אושרה להפקדה אחת מתכניות הפינוי בינוי הגדולות בישראל - דקה מת"א

לאחר 20 שנות תכנון אושרה תוכנית ההסתדרות להקמת 3,108 דירות במגדלים של 26-45 קומות
לירן סהר | (9)

אחת מתוכניות הפינוי בינוי הגדולות בישראל אושרה אתמול להפקדה בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז תל אביב מדובר בתוכנית לבניית 3,108 יחידות דיור במקום 914 דירות ישנות במתחם ההסתדרות בגבעתיים, הסמוך לקניון גבעתיים.

קידום התוכנית החל ב-1995, וכמו כל תכנית התחדשות עירונית, נתקלה בבעיות במהלך השנים. המתחם ממוקמם בין דרך יצחק רבין ועד לרחוב אלוף שדה, לאורך הרחובות ההסתדרות והמאבק. סך שטח התוכנית כ-100 דונם.

עוד בנושא:

הדרך להציף את המדינה בדירות - וכולם ירוויחו מזה

בוננזה נדל"נית: זה הסכום שייגרפו 300 בעלי דירות שיכון מתפרקות

תכנית הבינוי מציעה בנייה של 15 מגדלי מגורים בגובה של 26 עד 45 קומות המגדלים הגבוהים ייבנו בחלק הדרומי של השכונה והנמוכים בצמוד לדרך יצחק רבין. הבניינים לאורך רחוב המאבק צפויים לכלול קומת מסחר ושטחי ציבור. חמישה בניינים סומנו כמיועדים לשימור מחמיר ואשר צפויים להפוך למבני ציבור.

התוכנית עוד צריכה לעבור אישור למתן תוקף לפני שניתן יהיה להוציא היתרי בנייה והיא צפויה להיות מחולקת ל-11 מתחמי משנה שכל אחד מהם יקודם בנפרד מול יזמים וקבלנים שונים.

"כבר לפני 15 שנים הומלץ על הפקדת התוכנית למחוזית אבל רק עכשיו זה קרה. בשנה האחרונה החליט ראש העיר על מתן עדיפות עליונה לפרויקט", מסרו בעיריית גבעתיים.

ראש צוות תכנון הפרויקט הוא משרד האדריכלים בר הרשקוביץ.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    תושב המתחם 31/03/2016 20:12
    הגב לתגובה זו
    1. אם היזמים ינצלו את זכויותיהם בתוכנית ניתן להגיע למספר לא נתפס של תושבים שיגורו בתוכנית זו : בהנחה שיגורו בממוצע 4 דיירים בכל דירה מתוך 3,858 דירות נגיע בהערכה ל-15,432 דיירים בתכנית זו. אם נפחית את מספר הדיירים הגרים בדירות כיום נקבל תוספת של 12,232 תושבים . תוספת רכבים כ-מחצית מכמות זו לעיר וזה אומר עוד כ-6,000 רכבים דבר שיוסיף פקקים ויחמיר את בעיות החנייה הקיימות . 2. פורסם שבמקום 900 יח"ד/ יחידות דיור יבנו 3,100 יחידות דיור אבל בעת כתיבת שורות אלה ועל פי התוכנית של העירייה יש הקלות מותרות למגרש 50 יחידות. זה אומר שניתן להוסיף לכל אחד מהמגדלים עוד 50 יחידות דיור וזו אופציה שאם תמומש תביא את התוכנית עד 3,858 יחידות . היחס במצב זה בתוכנית יכול להגיע אם היזמים ירצו לממש את האופציות שניתנו להם 1 : 4.3 !!!!! נעמוד כנראה בראש או באחד המקומות הראשונים בארץ ביחס בנייה שלילי לתושבים וכן גם לתושבי פינוי בינוי שלא מבינים שפוגעים בהם קשות . 3. מספר הקומות שפורסם היה מגדלים בני 26-45 קומות והנתון נכון לגבי מספר הקומות למגורים בלבד ! בפועל יהיו 5 קומות נוספות בכל בניין עבור הציבור למטרות מסחר
  • 8.
    הכל פוליטיקה 31/01/2015 15:34
    הגב לתגובה זו
    העירייה לא תכננה שום דבר 20 שנה כי לא רצתה להוציא כסף מהכיס. כשקיבלה את הכסף מהמינהל ומשרד השיכון לפני שנתיים, צ'יק צ'ק יש תוכנית. אפי שטנצלר וראובן בן שחר היו חזקים בהבטחות בשביל הכיסא. רק קוניק מאשר מגדלים לעשירים וזורק את התושבים הוותיקים של גבעתיים מהעיר.
  • 7.
    שמענו עליכם 31/01/2015 15:30
    הגב לתגובה זו
    הבלוף הכי גדול של פינוי בינוי זה שבעלי הדירות בשיכונים מתעשרים. תעזבו, אף אחד מהדיירים המקוריים במקום לא יוכל להרשות לעצמו לגור בדירות הפאר האלה. כל הסיפור על דירות מתפוררות שבמקומן מקבלים דירות נהדרות לא מתממש. מי שזאת קורת הגג היחידה שלו, צריך למכור את הדירה שיקבל ולעבור לדירה יד שניה בבניין ישן בעיר או לצאת מגבעתיים. אז מה השיגו הדיירים? רק המשקיעים המקורבים של הנהלת העיר...
  • 6.
    ייעוץ נדל"ן 29/01/2015 11:43
    הגב לתגובה זו
    חפשו בגוגל ייעוץ נדל"ן
  • 5.
    אני 28/01/2015 13:01
    הגב לתגובה זו
    משהו לא הגיוני באישור התכנון של אותה וועדה. אדמה השייכת לבעלי בתים, מנשלים אותם ורוצים להרים מגדלים על שליש מהקרקע ואת השאר לגנוב מהם לטובת צרכי ציבור,כלומר מתנה לעיריית גבעתיים. בשליש הנותר לבנות 914 דירות לבעלי הקרקע ועוד 2194 דירות שיממנו את הוללילנד גבעתיים. דירות ללא שמש, אוויר, תחבורה סבירה,חניה לבעלי דירות ללא חניה לאורחים ו/או למי שלא רכש 2 חניות(כי לא יהיה),שילכו קילומטר ברגל לבית הספר, ובעיות נוספות רבות שהוועדה עוצמת עיניה. מנגד, 5 ק"מ משם יורמ על קרקע מדינה בניינים עם איכות חיים... מישהו השתגע!!!
  • 4.
    טוביה 27/01/2015 15:39
    הגב לתגובה זו
    אולי הם יזכו להנות ?!
  • 3.
    איתי 27/01/2015 15:20
    הגב לתגובה זו
    זה הרבה יותר מ 20 שנות תכנון , וזה לא ייגמר לעולם התכנונים , ובאות זמן בעולם בשנה בנו מגדל והכול עובד תקין , תחבורה ותעסוקה , גשרים אם צריך ומנהרה ורכרבת תחתית , כי הם מבצעים ולא מדברים
  • 2.
    15 שנה ..עוד 15 שנה אישור תכניות עוד 15 שנה בניה... (ל"ת)
    לא בקדנציה שלנו 27/01/2015 14:48
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    עוד מגדלים לבנים ויוקרה מה עם גרפיטי אמנים דירות חדר (ל"ת)
    קצת אכפתיות לא כסף 27/01/2015 14:34
    הגב לתגובה זו
דירות במרכז הארץ. קרדיט: רשתות חברתיותדירות במרכז הארץ. קרדיט: רשתות חברתיות

