה ותיקון של דלתות ומוצרי החברה, בטווחי זמן של ארבע שעות, שלטענת המבקשת חרגו מהוראות חוק הגנת הצרכן ופגעו בזכויות הלקוחות. על פי המתואר בפסק הדין, המקרה הפרטי שממנו צמחה התובענה אינו חריג. יעקבסון רכשה דלת כניסה מתוצרת רשפים, ולאחר שהתגלתה תקלה ביקשה לתאם ביקור טכנאי. הביקור נקבע ליום מסוים, בטווח שבין 10:00 ל-14:00. ארבע שעות של המתנה, ללא אפשרות לדעת מתי בדיוק יגיע הנציג. לטענתה, לא מדובר במקרה נקודתי אלא במדיניות שיטתית, שננקטה כלפי לקוחות רבים. במסגרת הבקשה לאישור התובענה הייצוגית צורפו גם ראיות נוספות, לרבות הליך משפטי אחר שבו הודתה החברה כי זהו חלון הזמן המקובל אצלה.

בבסיס התביעה עמדה פרשנות של סעיף 18א לחוק הגנת הצרכן, העוסק בזמני המתנה לביקור נותן שירות בבית הצרכן. הסעיף קובע כי כשנדרש ביקור של שליח, מתקין או מתקן, על העוסק לתאם מועד כך שזמן ההמתנה לא יעלה על שעתיים מעבר לשעה שנקבעה. לטענת המבקשת, תיקון לחוק שנכנס לתוקף ב-2018 הרחיב את תחולת ההסדר, כך שהוא חל על כלל נותני השירות ולא רק על טכנאים של מוצרי חשמל, כפי שהיה בעבר. תכלית התיקון, כך נטען, היא פשוטה וברורה: לכבד את זמנו של הצרכן ולמנוע פגיעה בשגרת יומו.

רשפים דלתות מצדה, דחתה את הטענות. בתשובתה לבקשה לאישור היא טענה כי החוק אינו חל עליה במלואו, וכי פרשנות המבקשת מרחיבה יתר על המידה את הוראות הדין. החברה הסתמכה בין היתר על חוות דעת של ארגון אמון הציבור, שלפיה החובה הנוגעת לזמני המתנה קשורה למוצרים מסוימים בלבד, ובראשם מוצרי חשמל, ואינה חלה בהכרח על דלתות. עוד נטען כי גם כשתואם חלון זמן של ארבע שעות, בפועל ברוב המקרים הגיעו נציגי החברה מוקדם יותר, כך שהלקוחות לא נדרשו להמתין את מלוא הזמן.

הפרה של החוק, ללא קשר למועד ההגעה בפועל

המבקשת לא קיבלה את הדברים. בתגובתה היא טענה כי עצם קביעת חלון זמן של ארבע שעות מהווה הפרה של החוק, ללא קשר למועד ההגעה בפועל. לדבריה, מדובר בפרקטיקה שמנצלת את העובדה שהחוק קובע פיצוי סטטוטורי רק לאחר חלוף פרק זמן מסוים, ומאפשרת לעוסקים להתיישר פורמלית עם הדין, אך לפגוע בפועל בצרכנים. עוד הודגש כי המונח "טובין" בחוק הגנת הצרכן אינו מוגבל למוצרי חשמל, אלא כולל כל נכס מוחשי שאינו מקרקעין, ובהגדרה זו נכללות גם דלתות.

אתי אלישקוב, מנכ"לית ליברה; קרדיט: אבי מועלםאתי אלישקוב, מנכ"לית ליברה; קרדיט: אבי מועלם

מהפכה בפרסומות, נזיפה בביהמ"ש: ליברה תשלם 100 אלף שקל

תאונת דרכים פשוטה נהפכה למאבק משפטי ממושך, לאחר שחברת הביטוח סירבה לשלם פיצוי וטענה למרמה. השופט גיא אבנון דחה את הטענות של ליברה אחת לאחת, מתח ביקורת חריפה על התנהלות החברה וקבע כי נוהלה "הגנת סרק". התוצאה: פיצויים, הוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין גבוהים - ובית משפט שלא חסך מלים

