האם באמת צריך ביטוח חיים?
חששות ופחדים מובילים את רובנו לרכישת ביטוח יקר מדי, בסכום גבוה מדי, ולאורך שנים רבות ממה שצריך באמת. הרפורמה האחרונה צפויה לעורר גל הדף // דעה
הרפורמה האחרונה בתחום ביטוחי החיים מסיטה את הדיון מהשאלה החשובה באמת - האם בכלל צריך ביטוח חיים? ואם כן, האם יש צורך בסכום הגבוה כל כך שרובנו מבוטחים בו?
המהלך צפוי לעורר גל הדף, וכמו גל הדף של כל רפורמה בתחום הביטוח בשנים האחרונות, בשבועות הקרובים צפויים רבים מהמבוטחים לקבל טלפונים מחברות וסוכני ביטוח המשכנעים אותם לעבור עכשיו, ומהר, לביטוח החיים המוזל שלהם. רק שבדיוק כמו במקרה של הרפורמה הקודמת בביטוחי הבריאות, הטלפונים לא יגיעו מהסוכנים אל מבוטחים שלהם, אלא ללקוחות חדשים. מבוטחים המשלמים על ביטוח יקר, ובסבירות גבוה גם רובו מיותר, ימשיכו לשלם עד שיקבלו טלפון מסוכן או מוקדן אחר שינסה להעביר אותם אליו וכן הלאה.
רובנו ממש לא צריכים ביטוח חיים. אם נניח בצד את מרכיב ביטוח החיים בביטוחי מנהלים, שעל חוסר כדאיותו של מוצר זה לרוב האוכלוסייה נכתבו אין ספור מילים, ונתמקד אך ורק בביטוח הריסק הנפוץ (פיצוי במקרה מוות), נראה שמטרתו העיקרית היא לתת ביטחון כלכלי לבני המשפחה במקרה מוות של אחד מבני הזוג המפרנסים העיקריים.
תחת מטרה חשובה זאת, נבנים חששות ופחדים אשר מובילים את רובנו לרכישת ביטוח יקר מדי, בסכום גבוה מדי, ולאורך שנים רבות ממה שצריך באמת. דוגמאות למי שככל הנראה אינם צריכים לרכוש ביטוח חיים או כאלו הנדרשים לרכוש ביטוח בסכום נמוך יותר מזה שמנסים למכור להם, הם: רווקים ברוב המוחלט של המקרים, היות שעדיין אין בני משפחה תלויים בהם או זוג צעיר שעדיין אין לו התחייבויות כלכליות וילדים.
- ליום שאחרי: כל מה שחשוב לדעת על ביטוח חיים
- פסיקה: הכספים שנחסכו - ליקיריכם בלבד גם אם קיימים עיקולים ונושים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם זוג עם ילדים, במידה ואחד מבני הזוג נפטר מהעולם, בן הזוג השני לרוב, לאחר תקופת האבל והשיקום, ייעזר בקצבת השארים מקרן הפנסיה או מקצבת ביטוח לאומי לאלמנות ויתומים, ימשיך את חייו וישתקם גם מבחינה כלכלית (התאמת אורך החיים, נישואים שניים וכו'). ומהצד השני של מניפת הגילאים, גם בני זוג מבוגרים שילדיהם יצאו מהבית ואינם תלויים בהם וכאלו שאינם בעלי חובות והתחייבויות כלכליות, אינם צריכים ביטוח חיים.
הפעלת סוג של "מערכת סינון" על האוכלוסייה הבוגרת בישראל, תותיר פלח אוכלוסייה צר מאוד של בני 30-60, נשואים עם ילדים צעירים, בעלי התחייבויות כלכליות, שיצטרכו השלמה של כיסוי כספי לא גבוה למשך מספר שנים מצומצם.
לפני הרפורמה או אחריה, עלות של ביטוח חיים בסכום גבוה מדי יכולה להגיע למאות ואלפי שקלים בחודש. ברוב המקרים, היא תלך ותתייקר עם השנים במקום שלפי ההיגיון היא תלך ותפחת עם צמצום סכום הביטוח וצמצום הצורך בביטוח זה. אם מצליחים לנקות את החששות וההפחדות מתהליך הבדיקה, ניתן להבין שבמקרים רבים, ניתן להפחית את סכום הביטוח משמעותית ובמקרים רבים - אף לבטלו בכלל ולהסתפק במקורות הקיימים כיום.
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
הכותב הינו מנכ"ל חברת מלמד יועצים
- 12.רתם 02/11/2021 21:18הגב לתגובה זוחארטה בפיתה ואם אני רווק אז למי יילך הכסף כשלא אהיה ?!
- 11.סתיו אטיאס 25/11/2020 19:33הגב לתגובה זובתור עובדת של חברת ביטוח אתם פשוט מטעים! אלוהים ישמור אם לתוכן כזה הלקוחות שלי מקשיבים. ביטוח חיים רק לרווק?! המשפחה מתפרקת נפשית גם אם הוא לא נשוי!!! סכום פיצוי גבוה מדי?!?! אז באיזה סכום תמליצו לי לבטח לקוח עם ילד בן שנה? ב100.000 שח אולי?
- 10.משה 02/04/2019 07:27הגב לתגובה זובפועל כאשר מת מפרנס מישהו צריך לתת למשפחה את הכסף החליפי. מי שחושב שביטוח לאומי מספיק טועה. אכן ביטוח החיים יקר מאד ולא לכולם יש כסף לשלמו אבל זו הפקרות מוחלטת לא לעשות ביטוח חיים כאשר יש יכולת כלכלית.
