אושרה להפקדה אחת מתכניות הפינוי בינוי הגדולות בישראל - דקה מת"א

לאחר 20 שנות תכנון אושרה תוכנית ההסתדרות להקמת 3,108 דירות במגדלים של 26-45 קומות
לירן סהר | (9)

אחת מתוכניות הפינוי בינוי הגדולות בישראל אושרה אתמול להפקדה בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז תל אביב מדובר בתוכנית לבניית 3,108 יחידות דיור במקום 914 דירות ישנות במתחם ההסתדרות בגבעתיים, הסמוך לקניון גבעתיים.

קידום התוכנית החל ב-1995, וכמו כל תכנית התחדשות עירונית, נתקלה בבעיות במהלך השנים. המתחם ממוקמם בין דרך יצחק רבין ועד לרחוב אלוף שדה, לאורך הרחובות ההסתדרות והמאבק. סך שטח התוכנית כ-100 דונם.

עוד בנושא:

הדרך להציף את המדינה בדירות - וכולם ירוויחו מזה

בוננזה נדל"נית: זה הסכום שייגרפו 300 בעלי דירות שיכון מתפרקות

תכנית הבינוי מציעה בנייה של 15 מגדלי מגורים בגובה של 26 עד 45 קומות המגדלים הגבוהים ייבנו בחלק הדרומי של השכונה והנמוכים בצמוד לדרך יצחק רבין. הבניינים לאורך רחוב המאבק צפויים לכלול קומת מסחר ושטחי ציבור. חמישה בניינים סומנו כמיועדים לשימור מחמיר ואשר צפויים להפוך למבני ציבור.

התוכנית עוד צריכה לעבור אישור למתן תוקף לפני שניתן יהיה להוציא היתרי בנייה והיא צפויה להיות מחולקת ל-11 מתחמי משנה שכל אחד מהם יקודם בנפרד מול יזמים וקבלנים שונים.

"כבר לפני 15 שנים הומלץ על הפקדת התוכנית למחוזית אבל רק עכשיו זה קרה. בשנה האחרונה החליט ראש העיר על מתן עדיפות עליונה לפרויקט", מסרו בעיריית גבעתיים.

ראש צוות תכנון הפרויקט הוא משרד האדריכלים בר הרשקוביץ.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    תושב המתחם 31/03/2016 20:12
    הגב לתגובה זו
    1. אם היזמים ינצלו את זכויותיהם בתוכנית ניתן להגיע למספר לא נתפס של תושבים שיגורו בתוכנית זו : בהנחה שיגורו בממוצע 4 דיירים בכל דירה מתוך 3,858 דירות נגיע בהערכה ל-15,432 דיירים בתכנית זו. אם נפחית את מספר הדיירים הגרים בדירות כיום נקבל תוספת של 12,232 תושבים . תוספת רכבים כ-מחצית מכמות זו לעיר וזה אומר עוד כ-6,000 רכבים דבר שיוסיף פקקים ויחמיר את בעיות החנייה הקיימות . 2. פורסם שבמקום 900 יח"ד/ יחידות דיור יבנו 3,100 יחידות דיור אבל בעת כתיבת שורות אלה ועל פי התוכנית של העירייה יש הקלות מותרות למגרש 50 יחידות. זה אומר שניתן להוסיף לכל אחד מהמגדלים עוד 50 יחידות דיור וזו אופציה שאם תמומש תביא את התוכנית עד 3,858 יחידות . היחס במצב זה בתוכנית יכול להגיע אם היזמים ירצו לממש את האופציות שניתנו להם 1 : 4.3 !!!!! נעמוד כנראה בראש או באחד המקומות הראשונים בארץ ביחס בנייה שלילי לתושבים וכן גם לתושבי פינוי בינוי שלא מבינים שפוגעים בהם קשות . 3. מספר הקומות שפורסם היה מגדלים בני 26-45 קומות והנתון נכון לגבי מספר הקומות למגורים בלבד ! בפועל יהיו 5 קומות נוספות בכל בניין עבור הציבור למטרות מסחר
  • 8.
    הכל פוליטיקה 31/01/2015 15:34
    הגב לתגובה זו
    העירייה לא תכננה שום דבר 20 שנה כי לא רצתה להוציא כסף מהכיס. כשקיבלה את הכסף מהמינהל ומשרד השיכון לפני שנתיים, צ'יק צ'ק יש תוכנית. אפי שטנצלר וראובן בן שחר היו חזקים בהבטחות בשביל הכיסא. רק קוניק מאשר מגדלים לעשירים וזורק את התושבים הוותיקים של גבעתיים מהעיר.
  • 7.
    שמענו עליכם 31/01/2015 15:30
    הגב לתגובה זו
    הבלוף הכי גדול של פינוי בינוי זה שבעלי הדירות בשיכונים מתעשרים. תעזבו, אף אחד מהדיירים המקוריים במקום לא יוכל להרשות לעצמו לגור בדירות הפאר האלה. כל הסיפור על דירות מתפוררות שבמקומן מקבלים דירות נהדרות לא מתממש. מי שזאת קורת הגג היחידה שלו, צריך למכור את הדירה שיקבל ולעבור לדירה יד שניה בבניין ישן בעיר או לצאת מגבעתיים. אז מה השיגו הדיירים? רק המשקיעים המקורבים של הנהלת העיר...
  • 6.
    ייעוץ נדל"ן 29/01/2015 11:43
    הגב לתגובה זו
    חפשו בגוגל ייעוץ נדל"ן
  • 5.
    אני 28/01/2015 13:01
    הגב לתגובה זו
    משהו לא הגיוני באישור התכנון של אותה וועדה. אדמה השייכת לבעלי בתים, מנשלים אותם ורוצים להרים מגדלים על שליש מהקרקע ואת השאר לגנוב מהם לטובת צרכי ציבור,כלומר מתנה לעיריית גבעתיים. בשליש הנותר לבנות 914 דירות לבעלי הקרקע ועוד 2194 דירות שיממנו את הוללילנד גבעתיים. דירות ללא שמש, אוויר, תחבורה סבירה,חניה לבעלי דירות ללא חניה לאורחים ו/או למי שלא רכש 2 חניות(כי לא יהיה),שילכו קילומטר ברגל לבית הספר, ובעיות נוספות רבות שהוועדה עוצמת עיניה. מנגד, 5 ק"מ משם יורמ על קרקע מדינה בניינים עם איכות חיים... מישהו השתגע!!!
  • 4.
    טוביה 27/01/2015 15:39
    הגב לתגובה זו
    אולי הם יזכו להנות ?!
  • 3.
    איתי 27/01/2015 15:20
    הגב לתגובה זו
    זה הרבה יותר מ 20 שנות תכנון , וזה לא ייגמר לעולם התכנונים , ובאות זמן בעולם בשנה בנו מגדל והכול עובד תקין , תחבורה ותעסוקה , גשרים אם צריך ומנהרה ורכרבת תחתית , כי הם מבצעים ולא מדברים
  • 2.
    15 שנה ..עוד 15 שנה אישור תכניות עוד 15 שנה בניה... (ל"ת)
    לא בקדנציה שלנו 27/01/2015 14:48
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    עוד מגדלים לבנים ויוקרה מה עם גרפיטי אמנים דירות חדר (ל"ת)
    קצת אכפתיות לא כסף 27/01/2015 14:34
    הגב לתגובה זו
מרכז חדרה
צילום: איציק יצחקי
מחירי הדירות לאן

