האם הכלכלה הבריטית חוזרת לפסי צמיחה?
בחודש האחרון אנחנו יכולים לזהות שיפור משמעותי בנתונים הכלכליים שמגיעים מהאי הבריטי, כשרובם הפתיעו את התחזיות לטובה. בין השאר ראינו עלייה במדד מנהלי הרכש (ייצור ושירותים), שיפור קל בתפוקה התעשייתית ושידרוג המכירות הקמעונאיות. כשמוסיפים לנתונים אלה את העובדה שהכלכלה הבריטית צמחה ברבעון הראשון בשיעור חיובי של 0.3%, לאחר ההתכווצות שברבעון הקודם, אין לי ספק שחל שיפור בביצועי הכלכלה. במטרה להמשיך ולעודד את הצמיחה, בריטניה צריכה לשלב בין משמעת פיסקלית להקטנת החוב הלאומי, לבין תכניות תמריצים לעידוד הצמיחה.
יש לזכור כי משבר החובות השפיע לרעה על הכלכלה, לאחר צמצום הביקושים למוצרים ושירותים מצד האיחוד האירופי - דבר שבא לידי ביטוי בשנת 2012 בירידה של 5% בייצוא של בריטניה לגוש האירו. עובדה זו יחד עם ההאטה באירופה, העיבו על הצמיחה במדינה, ומלבד הרבעון השלישי אשתקד (עת אירחה בריטניה את המשחקים האולימפיים), חלה התכווצות בתוצר בכל שאר הרבעונים.
עלינו לזכור כי היתרון של בריטניה טמון בחופשיות המוניטרית שלה, המאפשרת גמישות והתערבות בשווקים, שתורמת לצמיחת הכלכלה. לאחר המשבר הכלכלי העולמי, הוריד הבנק המרכזי הבריטי בחדות את שיעור הריבית מ-5% ל-0.5% במארס 2009, ומאז הותירה יציבה ברמה זו. שיעור הריבית הנמוך אילץ את הבנק המרכזי למצוא כלים נוספים לעידוד הצמיחה. לכן הוחלט על ביצוע הקלה כמותית בסך של 200 מיליארד ליש"ט, על מנת לספק את הנזילות הדרושה להתאוששות הכלכלה.
יש לציין כי ההקלה הכמותית בבריטניה שונה במעט מההקלה הכמותית בארה"ב. בניגוד לארה"ב, הבנק המרכזי הבריטי אינו מזרים כספים על ידי הדפסת שטרות, אלא על ידי הנפקתם באופן אלקטרוני. בנוסף, הבנק המרכזי הבריטי אינו רוכש אגרות חוב מהבנקים המסחריים, אלא עוקף אותם ומבצע רכישות באופן ישיר מהגורמים המוסדיים, כגון חברות ביטוח ופנסיה.
- הבנק המסחרי הגדול ביותר בארה"ב קורס והצעד של ממשלת בריטניה לגבי מוצר הבסיס
- הרשת הסיטונאית בעלת המודל הייחודי יוצאת לציבור ומה קרה היום לפני 94 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התנתקותה של בריטניה מהאיחוד האירופי נראית לי אפשרית בעוד מספר שנים. המצב הכלכלי הירוד באירופה ודעת הקהל של האזרחים הבריטיים תומכים בצעד זה, אך מנגד לחץ אמריקני והתאוששות הכלכלה האירופית בעתיד צפויים להוביל את בריטניה לחשיבה מחודשת באותה הסוגיה.
אי הצטרפותה של בריטניה לגוש האירו איפשר לה לשמור על עצמאותה המוניטרית ועל ייחודיותו של המטבע המקומי, שנחשב לאחד המטבעות החשובים בעולם. החלטה זו נראית היום כנכונה, נותנת לכלכלה הבריטית יתרון משמעותי על יתר כלכלות גוש האירו וזכות חופש לבנק המרכזי לפעול באמצעים מוניטריים לעידוד הכלכלה, ללא ניגודי אינטרסים וסירבול בקבלת החלטות המאפיינים את מדיניות גוש האירו.
יחסה של בריטניה לאיחוד האירופי התקרר בשנים האחרונות, והיא אף שוקלת כאמור להתנתק ממנו, לאור החולשה של הכלכלה האירופית והיתרונות הכלכליים המועטים שנותרו כתוצאה מחברות בארגון. זאת בניגוד לשגשוג הכלכלי ששרר בגוש האירו בזמן הצטרפותה של בריטניה לאיחוד לפני כ-40 שנה. ההתרחקות של בריטניה מאירופה איננה גחמה של ההנהגה הבריטית בלבד - בסקר שנערך בפברואר השנה, נמצא כי רק 33% מכלל תושבי בריטניה תומכים בהישארותה באיחוד האירופי, וראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון, התבטא בעבר כי במידה ויבחר בשנית יערוך משאל עם בנוגע לאותה שאלה.
- מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים
- שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה בהמשך?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה...
