מובילאיי תשתמש ב-LiDAR של אינוויז במערכת הנהיגה האוטונמית שלה; מניית אינוויז מזנקת

לפני 3 חודשים, עם סגירת חטיבת ה-LiDAR של מובילאיי, הערכנו כי שיתוף פעולה בינה לבין אינוויז הוא אפשרי בסבירות לא קטנה; האם מובילאיי גם תרכוש את אינוויז?
רוי שיינמן | (7)

שיתוף פעולה ישראלי בתחום הרכב האוטונומי - כפי שהערכנו לפני 3 חודשים עם סגירת חטיבת ה-LiDAR של מובילאיי מובילאיי , החברה הודיעה על שיתוף פעולה במסגרתו תטמיע החברה את טכנולוגית ה-LiDAR של אינוויז  אינוויז בתחום הרכב האוטונומי.

הטכנולוגיה של אינוויז תוטמע במערכת Drive של מובילאיי, המערכת המרכזית איתה פועלת החברה בתחום הנהיגה האוטונומית. הסכם מבוסס על עבודה משותפת בין שתי החברות במהלך החודשים האחרונים, כאשר ייצור סדרתי (SOP) יתחיל בשנת 2026.

"אנחנו שמחים להשתמש בטכנולוגיית ה-LiDAR של אינוויז עבור הדור הראשון של פלטפורמת Mobileye Drive שלנו, כדי לאפשר ביצועים אוטונומיים לציי הלקוחות שלנו ברחבי העולם," אמר פרופ' אמנון שעשוע, נשיא ומנכ"ל מובילאיי. "השילוב בין המכ"מים המתקדמים שלנו למצלמות ברזולוציה גבוהה יחד עם LiDARs של אינוויז ישחק תפקיד מרכזי במתן Mobileye Drive כפלטפורמת נהיגה אוטונומית עוצמתית, שתוביל לבסוף ליצירת תחבורה בטוחה, יעילה ואמינה יותר".

אמנון שעשוע, מייסד ומנכ

אמנון שעשוע, מייסד ומנכ"ל מובילאיי; קרדיט: נאסד"ק

"זהו רגע גאווה עבור אינוויז כשאנו ממשיכים את שיתוף הפעולה שלנו עם מובילאיי", אמר עומר כילף, מנכ"ל ומייסד-שותף של אינוויז. "שיתוף הפעולה שלנו בפתרונות רכב אוטונומי מהדור הבא, שהם גם בטוחים יותר וגם משתלמים יותר, משקף את המחויבות המשותפת שלנו להאיץ את אימוץ הרכבים האוטונומיים. ההסכם מהווה עדות נוספת ליכולת של אינוויז לעמוד בדרישות המחמירות של יצרני רכב עולמיים ולתמוך בפתרונות נהיגה ברמה 4 (L4) שיתרמו לעידן חדש של תחבורה".

 

האם מובילאיי תרכוש את אינוויז?

אינוויז נכנסה לנאסד"ק דרך מיזוג לספאק ב-2020 ומאז ירדה ב-92%. לחברה לא היו הכנסות באותה שנה ומאז היא גם לא הצליחה לרשום רווח ועומר כילף המנכ"ל אפילו התבטא בעבר ואמר שאינוויז היא לא חברה שהייתה צריכה להיות ציבורית עם הפעילות שהייתה לה, והעובדה שכל המתחרים הנפיקו לא הותירה לה ברירה.

קיראו עוד ב"גלובל"

עומר כילף, מייסד ומנכ

עומר כילף, מייסד ומנכ"ל אינוויז; קרדיט: יחצ

מובילאיי סגרה את חטיבת ה-LiDAR שלה כאמור לפני מספר חודשים כחלק מהמאמץ לחסוך בעלויות על רקע התוצאות החלשות, שנובעות בעיקר מהביקושים החלשים בשוק הרכב באסיה ושהביאו את המניה שלה לצניחה של 62% מתחילת השנה.

למרות התוצאות החלשות של אינוויז טכנולוגיית ה-LiDAR שלה עדיין נחשבת למובילה. העניין בשוק הרכב הוא שבשביל להניע פעילות משמעותית דרושות כמה עסקאות גדולות, ולאינוויז היה קשה להגיע למקומות האלה. שיתוף הפעולה בין מובילאיי לאינוויז הוא הגיוני, לאינוויז הוא יתרום כי למובילאיי כבר יש קשרים עם ענקיות רכב שמכירות ומעריכות אותה, ולמובילאיי הוא יתרום כי היא מקבלת כבר סוג של מוצר מוכן, אם כי הוא לא לגמרי מוכח בשטח.

השתיים כבר מכירות אחת את השנייה מפרויקטים משותפים אחרים, כמו הפרויקט של פולקסוואגן, והעובדה שהמייסדים של שתי החברות הם ישראלים גם כן הופכת את השת"פ לקל יותר.

לא מופרך לחשוב ששיתוף הפעולה הזה הוא צעד בתהליך הבחינה של מובילאיי לרכישת אינוויז. אינוויז היא עדיין חברה הפסדית שככל הנראה תשרוף השנה סדר גודל של 85 מיליון דולר במזומנים, ומעבר לסכום הרכישה מובילאיי תצטרף להשקיע משאבים נוספים בחברה ובפיתוח. 

