פקק תנועה תחבורה רכב תשתיות נדלן
צילום: Istock

סוף לפקקים? כך תראה מפת התחבורה של ישראל

המועצה הארצית לתכנון ובניה אישרה פה אחד את תכנית המתאר המשולבת לתחבורה יבשתית, המכונה תמ"א 42, שתחליף תכניות קיימות. אמנם, התכנית טעונה את אישור הממשלה

מורן ישעיהו | (4)
נושאים בכתבה תחבורה ציבורית

סוף לפקקים? המועצה הארצית לתכנון ובניה, בראשות זאב בילסקי, אישרה פה אחד את תכנית המתאר המשולבת לתחבורה יבשתית, תמ"א 42, המחליפה את תכניות המתאר הארציות הקיימות - תמ"א 3 לדרכים ותמ"א 23 למסילות. התכנית טעונה את אישור הממשלה.

"התכנית מניחה לראשונה תמונה שלמה של תשתיות התחבורה הארציות בישראל, ומתאימה לא רק לאתגרי השעה אלא כוללת גם ראייה תכנונית ואסטרטגית לטווח הארוך עד לשנת 2040", מסר בילסקי. "בתכנית נקבעים לראשונה נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית, מרכזי תחבורה משולבים, ומורחבת רשת מסילות הברזל. תכנית שכזו מהווה בשורה אמיתית לתושבי המדינה שצמאים לפתרונות תחבורה וצמצום זמן הנסיעה בכבישי ישראל".

מכוח התכנית ניתן לקדם תכנון מפורט של פרויקטים תחבורתיים ארציים בישראל, אך היא אינה פוגעת בתוקפן של תכניות מפורטות שאושרו קודם תחילתה. מטרתה לתת מענה להמשך הגידול באוכלוסייה וכפועל יוצא לעומסים בדרכים.

 

בתכנית תוספת מזערית של דרכים ומסילות חדשות והיא מתבססת בעיקר על שימוש בתוואים קיימים, תוך ייעול של השימוש בהם, בין אם באמצעות התאמתם להסעת המונים ובין אם בשילוב תשתיות בצמידות לתחבורה.

 

כך תראה מפת התחבורה של ישראל

התכנית כוללת מספר מרכיבים שלא נדרשו עד היום. כך למשל, היא כוללת דרכים ארציות שהוגדרו כדרכים לתחבורה ציבורית ושיתופית. אלו הוגדרו כדרכים רבות קיבולת, בהן יישמר שטח לנתיבים ייעודיים לצורך כך. בנוסף, נקבעו מספר צירים כבלעדיים לתחבורה ציבורית, שישמשו גם כתשתית מאפשרת לתנועה אוטונומית בנסיעות שיתופיות, אך גם לתחבורה ציבורית, כגון רכבת קלה או רכבת כבדה.

התכנית מגדירה תכנון מוטה תחבורה ציבורית ותחבורה מקיימת בתכניות מתאר כוללניות מפורטות, וקובעת הוראות לשילוב התחבורה הציבורית בכל תכנית מתאר. לצד זאת, היא כוללת הוראות לאזורים מיוחדים לרכיבה על אופניים ומכילה אותן על כלל המרקמים העירוניים. אזורים אלה מכוונים לשילוב תכנון שבילי אופניים במסגרת הכנת תכנית לתשתית תחבורה ארצית בתחומם.

 

מרכזי תחבורה ציבורית משולבים - התכנון המוצע מארגן את מערכת הדרכים, בדגש על הדרכים רבות הקיבולת, מסילות הברזל והחיבורים למערכות התנועה המטרופוליניות כרשת רציפה. זאת, בין היתר, באמצעות קביעת מרכזי תחבורה ציבורית משולבים למעבר בין אמצעי תחבורה, ושמירת שטח לצורך הקמתם.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

כמו כן, התכנית מחזקת את הגישה התחבורתית אל מעבר לגבולות התכנית. לצורך כך, נשמרו שטחים ל'מנשקים בין רשתיים' (שטח המיועד למעבר בין דרך ארצית או מסילה לבין דרך או מסילה שמחוץ לתכנית), ועובו החיבורים אליהם.

 

עוד נקבעו שטחים עבור מסופי מטענים כדי לחזק את האפשרויות לתכנון הובלת מטענים באמצעות הרכבת, ונקבעו לצורך זה מרכזים לשינוע מטענים.

 

במסגרת הדיונים בוועדת המשנה של המועצה הארצית נקבע גם כי במסגרת התכנון המפורט, יבחנו מעברים אקולוגיים באזורים הנדרשים וכן הצורך לבחון את השימוש בשטחים הכלואים במחלפים.

 

מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר, ציינה כי "ההיבט התחבורתי בא לידי ביטוי בכל תוכנית שמאושרת ע"י מוסדות התכנון. עם אישור תכנית מתאר חשובה זו, נוכל לקדם תכניות תחבורתיות מפורטות שישפרו את איכות חיי התושבים. שיתוף הפעולה בין משרד התחבורה ובין מינהל התכנון, הוביל לגיבוש תוכנית חשובה והכרחית לעתיד מדינת ישראל שנותנת מענה לאתגרי התחבורה העכשוויים והעתידיים".

