האם ישנו קשר בין התחזקות הדולר לבחירות בישראל?
בסוף השנה שעברה, העיתונים הכלכליים ערכו סקר רחב היקף, בו נתבקשו בכירי שוק ההון ומומחים נוספים לחזות את הערכותיהם לגבי שנת 2014. מעיון בתוצאות הסקר עולה, כי רובו המכריע של משתתפי הסקר לא ניבא כלל את התחזקותו של הדולר והפיחות האגרסיבי שחווה המטבע המקומי.
כעת, רבים מהפרשנים הכלכליים מספקים את ההסבר הרציונאלי, ונוטים לייחס את הפיחות האחרון לאירועים בזירה הפוליטית המקומית. לטענתם, העובדה שאין שר אוצר מכהן והסיטואציה אשר דיוני התקציב לשנה הקרובה תקועים, מהווים גורמים מזרזים לפיחות בשקל. האמנם?
בחודש יוני 2013 , עם פרישתו של סנטלי פישר מתפקיד נגיד בנק ישראל, חווה המשק הישראלי תקופה ארוכה של חוסר וודאות, אשר במהלכה התנהל הבנק המרכזי במשך 112 יום ללא נגיד מכהן. נציין, כי דווקא בתקופה הנ"ל, רשם המטבע המקומי תיסוף נאה של 2.25% מול המטבע האמריקני.
ניתוח מהלכו של הדולר ממחיש יותר מכל את שהתרחש בחודשים האחרונים במטבע האמריקני, שכן מהלך התחזקות הדולר אירע מול כל המטבעות החשובים בעולם. להלן המספרים.
- לפידות זינקה 9.2%, בריינסוויי ב-8.3%; תמר איבדה 5.4% - המדדים ננעלו בירוק
- דוראל טסה 17%, מר 15%, שופרסל נפלה 7%; הבורסה סוגרת שבוע חיובי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מאז חודש אוגוסט הדולר התחזק מול האירו ב-9.5%, ומול הין היפני ב-18%. אצלנו, הדולר רשם עלייה של 16% מול השקל. התפישה בקרב סוחרי המט"ח ברחבי העולם, שבעקבות השיפור המתון והמתמשך של הכלכלה האמריקנית ביחס לכלכלות המובילות האחרות, עולה הסבירות כי הבנק הפדרלי יעלה את הריבית האפסית הקיימת בארה"ב. אם הוא אכן יעשה כך, הדבר יביא להמשך מגמת ההתחזקות של הדולר אל מול השקל ושאר המטבעות.
השווקים הפיננסים הבינלאומיים, לרבות שוק המט"ח, פועלים על סמך ציפיות, דהיינו, לא מחכים עד שהדברים יקרו באמת. אירופה ממילא נראית בצרות צרורות, גם הכלכלה של מדינות אחרות צולעת, וכך למעשה הדולר עולה.
לסיכום, להתפתחויות הרגולטוריות בזירה המקומית השפעה מינורית בלבד על מגמת המסחר בשער הדולר. אמנם, מבצע "צוק איתן" בקיץ האחרון והאירועים הפוליטיים של הימים האחרונים הביאו לתזוזות נקודתיות במסחר השקל-דולר. אולם, מגמת המסחר העולמית והתחזקות הדולר נובעת ממהלכים גיאופוליטיים עולמיים ואוזלת ידן של כלכלות יפן ואירופה מול האתגרים הכלכליים שעומדים מולן.
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- הבריחה היהודית המבוהלת מגולדרס גרין
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
אתמול הדולר האמריקני רשם ירידה חדה של כ-1.5%, נדגיש כי גם במקרה הנ"ל, אין להתרחשויות בזירה המקומית יד בעניין, שכן הדולר נחלש גם מול שאר המטבעות המובילות בעולם.
- 1.נורי 10/12/2014 18:06הגב לתגובה זואצלנו אומרים אי אפשר להיות גם סוחר וגם נביא וכבר ידוע למי ניתנה הנבואה.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIהמטוס מספר 1 של מדינת ישראל
מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה
מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?
אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.
הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה.
מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.
