נגמרה החגיגה? ההנחות במחיר למשתכן הוגבלו לעד 400 אלף שקל
רבות דובר על פרויקט הדגל של שר האוצר משה כחלון, תכנית "מחיר למשתכן", אשר נועדה לצמצם פערים חברתיים ולאפשר לזוגות צעירים רכישת דירה. אחת הטענות שהועלו כנגד התכנית הינה כי התכנית מיטיבה עם העשירים בשל מתן הנחות ענק של עד כמיליון שקל במרכז (ע"ע גליל ים), כאשר מנגד חלק מהדירות בפריפריה מגלמות הטבות נמוכות, כאשר לעיתים מדובר בהנחות נמוכות מ-200 אלף שקל המאלצות את משרד האוצר להוסיף מענקים לרוכשי הדירות.
מעתה גובה ההנחות יוגבל
מנייר עמדה שפרסם משרד המשפטים בתחילת השבוע, עולה כי מקרים כגון גליל ים בהם ניתנה לזוכי מחיר למשתכן הטבה של עד כמיליון שקל ברכישת הדירות, יוצרים "קושי משפטי משמעותי". זאת בניגוד למצב בו ניתנת הטבה בטווח של 400-200 אלף שקל. ככל הנראה, במידה ובכל זאת יוצעו פרויקטים המשקפים מתן הנחות גבוהות יותר, יהיה צורך באישור מיוחד.
לא דורכים לדוב ישן על הזנב
במשרד המשפטים ככל הנראה לא ממש מעוניינים לפתוח את הדיון בנושא זה, שכן סירבו להתייחס לפניית Bizportal כאשר ביקשנו לברר מהן הבעיות המשפטיות? ואיזה מין אישור מיוחד נדרש לצורך חריגה ומתן הנחות גבוהות יותר? כעת, השאלה העקרונית נותרה: מדוע יש בעיה משפטית להעניק הטבה של מיליון שקל לעשירים כנגד הטבה של 200 אלף שקל בלבד לעניים, בעוד מתן הטבה של 400 אלף שקל לעשירים כנגד הטבה של 200 אלף שקל לעניים איננה בעייתית מבחינה משפטית? בעניין זה נזכיר כי על פי ממצאי סקר שפורסם בתחילת החודש בין זוכי מחיר למשתכן נמצא כי ככל שרמת ההכנסה של הזוכים נמוכה יותר, כך שביעות רצונם מהתכנית ירדה (לכתבה המלאה).
אין מה לעשות - בחיים צריך מזל
- 17.בדירה גרים=קורת גג 31/01/2019 21:46הגב לתגובה זובדירה גרים=קורת גג,לעומת מגורים ברחוב
- 16.כחלון 31/01/2019 11:00הגב לתגובה זוותיק לפני כמה שנים מבוגר שעבד וקיבל עד 6700 לא נפגעה לו קצבת זקנה אצל כחלון שלא יודע איך לחיות עם גרושים הורידו את 6700 ל5600 ככה שמבוגרים שאין להם פנסיה לא יכולים להתפרנס בכבוד לא פלא שבבחירות הקרובות לא יהיו לך בכלל מנדטים העיקר לבזבז מיליארדים על תכנית מטופשת
- 15.אלדו 25/01/2019 21:39הגב לתגובה זושל מיליון וחצי שקל זה בסדר ומתנה בזכויות בנייה לחסרי דיור זה לא בסדר?
- 14.בדירה גרים=קורת גג 25/01/2019 17:48הגב לתגובה זובדירה גרים=קורת גג,לעומת מגורים ברחוב
- 13.רון 25/01/2019 12:46הגב לתגובה זודירה במחיר למשתכן בפריפריה עולה כ-600-700 אלף שקלים. הנחה של 300 אלף. בתאכלס ההגרלה פתוחה לכל זכאי בכל אזור. אם אתה רוצה למקסם את הזכיה קנה במרכז.
- 12.לא פראייר 25/01/2019 07:55הגב לתגובה זו300 אלף לדירה בפרפרייה, 500 אלף במרכז.