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    Uriu 11/12/2024 20:12
    הגב לתגובה זו
    עסקי האוטונומיה שלה יפשטו רגל זאת רק שאלה של זמן !! פיתרון הנהיגה האוטונומית של טסלה המבוסס 100 אחוז על בינה מלאכותית בלי שום ראדרים וחומרה יקרה הוא נעלה גם מבחינה עיסקית וגם צבחינה טכנולוגית ! .
  • רגולציה 11/12/2024 21:17
    הגב לתגובה זו
    שיש רגולציה מאד כבדה לגבי הנהיגה האוטונומית בכל מה שקשור לבטיחות ובשביל נהיגה אוטומטית L4 יהיה צורך גם בגיבוי למצלמות.
  • 3.
    דן 11/12/2024 17:51
    הגב לתגובה זו
    לפי מה שאמר מנכל אינוויז התחזית הכי אופטימית, מדברת שב2026, הם ימכרו לכל לקוח של מכוניות אוטונומיות, בן 50 ל 100 מכוניות, ולכל מכונית 9 לידארים, אם נכפיל ב500 דולר ליחידה מדובר על הכנסות מקסימליות של חצי מיליון דולר ללקוח החברה תמשיך להפסיד 100 מיליון דולר לשנה
  • חי 11/12/2024 18:54
    הגב לתגובה זו
    אלא גם עבור מערכות עזר לנהיגה. פוטנציאל השוק הוא כל כך גדול, למשל: פולקסוואגן לבדה מוכרת יותר מ-9 מיליון רכבים. במידה והמערכת תהיה באחוז בודד ונניח LIDAR אחד מלבד העולה 500 דולר, אנחנו מגיעים ל-45 מליון דולר - וזה בהתייחס לחברה אחת.
  • 2.
    בהצלחה לכולם (ל"ת)
    איציק 11/12/2024 17:37
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    משקיע וותיק בחברה 11/12/2024 17:15
    הגב לתגובה זו
    אני אישית השקעתי בחברה של הרמאים הזו והפסדתי כ 80 אחוז ויותר מכספי, חברה של רמאים שנכנסה לבורסה באמצעות ספאק ובשווי מטורף כאשר החברה שקרה והונתה בענק את המשקיעים. החברה פרסמה שיש לה חוזים בשווי של כ 7 מיליארד דולר ויותר עם חברות המכוניות הגדולות ביותר באירופה, שקרנים וגזלנים ארורים. הכל התגלה כבלוף.
  • יעקב תרגע (ל"ת)
    רועי 12/12/2024 00:05
    הגב לתגובה זו
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.

לארי אליסון
צילום: Photo courtesy of Hartmann Studios
וול סטריט

הנאסד״ק מחק את העליות; Arm מזנקת ב-8%, רדיט עם 7%

הונו של אליסון מוערך כעת ב-393 מיליארד דולר, כשלא רחוק ממנו נמצא אילון מאסק עם 385 מיליארד. במקום ה-3 נמצא מארק צוקרברג, עם 269 מיליארד

מערכת ביזפורטל |

אורקל הפתיעה את וול סטריט עם תחזית צמיחה חסרת תקדים, בנוסף לזינוק דרמטי בצבר ההזמנות וצמיחה דו־ספרתית בענן. המניה מזנקת כעת ב-42% – העלייה היומית החדה ביותר שלה זה יותר מ־25 שנה – והוסיפה לשווי החברה יותר מ-200 מיליארד דולר. צפרא כץ הציגה חוזים חדשים עם השחקנים הגדולים בעולם ה־AI, בהם OpenAI, xAI, מטא, אנבידיה ו־AMD, והבהירה כי אורקל הפכה לכתובת מועדפת לעומסי עבודה בתחום. 


לארי אליסון, מייסד החברה שמחזיק עדיין ב-40% ממניותיוה, הדגיש כי הבינה המלאכותית משנה כבר היום את החברה ואת כל תעשיית המחשוב , כשהיתרון של אורקל הוא בהקמת מרכזי נתונים בהיקפי ענק ובחיבור ישיר של בסיסי נתונים עסקיים למודלי שפה מתקדמים. לדבריו, השוק של הסקת מסקנות יהיה גדול אף יותר משוק אימון המודלים, ואורקל ערוכה להוביל גם בו. על רקע זה, ההון האישי של אליסון זינק תוך לילה אחד בכ־100 מיליארד דולר, והפך אותו נכון לכרגע לאיש העשיר בעולם .


הונו של אליסון מוערך כעת ב-393 מיליארד דולר, כשלא רחוק ממנו נמצא אילון מאסק עם 385 מיליארד. במקום ה-3 נמצא מארק צוקרברג, עם 269 מיליארד.


יום המסחר בוול סטריט נפתח באווירה חיובית, לאחר שפרסום מדד המחירים ליצרן (PPI) הצביע על ירידה לא צפויה של 0.1% באוגוסט – הפעם הראשונה זה ארבעה חודשים. הנתונים הפחיתו את החששות מהתפרצות אינפלציונית מחודשת והגבירו את ההערכות כי הפדרל ריזרב יפחית את הריבית כבר בהחלטה הקרובה בספטמבר. תשואות האג"ח ירדו, הדולר נחלש ומדדי המניות טיפסו לשיאים חדשים.


מדד S&P 500 רושם שיא כל הזמנים, כאשר סקטור הטכנולוגיה הוא המנוע המרכזי. מניית אורקל כאמור היא הסיפור של היום ומתקרבת להיכנס לעשירייה הראשונה של החברות בעלות השווי הגבוה ביותר במדד. לצד אורקל בלטו גם מניות כמו Synopsys ו-Chewy. ההקלה סביב נתוני האינפלציה והציפייה למדיניות מוניטרית מרחיבה עודדו את המשקיעים להזרים כספים למניות הצמיחה.