שכונת ענק: אלפי דירות וחדרי מלון יוקמו בבת ים - צפו בתמונות

הוועדה המקומות לתכנון ובנייה אישרה את הקמתם של 35 מגדלים בני 16-42 קומות בדרום העיר
לירן סהר | (5)
נושאים בכתבה בת ים

הוועדה המקומית לתכנון ולבניה בת ים פרסמה אתמול (ג') הודעה בדבר אישור תוכנית לבניית רובע חדש בדרום מערב העיר בת ים - פארק הים.

התוכנית כוללת הקמת 4028 יח"ד למגורים וכ- 2,000 חדרי אירוח ב- 4 בתי מלון שונים עתידיים. ברובע העירוני יוקמו מגדלים בצורת V אחד לצד השני וסביבם בנייה נמוכה של מבנים בני 4-3 קומות.

הפרויקט למגורים יכלול 35 מגדלים, בני 42-16 קומות. מהעירייה נמסר כי על פי התכנון, 20% מיחידות הדיור בשכונה יוקצו לדירות קטנות בשטח של כ- 75 מ"ר, כדיור בר השגה לזוגות צעירים ולתושבי העיר.

השכונה תיבנה על פי עקרונות הבנייה הירוקה. כך למשל, תותקן בבתים מערכת שינוע אשפה פנאומטית שתאפשר שאיבה מרוכזת מחוץ לשכונה, ליצירת מרחב ירוק. כמו כן , עיריית בת-ים בשיתוף קק"ל ייבחנו את יישומו של פרויקט "הביופילטר" בשכונה, פרויקט לחסכון במים - שיאסוף את מי השיטפונות ברחובות העיר בצורה של גינות ביולוגיות עם צמחים ייחודיים המהווים מצע לחיידקים המטהרים את המים בזמן קצר יחסית ומשם מועברים המים המטוהרים להחדרה למי תהום.

בנוסף, באזור התיירותי יוקמו 4 בתי מלון מודרניים, כאשר כל מבנה יהיה בן 14 קומות ויכלול כ- 500 חדרי אירוח. זאת מתוך מטרה ליצור רצועת מגורים ותיירות אחידה המתחברת אל רצועת החוף של העיר. השטח האמור, שבמשך שנים לא נעשה בו שימוש, מצוי במיקום אטרקטיבי (דרום מערב העיר) על שפת הים במתחם הגובל עם שטחה המוניציפאלי של העיר ראשון לציון.

ראש העיר בת ים בפועל, יוסי בכר: "לבניה באזורים החדשים של העיר תפקיד חשוב במהפך שנעשה בבת ים. היא מעשירה את תקציבי הפיתוח של העיר, מחדשת אותה, מעצימה את הדימוי החיובי שלה ומאפשרת לצעירים שגדלו בה לשוב אליה. אני בטוח שתוך שנתיים תושבי העיר ייהנו מאוד מהבניה והפיתוח הסביבתי שיורגש בכל העיר - כאשר היעד הבא הוא אישור סופי של מתחם הספורטק ושל מתחם אזור העסקים. ככה נבטיח את עתידה של העיר ב- 20 השנה הקרובות."

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    איפה הכביש? אני רואה רק מדרכה ובריכות (ל"ת)
    מדינת חלם 13/06/2014 17:00
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    עוד פרבר שינה במקום שכונה אורבנית בקו החוף כמרכז עיר (ל"ת)
    חוזרים על טעויות 11/06/2014 18:48
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    שוב בונים על החופים??? (ל"ת)
    יוסי משולם 11/06/2014 14:06
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    גדי ח. 11/06/2014 13:23
    הגב לתגובה זו
    ברכה והצלחה. כמה תעלה דירת 4 חדרים הכי זולה והכי יקרה?
  • 1.
    אחד 11/06/2014 13:14
    הגב לתגובה זו
    דרוש שלפחות 60% מהדירות תהיינה דירות קטנות. יש מספיק דירות של 5-6 חדרים, לא צריך עוד. כעת צריך מסה של דירות 3 חדרים.
משכנתא (גרוק)משכנתא (גרוק)

ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה

הריבית המערכתית הממוצעת רשמה ירידה של 03% ב-3-4 חודשים; בנק מזרחי נותר היקר מכולם ואילו הבינלאומי ממשיך להציע תנאים טובים בעיקר בזכות פעילות מול משרד הביטחון
רן קידר |

בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.  

למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.


בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.    

לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.


            נתוני חודש ספטמבר. קרדיט: בנק ישראל

המגמה בשלושת החודשים האחרונים

בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.


נתוני יולי. קרדיט: בנק ישראל 

הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים, והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.


מטרו
צילום: מטרו

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו

הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.

הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת. 

חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.


השקעות ענק בתשתיות

במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.

מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.