 

מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר, הוסיפה כי "התכנית מממשת את שינוי התפיסה שמוביל משרד התחבורה בשנים האחרונות. לצד קידום התכנון התחבורתי ארוך הטווח, התכנית פורצת דרך בכל הקשור לקידום התחבורה הציבורית בישראל".

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    כדאי אולי לחשוב גם על תחבורה ימית (ל"ת)
    מחוץ לקופסה 04/03/2020 11:10
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    כביש 2 מוזנח 04/03/2020 08:32
    הגב לתגובה זו
    מפתחים את כל הארץ ומשרד התחבורה מפקיר את החלק הצפוני של כביש 2.
  • 2.
    זה הכל? (ל"ת)
    תמצית הבבלת 03/03/2020 23:09
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    זאב 03/03/2020 16:46
    הגב לתגובה זו
    האם נלקחו בחשבון בתוכניות עיכובים "קלים" של 10-15 שנה כפי שקורה בכל ביצוע תוכניות תחבורתית עד היום בישראל?
רז אברהם. קרדיט: רון כהןרז אברהם. קרדיט: רון כהן
מחירי הדירות

מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך

רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית

רז אברהם |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.

עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל

עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.

ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.

בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990), ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.

זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.

מתחם שיכון הרופאים של דירה להשכיר ברמת גן. קרדיט: Arceffect Adi Buenoמתחם שיכון הרופאים של דירה להשכיר ברמת גן. קרדיט: Arceffect Adi Bueno

אשטרום זכתה במכרז שיכון הרופאים בתל השומר, בהיקף 1,189 יח"ד

רשות מקרקעי ישראל וחברת 'דירה להשכיר' הודיעו על כך שאשטרום זכתה במכרז להשכרה ארוכת טווח במתחם שיכון הרופאים בתל השומר, שכולל 1,189 יח"ד, מתוכן 600 יח"ד להשכרה עבור הסגל הרפואי, 399 יח"ד להשכרה ארוכת טווח, 190 יח"ד למכירה ו-35,000 מ"ר למסחר ותעסוקה; ההיקף עומד על 430 מיליון שקל, כולל הוצאות פיתוח ומע"מ

רן קידר |

רשות מקרקעי ישראל וחברת 'דירה להשכיר' הודיעו על כך שאשטרום אשטרום קבוצה -1.96%   זכתה במכרז להשכרה ארוכת טווח במתחם שיכון הרופאים בתל השומר, שכולל 1,189 יח"ד, מתוכן 600 יח"ד להשכרה עבור הסגל הרפואי, 399 יח"ד להשכרה ארוכת טווח, 190 יח"ד למכירה ו-35,000 מ"ר למסחר ותעסוקה; ההיקף עומד על 430 מיליון שקל, כולל הוצאות פיתוח ומע"מ

שלוש חברות הגישו את הצעותיהן להקמת הפרוייקט, ועבור הזוכה, חברת אשטרום, זהו הפרוייקט התשיעי בו היא זוכה במכרזי דירה להשכיר ומצטרף ל-2,372 יח"ד שבידי החברה בת"א, ירושלים, חיפה, לוד, בני ברק, באר יעקב ור"ג.

הפרויקט כולל סה"כ 1,189 יחידות דיור - מתוכן 600 יחידות דיור להשכרה לצמיתות עבור הסגל הרפואי של בית החולים בשכר דירה המגלם הנחה של 30% ממחיר השוק, 399 יחידות דיור להשכרה ארוכת טווח במתווה "דירה להשכיר" לתקופה של 20 שנה, ו-190 יחידות דיור למכירה. בנוסף, הפרויקט כולל כ-35,000 מ"ר שטחי תעסוקה ומסחר. 

המתחם ממוקם צפונית לבית החולים שיבא תל השומר, בין בקעת אונו למחלף אלוף שדה, בשטח של כ-106 דונם. מדרום לבית החולים תל השומר ומצפון לקריית קריניצי שברמת גן. המתחם ששווק מהווה חלק מתכנית הכוללת 2,260 יחידות דיור, מבני ציבור ושטח פתוח לשימוש הציבור. במסגרת המכרז, 1,189 יחידות דיור מיועדות להשכרה ולמכירה, כאשר 25% מיחידות הדיור להשכרה יהיו במחיר מופחת לזכאים. הפרויקט יציע תמהיל דירות מגוון.

התכנית משפרת את מערך התנועה באמצעות הוספת ציר כניסה חדש לבית החולים, פתיחת רחוב מנדס וחיבורו לציר משה לוי, הפחתת תקני חניה ופיתוח מערך שבילי הולכי רגל ואופניים. השכונה תכלול שטחים ירוקים ופארק מרכזי, שבילי אופניים המשתלבים ברשת העירונית, וחיבור לתשתיות הרכבת הקלה (קו סגול) והמטרו.