חדרה: דירות ליד הים ב-2 מיליון שקל - ואולי לא לעוד הרבה זמן

על מחירי הדירות בעיר, על הירידה במחירים בכל הארץ בזמן שבחדרה הן מתונות יותר ונאמדות בכ-4%. לעומת כ- 5-10% בשאר האזורים בממוצע; וגם - למה המחירים הנוכחיים עלוליים להוות הזדמנות?

צלי אהרון |

החשש הגדול מעליית מחירי הדירות חוזר והפעם בעיר חדרה. כתבנו על מחירי הדירות בנתניה והפצצה שמחכה לנו בתחילת השנה הבאה? באם לא ישתנה דברים דרמטיים ושרי הממשלה סמוטריץ׳ וחיים כץ יחזרו לקדם את תכניות ׳מחיר למשתכן׳ והנגזרות שלה, המחירים אכן ישובו לעלות. בשנה האחרונה מחירי הדירות ירדו בכ- 5-10%. כאשר בחדרה המחירים ירדו במעט פחות - בממוצע בכ-4% בכל העיר.

להרחבה בנושא אתם מוזמנים לקרוא על ההזדמנות לירידת מחירי הדירות ולמה היא עלולה להתפספס?

מחירי השכירות בעיר עלו בשנה האחרונה בכ- 4-6% כשבאזור המרכז שיעור העלייה הוא ברף גבוה יותר. חשוב לציין - חדרה עוברת בשנים האחרונות מהפך משמעותי - משדרת מעבר על כביש החוף לעיר חוף מבוקשת עם שכונות חדשות, פיתוח תשתיות וקרבה לים שמושכת זוגות צעירים ומשקיעים. המחיר הממוצע למ״ר בעיר עומד על כ- 20-21 אלף שקל. לעומת השכנה נתניה אלה רמות מחיר שנמוכות בכ-25%.

בעיר עדיין ניתן למצוא דירות חדשות סביב שני מיליון שקל בלבד, מרחק קצר מהים - נתון חריג ברצועת המרכז-צפון. שכונות כמו עין הים, גבעת אולגה והפארק מסמלות את תנופת הפיתוח העירונית, בעוד שמרכז העיר הוותיק שומר על ביקוש קבוע מצד משפרי דיור ומשקיעים בזכות מחירים נוחים ותשואות יציבות שעומדות על סביב 3%.