- 11.קבלנים בלחץ 25/01/2019 07:54הגב לתגובה זומשרדי מכירה שוממים , כל הביקושים עברו לכחלון, 137,000 הביעו אמון מחא. חוסכים 400-900 אלף , הכסף נשאר אצלנו , לא יילך לקבלן חמדן הבועה התפוצצה ,הפסקנו לממן קבלנים.
- 10.שמיל 25/01/2019 07:14הגב לתגובה זושכחתם: 1. את "תוספת המחיר העלומה" של הצמדה למדד תשומות הבניה שתייקר לרוכשי "מחיר למסתכן" את הדירות ב-10-15% ללא שהבנקים נותניםמאת המ4כיב במשכנתה. 2. את ההתפרעות של הבנקים שמייקרים ללווי "מחיר למסתכן" ביותר מ-60%! סתם כך ללא סיבה אלא כי אפשר. 3. שמחיר הקרקע הוא פונקציה של החלטה שרירותית של רמ"י ולכן כל עניין ההנחות הוא בלוף. 4. שרוב ההישראלים לא יכולים לגור רחוק מהמרכז כיוון שאין בישראל תשתיות תחבורה סבירות ליוממים שעובדים במאכז. 5. ששרת המשפטים חיבלה בביטול אמלת פירעון מוקדם לטובת אוליגפול הבנקים, וממשיכה לחפש דרכים להכשיל את הפרוייקט מסיבות ברורות (שלא יפורטו כאן כי יום הבוחר קרוב). 6. מדובר בתוכנית זדונית שלומיאלית ששרת המשפטים מוציאה לפועל לאט אך ביסודיות.
- 9.קהיית קולות - הטבה מפלה לסקטור ספציפי (ל"ת)שכיר 24/01/2019 21:10הגב לתגובה זו
- 8.תתעוררו מ 24/01/2019 13:40הגב לתגובה זותתעוררו מהחשיבה ,שיש רק את עלות הבנייה,בהקמת דירות בביניין חדש .ושאין עוד עלויות נוספות....כמו עלות הקרקע.
- 7.עומר 24/01/2019 12:01הגב לתגובה זושילך כבר הביתה האפס הזה
- 6.המסתכן 24/01/2019 11:13הגב לתגובה זומכולנו לא ישאר כלום גירעון זה התוצאה של כחלון
- 5.נגמר עידן כחלון . הביתה שילך כבר !!! (ל"ת)שולמית 24/01/2019 11:10הגב לתגובה זו
- 4.כחלון (ל"ת)שולמית 24/01/2019 11:09הגב לתגובה זו
- 3.מעשיר עשירים ומשפיל עניים (ל"ת)פחלון 24/01/2019 08:22הגב לתגובה זו
- כחלון (ל"ת)שולמית 24/01/2019 11:10הגב לתגובה זו
- 2.רועי 23/01/2019 16:10הגב לתגובה זואין פיתיון של הון עצמי ענק במרכז המלכודת דבש קורסת
- 1.שכן של בן ארי 23/01/2019 15:59הגב לתגובה זוח"כ מירב בן ארי מחייכת....
הטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיותהקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה
הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים ללא ריבית והצמדה מגלמת חיסכון שנתי של כ-55-60 אלף שקל, בעשור זה כ-500 אלף שקל. מהלכי מימון יצירתיים של יזמים משנים את שוק המבצעים, מורידים את המחירים בפועל באופן דרמטי.
הקבלנים מתגלים כיצירתיים מאוד בכל הקשור למכירת דירות. היה 80/20, היה גם 90/10 זה עדיין קיים, אבל בנק ישראל הגביל את העסקאות האלו של שלם 10% עכשיו ו90% במסירה. אבל אל תדאגו - הקבלנים יצירתיים וראה שלאחרונה המבצעים כבר הגיעו לרף חדש - ועדיין, כל זה קורה בלי שאף אחד יקרא לזה בטעות "הנחה". או "ירידת מחיר". לקבלנים חשוב לבלבל את "האויב". הם לא מוכנים לקרוא לזה הנחה, הם רוצים שמחיר המחירון לא יירד - ככה הלמ"ס לא יתמחר את הירידה הזו וככה המחירים לא ירדו. זה עובר בין הקבלים באופן גורף, סוג של יד נעלמה עוברת בינהם ומיישרת אותם לכלל הזה - "אל תורידו מחיר. תתנו מבצע, הנחה, אבל בלי להוריד מחיר מחירון".
