בדיקה: למרות רכש במיליונים, הקבוצות הגדולות הרוויחו בשל מכירת שחקנים
חלון ההעברות בישראל הסתיים אתמול ולמרות העניין סביבו, נראה כי הקבוצות יצאו נשכרות ממנו. בדיקה פשוטה מעלה כי רוב הקבוצות הגדולות הכניסו סכומים לא מבוטלים מרכישת שחקנים וקבוצות אחרות, כמו מכבי נתניה למשל, יצאה נשכרת מהקיץ האחרון עם מכירת שחקנים במיליוני שקלים ורכש מועט יחסית. בסך הכל, קבוצות ליגת העל הוציאו מעל 16.5 מיליון יורו בחלון הנוכחי.
אגב, למרות טענת הקבוצות כי הן לא מצליחות להביא זרים במצב הנוכחי, לא פחות מ-32 זרים חדשים נרשמו כאן, כשמכבי חיפה החתימה ארבעה זרים ושני שחקנים ממוצא יהודי.
כמה שילמו הגדולות?
נתחיל עם מכבי תל אביב. המועדון השקיע בחלון ההעברות הנוכחי 5.5 מיליון אירו ברכש, כולל ווסלי פטאצ'י שהגיע לקראת סיומו ועליו שילמו כ-1.5 מיליון אירו. מנגד, ההכנסה ממכירת פליסיו מילסון הכניסה לקבוצה 5 מיליון אירו. בסך הכל, יוצא כי הקבוצה הרוויחה כ-750 אלף אירו בחלון הזה.
מכבי חיפה, לעומת זאת, השקיעה כ-7.5 מיליון אירו בחלון הזה, כולל מתיאס נהואל שנרכש ביום האחרון של ההעברות ב-5 מיליון אירו. זה הרבה יותר ממכבי תל אביב, אבל אסור לשכוח כי רשימת השחקנים שעזבו אותה, חלקם ללא פיצוי, גדולה מאוד. חיפה הכניסה כ-12 מיליון אירו ממכירת שחקנים והרוויחה כ-5 מיליון אירו.
- נחשף: כמה מרוויחים הזרים החדשים במכבי ת"א, חיפה, בית"ר ובאר שבע?
- שלוש נקודות חשובות לאוהדי בית"ר ירושלים והפועל באר שבע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רכישת שיא לחיפה. מתיאס נהואל (שלאסק ורוצלאב טוויטר)
לפני שנתקדם עם המספרים, כמה מילים על שתי הקבוצות הגדולות בישראל: בין שחקני הרכש החדשים של מכבי תל אביב נמצאים אניס פורת עיאש (נקנה והושאל חזרה לסכנין), סתיו למקין משחטאר דונייצק, ווסלי פטאצ'י מסנטוס, נמניה סטואיץ' מהכוכב האדום בלגרד, איסוף סיסוקו מבורדו, אלעד מדמון מחדרה, אופק מליקה ממכבי פתח תקוה הישאם לאיוס מהפועל תל אביב, שגיב יחזקאל מאנטליאספור, טייריס אסנטה מדן האח. יחד עם זאת, עזבו אותה דן ביטון, מילסון, אנריק סבוריט, דרק לוקאסן, עדן קארצב, שרן ייני, יונתן כהן, מתן בלטקסה, נדב נידם, אייל גולסה, אוקלנדו מוסקרה ועוד. את מכבי חיפה עזבו, כאמור, פרנזי פיירו, דניאל סונדגרן, פייר קורנו ולורנצו שימיץ' - כך ששחר נאלץ להכניס את היד עמוק לכיס כדי להביא תחליפים ראויים. מה ש"הציל" את מכבי חיפה בחלון הזה היה מכירת ענאן חלאיילי תמורת 6.5 מיליון אירו. החלוץ עבר לבלגיה ובכך סייע למכבי חיפה לממן את רוב שחקני הרכש שלה.
הפועל באר שבע הוציאה פחות ממיליון אירו בחלון הזה. לא ברור איך אלונה ברקת מכוונת לאליפות עם תקציב רכש כל כך נמוך, שעיקרו הסתכם ברכישת קינגס קנגאווה תמורת 800 אלף יורו. זה אולי משקף את התפיסה של קבוצות רבות בישראל – אם לא מוכרים (ובאר שבע לא מכרה), לא קונים.
מה קרה בקבוצות הקטנות?
