כחלון: "לא ייתכן שהמכרזים של המדינה יזניקו את מחירי הדיור בעשרות אחוזים"

שר האוצר בכנס רמ"י: "גם זוג הייטקיסטים יוכל להתמודד במכרזים של דיור למשתכן. בוחנים צעדים נוספים לקידום צמיחה"
לירן סהר | (24)

"החלטנו לעצור את ספסור הקרקעות על ידי היזמים. קרקעות המדינה יחולקו במכרזי מחיר למשתכן לפי תפיסה מאוד פשוטה - אין סקטוריאליות ואין קריטריונים מחמירים של מספר ילדים והכנסה משפחתית נמוכה", כך אמר היום שר האוצר משה כחלון בכנס של רשות מקרקעי ישראל.

לדבריו, כל מי שעומד בקריטריונים יוכל להיכנס להגרלה - "גם זוג הייטקיסטים יכולים להתמודד במכרזים. עד היום נהנו מזה סקטורים מסוימים אבל היום זה כבר לא ככה. אנחנו מתכוונים למנוע את החיכוך עם גורמי הממשלה אלא להסתפק בהצהרה של המתמודד במכרז".

כחלון הסביר כי "יש כאלה שיסתכלו על מהלך זה כאבדן הכנסות המדינה בראייה חשבונאית, אבל אני רואה בה גורם לצמיחה. לא ייתכן שהמכרזים של המדינה יזניקו את מחירי הדיור בעשרות אחוזים. הקרקעות של המדינה צריכות לקחת חלק בפתרון משבר הדיון. קרקע היא מקום שבונים בו לא רק בית אלא עתיד וחברה ואנחנו צריכים לנצל אותו הכי טוב. זו השקעה בזוגות הצעירים שיישארו כאן ויפתחו את המדינה ויניבו לנו הכנסות גם בעתיד. גם מחקרים שנערכו בנושא הרווחה מראים שמשפחה שאין לה דירה וודאי שלא תשקיע בהעשרה, בחינוך ילדיהם או בתרבות. דיור זה לא מתנות אלא עוגן למשפחות.  בשבועות האחרונים רמ"י שיווק קרקעות לכ-6000 יחידות דיור".

"אין מנוס מאשר לאחד את הסמכויות בין רמ"י, מנהל התכנון ומשרד האוצר. היום כשיש סנכרון בין שלושת הגורמים האלה יגיעו גם התוצאות. לדוגמא, שכונת היובלים בקריית שמונה הייתה תקועה שנים, אבל בשבוע שעבר הגענו לשם והצלחנו לשחרר את החסמים כדי לפתח ולבנות את השכונה הזו. הגדלת היצע קרקעות ושיווקן, הגדלת הדירות והעסקאות זו הדרך היחידה להורדת מחירים. מה שמעניין אותי זה בעיקר כמה עסקאות נחתמו ואת הנתונים האלה אני מבקש לקבל כל הזמן. בשלושה חודשים הצלחנו להעביר את מנהל התכנון ורמ"י למשרד האוצר, על מנת שנוכל לסנכרן את העבודה ולהציג מכרזים של מחיר למשתכן לאחר ששינינו את השיטה. העובדים ברמ"י עבדו קשה מאוד בשביל זה, כולל על חשבון חופשת הקיץ שלהם".

ביחס לנושא הפחתת המע"מ ל-17% שפורסם היום, אמר כחלון: "לפני כשבועיים הלמ"ס פירסמה נתונים על האטה בצמיחה. כינסנו ישיבה עם מספר רב של גורמים ובכירי המשרד וחשבנו על צעדים בהם נוכל לנקוט בכדי להמשיך לעודד את הצמיחה. אחת הדרכים שנבחנו כמחוללת צמיחה היא הורדת המע"מ. אנחנו בוחנים את הסוגיה הזו ברצינות. היום אציג  בפני ראש הממשלה צעדים נוספים שאנחנו רוצים לקדם על מנת לחולל צמיחה. הכנסות המדינה ממיסים היו טובות ויש עודפים של מיליארדי שקלים. עודפי גבייה ממיסים הם כסף של הציבור ולכן צריך להחזיר לו אותו. עשינו את זה גם בהוזלת ביטוחי החובה. הצטבר עודף – מחזירים לציבור, זה כסף שלו. אמנם הנתונים על עודפי הגבייה אינם מסתדרים עם הנתונים של הלמ"ס, ואני מכבד ומעריך את עבודתם, אך אין זה תפקידי לנתח ולפרש את הנתונים שהם מציגים." 