הריבית היא לא הסיפור - למה מחירי הדיור לא יעלו גם אחרי הורדות ריבית?

על ירידות המחירים, על הגורמים שמשפיעים על מחירי הדירות, על השפעת הפחתת הריבית על החזר המשכנתא ועל הצעירים שמשלמים 9 אלף שקל החזר משכנתא בחודש

נדב אטיאס |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

כל פעם שבנק ישראל מרמז על הורדת ריבית, מהלך שיקרה בוודאות גבוהה וקרובה, לאור ירידות הריבית בארה"ב והסכם הפסקת האש של מלחמת "חרבות ברזל",  נשמעים קולות רבים שאומרים "הנה, מחירי הנדל"ן יחזרו שוב לעלות". זו אמירה הגיונית שמושרשת עמוק בשוק הנדל"ן הישראלי, ומניחה שמחירי הנדל"ן הם פונקציה כמעט בלעדית של הריבית ועלות המימון. זה היה נכון בעבר, וזה נכון חלקית גם בהווה, אבל הסיפור האמיתי שאנחנו רואים בשנים האחרונות הוא הרבה יותר מורכב.

אחת הבעיות המרכזיות בשוק הדיור למגורים כיום אינה רק גובה הריבית. הסיבה המרכזית לדעתי לכך שהמחירים לא יעלו גם אחרי הורדות ריבית היא פשוטה ונגזרת מהמציאות: לרוב הזוגות הצעירים פשוט אין מספיק כסף לרכישת דיור במחירים הנוכחיים. לא בהון העצמי הדרוש ולא בהכנסה הפנויה.

במילים אחרות, גם אם הריבית תרד ב- 0.5% עד 1%, המציאות הכלכלית של רוכשי הדירות השתנתה באופן עמוק, בטח לאחר מלחמה סיזיפית של שנתיים, ומדובר לטעמי בשינוי מבני ולא בשינוי מחזורי. אני מניח שכן נראה התעוררות מסוימת בשווקים מסוימים בשוק הנדל"ן עם הורדת ריבית, אבל באופן רוחבי.