זה עובד. המחירים על פי הלמ"ס ירדו ב-2% בלבד, בפועל הם ירדו בין 5% ל-10%.
בפועל ההטבות שמקבלים רוכשי דירות גדלו משמעותית. מה שנחשב בעבר למבצע נקודתי הפך לכלי תמחור מרכזי במכירות של הקבלנים, שבו הם מעניקים לקונים ערך כספי גבוה - לעיתים מאות אלפי שקלים. התוצאה היא “הנחות” שעומדות נכון לעת עתה בדרישות של הבנקים שהם אלו שאמורים לאשר הנחות לציבור (כשהם מאשרים הלוואה על פי טופס 4 הם מורים לקבלן שלא לעשות הנחות ללא אישורם). חשוב לציין - בפועל ההטבות מצמצמות את עלות הרכישה בצורה מהותית, בחישוב שערכנו ההנחה מגלמת כ-10% מערך הדירה שנכללת בהטבות השונות בממוצע.
הדוגמה הבולטת ביותר מגיעה כאמור מחברת אזורים אזורים 1.26% , שהשיקה מהלך שבו הרוכש מקבל הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים, ללא ריבית, ללא הצמדה וללא החזר שוטף. המשמעות הכלכלית יחסית פשוטה: אם רוכש רגיל היה נוטל מיליון שקל מהבנק, הוא היה משלם ריבית של אזור ה-55-60 אלף שקל בשנה. על פני עשור. גם לאחר היוון של התזרים לערך נוכחי היום, מדובר בהטבה שמצטברת לכ-500 אלף שקל. מדובר למעשה במבצע שמגלם חצי מיליון שקל הנחה בפועל, רק בלי להשתמש במילים “הנחה” או “ירידת מחיר”. המחיר הרשמי נשאר קבוע, אבל עלות הרכישה האמיתית יורדת דרמטית.
כדי להבין את הסיבה לכך, ואת הגורמים לעובדה שהקבלנים יעשו הכל כדי לא לפגוע במחיר הרשמי, אפשר להכנס לכאן - מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים. באופן כללי - נראה שלא משנה עד כמה המכירות ייפגעו עבור הקבלנים והיזמים, הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם להוריד מחיר באופן רשמי, הסיבה האינטואיטיבית והברורה מכל היא הפחד מכדור שלג, דרך אגב: הם גם עושים את זה בשלל צורות. כך למשל כתבנו על ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם - כאן - מדובר על שיטה נוספת של הקבלנים ליצור שליטה במלאי הקיים כדי לא לגרום להצפה גדולה יותר כבר ממה שקיים כרגע. מלאי אדיר של מעל ל-82 אלף דירות כבר צף, ונראה שבשנתיים- שלוש האחרונים המזל כבר לא מאיר פנים עבור היזמים - והוא גם לא נראה באופק.
- הקבלנים מוכרים קרקעות - לא דירות: הנתונים החדשים חושפים את המצוקה בענף
- "הרוכשים חוזרים לתל אביב"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
5% תשואה על ההון העצמי
אזורים לא לבד, והמהלך שלה מצטרף לשורה של פתרונות דומים מצד יזמים אחרים, שמזהים קהל קונים שמחפש ודאות ומימון נוח יותר, ולאו דווקא ירידת מחיר רשמית. כך למשל, יובלים סיטי-בוי מציעה לרוכשי דירות בתל אביב תשואה שנתית של 5% על ההון העצמי מהרגע שבו נחתם חוזה ועד האכלוס. ההטבה הזו הופכת את המקדמה, שבדרך כלל “שוכבת” ללא רווח - לנכס שמניב החזר שנתי קבוע שגדול מפיקדון בנקאי בכ-2%. עבור רוכשים שמחזיקים הון עצמי גבוה, הצבירה יכולה להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים בתקופת הבנייה, בהתאם לגובה המקדמה והזמן שנותר עד למסירה.

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל
מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.
הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת.
חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.
השקעות ענק בתשתיות
במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.
- מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
- הפקיעו את הקרקע – ועכשיו גם את הפיצוי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.