תגובות לכתבה(24):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 21.
    ביזיון , עובדים עלינ 08/09/2015 12:06
    הגב לתגובה זו
    ישראל זקוקה ל100% שר אוצר ולא ל60% .
  • 20.
    י. 06/09/2015 15:12
    הגב לתגובה זו
    אם אתה בעל הסמכות אתה אחראי לכל. אם אין הגיון תכנוני ואו ביצועי לעיכוב פעל לבטל אותו מהיום למחר. מאחר והמדינה איננה נכנסת לתחרות בשוק הדירות עליה לכפות תהליכים לפתרון הבעיות בזמן קצוב.
  • 19.
    למה להעשיר את הקבלן 03/09/2015 10:10
    הגב לתגובה זו
    תעניק 300,000 שקל מענק לכל חייל משוחרר שעשה שרות צבאי מלא והתחתן ומבקש לרכוש דירה
  • 18.
    לכחלון שלום רב 03/09/2015 01:31
    הגב לתגובה זו
    אל תעלב לי אבל - "בוקר טוב אליהו " - ושנית הסוסים ברחו מהאורווה לפני הרבה זמן - ושלישית אנחנו אולי חסרי אונים אבל - לא מטומטמים לכן אני כבר נגעל מכל הכתבות וההצהרות בנדון .
  • 17.
    בינתיים כחלון מברבר והמחירים מאמירים עוד ועוד (ל"ת)
    עופר 02/09/2015 22:49
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    דירה להשקעה עם שותף 02/09/2015 18:38
    הגב לתגובה זו
    מתאים לבעלי הון עצמי נמוך
  • 15.
    מאיר פ 02/09/2015 16:39
    הגב לתגובה זו
    י האוצר גרידי וקשה לו לתת קרקע במחיר מוזל ( כל זמן שיש פריירים שמוכנים לשלם ) כי הקבלנים סופר גרידים ומחיר מינימום בהצעות על הקרקע יעמוד על 20-30% יותר מהמחיר היום למטר , מה חשב לעצמו כחלון .. כי הקבלנים יריבו על מחיר נמוך.. אם היום מחיר במרכז מסתובב סביב 17-20 אלף שקל למטר הנחיר שהם יציעו יעמוד על 20-25 אלף שקל ( פקידי אוצר גרידים וקבלנים גרידים וציבור שמוכן לשלם נוסחה מנצחת לחזירות. )
  • 14.
    פקידי הממשלה צוחקים על השר יסמינסטר במיטבו (ל"ת)
    מהזה אתה חי עכדורים 02/09/2015 15:04
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    When You Have To Change - DO ! Don't Talk (ל"ת)
    CLINT EASTWOOD 02/09/2015 14:51
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    מיכאל 02/09/2015 14:41
    הגב לתגובה זו
    מר כחלון, הגיע הזמן שאחרי 100 ימי חסד נתחיל לראות תוצאות או כיוון בעשיה, אך לצערי אתה כולך דיבורים, ציפינו ממך ליותר, אך כנראה שכולכם מקומבנים, זה חבר שלי, אני לא מצביע על מתווה הגז, זה הדוד של הסבתא, האמת נמאסתם עלינו.
  • 11.
    עד עתה כחלון ציון 100 בדיבורים 0 במעשים... (ל"ת)
    חדלון 02/09/2015 14:18
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    יצואן 02/09/2015 14:17
    הגב לתגובה זו
    למה שהיה לפני שנה (12%) ואת הדיוידנדים שלהם ל 15%. זה עידוד צמיחה. לא מדבר על החזירים שמשלמים 4-6% - קומבינה של המדינה.
  • 9.
    כחלון תתפטר!!!!! (ל"ת)
    ספינים 02/09/2015 14:10
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    בא 02/09/2015 13:37
    הגב לתגובה זו
    ועכשיו בדיחה ,משה כחלון .
  • 7.
    בא 02/09/2015 13:26
    הגב לתגובה זו
    ועכשיו בדיחה ,משה כחלון .
  • 6.
    מכרז בדמוקרטיה בלי מכרז למקורבים (ל"ת)
    חיליק 02/09/2015 13:19
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מחירי דירות לא ירדו ולכן לא תיבחר אדון רוח וצילצולים . (ל"ת)
    בא 02/09/2015 13:18
    הגב לתגובה זו
  • רק שלא יעשה עוד נזקים עד אז . הספיק לנו. (ל"ת)
    IM 02/09/2015 14:16
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מה עם הדיור יא אפס (ל"ת)
    רוני 02/09/2015 13:16
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    בא 02/09/2015 13:16
    הגב לתגובה זו
    את זה ולכן בחרו בך ולא בביבי .מספיק לפטפט ,לקשקש ,ולבלבל במוח . תביא קבלנים מחול וחבל על כול רגע שעובר ,בשביל זה אתה מקבל משכורת .
  • 2.
    תתחיל לעבוד במקום לדבר (ל"ת)
    שאפיק 02/09/2015 13:16
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    צעיר מתוסכל 02/09/2015 13:16
    הגב לתגובה זו
    אני בן 34 אשתי בת 32לנו 3 ילדים הגדול בבית הספר ושניים קטנים בגן.למדנו באוניברסיטה ללא עזרה ובמימון מלא שלנו תוך כדי עבודה במשרה מלאה.אני עם תואר שני ואשתי עם תואר ראשון עובדים ומשתכרים ללא תלונות.אך השכירות הגבוהה לא מאפשרת לנו לנשום.זאת בנוסף ליוקר המחייה הבלתי נסבל.נראה הגיוני שבממוצע בכל שנתיים אנו נאלצים לעבור דירה? (בעלי הדירות לא פרייארים ומעלים את מחירי השכירות באופן שיטתי כי מבינים שמעבר דירה עם שלושה ילדים בכל פעם הוא קשה).לצערי גם אני מאלה שנפלו בפח ונתנו את קולם לכחלון שחוץ מדיבורים ונפנוף על רפורמת הסלולר מלפני מי יודע כמה שנים לא עושה יותר מידי.
  • צודק ומחזק את דבריך!! (ל"ת)
    מאוכזב קשות 02/09/2015 14:12
    הגב לתגובה זו
  • אתה צודק 100 אחוז . (ל"ת)
    בא 02/09/2015 13:38
    הגב לתגובה זו
הטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיותהטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיות

הקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה

הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים ללא ריבית והצמדה מגלמת חיסכון שנתי של כ-55-60 אלף שקל, בעשור זה כ-500 אלף שקל. מהלכי מימון יצירתיים של יזמים משנים את שוק המבצעים, מורידים את המחירים בפועל באופן דרמטי. 

צלי אהרון |

הקבלנים מתגלים כיצירתיים מאוד בכל הקשור למכירת דירות. היה 80/20, היה גם 90/10 זה עדיין קיים, אבל בנק ישראל הגביל את העסקאות האלו של שלם 10% עכשיו ו90% במסירה. אבל אל תדאגו - הקבלנים יצירתיים וראה שלאחרונה המבצעים כבר הגיעו לרף חדש - ועדיין, כל זה קורה בלי שאף אחד יקרא לזה בטעות "הנחה". או "ירידת מחיר". לקבלנים חשוב לבלבל את "האויב". הם לא מוכנים לקרוא לזה הנחה, הם רוצים שמחיר המחירון לא יירד - ככה הלמ"ס לא יתמחר את הירידה הזו וככה המחירים לא ירדו. זה עובר בין הקבלים באופן גורף, סוג של יד נעלמה עוברת בינהם ומיישרת אותם לכלל הזה - "אל תורידו מחיר. תתנו מבצע, הנחה, אבל בלי להוריד מחיר מחירון".