בין העסקאות הגדולות בקרב הקבוצות הבינוניות-קטנות ניתן למנות את ההעברה של סאהר תאג'י מסכנין לנתניה תמורת חצי מיליון אירו, מכירת כארם זועבי על ידי הפועל ירושלים לפורטוגל תמורת 900 אלף יורו. גם מכבי פתח תקוה הרוויחה בחלון הזה, הפעם ממכירת עידן טוקלומטי שעבר לשארלוט תמורת 3.5 מיליון אירו.
לקלר והמילטוןעוד עונה אבודה לפרארי: מתחים בצוות, ביקורת מההנהלה ועתיד לא ברור להמילטון
אחרי הכישלון בברזיל והביקורת הפומבית של היו״ר ג׳ון אלקן, המילטון ולקלרק מנסים להרגיע, אך מאחורי הקלעים השם של קרלוס סיינץ כבר חוזר לשולחן
פרארי שוב מתמודדת עם תקופה סוערת, על המסלול ומחוצה לו. עונת 2025, שהייתה אמורה לסמן התחלה חדשה עם לואיס המילטון, הפכה לעוד שנה קשה. אחרי הגרנד פרי הכושל בסאו פאולו, שבו שני הנהגים פרשו לפני הסיום, יו"ר הקבוצה, ג’ון אלקן, בחר באופן חריג לצאת בפומבי נגד הצוות שלו. “הנהגים שלנו צריכים לדבר פחות ולהתרכז יותר בנהיגה,” אמר אלקן, בהתייחסות ישירה להמילטון ולצ’ארלס לקלרק.
פרארי סובלת מעונה חלשה, ללא ניצחונות וללא יציבות, והפער בין ההשקעות העצומות לתוצאות בשטח הולך וגדל. ההתבטאות של אלקן שיקפה את חוסר הסבלנות הגובר במטה הקבוצה ואת המתיחות ההולכת ומחריפה בין ההנהלה לנהגים. התגובה של הנהגים הגיעה במהירות. המילטון כתב ברשתות החברתיות: “אני מגבה את הקבוצה שלי. אני מגבה את עצמי. לא אוותר - לא עכשיו, לא אז, ולא אף פעם.” לקלרק, לעומתו, ציין ש“זה היה סוף שבוע קשה במיוחד” והוסיף כי רק “אחדות תוכל לעזור לנו לשנות את הכיוון בשלושת המרוצים האחרונים של העונה.”
בברזיל הכול הלך לאיבוד כבר בשלב מוקדם. לקלרק התרסק בהקפה השישית אחרי מגע עם שני נהגים אחרים. המילטון הסתבך בתקרית עם קרלוס סיינץ ובהמשך עם פרנקו קולאפינטו. הנזק למכונית היה משמעותי, והקבוצה בחרה לעצור את המרוץ. כך נותרה פרארי עם שתי מכוניות מחוץ למשחק - שוב. פרארי, מהמותגים המזוהים ביותר עם ההיסטוריה של הפורמולה 1, סופרת עוד עונה בלי ניצחון. זו הפעם השלישית בשש השנים האחרונות שבה היא מסיימת כך. מאז 2007 לא זכתה הקבוצה באליפות הנהגים, ומאז 2008 לא באליפות היצרנים. גם השנה היא במקום הרביעי, מאחורי רד בול, מרצדס ומקלארן.
המילטון, בן 40, הגיע לקבוצה בתחילת השנה עם תקוות גדולות. ההחתמה שלו נועדה להחזיר את פרארי לקדמת הבמה, אך בפועל הוא מתקשה לבלוט. הוא לא עלה על הפודיום אפילו פעם אחת, וב־16 מתוך 21 מקצי דירוג הובס על ידי לקלרק.
- פרארי מציגה צמיחה בהכנסות ושמירה על רווחיות חרף האטה עולמית
- שיא ישראלי חדש - פרארי ב-18,000,000 שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
קרלוס סיינץ יחזור?
לקלרק עצמו, הנהג המזוהה ביותר עם פרארי בשנים האחרונות, מתקשה לשמור על יציבות. כמה תוצאות טובות בתחילת העונה הובילו לציפיות, אך בהמשך חלה ירידה חדה. היחסים בין שני הנהגים מתוחים, ולפי דיווחים באיטליה, ההנהלה כבר בוחנת שינויים אפשריים בהרכב העתידי. באיטליה גם מזכירים שוב את שמו של קרלוס סיינץ, הנהג שהוחלף במילטון ועבר לויליאמס. סיינץ מציג עונה יציבה ונחשב לבעל תרומה טכנית משמעותית בעברו בפרארי. לפי פרסומים, מנהל הקבוצה פרד ואסר שומר איתו על קשר, ולא שולל אפשרות לחזרתו בעתיד.