מחירי הדיור בירידה - והנתונים ברורים

לאחרונה התפרסמו נתוני רשות המיסים שמראים צניחה של כ-10-15% בגביית מס רכישה ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. מדובר בנתון שמעיד על ירידה במספר עסקאות הנדל"ן שבוצעו לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

לצד זאת, ישנו נתון נוסף ומשמעותי לא פחות. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בחודשים האחרונים, מחירי הדירות רשמו ירידה מצטברת ממוצעת של כ־3% בחודשים האחרונים, כאשר אנחנו רואים ירידה עקבית בחודשים האחרונים. מדובר במגמה השלילית החדה ביותר בשנים האחרונות. זו לא ירידה זמנית וחד פעמית, אלא מדובר במגמה די קבועה. נתוני הלמ"ס גם "מתעלמים" מהמבצעים שמציעים היזמים לרוכשים (מבצעי 80-20, 90-10, סיוע במימון הריבית, ריהוט ועיצוב פנים ועוד ועוד). מבצעים אלו נועדו לשמור על מחירי מכירה רשמיים גבוהים אך דה פקטו מדובר בהפחתה של מחירי הדיור, הפחתה שלא באה לידי ביטוי באופן מלא בנתונים הרשמיים של הלמ"ס כפי שחשפו כאן בביזפורטל בשנים האחרונות. 

דירות. קרדיט: רשתות חברתיותדירות. קרדיט: רשתות חברתיות

המהלך שיכול להוריד ב-200-250 אלף שקל את מחירי הדירות

האם פריסת תשלומי הקרקע ליזמים תשנה את שוק הדיור או שזה מאמץ נוסף לבלימת הירידות? שינוי מדיניות ראשון מסוגו צפוי להקטין משמעותית את עלויות המימון והחיסכון עשוי להתגלגל לרוכשי הדירות

רן קידר |

לראשונה מזה שנים, המדינה מתקרבת לשינוי במנגנון תשלומי הקרקע בפרויקטים למגורים: יזמים וקבלנים שיזכו במכרזי קרקע לא יחויבו עוד להעביר את מלוא הסכום מראש, אלא יוכלו לפרוס את התשלום למספר שלבים. מאחורי המהלך עומדת הבנה הולכת ומעמיקה שההחזר המיידי על הקרקע, במיוחד בסביבת ריבית גבוהה, יוצר עומס תזרימי שמייקר את עלויות הבנייה ומוביל למחירים גבוהים יותר לרוכשים.

המודל החדש אמור לתת מענה לפער משמעותי: בפרויקטים רבים נאלצים היזמים להמתין שנים עד שהמדינה משלימה את עבודות הפיתוח בשטח, ורק אז ניתן להתחיל בבנייה בפועל. בזמן הזה, הכסף ששולם מראש על הקרקע "יושב" במימון בנקאי יקר, ובפרויקטים מסוימים הריבית המצטברת מצטרפת למחיר הסופי של הדירה במאות אלפי שקלים. מאחר שמדובר בעלות שאינה נובעת מבנייה עצמה, אלא מהמתנה ממושכת שנכפית על היזמים, מתבקשת רפורמה של המדינה.

בבדיקות שנערכו על עסקאות קרקע מהשנים האחרונות נצפו פערים משמעותיים בעליויות המימון. במתחמים מסוימים באזורים עם ביקוש גבוה, שבהם עלות הקרקע ליחידת דיור נמדדה במיליוני שקלים, הריבית המצטברת לתקופת המתנה של כשנתיים יכולה להגיע לכ-300 אלף שקם לדירה. פריסת התשלומים, לעומת זאת, מקטינה את הצורך במימון מיידי ובהלוואות גישור, ומפחיתה חלק ניכר מהעלות הזו כבר בשלבים הראשונים של הפרויקט.

הסיכונים הנלווים

אנשי מקצוע בתחום הכלכלה, המשפט והמימון מסבירים כי המהלך עשוי לשנות את אופי הסיכונים בענף. לדבריהם, המודל החדש מאפשר חלוקה מאוזנת יותר של נטל המימון בין המדינה ליזמים, מה שיכול לעודד השתתפות רחבה יותר במכרזי קרקע, בעיקר בתקופה שבה עלויות המימון וחוסר הוודאות גורמים ליזמים רבים להימנע מתחרויות כלל. עם זאת, יש המתריעים מפני תופעות לוואי אפשריות: האפשרות לשלם פחות בתחילת הדרך עשויה למשוך יזמים בעלי חוסן פיננסי נמוך, ליצור עיוותים במחירי הקרקע ולהגדיל את הסיכון לפרויקטים שלא יושלמו.

בגופים הפיננסיים מציינים שמערכת הבנקאות תידרש להתאים את מנגנוני האשראי למודל החדש. פריסת תשלומים דורשת הבהרות לגבי השעבודים, יכולתו של היזם להשלים את הרכישה בעתיד, ובמיוחד, התייחסות לתרחיש שבו הפרויקט נעצר באמצע. גורמים בתחום המימון מזהירים כי ללא תיאום מלא בין המדינה למערכת הבנקאית, הוזלת המימון לא תגיע לרוכשי הדירות אלא תיתקע בין המתווכים הפיננסיים.