מילסון
צילום: באדיבות מכבי תל אביב

בדיקה: למרות רכש במיליונים, הקבוצות הגדולות הרוויחו בשל מכירת שחקנים

חלון ההעברות בישראל כלל מהפכות בחלק מהקבוצות, בניהן הקבוצות הגדולות, אבל חלק מהמכירות הביאו אותן למצב מאוזן ואפילו לרווח. וגם: כמה הוציאו כלל הקבוצות? הנה המספרים
איציק יצחקי |

חלון ההעברות בישראל הסתיים אתמול ולמרות העניין סביבו, נראה כי הקבוצות יצאו נשכרות ממנו. בדיקה פשוטה מעלה כי רוב הקבוצות הגדולות הכניסו סכומים לא מבוטלים מרכישת שחקנים וקבוצות אחרות, כמו מכבי נתניה למשל, יצאה נשכרת מהקיץ האחרון עם מכירת שחקנים במיליוני שקלים ורכש מועט יחסית. בסך הכל, קבוצות ליגת העל הוציאו מעל 16.5 מיליון יורו בחלון הנוכחי.

אגב, למרות טענת הקבוצות כי הן לא מצליחות להביא זרים במצב הנוכחי, לא פחות מ-32 זרים חדשים נרשמו כאן, כשמכבי חיפה החתימה ארבעה זרים ושני שחקנים ממוצא יהודי.

כמה שילמו הגדולות?

נתחיל עם מכבי תל אביב. המועדון השקיע בחלון ההעברות הנוכחי 5.5 מיליון אירו ברכש, כולל ווסלי פטאצ'י שהגיע לקראת סיומו ועליו שילמו כ-1.5 מיליון אירו. מנגד, ההכנסה ממכירת פליסיו מילסון הכניסה לקבוצה 5 מיליון אירו. בסך הכל, יוצא כי הקבוצה הרוויחה כ-750 אלף אירו בחלון הזה.

מכבי חיפה, לעומת זאת, השקיעה כ-7.5 מיליון אירו בחלון הזה, כולל מתיאס נהואל שנרכש ביום האחרון של ההעברות ב-5 מיליון אירו. זה הרבה יותר ממכבי תל אביב, אבל אסור לשכוח כי רשימת השחקנים שעזבו אותה, חלקם ללא פיצוי, גדולה מאוד. חיפה הכניסה כ-12 מיליון אירו ממכירת שחקנים והרוויחה כ-5 מיליון אירו.

מתיאס נהואל (שלאסק ורוצלאב טוויטר)

רכישת שיא לחיפה. מתיאס נהואל (שלאסק ורוצלאב טוויטר)

לפני שנתקדם עם המספרים, כמה מילים על שתי הקבוצות הגדולות בישראל: בין שחקני הרכש החדשים של מכבי תל אביב נמצאים אניס פורת עיאש (נקנה והושאל חזרה לסכנין), סתיו למקין משחטאר דונייצק, ווסלי פטאצ'י מסנטוס, נמניה סטואיץ' מהכוכב האדום בלגרד, איסוף סיסוקו מבורדו, אלעד מדמון מחדרה, אופק מליקה ממכבי פתח תקוה הישאם לאיוס מהפועל תל אביב, שגיב יחזקאל מאנטליאספור, טייריס אסנטה מדן האח. יחד עם זאת, עזבו אותה דן ביטון, מילסון, אנריק סבוריט, דרק לוקאסן, עדן קארצב, שרן ייני, יונתן כהן, מתן בלטקסה, נדב נידם, אייל גולסה, אוקלנדו מוסקרה ועוד. את מכבי חיפה עזבו, כאמור, פרנזי פיירו, דניאל סונדגרן, פייר קורנו ולורנצו שימיץ' - כך ששחר נאלץ להכניס את היד עמוק לכיס כדי להביא תחליפים ראויים. מה ש"הציל" את מכבי חיפה בחלון הזה היה מכירת ענאן חלאיילי תמורת 6.5 מיליון אירו. החלוץ עבר לבלגיה ובכך סייע למכבי חיפה לממן את רוב שחקני הרכש שלה.