סיפורה של דירה

זוג משקיעים רכשו דירה לאחרונה בחדרה, בשכונת נאות שקד - ברחוב חיים כהן מגורי 1 בסכום של 2.4 מיליון שקל. כל אחד בחלקים שווים השקיע 1.2 מיליון שקל. הדירה נמצאת בקומה הרביעית מתוך 14 קומות. בבניין שנבנה לפני 20 שנים. את הצלחת או כשלון העסקה נגלה בדיעבד כמובן בהמשך הדרך. אבל מעניין לראות את מי שמכר להם והאם ההשקעה שלו הייתה משתלמת. המחיר בעסקה מבטא מחיר למ״ר של כ-26 אלף שקל.

קיבוץ האון
צילום: גוגל מאפס

רמ"י דורשת מיליונים ממשרתי מילואים שזכו במגרשים בהאון - אך המועצה מונעת בנייה

80 חיילי מילואים שזכו במכרז המיוחד למגרשים על שפת הכנרת מתבקשים לשלם עכשיו בין 1 ל-2 מיליון שקל, אבל המועצה האזורית עמק הירדן מסרבת להנפיק היתרי בנייה ובג"ץ טרם הכריע

צלי אהרון |

רשות מקרקעי ישראל פרסמה בנובמבר 2024 את תוצאות שני המכרזים לשיווק 171 מגרשים לבנייה צמודת קרקע בקיבוץ האון שבחוף הדרומי של הכנרת. 80 מהמגרשים שווקו במסלול מיוחד למשרתי מילואים, שראו בכך הזדמנות נדירה לבנות בית באזור מבוקש במחיר מופחת. אלא שהמועצה האזורית עמק הירדן הודיעה עוד לפני פרסום תוצאות המכרז כי לא תאפשר מתן היתרי בנייה בשלוש השנים הקרובות, ובמקביל הגישה עתירה לבג"ץ נגד רמ"י.

למרות המבוי הסתום, רשות מקרקעי ישראל שלחה לזוכים דרישות תשלום בהיקפים של של 1-2 מיליון שקל, עוד לפני שניתן מועד ברור לתחילת העבודות. הזוכים נדרשים לשלם בתוך 90 יום, בזמן שהתב"ע החדשה למתחם טרם אושרה וההליך המשפטי עדיין מתנהל. הזוכים מתארים מצב אבסורדי שבו נדרשים מהם סכומים עצומים בזמן שבפועל לא ניתן להתחיל לבנות.

60 מיליון שקל חובות והסדר עם המדינה

שורש הסכסוך נעוץ במשבר כלכלי עמוק שאליו נקלע קיבוץ האון בסוף שנות התשעים, אז הצטברו חובותיו לכ-60 מיליון שקל. בשנת 2002 הוחלט על הסדר כולל: המדינה תקבל לידיה כ-300 דונם של שטחים חקלאיים וקרקע למגורים, ובתמורה יוסדרו חובות הקיבוץ, תובטח פנסיה לחבריו וישופצו בתי המגורים של 60 מהם. הכוונה המקורית הייתה להקים יישוב קהילתי חדש במקום הקיבוץ,  מהלך שאמור היה לייצר הכנסות ולהחזיר את השטח לפעילות.

אלא שבפועל, הפרויקט נתקע בין אינטרסים מנוגדים: מצד אחד רמ"י שמבקשת למכור את המגרשים בשוק חופשי, ומצד שני המועצה האזורית שמבקשת לשמור על צביון מקומי ועל השפעתה התכנונית. המועצה טוענת כי רמ"י פעלה שלא בתום לב, תוך התנערות מהבנות קודמות עם הקיבוץ ועם משרד הבינוי והשיכון. לטענתה, הבעיה המרכזית אינה מי יקנה את המגרשים אלא איך יוקם היישוב החדש, ובעיקר מי יישא בהוצאות הפיתוח העצומות.

סלע המחלוקת בין רמ"י לבין המועצה האזורית עמק הירדן הוא נושא הפיתוח: מי ישלם על הקמת התשתיות, הכבישים והחיבורים לחשמל ולביוב. לפי הערכות, מדובר בהוצאה של עשרות מיליוני שקלים, אולי אף יותר ממאה מיליון שקל במצטבר. רמ"י טוענת כי דמי הפיתוח אמורים להיות משולמים על ידי הרוכשים בהתאם למפורט במכרז, וכי כל המשתתפים היו מודעים מראש למורכבות התכנונית של המתחם. מנגד, המועצה גורסת כי הרשות מנסה להעביר אליה באופן שרירותי את האחריות לביצוע עבודות שאינן בסמכותה, וכי ללא הסדר מוסכם וברור, לא ניתן יהיה להנפיק היתרי בנייה בשטח.