האם הכלכלה הבריטית חוזרת לפסי צמיחה?
בחודש האחרון אנחנו יכולים לזהות שיפור משמעותי בנתונים הכלכליים שמגיעים מהאי הבריטי, כשרובם הפתיעו את התחזיות לטובה. בין השאר ראינו עלייה במדד מנהלי הרכש (ייצור ושירותים), שיפור קל בתפוקה התעשייתית ושידרוג המכירות הקמעונאיות. כשמוסיפים לנתונים אלה את העובדה שהכלכלה הבריטית צמחה ברבעון הראשון בשיעור חיובי של 0.3%, לאחר ההתכווצות שברבעון הקודם, אין לי ספק שחל שיפור בביצועי הכלכלה. במטרה להמשיך ולעודד את הצמיחה, בריטניה צריכה לשלב בין משמעת פיסקלית להקטנת החוב הלאומי, לבין תכניות תמריצים לעידוד הצמיחה.
יש לזכור כי משבר החובות השפיע לרעה על הכלכלה, לאחר צמצום הביקושים למוצרים ושירותים מצד האיחוד האירופי - דבר שבא לידי ביטוי בשנת 2012 בירידה של 5% בייצוא של בריטניה לגוש האירו. עובדה זו יחד עם ההאטה באירופה, העיבו על הצמיחה במדינה, ומלבד הרבעון השלישי אשתקד (עת אירחה בריטניה את המשחקים האולימפיים), חלה התכווצות בתוצר בכל שאר הרבעונים.
עלינו לזכור כי היתרון של בריטניה טמון בחופשיות המוניטרית שלה, המאפשרת גמישות והתערבות בשווקים, שתורמת לצמיחת הכלכלה. לאחר המשבר הכלכלי העולמי, הוריד הבנק המרכזי הבריטי בחדות את שיעור הריבית מ-5% ל-0.5% במארס 2009, ומאז הותירה יציבה ברמה זו. שיעור הריבית הנמוך אילץ את הבנק המרכזי למצוא כלים נוספים לעידוד הצמיחה. לכן הוחלט על ביצוע הקלה כמותית בסך של 200 מיליארד ליש"ט, על מנת לספק את הנזילות הדרושה להתאוששות הכלכלה.
יש לציין כי ההקלה הכמותית בבריטניה שונה במעט מההקלה הכמותית בארה"ב. בניגוד לארה"ב, הבנק המרכזי הבריטי אינו מזרים כספים על ידי הדפסת שטרות, אלא על ידי הנפקתם באופן אלקטרוני. בנוסף, הבנק המרכזי הבריטי אינו רוכש אגרות חוב מהבנקים המסחריים, אלא עוקף אותם ומבצע רכישות באופן ישיר מהגורמים המוסדיים, כגון חברות ביטוח ופנסיה.
- בנק אנגליה קובע תקרה: כל אזרח יוכל להחזיק עד 20 אלף פאונד במטבעות יציבים
- מרחץ דמים ברכבת ללונדון: שני חשודים נעצרו לאחר מתקפת סכין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התנתקותה של בריטניה מהאיחוד האירופי נראית לי אפשרית בעוד מספר שנים. המצב הכלכלי הירוד באירופה ודעת הקהל של האזרחים הבריטיים תומכים בצעד זה, אך מנגד לחץ אמריקני והתאוששות הכלכלה האירופית בעתיד צפויים להוביל את בריטניה לחשיבה מחודשת באותה הסוגיה.
אי הצטרפותה של בריטניה לגוש האירו איפשר לה לשמור על עצמאותה המוניטרית ועל ייחודיותו של המטבע המקומי, שנחשב לאחד המטבעות החשובים בעולם. החלטה זו נראית היום כנכונה, נותנת לכלכלה הבריטית יתרון משמעותי על יתר כלכלות גוש האירו וזכות חופש לבנק המרכזי לפעול באמצעים מוניטריים לעידוד הכלכלה, ללא ניגודי אינטרסים וסירבול בקבלת החלטות המאפיינים את מדיניות גוש האירו.
