"נצליח למכור דירות 4 חד' לזוגות צעירים מהמרכז במיליון שקל"

כך אמר שייקה נפחא, סמנכ"ל אפי קפיטל ביחס לרכישת הקרקעות שביצעה החברה באור עקיבא. "אף אחד לא מחפש 130 מ"ר באור עקיבא"
לירן סהר | (4)

"באור עקיבא לא מוכרים דירות של 130 מ"ר, אנשים מחפשים דירות של 100 מ"ר במיליון שקל", כך אמר שייקה נפחא, סמנכ"ל אפי קפיטל ביחס למכרז של משרד הבינוי והשיכון עבור 450 יחידות דיור במקום בו זכו החברות אאורה השקעות ומרדכי שכטר לפי מחיר של 170-180 אלף שקל ליחידת דיור. המכרז מכוון למעמד והוא כולל דירות 5 ו-6 חדרים ובריכת שחייה. תוכנית זו מנוגדת למדיניות הממשלתית לעודד בנייה של דירות קטנות במחיר נמוך.

חברת אפי קפיטל השלימה בשבועיים האחרונים את רכישתן של קרקעות עבור 296 דירות בכניסה לעיר במחיר של 32 מיליון שקל, המשקף מחיר ליחידת דיור (לא כולל מע"מ ועלויות פיתוח) של כ-108 אלף שקל.

הקרקע ממוקמת באזור התעשייה הישן של הישוב, בכניסה לעיר, בתב"ע ש-934, הכוללת בסה"כ 384 יח"ד, כאשר 88 יח"ד נמצאות בבעלויות שונות. כיום ישנם מבני תעשייה על הקרקע, שצפויים להתפנות משם במהלך השנה הקרובה. נפחא מוסיף כי החברה בודקת אפשרות של רכישה נוספת במתחם.

נפחא טוען כי אפי קפיטל ניגשה למכרז הקודם שנעשה עבור הקרקע ובחרה לסגת "מספר פעמים יצא המכרז על הקרקע ואף יזם לא לקח, המחיר עודכן גם בגלל עליית המדד. ראינו שאין רווחיות לעסקה מאחר ועלויות הפיתוח גבוהות מדיי וכן הקמתו של חניון תת קרקעי."

"אנחנו נמכור בפרויקט דירות 4 חדרים בשטח של 105-110 מ"ר במחיר של מיליון שקל, לא החל מ.., אלא מיליון שקל, ויהיה היצע גדול", מסביר נפחא. אור עקיבא נמצאת 17 דקות נסיעה בלבד מנתניה ו-40 דקות מתל אביב, כמו כן הפרויקט ממוקם במרחק של כקילומטר מתחנת הרכבת. כיום נדיר למצוא קידומת של 100 אלף לקרקע ליחידת דיור, אנחנו מכוונים לזוגות צעירים מהמרכז והשרון. נמכור גם דירות 5 חדרים בשטח של כ-120 מ"ר במחיר של 1.15 מיליון שקל."

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    ירון 13/01/2014 14:50
    הגב לתגובה זו
    אם תצליח למכור. תוך פחות משנה תבין.
  • 2.
    סרגיו 13/01/2014 14:14
    הגב לתגובה זו
    אור-עקיבה ב1.000000 שקל זה בר הסגה ? 17דקות מינתניה ?? אנשים כאן לא מטומטמים כדי להעמין לזה .
  • 1.
    תמחירן נדלן 13/01/2014 13:40
    הגב לתגובה זו
    קבלן חזיר ושודד............................
  • קבלן 13/01/2014 16:18
    הגב לתגובה זו
    כול הזמן מקלל באטרף כאילו מישהו חייב לך משהו. לא מוצא חן בעינך? לא נראה לך? לך תבנה אתה בעצמך דירות ותמכור גם ב300000 ש"ח, סבבה?!
משכנתא (גרוק)משכנתא (גרוק)

ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה

הריבית המערכתית הממוצעת רשמה ירידה של 03% ב-3-4 חודשים; בנק מזרחי נותר היקר מכולם ואילו הבינלאומי ממשיך להציע תנאים טובים בעיקר בזכות פעילות מול משרד הביטחון
רן קידר |

בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.  

למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.


בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.    

לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.


            נתוני חודש ספטמבר. קרדיט: בנק ישראל

המגמה בשלושת החודשים האחרונים

בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.


נתוני יולי. קרדיט: בנק ישראל 

הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים, והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.


מטרו
צילום: מטרו

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו

הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.

הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת. 

חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.


השקעות ענק בתשתיות

במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.

מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.