הפועל באר שבע הוציאה פחות ממיליון אירו בחלון הזה. לא ברור איך אלונה ברקת מכוונת לאליפות עם תקציב רכש כל כך נמוך, שעיקרו הסתכם ברכישת קינגס קנגאווה תמורת 800 אלף יורו. זה אולי משקף את התפיסה של קבוצות רבות בישראל – אם לא מוכרים (ובאר שבע לא מכרה), לא קונים.

מה קרה בקבוצות הקטנות?

בין העסקאות הגדולות בקרב הקבוצות הבינוניות-קטנות ניתן למנות את ההעברה של סאהר תאג'י מסכנין לנתניה תמורת חצי מיליון אירו, מכירת כארם זועבי על ידי הפועל ירושלים לפורטוגל תמורת 900 אלף יורו. גם מכבי פתח תקוה הרוויחה בחלון הזה, הפעם ממכירת עידן טוקלומטי שעבר לשארלוט תמורת 3.5 מיליון אירו.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אליפות A2RL. קרדיט: יח"צאליפות A2RL. קרדיט: יח"צ

הדור הבא של הפורמולה 1: תחרות של רכבי מירוץ אוטונומיים

לראשונה בעולם, אליפות A2RL הציגה שישה רכבים אוטונומיים על מסלול אחד, בגרנד פיינל עם מהירויות של מעל 250 קמ"ש, עקיפות נועזות ובינה מלאכותית שמקבלת החלטות בזמן באמת; TUM הגרמנית זכתה שוב בתואר וזכתה ב-2.25 מיליון דולר; במרוץ אדם נגד מכונה, דניאיל קוויט ניצח את האלגוריתם בפער של 1.58 שניות בלבד

רן קידר |

עולם המרוצים האוטונומיים עשה קפיצה משמעותית לעבר העתיד באבו דאבי, כאשר אליפות A2RL קיימה את הגרנד פיינל העולמי הראשון בהיסטוריה שכלל שישה רכבי מרוץ אוטונומיים לגמרי על אותו מסלול. האירוע, שהתקיים במסלול יאס מרינה כחלק משבוע האוטונומיה של אבו דאבי (ADAW), ריכז טכנולוגיות קצה, הנדסה פורצת דרך ומופע מרהיב של בינה מלאכותית שמנווטת, מאיצה ומבצעת עקיפות בדיוק של אלפיות השנייה. כ-8,000 צופים מילאו את הטריבונה וצפו ברגע היסטורי של ממש, שבו טכנולוגיות שעד לא מזמן היו בתחום המחקר הפכו למציאות דוהרת.

הגרנד פיינל הפגיש בין שש מהקבוצות החזקות בעולם: TUM ואונימורה (Unimore) מאיטליה, Kinetiz ו-TII Racing מהאמירויות, PoliMOVE האיטלקית ו-Constructor מגרמניה. כבר מההקפה הראשונה היה ברור שהמרוץ הזה אינו רק הדגמה של טכנולוגיה, אלא קרב אמיתי. TUM, שזינקה מהפול פוזישן, מצאה את עצמה תחת לחץ של Unimore שהציגה קצב יוצא דופן ועקפה אותה כבר בפנייה השישית של ההקפה השנייה.

שתי המכוניות התנהלו זה לצד זו לאורך 10 ההקפות הבאות במהירויות שהגיעו ל–250 קמ"ש, כאשר הפער ביניהן עמד על פחות משנייה רוב הזמן. באמצע המרוץ, ניסיון עקיפה של Unimore מול Constructor הסתיים בהתנגשות שהוציאה את שתי המכוניות מהמסלול. TUM ניצלה את האירוע, חזרה לראש הדבוקה ולא איבדה את ההובלה עד לקו הסיום. למרות התאונה, Unimore רשמה את הסיבוב המהיר ביותר בתחרות כולה.

אחת עשרה קבוצות מכל העולם השתתפו בעונה השנייה של האליפות, שהתמודדו על פרס כולל של 2.25 מיליון דולר. הגמר הגדול השנה סימן לא רק הישג טכנולוגי מרשים אלא גם אבני דרך הנדסיות המקרבות את עולם הרכב האוטונומי לשימושים יומיומיים, מנסיעה עירונית ועד ליישום תעשייתי.