יחסה של בריטניה לאיחוד האירופי התקרר בשנים האחרונות, והיא אף שוקלת כאמור להתנתק ממנו, לאור החולשה של הכלכלה האירופית והיתרונות הכלכליים המועטים שנותרו כתוצאה מחברות בארגון. זאת בניגוד לשגשוג הכלכלי ששרר בגוש האירו בזמן הצטרפותה של בריטניה לאיחוד לפני כ-40 שנה. ההתרחקות של בריטניה מאירופה איננה גחמה של ההנהגה הבריטית בלבד - בסקר שנערך בפברואר השנה, נמצא כי רק 33% מכלל תושבי בריטניה תומכים בהישארותה באיחוד האירופי, וראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון, התבטא בעבר כי במידה ויבחר בשנית יערוך משאל עם בנוגע לאותה שאלה.
- F‑35, איירבוס וגם אנבידיה: סעודיה מכוונת הכי גבוה בדרך להפוך למוקד תחבורה אזורי
- משבר אשראי בשוק הנדל"ן - מניף מגלגלת חובות שיזמים לא מסוגלים להחזיר
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כצפוי, האפשרות להתנתקותה של בריטניה מהאיחוד האירופי אינה מתקבלת בחיוב על ידי דעת הקהל העולמי, כשמלבד ההתנגדות הברורה של האיחוד האירופי, גם ארה"ב מתנגדת למהלך זה. במהלך ביקורו של ראש ממשלת בריטניה בארה"ב בחודש שעבר, הודיע הנשיא האמריקני כי על בריטניה להישאר מחויבת לאיחוד האירופי. הוא אף הוסיף, כי במידה ותחליט בריטניה על התנתקות, היא לא תהיה חלק בהסכם הסחר החופשי המתוכנן בין האיחוד האירופי לארה"ב, שתרומתו לבריטניה לבדה מוערכת בכ-10 מיליארד ליש"ט בשנה.
- 1.דלטוט-לא הספיק לך לטעות בפורומים? מעניין במה את בשיא (ל"ת)אה? זו דעתי על ז_ל 23/06/2013 19:15הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIF‑35, איירבוס וגם אנבידיה: סעודיה מכוונת הכי גבוה בדרך להפוך למוקד תחבורה אזורי
עסקת המטוסים המסתמנת עם ארה"ב היא רק הנדבך האחרון בתוכניתה הכוללת של הממלכה לייצר סביבת תעופה יעילה, מודרנית ובת
קיימא. ושגם אנבידיה בתוך הקלחת - השמיים הם הגבול
במהלך העשור האחרון, ערב הסעודית מקדמת באופן חסר תקדים מהפכה בתעשיית התעופה שלה - לא רק בתעופה אזרחית אלא גם בצבאית, תוך שילוב טכנולוגיות חדשניות, מערכת מתקדמת של בינה מלאכותית (AI) ובעיקר שותפות אסטרטגית עם ענקיות טכנולוגיה כמו אנבידיה. בנוסף, סעודיה עושה מאמץ אדיר מול ארה״ב לקבל את מטוס הקרב האמריקאי F‑35, מטוס שעלול להיות שובר שוויון במזרח התיכון.
פיתוח תעשיית התעופה בסעודיה במסגרת התוכנית "חזון 2030" של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן היא לא רק מהלך טכנולוגי-תדמיתי, אלא מהפכה עם השלכות כלכליות וחברתיות עמוקות המשנות את פניה של הממלכה.
תוכנית "חזון 2030" שמוביל יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מתמקדת ביצירת כלכלה פחות תלויה בנפט באמצעות עידוד תעשיות טכנולוגיות, ביניהן תעופה. סעודיה משקיעה כיום מאות מיליארדי דולרים בבניית שדות תעופה מודרניים, הרחבת חברות תעופה לאומיות וכן פיתוח תעשייה ביטחונית מקומית, שמכילה גם שותפויות עם חברות כמו לוקהיד מרטין ובואינג לצד פיתוח עצמי בחברת SAMI, החברה הביטחונית הסעודית.