זה עובד. המחירים על פי הלמ"ס ירדו ב-2% בלבד, בפועל הם ירדו בין 5% ל-10%. 

בפועל ההטבות שמקבלים רוכשי דירות גדלו משמעותית. מה שנחשב בעבר למבצע נקודתי הפך לכלי תמחור מרכזי במכירות של הקבלנים, שבו הם מעניקים לקונים ערך כספי גבוה - לעיתים מאות אלפי שקלים. התוצאה היא “הנחות” שעומדות נכון לעת עתה בדרישות של הבנקים שהם אלו שאמורים לאשר הנחות לציבור (כשהם מאשרים הלוואה על פי טופס 4 הם מורים לקבלן שלא לעשות הנחות ללא אישורם). חשוב לציין - בפועל ההטבות מצמצמות את עלות הרכישה בצורה מהותית, בחישוב שערכנו ההנחה מגלמת כ-10% מערך הדירה שנכללת בהטבות השונות בממוצע.

הדוגמה הבולטת ביותר מגיעה כאמור מחברת אזורים אזורים 1.7%  , שהשיקה מהלך שבו הרוכש מקבל הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים, ללא ריבית, ללא הצמדה וללא החזר שוטף. המשמעות הכלכלית יחסית פשוטה: אם רוכש רגיל היה נוטל מיליון שקל מהבנק, הוא היה משלם ריבית של אזור ה-55-60 אלף שקל בשנה. על פני עשור. גם לאחר היוון של התזרים לערך נוכחי היום, מדובר בהטבה שמצטברת לכ-500 אלף שקל. מדובר למעשה במבצע שמגלם חצי מיליון שקל הנחה בפועל, רק בלי להשתמש במילים “הנחה” או “ירידת מחיר”. המחיר הרשמי נשאר קבוע, אבל עלות הרכישה האמיתית יורדת דרמטית.

כדי להבין את הסיבה לכך, ואת הגורמים לעובדה שהקבלנים יעשו הכל כדי לא לפגוע במחיר הרשמי, אפשר להכנס לכאן - מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים. באופן כללי - נראה שלא משנה עד כמה המכירות ייפגעו עבור הקבלנים והיזמים, הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם להוריד מחיר באופן רשמי, הסיבה האינטואיטיבית והברורה מכל היא הפחד מכדור שלג, דרך אגב: הם גם עושים את זה בשלל צורות. כך למשל כתבנו על ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם - כאן - מדובר על שיטה נוספת של הקבלנים ליצור שליטה במלאי הקיים כדי לא לגרום להצפה גדולה יותר כבר ממה שקיים כרגע. מלאי אדיר של מעל ל-82 אלף דירות כבר צף, ונראה שבשנתיים- שלוש האחרונים המזל כבר לא מאיר פנים עבור היזמים  - והוא גם לא נראה באופק.

5% תשואה על ההון העצמי

אזורים לא לבד, והמהלך שלה מצטרף לשורה של פתרונות דומים מצד יזמים אחרים, שמזהים קהל קונים שמחפש ודאות ומימון נוח יותר, ולאו דווקא ירידת מחיר רשמית. כך למשל, יובלים סיטי-בוי מציעה לרוכשי דירות בתל אביב תשואה שנתית  של 5% על ההון העצמי מהרגע שבו נחתם חוזה ועד האכלוס. ההטבה הזו הופכת את המקדמה, שבדרך כלל “שוכבת” ללא רווח - לנכס שמניב החזר שנתי קבוע שגדול מפיקדון בנקאי בכ-2%. עבור רוכשים שמחזיקים הון עצמי גבוה, הצבירה יכולה להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים בתקופת הבנייה, בהתאם לגובה המקדמה והזמן שנותר עד למסירה.

מטרו
צילום: מטרו

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו

הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.

הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת. 

חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.


השקעות ענק בתשתיות

במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.

מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.