פייסל אל בנאי, יועצו של נשיא איחוד האמירויות והוגה תחרות A2RL, תיאר את האירוע כ"מתקן ניסוי שמאיץ את עתיד המערכות האוטונומיות". לדבריו, "האליפות מוכיחה כיצד שילוב של שאפתנות מדעית ותחרותיות מוביל לפריצות דרך בקצב מסחרר".

אליפות A2RL. קרדיט: יח"צאליפות A2RL. קרדיט: יח"צ

הדור הבא של הפורמולה 1: תחרות של רכבי מירוץ אוטונומיים

לראשונה בעולם, אליפות A2RL הציגה שישה רכבים אוטונומיים על מסלול אחד, בגרנד פיינל עם מהירויות של מעל 250 קמ"ש, עקיפות נועזות ובינה מלאכותית שמקבלת החלטות בזמן באמת; TUM הגרמנית זכתה שוב בתואר וזכתה ב-2.25 מיליון דולר; במרוץ אדם נגד מכונה, דניאיל קוויט ניצח את האלגוריתם בפער של 1.58 שניות בלבד

רן קידר |

עולם המרוצים האוטונומיים עשה קפיצה משמעותית לעבר העתיד באבו דאבי, כאשר אליפות A2RL קיימה את הגרנד פיינל העולמי הראשון בהיסטוריה שכלל שישה רכבי מרוץ אוטונומיים לגמרי על אותו מסלול. האירוע, שהתקיים במסלול יאס מרינה כחלק משבוע האוטונומיה של אבו דאבי (ADAW), ריכז טכנולוגיות קצה, הנדסה פורצת דרך ומופע מרהיב של בינה מלאכותית שמנווטת, מאיצה ומבצעת עקיפות בדיוק של אלפיות השנייה. כ-8,000 צופים מילאו את הטריבונה וצפו ברגע היסטורי של ממש, שבו טכנולוגיות שעד לא מזמן היו בתחום המחקר הפכו למציאות דוהרת.

הגרנד פיינל הפגיש בין שש מהקבוצות החזקות בעולם: TUM ואונימורה (Unimore) מאיטליה, Kinetiz ו-TII Racing מהאמירויות, PoliMOVE האיטלקית ו-Constructor מגרמניה. כבר מההקפה הראשונה היה ברור שהמרוץ הזה אינו רק הדגמה של טכנולוגיה, אלא קרב אמיתי. TUM, שזינקה מהפול פוזישן, מצאה את עצמה תחת לחץ של Unimore שהציגה קצב יוצא דופן ועקפה אותה כבר בפנייה השישית של ההקפה השנייה.

שתי המכוניות התנהלו זה לצד זו לאורך 10 ההקפות הבאות במהירויות שהגיעו ל–250 קמ"ש, כאשר הפער ביניהן עמד על פחות משנייה רוב הזמן. באמצע המרוץ, ניסיון עקיפה של Unimore מול Constructor הסתיים בהתנגשות שהוציאה את שתי המכוניות מהמסלול. TUM ניצלה את האירוע, חזרה לראש הדבוקה ולא איבדה את ההובלה עד לקו הסיום. למרות התאונה, Unimore רשמה את הסיבוב המהיר ביותר בתחרות כולה.

אחת עשרה קבוצות מכל העולם השתתפו בעונה השנייה של האליפות, שהתמודדו על פרס כולל של 2.25 מיליון דולר. הגמר הגדול השנה סימן לא רק הישג טכנולוגי מרשים אלא גם אבני דרך הנדסיות המקרבות את עולם הרכב האוטונומי לשימושים יומיומיים, מנסיעה עירונית ועד ליישום תעשייתי.

פייסל אל בנאי, יועצו של נשיא איחוד האמירויות והוגה תחרות A2RL, תיאר את האירוע כ"מתקן ניסוי שמאיץ את עתיד המערכות האוטונומיות". לדבריו, "האליפות מוכיחה כיצד שילוב של שאפתנות מדעית ותחרותיות מוביל לפריצות דרך בקצב מסחרר".