עוזי גרסטמן |


בכביש 44, בסמוך לצומת פיקוד העורף, אירעה בשעת אחר צהריים שגרתית תאונת דרכים מהסוג שאמור להסתיים במהירות: פגיעה מאחור, אחריות ברורה, נזק לרכב ופנייה לחברת הביטוח. אלא שמבחינת שרה ג'נשווילי, בעלת הרכב שנפגע, האירוע הזה היה רק תחילתו של מסע ארוך ומעיק, שבסופו מצאה את עצמה מתדיינת בבית משפט מול חברת ביטוח גדולה, שמצדה עשתה כל שביכולתה כדי לא לשלם. בפסק דין חריג באורכו ובחריפותו, קבע שופט בית משפט השלום בנתניה, גיא אבנון, כי חברת הביטוח ליברה ניהלה הגנת סרק, פגעה גם במבוטח שלה וגם בנפגעת, וחייב אותה בכ-100 אלף שקל פיצויים והוצאות. כבר בפתח פסק הדין הבהיר השופט את עמדתו, כשכתב כי מדובר ב"אחד מאותם מקרים מקוממים".

הרקע להליך פשוט לכאורה. ב-18 בספטמבר 2024, בשעה 15:00 בערך, נהג בנה של התובעת ברכבה, ופנה ימינה בצומת מצליח. מאחוריו נסע רכב אחר, שנהגו לא שמר מרחק ופגע ברכב מאחור. אין מחלוקת על עצם התאונה, אין מחלוקת על האחריות, וגם לא על זהות הנהג הפוגע. הנתבע עצמו, אברהם אבירן אטיאס, הודה באחריות כבר בכתב ההגנה והבהיר כי האחריות לפיצוי מוטלת על חברת הביטוח שלו, ליברה חברה לביטוח.

אלא ששם, בנקודה שבה רוב תיקי הרכב מסתיימים, בחרה ליברה לסטות מהמסלול המוכר. במקום לשלם את הנזק לצד השלישי, היא טענה כי אין כיסוי ביטוחי כלל. לטענתה, הנהג המבוטח מסר לה מידע כוזב, שיבש חקירה, לא שיתף פעולה, ואולי אף מדובר בתאונה שמעולם לא התרחשה. בכתב ההגנה נכתב, במלים שלא הותירו מקום לספק, כי, "אין כיסוי ביטוחי לאירוע הנטען שלא הוכח כלל כי אכן התרחש כמדווח".

הטענות האלה, שייחסו למעשה מרמה ברף פלילי, עמדו בלב ההליך. אלא שככל שהמשפט התקדם, כך התברר עד כמה הן נשענות על יסודות רעועים. דו"ח החקירה שעליו ביקשה ליברה להתבסס הוסתר תחילה, לאחר מכן התעכב, ולבסוף כלל לא הובא כראיה. השופט אבנון נדרש שוב ושוב להתנהלות החברה כבר בשלבים המקדמיים, והבהיר בהחלטותיו כי אין הצדקה לעיכוב גילוי המסמכים. באחת ההחלטות הוא כתב כי "לא שוכנעתי כי חשיפתו של הדו"ח תפגע בהגנתה של ליברה, לבטח אין בה כדי לסכל את חשיפת האמת".

התנהלות מעוררת קושי של ליברה

גם לאחר שהדו"ח נחשף, המשיכה ליברה לנהל קו לוחמני. היא הגישה בקשות חריגות לצווים נגד התובעת והמבוטח שלה, לרבות דרישה לקבלת פירוט שיחות טלפון, איכוני סלולר ואיתור כלי הרכב - חודש לפני התאונה וחודש אחריה. הבקשות נדחו, והשופט קבע כי מדובר בצווים "גורפים באורח קיצוני", שפגיעתם בפרטיות גבוהה והם לא מבוססים על תשתית ראייתית כלשהי. הוא אף תהה על עיתוי הגשתם, בסמוך מאוד למועד הדיון, וציין כי ההתנהלות מעוררת קושי.