נדב טסלר
צילום: יח"צ

נגיף הקורונה והפנסיה שלך - כיצד נגיע מוכנים למשבר הבא?

כיצד ישפיעו הירידות האחרונות בשווקים על הפנסיה שלכם וממה כדאי להימנע; לאחר שהמשבר הזה יחלוף יש לעצור שנייה ולבחון, האם אנו נמצאים במסלולים המתאימים לנו

נדב טסלר | (3)
נושאים בכתבה פנסיה

החיסכון הפנסיוני נמצא רובו ככולו בשוק ההון וחשוף לתנודתיות בשוק. המשבר הנוכחי בדומה למשברים קודמים צפוי לפגוע בעליות שהושגו בשנה שעברה. בטור דעה שהתפרסם בוושינגטון פוסט, מספרת הכותבת איך החיסכון הפנסיוני שלה ירד ב-78 אלף דולר. לדבריה היא לקחה נשימה עמוקה והמשיכה בעיסוקיה.

> למדור חיסכון לטווח ארוך

נאמר לא מעט פעמים על כך שחיסכון פנסיוני הוא חיסכון לטווח ארוך ויש להתאים את רמת הסיכון בתיק לטווח שנותר עד לפרישה.

לעזרתנו בהנחיית הרשות לפיקוח על שוק ההון ביטוח וחיסכון החל משנת 2016 קיימים בקרנות הפנסיה ובביטוחי מנהלים מסלולי השקעה תלוי גיל. במסלולים אלו רמת הסיכון הולכת ופוחתת ככל ומתקרב מועד הפרישה. התפיסה שעומדת מאחורי מסלולי השקעה אלו היא שהשקעה לאורך זמן בנכסי סיכון תוביל להשגת תשואה גבוהה יותר וככל שמתקרב מועד הפרישה יש להקטין את רמת הסיכון בחיסכון הפנסיוני כדי להימנע מירידות ערב היציאה לפנסיה.

*הנתונים מתייחסים לקרן הפנסיה בהלמן אלדובי

חוסכים שעברו את גיל 60 ומתקרבים למועד הפרישה יהיו הרבה פחות חשופים לתנודתיות בשוק ההון וכמובן למשבר הנוכחי.

הסכנה: אל תנסו לתזמן את השוק

משקיעים רבים מנסים לתזמן את השוק. לצאת בתחילת המשבר ולחזור חזרה מיד אחריו. אך האמת היא שמדובר בטעות. אף אחד גם לא מנהל ההשקעות הטוב בעולם לא יכול להצליח בכך. היה זה וורן באפט שאמר כי בעולם העסקים, המראה האחורית תמיד נקייה יותר מהשמשה הקדמית. בדיעבד כולנו חכמים יותר היום ויודעים שהיה צריך להקטין חשיפה לשוק ההון כאשר התגלה המקרה הראשון של הנגיף בסין.

בדומה לירידות הגדולות, גם העליות החדות בשווקים מתרכזות במספר מצומצם של ימי מסחר. לכן, אחרי שספגנו את הירידות להחמצה של ימי מסחר בודדים עלולה להיות השפעה דרמטית על התשואה שאנו עשויים להשיג.

אבל יש דבר יותר גרוע מהניסיון לתזמן את השוק והוא קיבוע ההפסד. לאחר הירידות משקיעים רבים מעבירים את הכספים למסלולים ברמת סיכון נמוכה יותר ואז מפספסים את העליות שמגיעות לאחר מכן.

חוסכים שהרגישו את טעמו המר של הפסד יישארו לטווח ארוך יותר על הגדר ויחזרו להגדיל את רמת הסיכון רק כאשר השווקים יהיו שוב בשיא.

כיצד נגיע מוכנים למשבר הבא?

אנו נמצאים כעת בעיצומו של גל הירידות, קבלת החלטה כיום עשויה לקבע את הפסד הקיים בתיק. אבל כיצד אנו יכולים להימנע מהירידות הבאות בשוק ההון.

לצד החיסכון לפנסיה ישנם מוצרי חיסכון פנסיוני נוספים בהם קופות גמל, קרנות השתלמות ואפילו קופות גמל להשקעה.