כצפוי, האפשרות להתנתקותה של בריטניה מהאיחוד האירופי אינה מתקבלת בחיוב על ידי דעת הקהל העולמי, כשמלבד ההתנגדות הברורה של האיחוד האירופי, גם ארה"ב מתנגדת למהלך זה. במהלך ביקורו של ראש ממשלת בריטניה בארה"ב בחודש שעבר, הודיע הנשיא האמריקני כי על בריטניה להישאר מחויבת לאיחוד האירופי. הוא אף הוסיף, כי במידה ותחליט בריטניה על התנתקות, היא לא תהיה חלק בהסכם הסחר החופשי המתוכנן בין האיחוד האירופי לארה"ב, שתרומתו לבריטניה לבדה מוערכת בכ-10 מיליארד ליש"ט בשנה.
- 1.דלטוט-לא הספיק לך לטעות בפורומים? מעניין במה את בשיא (ל"ת)אה? זו דעתי על ז_ל 23/06/2013 19:15הגב לתגובה זו

החות׳ים משנים את כללי המשחק - האיום האמיתי על שמי ישראל: Samad 3
הכטב"ם החות'י שגרם לפגיעה הקשה באילת בעיצומו של החג הוא שדרוג משמעותי ליכולות הטכנולוגיות של החות'ים הנשענים על תמיכה מאיראן. מערכות ההגנה של ישראל מספקות תשובה מצוינת, אם כי לא הרמטית, אבל החות'ים מצדם לא שוקטים על השמרים
בלילה שקט של קיץ, יולי 2024, כאשר תושבי תל אביב חשבו שהם מביטים בשמי העיר המוארים והרגועים, חדר לשמי העיר כטב"ם משופר מהסוג המסוכן ביותר - ה-Samad-3. הוא פרץ את שכבות ההגנה האווירית המתקדמות ופגע באישון לילה בלב העיר השוקקת לאחר טיסה של 16 שעות ומרחק 2600 ק״מ במסלול מוארך דרך סודן ומצרים מתימן הנמצאת בקו אווירי של 1,800 ק״מ מישראל.
זה היה רגע דרמטי שהוכיח כי הטכנולוגיה של האיום משתדרגת במהירות והפכה את השמיים הישראלים לזירה תחרותית של מלחמה טכנולוגית שבה כל שנייה קובעת חיים או מוות. האירוע הותיר את המדינה במרדף בלתי פוסק אחרי פתרונות חדשניים להגנה על אזרחיה מפני איומים דומים.
האם הסמאד 3 שובר שוויון?
החות'ים הגיעו בשנים האחרונות ליכולות טכנולוגיות מתקדמות יחסית בתחומי הטילים והרחפנים, המוענקות להם בעיקר עם תמיכה איראנית. בין היתר מדובר על כטב״מים קטנים כמו סמאד 3, שככלל טסים בגובה נמוך עם חתימה מכ״מית נמוכה, כך שקשה למערכות ההגנה האווירית הישראליות לזהותם וליירטם בזמן. כמו כן, שיגרו החות'ים טילים עם ראשי נפץ "cluster munitions" שפועלים על ידי פיזור ראשי נפץ משניים באמצע הטיסה, מה שמקשה על מערכות ההגנה לספק הגנה יעילה מפני הפצצונות הנפיצות שמפוזרות בכמות גדולה על שטח רחב.
ישראל, מצד שני, מפעילה מערכות הגנה אוויריות רב-שכבתיות ומתקדמות ביותר, עם כיפת ברזל כמרכיב העיקרי נגד רקטות וטילים קצרים ובקרוב בשילוב מערכת הלייזר ״אור איתן״. מערכות אלו מדויקות, מתוחזקות בצורה גבוהה עם יכולת תגובה מהירה ויכולת יירוט מעל 90% בממוצע של האיומים.
- שר החוץ הפולני הביא ללונדון כטב"מ איראני והזהיר: "רוסיה יכולה לתקוף בעומק אירופה"
- איך מנצחים את הכטב"מ האיראני - התוכנית של בריטניה ואוקראינה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לסמאד שלושה יתרונות מובנים המקשים על גילוי מוקדם שלו: חתימת מכ"ם נמוכה, בעיקר בגלל חומריו, מידות קטנות יחסית, ופרופיל טיסה גמיש עם יכולות תמרון וטיסה בגבהים נמוכים ועל פני טופוגרפיה מורכבת. תכונות אלו מאפשרות לו לטוס למטרה בשעה שגילוי מוקדם הופך לאתגר טכנולוגי עם אפשרויות רבות לאזעקות שווא ולחדירה דרך שכבות ההגנה של המדינה.

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים
למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף
בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.
כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?
התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.
החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית.
כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש
הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.
- המטוס הסילוני המסחרי הראשון ממריא ומה קרה היום לפני 92 שנה
- מה יקרה למחירי הטיסות בשנים הקרובות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.