על הפרק היהלום שבכתר - ה־F‑35
חיל האוויר הסעודי נחשב כיום לאחד החילות המתקדמים במזרח התיכון, עם צי מטוסים מגוון שמתמקד במטוסי F-15 המתקדמים, לצד מטוסים נוספים כמו טורנדו ומערכות בקרה והגנה אווירית מתקדמות. בשנים האחרונות, הממלכה ביצעה מודרניזציה נרחבת שכללה רכישת מטוסי F-15SA ו-F-15EX, שמאופיינים במערכות נשק ואוויוניקה מתקדמות. נעשה מאמץ לשדרג את יכולות חיל האוויר הכוללות טיסה ארוכת טווח, יכולות תקיפה מדויקות ומערכות לוחמה אלקטרונית מתקדמות.
- מנסיכות נפט למעצמת AI: החזון הטכנולוגי והצבאי החדש של סעודיה
- מנפט ל-AI: איך המפרציות ממציאות את עצמן מחדש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

איור: דפדפן אטלס של OpenAIF‑35, איירבוס וגם אנבידיה: סעודיה מכוונת הכי גבוה בדרך להפוך למוקד תחבורה אזורי
עסקת המטוסים המסתמנת עם ארה"ב היא רק הנדבך האחרון בתוכניתה הכוללת של הממלכה לייצר סביבת תעופה יעילה, מודרנית ובת
קיימא. ושגם אנבידיה בתוך הקלחת - השמיים הם הגבול
במהלך העשור האחרון, ערב הסעודית מקדמת באופן חסר תקדים מהפכה בתעשיית התעופה שלה - לא רק בתעופה אזרחית אלא גם בצבאית, תוך שילוב טכנולוגיות חדשניות, מערכת מתקדמת של בינה מלאכותית (AI) ובעיקר שותפות אסטרטגית עם ענקיות טכנולוגיה כמו אנבידיה. בנוסף, סעודיה עושה מאמץ אדיר מול ארה״ב לקבל את מטוס הקרב האמריקאי F‑35, מטוס שעלול להיות שובר שוויון במזרח התיכון.
פיתוח תעשיית התעופה בסעודיה במסגרת התוכנית "חזון 2030" של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן היא לא רק מהלך טכנולוגי-תדמיתי, אלא מהפכה עם השלכות כלכליות וחברתיות עמוקות המשנות את פניה של הממלכה.
תוכנית "חזון 2030" שמוביל יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מתמקדת ביצירת כלכלה פחות תלויה בנפט באמצעות עידוד תעשיות טכנולוגיות, ביניהן תעופה. סעודיה משקיעה כיום מאות מיליארדי דולרים בבניית שדות תעופה מודרניים, הרחבת חברות תעופה לאומיות וכן פיתוח תעשייה ביטחונית מקומית, שמכילה גם שותפויות עם חברות כמו לוקהיד מרטין ובואינג לצד פיתוח עצמי בחברת SAMI, החברה הביטחונית הסעודית.
על הפרק היהלום שבכתר - ה־F‑35
חיל האוויר הסעודי נחשב כיום לאחד החילות המתקדמים במזרח התיכון, עם צי מטוסים מגוון שמתמקד במטוסי F-15 המתקדמים, לצד מטוסים נוספים כמו טורנדו ומערכות בקרה והגנה אווירית מתקדמות. בשנים האחרונות, הממלכה ביצעה מודרניזציה נרחבת שכללה רכישת מטוסי F-15SA ו-F-15EX, שמאופיינים במערכות נשק ואוויוניקה מתקדמות. נעשה מאמץ לשדרג את יכולות חיל האוויר הכוללות טיסה ארוכת טווח, יכולות תקיפה מדויקות ומערכות לוחמה אלקטרונית מתקדמות.
- מנסיכות נפט למעצמת AI: החזון הטכנולוגי והצבאי החדש של סעודיה
- מנפט ל-AI: איך המפרציות ממציאות את עצמן מחדש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