אך בעוד שהחיסכון לפנסיה מיועד לטווח ארוך ומושקע במסלולי השקעה תלויי גיל בהם רמת הסבילות שלנו גבוהה, יתר מוצרי החיסכון מושקעים בהתאם למדיניות ההשקעה של הכוכב התורן בשוק ההון. כל עוד שוק ההון עלה בחרנו את אפיקי ההשקעה בהתאם לתשואה השנתית והתעלמנו מרמת הסיכון הגלומה בה. לאחר שהמשבר הזה יחלוף יש לעצור שנייה ולבחון, האם אנו נמצאים במסלולים המתאימים לנו.

חיסכון לפנסיה: האם אתם נמצאים במסלולי השקעה תלויי גיל?

מתקרבים לגיל 60 ואתם לא נמצאים כיום במסלול תלוי גיל בחיסכון הפנסיוני? עליכם להתחיל להקטין את רמת הסיכון. לצורך עדכון המסלול יש לפנות לסוכן הביטוח שלכם או לקרן הפנסיה.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

יוצאים לפנסיה: מאיזה מוצר אתם פורשים?

גם לאחר היציאה לפנסיה, הפורשים חשופים לתנודתיות של שוק ההון. הקצבה של הפורשים בביטוחי המנהלים תתעדכן מדי חודש בהתאם לעמידה ביעד התשואה ואילו הפורשים בקרנות הפנסיה החדשות זכאים לתשואה מובטחת על 60% מהכספים שלהם, תשואה המקטינה את התנודתיות של קצבת הזקנה.

מוצרי חיסכון: האם רמת הסיכון בחיסכון מותאמת לאופק ההשקעה?

כאשר בוחרים מסלול השקעה לקרן ההשתלמות או שבוחרים לחסוך בקופת גמל להשקעה, יש לבחון את מטרת החיסכון ואת אופק ההשקעה. כאשר ידוע לנו אופק ההשקעה נוכל להתאים את רמת הסיכון במוצר הפנסיוני.

לא ניתן להשוות בין חיסכון שמיועד לילדים לבין חיסכון לתקופה של שנה. בחיסכון על פני 20 שנים נוכל לסבול רמת סיכון גבוהה הרבה יותר ונפנה את כל החיסכון להשקעה במניות. בחיסכון לטווח קצר (של שנה), עלינו להבין את הסיכון הטמון במסלולי המניות ובמסלולים הכלליים.

כאשר רמת הסיכון תואמת את אופק ההשקעה, הקוראים, יכולים להמשיך בשגרת יומם מבלי לבצע התאמות בדיעבד לחיסכון הפנסיוני.

הכותב הינו נדב טסלר, סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, בעל רישיון משווק פנסיוני, מרצה במכללת נתניה ובעל הבלוג: פנסיוני, להבין את הפנסיה.

* אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    דירה = קורת גג 04/02/2020 20:04
    הגב לתגובה זו
    דירה = קורת גג,היא צורך בסיסי של האדם
  • 2.
    כלכלן 04/02/2020 15:28
    הגב לתגובה זו
    הוירוס לא יעלם בקרוב אבל בכנות, זה רק הטריגר לירידות הצפויות לדעת כלכלנים. בכל מקרה העדר סקטורים להגנה כגון שוק האגח או שוק המק"ם ( בגלל תשואה ריאלית שלילית לפידיון ,קראו את הכתבה השנייה אתמול בביזפורטל בנושא שמסבירה שוב, למה אין שום כדאיות להשקיע שם ), מעבירה את הכסף למטבע חוץ, שם הריבית לבד נותנת פי כמה מהריבית על השקל
  • 1.
    ירון 04/02/2020 14:04
    הגב לתגובה זו
    סתם הסטריה- מנסים לדחוף עוד חיסון שיעשה אותנו חולים
צילום: Martijn Stoof, Pexelsצילום: Martijn Stoof, Pexels

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק

פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס

מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.

המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.

ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.

מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך


אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.

על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.