- טעות 04/04/2019 20:26הגב לתגובה זוחיים . בעלי היכולת פחות זקוקים לו
- 9.נירית 01/04/2019 23:07הגב לתגובה זואני ממש לא מבינה איך יועץ עכול לרשום דבר כזה?! כולם כולל כולם צריכים ביטוח חיים, גם רווקים ללא ילדים שמצב בריאותם תקין ומן הסתם יכול להדרדר... וכך כל האוכלוסיה שמעל גיל 18!! ולא, אני לא סוכנת ביטוח למי ששאל...
- 8.רק אומר 01/04/2019 15:49הגב לתגובה זונראה שהחברה נלחצו...
- 7.משה רפפורט 01/04/2019 13:48הגב לתגובה זואיך אתה מעז לומר לאלפי המשפחות שבטוח החיים הציל אותן לומר שלא צריך בטוח שמגן על היכולת לשרוד ולחיות במינימום בטחון? בדקת? אולי לשני אחוז יש עודף בטוח חיים... מה שגם לא מדויק. הכתבה שלך מסכנת את מי שיקרא ויחשוב שאתה יועץ מקצועי וחבל....
- 6.ותבדוק 31/03/2019 21:18הגב לתגובה זוא. המחירים לרב האוכלוסיה עלו. ב. ומה קורה אם ישתנה לרווק מצבו הבריאותי? ג. היו לפני הרפורמה ביטוחים שניתן היה להתאים במדויק את הביטוח לצורך = "הכנסה למשפחה", אבל ביטלו אותם.
- 5.שלומי 31/03/2019 19:58הגב לתגובה זופשוט לא יאומן חוסר הבנה בסיסי בכיסוי לביטוח חיים האם ידוע לך כמה מקרי מוות קורים לאחר חולי וכניסה לחובות עתק? האם ידוע לך כי יתומים נזקקים ליותר מילד רגיל ? האם ידוע לך כי הכנסה ממוצעת של 10,000 שקל מהווה הכנסה של למעלה ממליון שקל בעשר שנים ? אז נכון צריך לחקור ולתכנן אבל אם זה כתבה מיועץ אני......
- 4.צודק 31/03/2019 18:33הגב לתגובה זוכל הכבוד
- 3.אלי 31/03/2019 17:07הגב לתגובה זוהרעיון בביטוח חיים הוא לשמור על אותו אורח חיים גם במקרה של מוות של אחד מבני הזוג., כי הרי זה מה שכולנו רוצים שאם יקרה לנו משהו החיים של הסובבים אותנו לא ייפגעו. יש 2 דברים שיכולים לפרק משפחות במהירות ובאכזריות הימורים ומחלות/מוות. גם זוג צעיר בלי ילדים צריך ביטוח כי אם חס וחלילה יהיה לאחד מבני הזוג מחלה קשה שלא תגרום למותו להיות מבוטח הוא כבר לא יוכל להיות.
- 2.דרור 31/03/2019 15:47הגב לתגובה זופעם ראשונה שמישהו מעלה נקודות ענייניות ולא רק סיסמאות. לי אישית יש רק ביטוח חיים אחד ואני מתכנן לשמור אותו עוד כמה שנים עד שהילד האחרון שלי יסיים את התואר ואז אני מבטל אותו. אבל אחרי שקראתי, יש מצב שאני כבר עכשיו מצמצם אותו בחצי.
- אני רק שאלה 31/03/2019 17:18הגב לתגובה זומצויין.כל עוד הביטוח עונה לך על צורך של הבטחת הקיום של הילד כמו שכתבת אז אתה צריך אותו.... לגבי להקטין את הסכום - זה תלוי ברמת ההכנסה האישית שלך ובמה אתה מבקש עבור הילדים שלך. אין פיתרון אחד לכולם.
- 1.שמעון 31/03/2019 13:41הגב לתגובה זוחוסר אחריות משווע מצידך לכתוב שטויות כאלו, האם לכל ההורים יש קרן פנסיה וכיסוי למקרה פטירה? האם ראית אי פעם מה קורה למשפחה כשהמפרנס העיקרי נעלם? ראית יתומים עוברים לגור עם סבתא? ראית ילדים בלי כסף לבגדים או אוכל? מי נתן לך את התואר יועץ או מנכ"ל, חוסר האחריות שלך זועק מתוך הכתבה וכולי תקווה שמי שיקרא אותה לא ייאמץ את הטענות" הנוחות לאימוץ" שנתת. לגבי ירידת מחירים בפועל ברוב המקרים המחירים עלו, ותבדוק אותי. החלפת ביטוח בזול יותר, זהירות מוקש נדרשת הצהרת בריאות מחודשת. אני באופן אישי רכשתי ביטוחי חיים מעבר למשכנתא בעוד מליון ש"ח, שיעזרו לילדי להגיע לבגרות בצורה מכובדת במקרה מותי.
- סוכנים עושקים 31/03/2019 16:05הגב לתגובה זושמעון נשמע כאילו אתה מסוג הסוכנים ששכנעו אותי לקנות ביטוחים מיותרים ולשלם לסוכנים עמלות ולחברות הביטוח כסף סתם. סוף סוף מישהו כותב דברי טעם!
- ניר 01/04/2019 09:23עבדו עליך, רימו אותך, בילפו אותך... אין לך שיקול דעת?! אף אחד לא שיקר אותך ולא דחף לך שום דבר. לא רוצה ביטוח, אל תעשה... אני ברשותך דואג למשפחה שלי וכן אעשה. ודרך אגב, התגובה שלך מעידה על האינטליגנציה שלך...

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.